DECIZIE Nr. 427 din 18 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 868 din 5 decembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Luminita Mari-Jeane Eftimie in Dosarul nr. 938/2003
al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
La apelul nominal raspund partile Tudora Ispas si Florin Naidin, prin
reprezentant, lipsind autoarea exceptiei si celelalte parti, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Partile prezente solicita Curtii Constitutionale respingerea exceptiei ca
fiind neintemeiata, depunand in acest sens note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate a art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001, aratand ca
termenul reglementat de acest text de lege nu incalca dispozitiile
constitutionale prevazute de art. 44, referitoare la dreptul de proprietate
privata, si invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale in aceasta materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 938/2003,
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada
6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Luminita Mari-Jeane
Eftimie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se arata ca prin
reglementarea prevazuta de art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 se aduce
atingere directa dreptului de proprietate si imprescriptibilitatii acestui
drept, intrucat se limiteaza expres posibilitatea de a cere in justitie
constatarea nulitatii absolute a unor acte juridice de instrainare care au
drept obiect imobile preluate in mod abuziv de stat.
Autoarea exceptiei considera ca argumentul potrivit caruia
"justificarea majora a adoptarii acestei prevederi a fost aceea a
asigurarii securitatii circuitului civil" este neintemeiat, actiunile
fostilor proprietari urmand a fi supuse controlului justitiei. Se sustine ca
"nu ar plana nici un fel de insecuritate asupra circuitului juridic, a
motiva in acest fel adoptarea acestui art. 46 alin. (5) insemnand a suspecta
justitia ca nu ar fi capabila sa-si indeplineasca rolul, acela de garant al
legalitatii si al statului de drept, conform art. 123 din Constitutia
Romaniei".
Se mai arata ca prin instituirea termenului prevazut de art. 46 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001, fostii proprietari sunt impiedicati sa promoveze actiuni
in justitie in situatiile in care au aflat cu intarziere de existenta unor
contracte de vanzare-cumparare incheiate cu incalcarea dispozitiilor legale,
din cauza refuzului autoritatilor care le-au incheiat de a le comunica, fiind
nesocotit astfel dreptul de proprietate, drept real imprescriptibil, ocrotit de
art. 41 din Constitutie.
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti apreciaza ca textul de lege invocat nu
afecteaza regimul proprietatii, ci pe acela al nulitatii anumitor acte juridice
civile, care, de altfel, fiind reglementat de lege (imprescriptibilitatea
actiunilor in nulitate absoluta este prevazuta de Decretul nr. 167/1958), iar
nu de Constitutie, ofera legiuitorului posibilitatea de a deroga de la normele
generale, cand situatii speciale o impun.
De asemenea, textul atacat nu interzice accesul la justitie ori controlul
judecatoresc, ci doar stabileste conditiile de exercitiu al actiunii in
nulitatea unei conventii si limitele in care aceasta poate fi exercitata.
Ramane la latitudinea legiuitorului de a stabili situatiile in care este
oportuna limitarea in timp a exercitiului unor actiuni, in functie de
specificitatea unor domenii, pentru a nu se perpetua la nesfarsit rezolvarea
unor situatii juridice deosebite si incertitudinea ce planeaza asupra lor.
In concluzie, instanta apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul arata ca dispozitiile art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 dau
expresie particularitatilor specifice regimului juridic al nulitatii actelor de
instrainare avand ca obiect imobile ce cad sub incidenta legii si sunt menite
sa grabeasca clarificarea situatiei juridice a acestora, prevenind eventualele
contestatii sau litigii privind titlul juridic in temeiul caruia sunt stapanite
si folosite asemenea imobile.
Derogarea de la dreptul comun in materia prescriptiei extinctive, prin
instituirea unui termen special, in care persoanele interesate se pot adresa
autoritatilor publice, nu reprezinta o incalcare a art. 41 din Constitutie, ci
o norma juridica speciala fata de reglementarea generala, impusa de necesitatea
transarii situatiei juridice a unor imobile.
Prin urmare, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 este neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca instituirea unui termen derogator de la dreptul
comun, inauntrul caruia o persoana are posibilitatea de a se adresa instantei
de judecata, nu incalca art. 21 din Constitutie. Reglementarea regulilor de
desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti este de competenta
exclusiva a legiuitorului, care poate stabili reguli deosebite in considerarea
unor situatii speciale.
Pe de alta parte, se apreciaza ca dreptul fostului proprietar de a i se
restitui imobilul se naste in viitor, astfel incat prevederile privind
garantarea si ocrotirea proprietatii, consacrate de art. 41 din Constitutie, se
aplica numai dupa reconstituirea dreptului de proprietate, ca efect al
aplicarii dispozitiilor Legii nr. 10/2001. In acest sens s-a pronuntat Curtea
Constitutionala prin deciziile nr. 41/2003 si 43/2003.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii dispozitiilor art. 123 din
Constitutie, se precizeaza ca aceste critici sunt nerelevante pentru
solutionarea exceptiei, neavand incidenta in cauza.
Se considera astfel ca prevederile art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001
sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate,
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 46 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001. Textul legal
criticat are urmatorul continut:
- Art. 46 alin. (5): "Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de
cauza de nulitate, dreptul la actiune se prescrie in termen de un an de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi."
Termenul de un an, prevazut de textul de lege criticat, a fost prelungit
succesiv cu cate trei luni, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
109/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 13
august 2001, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 720 din 12 noiembrie 2001.
Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 21, 41 si 123 din Constitutia Romaniei, care, ulterior
sesizarii, a fost modificata si completata prin Legea de revizuire nr.
429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29
octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din
Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din data de 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua
numerotare. Textul constitutional are urmatorul continut:
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. [...]";
- Art. 124: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti.
(3) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca dispozitiile art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate, de exemplu, prin Decizia nr. 33 din
28 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390
din 5 iunie 2003, si prin Decizia nr. 296 din 8 iulie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 577 din 12 august 2003.
Cu acel prilej s-a retinut ca liberul acces la justitie presupune accesul
la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste actul de justitie, a caror
stabilire este de competenta exclusiva a legiuitorului, solutie ce rezulta din
dispozitiile constitutionale ale art. 125 alin. (3), potrivit carora
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege". In
considerentele aceleiasi decizii se retine ca, pentru situatii deosebite,
legiuitorul poate stabili reguli speciale de procedura, precum si modalitati de
exercitare a drepturilor procesuale, astfel incat liberul acces la justitie sa
nu fie afectat.
In jurisprudenta sa Curtea a constatat ca "institutia prescriptiei, in
general, si termenele in raport cu care isi produce efectele aceasta nu pot fi
considerate de natura sa ingradeasca accesul liber la justitie, finalitatea lor
fiind, dimpotriva, de a-l facilita, prin asigurarea unui climat de ordine, indispensabil
exercitarii in conditii optime a acestui drept constitutional, prevenindu-se
eventualele abuzuri si limitandu-se efectele perturbatoare asupra stabilitatii
si securitatii raporturilor juridice civile.
Exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat
intr-un anumit cadru, prestabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor
exigente, carora li se subsumeaza si instituirea unor termene, dupa a caror
expirare valorificarea respectivului drept nu mai este posibila. [...] Art. 46
alin. (5) din Legea nr. 10/2001 recunoaste dreptul titularului la exercitarea
actiunii in constatarea nulitatii absolute a actelor juridice de instrainare a
imobilelor preluate in mod abuziv si asigura posibilitatea de valorificare a
acestuia in cadrul unui termen, impus de ratiuni sociale majore, respectiv de
evitarea unor stari de incertitudine prelungite in ceea ce priveste raporturile
juridice civile, precum si de asigurarea stabilitatii si securitatii acestora,
cu atat mai importante cu cat au ca obiect dreptul de proprietate".
In ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea art. 44 din
Constitutie, Curtea constata ca, in argumentarea criticii sale, autorul
exceptiei pleaca de la o premisa gresita constand in absolutizarea exercitiului
prerogativelor dreptului sau de proprietate, facand abstractie de prevederile
art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, republicata, potrivit carora
"continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de
lege", ca si de cele ale art. 136 alin. (5) care consacra caracterul
inviolabil al proprietatii private, "in conditiile legii organice".
Potrivit acestor dispozitii, legiuitorul ordinar este, asadar, competent sa
stabileasca cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de
proprietate, in acceptiunea principiala conferita de Constitutie, in asa fel
incat sa nu vina in coliziune cu interesele generale sau cu interesele
particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niste
limitari rezonabile in valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat. Sub
acest aspect, Curtea constata ca, prin reglementarea dedusa controlului,
legiuitorul nu a facut decat sa dea expresie acestor imperative, in limitele si
potrivit competentei sale constitutionale.
Pe de alta parte, Curtea constata ca imprescriptibilitatea, consfintita cu
titlu de principiu in legislatia civila, nu este consacrata ca atare de
Constitutie. Asa fiind, legiuitorul poate, in considerarea unor ratiuni majore,
sa deroge de la acest principiu, asa cum a procedat prin norma dedusa
controlului, fara a indreptati calificarea reglementarii respective ca fiind
neconstitutionala.
Mai mult, independent de ratiunile infatisate, imprejurarea ca persoana
interesata, desi cunostea sau ar fi trebuit sa cunoasca termenul de introducere
a actiunii in constatarea nulitatii, precum si consecintele juridice ale
nerespectarii acestuia, nu s-a conformat exigentei legale, aceasta invocand, de
fapt, propria sa culpa (cu atat mai putin scuzabila cu cat respectivul termen a
fost prelungit de doua ori), lipseste de indreptatire critica reglementarii in
cauza, potrivit principiului "nemo auditur propriam turpitudinem
allegans".
In sfarsit, referitor la invocarea, in sustinerea criticii de
neconstitutionalitate, a art. 124 din Constitutie, Curtea retine ca aceasta
este irelevanta, intre textul legal dedus controlului si norma constitutionala
invocata nefiind posibila nici o coliziune, date fiind domeniile de incidenta
diferite.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, al art. 2
- 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Luminita Mari-Jeane Eftimie in Dosarul nr. 938/2003 al Judecatoriei Sectorului
4 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu