Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 436 din 15 septembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 920 din 14 octombrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Tiuca             - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dealul Mare" - S.R.L. Sighisoara in Dosarul nr. 1.412/2004 al Judecatoriei Sighisoara.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat considera ca prevederile de lege criticate ca fiind neconstitutionale nu incalca dispozitiile art. 44 alin. (1) si (2) teza intai si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 24 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.412/2004, Judecatoria Sighisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 201/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Dealul Mare" - S.R.L. Sighisoara intr-o cauza avand ca obiect solutionarea plangerii contraventionale formulate de aceasta impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a unei contraventii aplicate in temeiul ordonantei criticate.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 incalca prevederile constitutionale ale "art. 1 alin. (1) si (2)", referitoare la garantarea si ocrotirea proprietatii private si a creantelor impotriva statului, in mod egal, indiferent de titular, precum si ale art. 136 alin. (5), privind inviolabilitatea proprietatii private, in conditiile legii organice, prin aceea ca instituie o ordine expresa de utilizare a unor disponibilitati banesti care apartin societatii comerciale. Contrar art. 480 din Codul civil, potrivit caruia "Proprietatea este dreptul ce are cineva de a se bucura si de a dispune de un lucru in mod exclusiv si absolut", desi sumele de bani prevazute de textul de lege criticat sunt proprietatea societatii comerciale, ele nu pot fi utilizate in concordanta cu propriile nevoi ale acesteia. Mai mult, nerespectarea dispozitiilor de lege mentionate este sanctionata cu amenda contraventionala.
    Judecatoria Sighisoara apreciaza ca art. 6 alin. (2) din ordonanta criticata este chiar in sensul dispozitiilor constitutionale si legale invocate ca fiind incalcate, adica in sensul exercitarii prerogativelor dreptului de proprietate privata asupra unor bunuri mobile, in conditiile legii. Asadar, considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata ar trebui respinsa.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca "ordinea stabilita la art. 6 alin. (2) din ordonanta de urgenta criticata nu aduce, in nici un fel, atingere proprietatii, iar aceasta ordine in utilizarea prioritara a disponibilitatilor banesti este consacrata la nivel de principiu in legislatie, fiind vorba despre plata drepturilor salariale, precum si a obligatiilor catre bugetul de stat". Mai arata ca acest text de lege este in concordanta si cu prevederile art. 41 din Constitutie, referitoare la drepturile si libertatile fundamentale privind munca si protectia sociala a muncii. In concluzie, exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile de lege ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, care stabilesc conditiile in care agentii economici sau alte persoane juridice imputernicite de acestia pot utiliza sumele incasate in conturile deschise la unitatile trezoreriei statului, nu sunt contrare prevederilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 824 din 14 noiembrie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 201/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 351 din 22 mai 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, al caror cuprins este urmatorul: "Agentii economici sau alte persoane juridice imputernicite de acestia vor utiliza sumele incasate in conturile deschise la unitatile trezoreriei statului, prevazute la alin. (1), in urmatoarea ordine: pentru achitarea drepturilor de natura salariala, prin transferul sumelor aferente in conturile deschise la banci, cu exceptia impozitelor si contributiilor aferente acestora, pentru achitarea obligatiilor catre bugetul de stat si celelalte bugete, iar sumele ramase disponibile pot fi virate in conturile deschise la banci."
    In opinia autorului exceptiei, aceste dispozitii de lege incalca prevederile constitutionale ale "art. 1 alin. (1) si (2)" si ale art. 136 alin. (5). In legatura cu invocarea art. 1 alin. (1) si (2) din Constitutie, din criticile formulate rezulta ca in realitate acestea vizeaza incalcarea art. 44 alin. (1) si (2) teza intai din Legea fundamentala. Textele din Constitutie mentionate prevad:
    - Art. 44 alin. (1) si (2) teza intai: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
    (2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. [...]."
    De asemenea, autorul exceptiei considera ca textul de lege criticat este contrar si art. 480 din Codul civil, potrivit caruia "Proprietatea este dreptul ce are cineva de a se bucura si de a dispune de un lucru in mod exclusiv si absolut".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
    In esenta, critica consta in sustinerea potrivit careia instituirea ordinii exprese de utilizare a unor disponibilitati banesti incasate in conturile trezoreriei statului face imposibila utilizarea lor in concordanta cu nevoile societatii comerciale, desi acele sume sunt proprietatea acesteia.
    In legatura cu aceste sustineri Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 cuprinde dispozitii referitoare la derularea operatiunilor de incasari si plati privind fonduri publice prin trezoreria statului, care este definita de art. 1 din ordonanta ca fiind "un sistem unitar si integrat prin care statul asigura efectuarea operatiunilor de incasari si plati privind fonduri publice, inclusiv cele privind datoria publica, si a altor operatiuni ale statului, in conditii de siguranta si in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare". Adoptarea ordonantei a fost determinata de necesitatea revizuirii cadrului legislativ in activitatea de gestionare a banului public, in principal, sub aspecte privind resursele temporare aflate in contul curent general al trezoreriei statului si a resurselor publice in general, rezolvarea situatiilor critice in cazul golurilor temporare de casa si reflectarea fidela a fluxurilor financiare determinate de aceste activitati intr-un buget al trezoreriei, creandu-se bazele pentru o administrare mai eficienta a resurselor publice in conditii de risc minim. Ordonanta cuprinde si dispozitii referitoare la administrarea resurselor contului curent general al trezoreriei statului, intre care si cele ale art. 6 alin. (1), potrivit carora "Institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare, au obligatia sa vireze sumele reprezentand contravaloarea bunurilor achizitionate, serviciilor prestate sau lucrarilor executate in conturile agentilor economici beneficiari, deschise la unitatile trezoreriei statului in a caror raza acestia sunt inregistrati fiscal". Doar cu privire la sumele incasate in conditiile prevazute de acest alineat, iar nu si cu privire la alte sume incasate in alte conturi, dispune alin. (2) al art. 6 din ordonanta criticata, prin stabilirea ordinii de utilizare, si anume: "[...] pentru achitarea drepturilor de natura salariala, [...], pentru achitarea obligatiilor catre bugetul de stat si celelalte bugete, iar sumele ramase disponibile pot fi virate in conturile deschise la banci." Asadar, aceste dispozitii care vizeaza ordinea de utilizare de catre agentii economici sau persoanele juridice imputernicite de ele a sumelor mentionate corespund cadrului general de reglementare a activitatii de gestionare a banului public, in conditii de risc minim. Fata de cele aratate, Curtea nu poate retine, asa cum sustine autorul exceptiei, ca art. 6 alin. (2) din ordonanta de urgenta a Guvernului contravine art. 44 si 136 din Constitutie, intrucat acest text de lege nu cuprinde prevederi care sa afecteze dreptul de proprietate al agentilor economici enuntati asupra sumelor mentionate, ci prevede doar ordinea in care ele vor fi utilizate si fara nici o referire cu privire la sumele incasate in conturile deschise la banci. De altfel, potrivit art. 44 alin. (1) si art. 136 alin. (5) din Constitutie, conditiile si limitele exercitarii dreptului de proprietate privata se stabilesc prin lege, iar ordonanta criticata este o asemenea lege.
    In legatura cu sustinerile referitoare la contrarietatea prevederilor de lege criticate cu art. 480 din Codul civil, Curtea constata ca nici aceasta critica nu poate fi retinuta, intrucat, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, sunt neconstitutionale legile, tratatele internationale, regulamentele Parlamentului si ordonantele Guvernului "[...] care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei" si nicidecum cele cuprinse intr-o alta lege.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dealul Mare" - S.R.L. Sighisoara in Dosarul nr. 1.412/2004 al Judecatoriei Sighisoara.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 septembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 436/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 436 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 436/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu