DECIZIE Nr. 44
din 26 martie 2009
pentru publicarea în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Hotararii arbitrale din data de 9
martie 2009 avand ca obiect forma finala a Metodologiei privind stabilirea
remuneratiilor cuvenite titularilor de drepturi de autor si titularilor de
drepturi conexe pentru retransmiterea prin cablu
ACT EMIS DE:
OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 227 din 7 aprilie 2009
Având în vedere dispoziţiile art. 1312 alin. (8) din Legea nr. 8/1996
privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Referatul nr. SDG/782 din 26 martie 2009 al Direcţiei registre,
gestiune colectivă şi relaţii publice,
în baza prevederilor art. 6 alin. (1) şi art. 7 din
Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura
personalului şi dotările necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor,
directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile
de Autor emite următoarea decizie:
Art. 1. - Se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotărârea arbitrală din
data de 9 martie 2009 având ca obiect forma finală a Metodologiei privind
stabilirea remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi de autor şi titularilor de drepturi conexe pentru retransmiterea prin cablu.
Art. 2. - Prezenta decizie
intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile
de Autor,
Rodica Pârvu
OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
COMPLETUL DE ARBITRAJ
HOTĂRÂREA ARBITRALĂ
din 9 martie 2009
având ca obiect forma finală a Metodologiei privind
stabilirea remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi de autor şi titularilor de drepturi conexe
pentru retransmiterea prin cablu
Completul de arbitraj constituit din:
Toma Dragomir - arbitru
Mihai Tănăsescu - arbitru
Nicoleta Vrînceanu -arbitru
Ernest Popovici - arbitru
Claudiu Seucan - arbitru
Pe rol este soluţionarea
cererii de arbitraj cu privire la stabilirea formei finale a Metodologiei
privind stabilirea remuneraţiilor
cuvenite titularilor de drepturi de autor şi titularilor de drepturi conexe
pentru retransmiterea prin cablu, denumită în continuare
Metodologia, formulată prin reprezentanţii
legali de către:
- Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România -
Asociaţia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul în municipiul
Bucureşti, Calea Victoriei nr. 141, sectorul 1;
- Drepturi de Autor în
Cinematografie şi Audiovizual - Societatea Autorilor Români din Audiovizual (DACIN SARA), cu sediul în municipiul
Bucureşti, str. Dem. I. Dobrescu nr. 4-6, intr. B, et.
3, camerele 50-52, sectorul 1;
- Societatea de Gestiune Colectivă a Drepturilor de Autor în Domeniul Operelor Scrise (COPYRO), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Paleologu nr. 5A, ap. 2,
sectorul 2;
- Societatea de Gestiune Colectivă a Drepturilor de
Autor în Domeniul Artelor Vizuale (VISARTA), cu sediul în municipiul Bucureşti, str.
Fabrica de Chibrituri nr. 9-11, sectorul 5;
- Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR), cu sediul în municipiul
Bucureşti, bd. Nicolae Titulescu nr. 88b, sectorul 1;
- Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor
Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Jules Michelet nr. 15-17,
sectorul 1;
- Uniunea Producătorilor de Film şi Audiovizual din România
- Asociaţia Română de Gestiune a Operelor Audiovizuale (UPFAR-ARGOA), cu sediul în municipiul Bucureşti, str.
Dem. I. Dobrescu nr. 4-6, et. 3, camera 44, sectorul 1;
- Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de
Fonograme din România (ADPFR), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Maria Rosetti nr. 7-9, ap.
18, sectorul 2,
în contradictoriu cu:
- Asociaţia de Comunicaţii prin
Cablu (ACC), cu sediul
în municipiul Bucureşti, str. Av. Mircea Zorileanu nr. 18, et. 6, sectorul 1,
şi
- Societatea Comercială „UPC România" - S.R.L.,
cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Maria Rosetti nr. 7-9, ap. 18, sectorul 2.
Arbitrajul s-a desfăşurat la sediul Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor (ORDA), din Str. Transilvaniei nr. 2, la termenele din data de 12 februarie
2009, 19 februarie 2009 şi 2 martie 2009, termene la care părţile au depus
probe sub formă de înscrisuri, care să susţină varianta de formă finală a
Metodologiei, susţinută de fiecare parte, aspecte consemnate în
Procesele-verbale încheiate şi aflate la dosarul de arbitraj. La termenul din 2
martie 2009 părţile au formulat concluzii pe fond, iar termenul pentru depunerea concluziilor scrise s-a stabilit la data de 5
martie 2009.
Completul de arbitraj a decis ca pronunţarea să aibă
loc la data de 9 martie 2009. După pronunţare, având nevoie de timp pentru a
motiva hotărârea, a solicitat prelungirea termenului pentru depunerea hotărârii
arbitrale, în conformitate cu prevederile art. 1312 alin. (7) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile
conexe, cu modificările şi completările ulterioare.
COMPLETUL DE ARBITRAJ
asupra procedurii de arbitraj
de faţă constată următoarele:
Prin Cererea înregistrată la ORDAsub nr. 572 din 27
ianuarie 2009, petentele:
- UCMR-ADA, organism de gestiune colectivă a
drepturilor de autor din domeniul muzical, înfiinţat prin Decizia directorului
general al ORDA nr. 3/1997 pentru avizarea funcţionării ca organism de gestiune
colectivă a drepturilor patrimoniale
de autor în domeniul muzical a Asociaţiei „Uniunea Compozitorilor şi
Muzicologilor din România-Asociaţia pentru Drepturi de Autor",
- DACIN SARA, organism de
gestiune colectivă a drepturilor de autor din domeniul audiovizual, înfiinţat
prin Decizia directorului general al ORDA nr. 1/1997 pentru acordarea Avizului
de funcţionare şi de exercitare a drepturilor ca organism de gestiune colectivă
a drepturilor de autor Societăţii pentru Drepturi de Autor în Cinematografie şi
Audiovizual a Autorilor şi Realizatorilor,
- COPYRO, organism de gestiune colectivă a drepturilor
de autor din domeniul operelor scrise, înfiinţat prin Decizia directorului
general al ORDA nr. 8/1997 pentru avizarea funcţionării ca organism de gestiune
colectivă a drepturilor de autor în domeniul operelor scrise a Fondului
Literar,
- VISARTA, organism de gestiune colectivă a drepturilor
de autor din domeniul artelor vizuale, înfiinţat prin Decizia directorului general al ORDA nr. 8/1999,
- CREDIDAM, organism de gestiune colectivă a
drepturilor conexe din domeniul artiştilor interpreţi sau executanţi, înfiinţat
prin Decizia directorului general al ORDA nr. 4/1997 de acordare a avizului de
funcţionare şi exercitare a drepturilor ca organism de gestiune colectivă a
drepturilor conexe Centrului Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor
Interpreţi,
- UPFR, organism de gestiune colectivă a drepturilor
conexe din domeniul producătorilor de fonograme, înfiinţat prin Decizia
directorului general al ORDA nr. 5/1997 pentru avizarea funcţionării ca
organism de gestiune colectivă a drepturilor conexe în domeniul muzical a
Uniunii Producătorilor de Fonograme din România „UPFR",
- UPFAR-ARGOA, organism de
gestiune colectivă a drepturilor conexe din domeniul producătorilor de
videograme, înfiinţat prin Decizia directorului general al ORDA nr. 9/1999
pentru desemnarea Societăţii Autorilor Români din Audiovizual - Societăţii
pentru Drepturi de Autor în Cinematografie şi Audiovizual ca organism unic de
colectare a remuneraţiei compensatorii pentru copia privată în domeniul
audiovizual
- ADPFR, organism de gestiune colectivă a drepturilor
conexe din domeniul producătorilor de fonograme, înfiinţat prin Decizia
directorului general al ORDA nr. 206/2006 privind avizarea constituirii şi
funcţionării ca organism de gestiune colectivă a drepturilor conexe ale
producătorilor de fonograme în domeniul muzical a Asociaţiei pentru Drepturile
Producătorilor de Fonograme din România, membre ale comisiei de negociere constituite prin Decizia
directorului general al ORDA nr. 228 din 21 octombrie 2005, au solicitat
iniţierea procedurii de arbitraj cu privire la stabilirea formei finale a
Metodologiei privind stabilirea remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi
de autor şi titularilor de drepturi conexe pentru retransmiterea prin cablu.
Petentele au indicat în cerere celelalte părţi care
urmează a fi convocate la procedura de arbitraj, respectiv intimatele ACC (Asociaţia de Comunicaţii prin
Cablu) şi Societatea Comercială „UPC România" - S.R.L., membre ale
comisiei de negociere constituite prin Decizia directorului general al ORDA nr.
228 din 21 octombrie 2005.
Totodată, petentele au solicitat ORDA să procedeze la
convocarea părţilor în vederea desemnării, prin tragere la sorţi, a completului
de arbitraj.
In drept, cererea a fost motivată în baza art. 1312 alin. (3) lit. b) din Legea nr.
8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
La data de 2 februarie 2009, la sediul ORDA, în prezenţa părţilor s-a procedat la desemnarea, prin
tragere la sorţi, a completului de arbitraj, format din 5 arbitri titulari şi 3
arbitri de rezervă, dintre cei menţionaţi în Hotărârea Guvernului nr.
1.287/2002 privind numirea membrilor corpului de arbitri de pe lângă Oficiul
Român pentru Drepturile de Autor.
La data de 11 februarie 2009, părţile şi arbitrii au
fost convocaţi la sediul ORDA, când completul de arbitraj, constatând că
lucrează în compunere legală şi este competent să realizeze procedura de
arbitrare, a stabilit onorariul, primul termen, pentru data de 12 martie, şi
locul arbitrajului, după care a procedat la informarea părţilor cu privire la
aceste aspecte.
La termenele din 12 februarie 2009, 19 februarie 2009
şi 2 martie 2009, în susţinerea punctelor de vedere asupra conţinutului
Metodologiei, părţile au depus înscrisuri, iar în data de 5 martie 2009 au
depus concluzii scrise.
Organismele de gestiune colectivă au solicitat
completului arbitrai să se pronunţe numai asupra aspectelor rămase în
divergenţă în urma negocierii, respectiv:
- pct. 3 din Metodologie referitor la cuantumul
remuneraţiilor;
- pct. 4 referitor la plata remuneraţiilor; şi
- pct. 11 referitor la iniţierea unor noi negocieri.
Ulterior, prin cereri distincte, petentele si-au modificat pretenţiile prin cereri pe care le-au definit
ca fiind „cereri completatoare" sau „precizări", solicitând
stabilirea unui plafon minim al remuneraţiei.
Faţă de aceste ultime cereri, ACC şi Societatea
Comercială „UPC România" - S.R.L, au depus întâmpinare la termenul din
data de 19 martie 2009, ridicând excepţia de fine de neprimire cu privire la
stabilirea unui plafon minim al remuneraţiei, deoarece aceasta nu a făcut
obiectul negocierii.
Completul de arbitraj, trecând la analizarea aspectelor supuse arbitrajului, constată următoarele:
Privitor la excepţia de fine de neprimire ridicată de
ACC cu privire la cererea de stabilire a unui plafon minim al remuneraţiei,
făcută direct în arbitraj, se constată că dispoziţiile art. 131 din Legea nr.
8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, obligă organismele de
gestiune colectivă să depună metodologiile propuse a fi negociate odată cu
cererea de iniţiere a negocierilor formulată către ORDA, pentru ca utilizatorii
să îşi poată formula contrapropunerile în cadrul negocierilor. Rezultă din text
că niciuna dintre părţi nu poate formula direct în arbitraj noi pretenţii ce nu
au fost puse în discuţia părţilor cu ocazia negocierilor. Neîndeplinirea
procedurii prealabile a negocierii constituie un fine de neprimire cu privire
la aspectul nou-invocat al plafonului minim, excepţia invocată fiind întemeiată
şi urmând a fi admisă.
1. Referitor la colectorul unic, petentele au solicitat
ca pentru fiecare categorie de titulari de drepturi remuneraţiile să fie
colectate de organismele de gestiune colectivă care funcţionează pentru fiecare
categorie de titulari, întemeindu-şi pretenţiile pe dispoziţiile art. 1231, coroborat cu dispoziţiile art. 121 alin. (2) şi art. 133 alin. (1)
şi (6) şi din Legea 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
ACC şi Societatea Comercială „UPC România" -
S.R.L, solicită ca plata remuneraţiei să se realizeze către un singur organism
de gestiune colectivă, în temeiul art. 133 alin. (6) din Legea nr. 8/1996, cu
modificările şi completările ulterioare.
Completul de arbitraj, analizând întregul material
probator depus de părţi şi făcând aplicarea textelor legale invocate de
acestea, va respinge cererea organismelor de gestiune colectivă privind
colectarea distinctă pentru fiecare categorie de titulari de drepturi şi va
stabili că aceasta se va face prin colector unic desemnat în condiţiile legii.
în formularea acestui punct de vedere completul de arbitraj a reţinut
dispoziţiile art. 133 alin. (6) coroborate cu dispoziţiile art. 121 alin. (2)
din Legea 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, considerându-le a
fi de strictă interpretare.
2. Referitor la remuneraţiile cuvenite titularilor de
drepturi, completul de arbitraj constată că organismele de gestiune colectivă
au solicitat remuneraţii în următoarele procente:
- autori de opere muzicale - 3%;
- autori de opere audiovizuale - 3%;
- autori de opere scrise - 1%;
- autori de opere de artă grafică - 1%;
- artişti fonograme - 0,5%;
- artişti prestaţii audiovizuale
- 1,5%;
- producătorii de fonograme - 0,5%;
- producătorii de videograme - 1,5%.
In susţinerea cuantumului
remuneraţiilor solicitate, organismele de gestiune colectivă au precizat că,
urmare a dispoziţiilor Legii nr. 285/2004 privind modificarea şi completarea
Legii nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, cuantumul
remuneraţiei a fost limitat la 2%, ceea ce a reprezentat o reducere
semnificativă a acestuia faţă de cel stabilit anterior pentru unele categorii
de titulari de drepturi care totalizau 6,4%. Deoarece prin Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 123/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 8/1996
privind dreptul de autor şi drepturile conexe, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 329/2006, dispoziţia cu privire la cuantumul maxim de
2% a fost abrogată, s-a revenit la forma anterioară a legii, care permitea
libertatea de negociere a cuantumului remuneraţiilor cuvenite titularilor de
drepturi de autor şi drepturi conexe pentru utilizarea prin retransmitere prin
cablu. în susţinerea pretenţiilor lor, organismele de gestiune colectivă au
invocat şi creşterea semnificativă a numărului de programe retransmise prin
cablu de la data adoptării ultimei metodologii. De asemenea, a fost invocată şi
practica europeană din domeniu.
Faţă de aceste pretenţii, ACC şi Societatea Comercială
„UPC România" - S.R.L, au solicitat menţinerea remuneraţiei totale de 2%,
menţionând că de la data adoptării metodologiei anterioare nu au intervenit
modificări majore de natură să justifice majorarea solicitată de către
organismele de gestiune colectivă. Combătând pretenţiile acestora, ACC şi
Societatea Comercială „UPC România" - S.R.L, au depus la dosarul cauzei un
studiu realizat de PriceWaterhouseCoopers.
Faţă de solicitările şi susţinerile părţilor, completul
de arbitraj urmează a stabili remuneraţia cuvenită titularilor de drepturi într-un cuantum total de 6% din baza de
calcul, împărţit pentru fiecare categorie de titulari de drepturi, astfel:
- autori de opere muzicale - 2,05%;
- autori de opere audiovizuale - 2,20%;
- autori de opere scrise - 0,20%;
- autori de opere de artă grafică - 0,05%;
- artişti-fonograme - 0,25%;
- artişti-prestaţii audiovizuale - 0,50%;
- producătorii de fonograme - 0,25%;
- producătorii de videograme - 0,50%.
Pentru a hotărî astfel,
completul de arbitraj va lua în considerare criteriile prevăzute de art. 1311 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi de art. 134 alin. (2) din
acelaşi act normativ, care stabilesc limitele de proporţie între cuantumul
dreptului de autor şi cuantumul drepturilor conexe, aspect ce nu a fost luat în
considerare de către organismele de gestiune colectivă în susţinerea
pretenţiilor lor.
3. In ceea ce priveşte pct. 11 din Metodologie, în care
se propune de către petente menţionarea unui termen în care aceasta să poată fi
modificată, completul urmează a stabili că Metodologia va putea fi modificată
numai în condiţiile legii.
Faţă de considerentele expuse,
COMPLETUL DE ARBITRAJ
HOTĂRĂŞTE:
I. In temeiul art. 131 din
Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, constată că
cererea formulată de organismele de gestiune colectivă privind stabilirea unui
plafon minim al remuneraţiei nu poate fi primită, aceasta nefiind supusă
procedurii prealabile a negocierii.
II. Forma finală a
Metodologiei este următoarea:
METODOLOGIE
privind stabilirea remuneraţiilor cuvenite
titularilor de drepturi de autor şi titularilor de drepturi conexe pentru
retransmiterea prin cablu
1. In sensul prezentei metodologii, prin utilizare se înţelege retransmiterea simultană, nealterată şi integrală prin
fir, cablu, fibră optică sau prin orice alt procedeu similar ori printr-un
sistem de radiodifuzare prin unde ultrascurte, pentru recepţionarea de către
public a unei transmisii iniţiale, cu sau fără fir, prin satelit, inclusiv prin
sistem digital, de servicii de programe de radiodifuziune şi/sau televiziune
destinate recepţionării de către public a operelor muzicale, operelor
cinematografice sau a altor opere audiovizuale, operelor scrise, operelor din
domeniul artelor vizuale, a videogramelor şi a fonogramelor.
2. Utilizator, în
sensul prezentei metodologii, este persoana fizică sau persoana juridică ce
realizează activităţi de retransmitere prin cablu sau prin satelit, inclusiv
prin sistem digital, aşa cum a fost definit la pct. 1.
3. Utilizarea reglementată de prezenta metodologie se
poate realiza numai după obţinerea din partea organismului de gestiune
colectivă desemnat colector unic a autorizaţiei sub formă de licenţă neexclusivă în schimbul unei remuneraţii lunare,
potrivit prezentei metodologii şi conform tabelului următor, care face parte
integrantă din prezenta metodologie:
TABEL
Categoriile de titulari de drepturi
|
Anul 2009 şi următorii/ Remuneraţii
|
Autori de opere muzicale
|
2,05%
|
Autori de opere audiovizuale
|
2,20%
|
Autori de opere scrise
|
0,20%
|
Autori de opere din domeniul artelor vizuale
|
0,05%
|
Artişti - prestaţii artistice fixate pe fonograme
|
0,25%
|
Artişti - prestaţii artistice din domeniul audiovizual
|
0,50%
|
Producători de fonograme
|
0,25%
|
Producători de videograme
|
0,50%
|
4. Utilizatorul are obligaţia de a achita, prin
intermediul organismului de gestiune colector unic, remuneraţiile procentuale
prevăzute în tabelul de mai sus, determinate din baza de calcul, reprezentând
drepturile patrimoniale de autor şi conexe dreptului de autor. Plata
remuneraţiilor se va face către organismul de gestiune colectivă desemnat
colector unic, în condiţiile legii, al remuneraţiilor prevăzute în tabel.
5. Baza de calcul al
remuneraţiilor reprezentând drepturile patrimoniale ale titularilor de drepturi
de autor şi de drepturi conexe, datorate de utilizatori, este constituită din
totalitatea veniturilor brute lunare obţinute din activitatea de retransmitere
de servicii de programe de radiodifuziune şi/sau de televiziune, fără TVA, dacă
este cazul, iar în lipsa acestora, din totalitatea cheltuielilor ocazionate de
utilizare.
6. Utilizatorii vor putea retransmite prin cablu numai
programe de radiodifuziune şi televiziune pentru care radiodifuzarea se face cu
respectarea drepturilor patrimoniale de autor şi a drepturilor conexe,
respectiv în baza unor autorizaţii licenţă neexclusivă acordate de organismele
de gestiune colectivă pentru organismele de radiodifuziune şi televiziune.
7. Utilizatorii au obligaţia să comunice organismului
de gestiune colectivă desemnat colector unic, până la data de 15 a fiecărei
luni, un raport privind serviciile de programe retransmise în luna precedentă.
Raportul va cuprinde pentru luna de raportare: lista serviciilor de programe de
radiodifuziune şi/sau televiziune retransmise, numărul de abonaţi şi valoarea
abonamentului, precum şi baza de calcul asupra căreia se aplică procentele din
tabel. Raportul va fi însoţit de o adresă de înaintare purtând numele
reprezentantului legal, semnătura şi ştampila utilizatorului, adresă prin care
va fi confirmată pe propria răspundere veridicitatea informaţiilor ce sunt
conţinute în raport şi în documentele anexate acestuia. Listele prezentate
constituie baza de repartizare a remuneraţiilor încasate de organismele de
gestiune colectivă din domeniul dreptului de autor şi al drepturilor conexe
prin intermediul organismului de gestiune colectivă desemnat colector unic.
Informaţiile ce fac obiectul raportării pot fi transmise şi în format
electronic.
8. Remuneraţia se plăteşte până la data de 20 a lunii
următoare celei pentru care este datorată.
9. Ori de câte ori un organism de gestiune colectivă
solicită în scris, utilizatorul are obligaţia de a-i comunica acestuia copii
certificate pe propria răspundere de pe documentele financiar-contabile de
sinteză pe baza cărora se determină baza de calcul, semnate de reprezentantul
legal.
10. Pentru întârzieri la plată utilizatorii datorează
penalităţi echivalente cu 0,1% din sumele neachitate la
termen, calculate pe zi de întârziere.
11. Prezenta metodologie este valabilă până la data
intrării în vigoare a noilor metodologii din domeniul retransmiterii prin
cablu.
12. Prezenta metodologie intră în vigoare la data
publicării sale în Monitorul Oficial al României,
Partea I, şi va putea fi modificată în condiţiile
legii.
Pronunţată astăzi, 9 martie 2009, la sediul ORDAdin
Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 1, Bucureşti.
Executorie de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Cu apel în termen de 30 de zile de la aceeaşi dată.
Completul de arbitraj
Toma Dragomir - arbitru
Mihai Tănăsescu - arbitru
Nicoleta Vrînceanu - arbitru
Ernest Popovici - arbitru
Claudiu Seucan - arbitru