DECIZIE Nr. 43*) din 24 aprilie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 165 din 26 iulie 1996
*) Definitiva prin nerecurare.
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Raul Petrescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 115 din Legea nr. 69/1991 privind administratia publica locala, invocata
de Consiliul Judetean Covasna, reclamant in Dosarul nr. 82/F/1994 al Curtii de
Apel Brasov.
Presedintele declara sedinta deschisa.
La apelul nominal facut de magistratul-asistent se constata lipsa partilor
legal citate.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul
reprezentantului Ministerului Public.
Procurorul solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicata
ca neintemeiata.
Presedintele completului de judecata declara inchise dezbaterile.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 septembrie 1995, pronuntata de Curtea de Apel Brasov
in Dosarul nr. 82/F/1994, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 din
Legea nr. 69/1991, invocata de Consiliul Judetean Covasna.
In motivarea exceptiei se sustine, in esenta, ca prevederile art. 115 din
Legea nr. 69/1991 sunt contrare prevederilor art. 135 alin. (4) din
Constitutie, prin aceea ca textul constitutional face trimitere numai la lege,
iar textul din lege, la randul sau, face trimitere si la o hotarare a
Guvernului.
De asemenea, se sustine ca prevederile art. 115 din Legea nr. 69/1991
contravin si celor ale art. 72 din aceeasi lege: "pentru ca, in timp ce in
primul se prevede ca defalcarea se face potrivit legii, in cel de-al doilea, ca
defalcarea se face prin hotarare a Guvernului".
Exprimandu-si opinia in baza art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
instanta de judecata considera exceptia invocata nefondata.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, potrivit art.
24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte de vedere celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este nefondata,
deoarece "in perfecta concordanta cu dispozitiile art. 135 alin. (3) din
Constitutie, potrivit carora proprietatea publica apartine statului sau
unitatilor administratiei teritoriale, art. 115 teza 1 din Legea nr. 69/1991 a
imputernicit Guvernul sa realizeze defalcarea din patrimoniul statului in
patrimoniul comunelor, oraselor sau, dupa caz, al judetelor".
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat lor de vedere.
CURTEA,
examinand Incheierea de sesizare, punctul de vedere Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului
Public si avand in vedere dispozitiile art. 72 si ale art. 115 din Legea nr.
69/1991, raportate la Constitutie, precum si prevederile Legii nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Constata ca, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale
art. 1 si 3 din Legea nr. 47/1992, este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 din Legea nr. 69/1991, lege care
a fost adoptata anterior Constitutiei, dar a inceput sa produca efecte dupa
intrarea in vigoare a Constitutiei.
Textul atacat avea urmatoarea redactare: "Defalcarea si trecerea in
patrimoniul comunelor, oraselor sau, dupa caz, al judetelor a bunurilor si
valorilor de interes local din domeniul public si privat al statului, precum si
trecerea sub autoritatea consiliilor locale sau, dupa caz, judetene a regiilor
autonome si societatilor comerciale cu capital integral de stat, care presteaza
servicii publice stabilite prin prezenta lege, in sarcina consiliilor locale si
judetene, se vor stabili prin hotarare a Guvernului".
Legea nr. 24/1996 pentru modificarea si completarea Legii nr. 69/1991 a dat
urmatoarea redactare art. 115, devenit art. 127, dupa republicare in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996: "Defalcarea si
trecerea in proprietatea comunelor, oraselor sau, dupa caz, al judetelor a
bunurilor si valorilor de interes local din domeniul public si privat al
statului se fac prin hotararea Guvernului, in conditiile legii patrimoniului
public si privat".
Curtea a statuat, prin Decizia plenului nr. III din 31 octombrie 1995,
privind judecarea constitutionalitatii unei dispozitii legale modificate
ulterior invocarii exceptiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, ca exceptia se mentine, daca noul text
retine, in substanta sa, elementele din textul anterior apreciate ca
neconstitutionale.
Se observa ca, desi noul text face trimitere la hotararea Guvernului, ceea
ce, potrivit autorului exceptiei de neconstitutionalitate, ar fi contrar
Constitutiei, in realitate, in noua sa redactare, textul schimba fondul
solutiei, conditionand emiterea hotararii de o reglementare viitoare.
Rezulta ca, urmare a modificarii textului, exceptia este lipsita de obiect.
Pe de alta parte, invocarea incalcarii prevederilor art. 135 alin. (4) din
Constitutie nu este fondata. Este adevarat ca textul constitutional stabileste
ca alte bunuri decat cele mentionate in art. 135 alin. (4) ce fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice se stabilesc prin lege, dar art. 115, in
varianta anterioara, si art. 127, in forma actuala, din Legea nr. 69/1991 au in
vedere alta ipoteza, si anume defalcarea bunurilor de interes local din cele
care constituie bunuri ce fac obiectul proprietatii publice. Or, o asemenea
operatiune se poate face desigur prin hotarare a Guvernului, in aplicarea
legii, in temeiul art. 107 alin. (2) din Constitutie.
Fata de considerentele aratate, in temeiul art. 135 alin. (4) si al art.
144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A. c), al art.
24 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 115 din
Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, astfel cum au fost modificate
prin Legea nr. 24/1996, invocata de Consiliul Judetean Covasna in Dosarul nr.
82/F/1994 al Curtii de Apel Brasov.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 24 aprilie 1996.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat-asistent,
Doina Suliman