DECIZIE Nr. 428 din 18 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 884 din 12 decembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Tribunalul Cluj -
Sectia civila, din oficiu, in dosarele nr. 8.580/2002 si nr. 4.380/2003, aflate
pe rolul acelei instante.
La apelul nominal raspunde partea Cristian Heroiu, prin avocat, in Dosarul
nr. 278C/2003, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea Dosarului nr. 279C/2003 la
Dosarul nr. 278C/2003, avand in vedere ca obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate in cele doua dosare, precum si autorul exceptiei
sunt identici.
Avocatul partii prezente, precum si reprezentantul Ministerului Public
apreciaza ca fiind intrunite conditiile conexarii.
In consecinta, in temeiul art. 164 din Codul de procedura civila si al art.
16 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea dispune conexarea dosarelor
anterior mentionate, pentru o mai buna administrare a justitiei.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul partii Cristian Heroiu
sustine neconstitutionalitatea textului de lege criticat, intrucat acesta
lezeaza egalitatea cetatenilor in fata legii prin instituirea unui tratament
juridic diferentiat intre persoanele deposedate in mod abuziv, in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, de bunuri imobile fata de cele deposedate de
bunuri mobile, respectiv prin scutirea de la plata taxelor de timbru la
promovarea actiunilor in restituire numai a celor dintai. Se arata ca prin
omisiunea celei de-a doua categorii de persoane de la scutirea platii taxei de
timbru legiuitorul a creat un tratament juridic discriminatoriu, de natura a
contraveni prevederilor art. 16 din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textul de lege
criticat nu contravine principiului constitutional referitor la egalitatea
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, invocand in acest sens
Decizia Curtii Constitutionale nr. 203/2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 3 iunie 2003, pronuntate in dosarele nr. 8.580/2002 si
nr. 4.380/2003, Tribunalul Cluj - Sectia civila a sesizat, din oficiu, Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15
lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile ulterioare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate Tribunalul Cluj - Sectia
civila arata ca dispozitiile art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 sunt
contrare art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece introduc o discriminare ce
nu are la baza un criteriu obiectiv, rational, intre proprietarii bunurilor
imobile si cei ai bunurilor mobile preluate abuziv de stat sau de alte persoane
juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul constata ca asupra constitutionalitatii art. 15 lit. r) din Legea
nr. 146/1997 Curtea s-a mai pronuntat, de exemplu prin Decizia nr. 203/2001,
aratand cu acel prilej ca textul de lege criticat, care instituie scutiri de
taxe de timbru pentru anumite categorii de cereri, nu face nici o diferentiere
intre contribuabili. Pe de alta parte, principiul egalitatii nu inseamna
uniformitate, asa incat, in cazul unor situatii diferite, un tratament diferit
este posibil cand acesta se justifica in mod obiectiv si rational, asa cum este
si in cazul dispozitiilor legale criticate.
In acord cu jurisprudenta Curtii, Guvernul considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997
este neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile legale criticate sunt
constitutionale, instituind o exceptie de la regula generala a platii taxelor
judiciare de timbru, fara a face nici o diferentiere intre contribuabili, de
natura a crea discriminari sau a aduce atingeri principiului constitutional al
egalitatii in drepturi.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 15 lit. r)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu
modificarile si completarile ulterioare. Textul legal criticat are urmatorul
continut:
- Art. 15: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si
cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la:
[...]
r) cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea
imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si incidente."
Instanta judecatoreasca sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, text care are urmatorul
continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca, in esenta, critica autorului exceptiei vizeaza faptul ca
reglementarea dedusa controlului omite sa circumscrie scutirii de la plata
taxelor de timbru persoanele deposedate de bunuri mobile, preluate in mod
abuziv de catre stat, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Asa fiind,
pentru asanarea viciului de neconstitutionalitate invocat, Curtea ar trebui sa
procedeze la completarea normei legale, ceea ce, potrivit art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, republicata, excede limitelor imperativ determinate ale
competentei sale.
Pe de alta parte, analizand obiectul cauzei deduse judecatii instantei de
drept comun, Curtea retine ca acesta consta in restituirea in natura catre
fostii proprietari sau succesori ai acestora a unor monede de aur preluate in
mod abuziv de stat. Or, potrivit art. 34^1 din Ordonanta Guvernului nr. 24/2003
pentru perfectionarea cadrului legislativ privind regimul metalelor pretioase,
aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 64 din 2 februarie 2003, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 362/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 679 din 26 septembrie 2003, cererile si actiunile in justitie cu
un atare obiect sunt scutite de taxa de timbru.
Prin urmare, chiar daca celelalte actiuni avand ca obiect restituirea unor
bunuri mobile, altele decat cele exceptate prin ordonanta, raman in continuare
supuse taxei de timbru, Curtea constata ca solutionarea cauzei nu mai depinde
de textul dedus controlului, exceptia ramanand astfel fara obiect.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1, 2, 3, al art. 13
alin. (1) lit. A.c), precum si al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Tribunalul Cluj -
Sectia civila, din oficiu, in dosarele nr. 8.580/2002 si nr. 4.380/2003, aflate
pe rolul acelei instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu