DECIZIE Nr. 436 din 15 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si
utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 920 din 14 octombrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dealul Mare" -
S.R.L. Sighisoara in Dosarul nr. 1.412/2004 al Judecatoriei Sighisoara.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat considera ca prevederile de lege criticate
ca fiind neconstitutionale nu incalca dispozitiile art. 44 alin. (1) si (2)
teza intai si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
1.412/2004, Judecatoria Sighisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin
trezoreria statului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 201/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Dealul Mare" -
S.R.L. Sighisoara intr-o cauza avand ca obiect solutionarea plangerii
contraventionale formulate de aceasta impotriva procesului-verbal de constatare
si sanctionare a unei contraventii aplicate in temeiul ordonantei criticate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 6 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 incalca prevederile
constitutionale ale "art. 1 alin. (1) si (2)", referitoare la garantarea
si ocrotirea proprietatii private si a creantelor impotriva statului, in mod
egal, indiferent de titular, precum si ale art. 136 alin. (5), privind
inviolabilitatea proprietatii private, in conditiile legii organice, prin aceea
ca instituie o ordine expresa de utilizare a unor disponibilitati banesti care
apartin societatii comerciale. Contrar art. 480 din Codul civil, potrivit
caruia "Proprietatea este dreptul ce are cineva de a se bucura si de a
dispune de un lucru in mod exclusiv si absolut", desi sumele de bani
prevazute de textul de lege criticat sunt proprietatea societatii comerciale,
ele nu pot fi utilizate in concordanta cu propriile nevoi ale acesteia. Mai
mult, nerespectarea dispozitiilor de lege mentionate este sanctionata cu amenda
contraventionala.
Judecatoria Sighisoara apreciaza ca art. 6 alin. (2) din ordonanta
criticata este chiar in sensul dispozitiilor constitutionale si legale invocate
ca fiind incalcate, adica in sensul exercitarii prerogativelor dreptului de
proprietate privata asupra unor bunuri mobile, in conditiile legii. Asadar,
considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata ar trebui respinsa.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca "ordinea stabilita la art. 6 alin. (2) din
ordonanta de urgenta criticata nu aduce, in nici un fel, atingere proprietatii,
iar aceasta ordine in utilizarea prioritara a disponibilitatilor banesti este
consacrata la nivel de principiu in legislatie, fiind vorba despre plata
drepturilor salariale, precum si a obligatiilor catre bugetul de stat".
Mai arata ca acest text de lege este in concordanta si cu prevederile art. 41
din Constitutie, referitoare la drepturile si libertatile fundamentale privind
munca si protectia sociala a muncii. In concluzie, exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile de lege ce fac obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, care stabilesc conditiile in care agentii
economici sau alte persoane juridice imputernicite de acestia pot utiliza
sumele incasate in conturile deschise la unitatile trezoreriei statului, nu
sunt contrare prevederilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea
si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 824 din 14 noiembrie 2002,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 201/2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 351 din 22 mai 2003, cu modificarile si completarile
ulterioare, al caror cuprins este urmatorul: "Agentii economici sau alte
persoane juridice imputernicite de acestia vor utiliza sumele incasate in
conturile deschise la unitatile trezoreriei statului, prevazute la alin. (1),
in urmatoarea ordine: pentru achitarea drepturilor de natura salariala, prin
transferul sumelor aferente in conturile deschise la banci, cu exceptia
impozitelor si contributiilor aferente acestora, pentru achitarea obligatiilor
catre bugetul de stat si celelalte bugete, iar sumele ramase disponibile pot fi
virate in conturile deschise la banci."
In opinia autorului exceptiei, aceste dispozitii de lege incalca
prevederile constitutionale ale "art. 1 alin. (1) si (2)" si ale art.
136 alin. (5). In legatura cu invocarea art. 1 alin. (1) si (2) din
Constitutie, din criticile formulate rezulta ca in realitate acestea vizeaza
incalcarea art. 44 alin. (1) si (2) teza intai din Legea fundamentala. Textele
din Constitutie mentionate prevad:
- Art. 44 alin. (1) si (2) teza intai: "(1) Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. [...]."
De asemenea, autorul exceptiei considera ca textul de lege criticat este
contrar si art. 480 din Codul civil, potrivit caruia "Proprietatea este
dreptul ce are cineva de a se bucura si de a dispune de un lucru in mod
exclusiv si absolut".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In esenta, critica consta in sustinerea potrivit careia instituirea ordinii
exprese de utilizare a unor disponibilitati banesti incasate in conturile
trezoreriei statului face imposibila utilizarea lor in concordanta cu nevoile
societatii comerciale, desi acele sume sunt proprietatea acesteia.
In legatura cu aceste sustineri Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 146/2002 cuprinde dispozitii referitoare la derularea
operatiunilor de incasari si plati privind fonduri publice prin trezoreria
statului, care este definita de art. 1 din ordonanta ca fiind "un sistem
unitar si integrat prin care statul asigura efectuarea operatiunilor de incasari
si plati privind fonduri publice, inclusiv cele privind datoria publica, si a
altor operatiuni ale statului, in conditii de siguranta si in conformitate cu
dispozitiile legale in vigoare". Adoptarea ordonantei a fost determinata
de necesitatea revizuirii cadrului legislativ in activitatea de gestionare a
banului public, in principal, sub aspecte privind resursele temporare aflate in
contul curent general al trezoreriei statului si a resurselor publice in
general, rezolvarea situatiilor critice in cazul golurilor temporare de casa si
reflectarea fidela a fluxurilor financiare determinate de aceste activitati
intr-un buget al trezoreriei, creandu-se bazele pentru o administrare mai
eficienta a resurselor publice in conditii de risc minim. Ordonanta cuprinde si
dispozitii referitoare la administrarea resurselor contului curent general al
trezoreriei statului, intre care si cele ale art. 6 alin. (1), potrivit carora
"Institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare, au obligatia
sa vireze sumele reprezentand contravaloarea bunurilor achizitionate,
serviciilor prestate sau lucrarilor executate in conturile agentilor economici
beneficiari, deschise la unitatile trezoreriei statului in a caror raza acestia
sunt inregistrati fiscal". Doar cu privire la sumele incasate in
conditiile prevazute de acest alineat, iar nu si cu privire la alte sume
incasate in alte conturi, dispune alin. (2) al art. 6 din ordonanta criticata,
prin stabilirea ordinii de utilizare, si anume: "[...] pentru achitarea
drepturilor de natura salariala, [...], pentru achitarea obligatiilor catre
bugetul de stat si celelalte bugete, iar sumele ramase disponibile pot fi
virate in conturile deschise la banci." Asadar, aceste dispozitii care
vizeaza ordinea de utilizare de catre agentii economici sau persoanele juridice
imputernicite de ele a sumelor mentionate corespund cadrului general de
reglementare a activitatii de gestionare a banului public, in conditii de risc
minim. Fata de cele aratate, Curtea nu poate retine, asa cum sustine autorul exceptiei,
ca art. 6 alin. (2) din ordonanta de urgenta a Guvernului contravine art. 44 si
136 din Constitutie, intrucat acest text de lege nu cuprinde prevederi care sa
afecteze dreptul de proprietate al agentilor economici enuntati asupra sumelor
mentionate, ci prevede doar ordinea in care ele vor fi utilizate si fara nici o
referire cu privire la sumele incasate in conturile deschise la banci. De
altfel, potrivit art. 44 alin. (1) si art. 136 alin. (5) din Constitutie,
conditiile si limitele exercitarii dreptului de proprietate privata se
stabilesc prin lege, iar ordonanta criticata este o asemenea lege.
In legatura cu sustinerile referitoare la contrarietatea prevederilor de
lege criticate cu art. 480 din Codul civil, Curtea constata ca nici aceasta critica
nu poate fi retinuta, intrucat, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, sunt
neconstitutionale legile, tratatele internationale, regulamentele Parlamentului
si ordonantele Guvernului "[...] care incalca dispozitiile sau principiile
Constitutiei" si nicidecum cele cuprinse intr-o alta lege.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si
utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Dealul Mare" - S.R.L. Sighisoara in Dosarul
nr. 1.412/2004 al Judecatoriei Sighisoara.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu