Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 422 din 13 noiembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 908 din 19 decembrie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai           - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Paula C. Pantea         - procuror
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de reprezentantii Societatii Comerciale "Rodata" - S.A. si Societatii Comerciale "Latina Prodplast" - S.R.L. in Dosarul nr. 1.245/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, deoarece textele criticate au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate si nu exista motive care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 15 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.245/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 si 2 din Legea nr. 147/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Exceptia a fost ridicata de reclamantii Societatea Comerciala "Rodata" - S.A. si Societatea Comerciala "Latina Prodplast" - S.R.L. in dosarul de mai sus, avand drept obiect solutionarea unei cauze comerciale in contradictoriu cu parata Banca Comerciala "Robank" - S.A.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca textele criticate aduc atingere principiilor egalitatii in drepturi si accesului liber la justitie, intrucat obligatia de a achita in prealabil taxele judiciare de timbru proportional cu valoarea obiectului cererii creeaza o discriminare pe criterii de avere si o impiedicare a accesului neingradit la justitie pentru persoanele care nu detin o avere insemnata, in situatia in care cererea acestora are un obiect de valoare mare.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat accesul liber la justitie nu implica si gratuitatea serviciului justitiei. Este legal si normal ca justitiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfasurata de autoritatile judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora, iar avansarea acestor sume poate fi recuperata, in temeiul art. 274 alin. 1 din Codul de procedura civila, de partea care cade in pretentii.
    Referitor la pretinsa incalcare a principiilor prevazute in Declaratia Universala a Drepturilor Omului, in Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si in Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, Guvernul arata ca aceste acte normative internationale nu contin prevederi care sa consacre gratuitatea actului de justitie.
    Avocatul Poporului, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale, apreciaza ca nu sunt incalcate dispozitiile din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si nici cele din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, intrucat acestea nu contin prevederi care sa consacre gratuitatea actului de justitie.
    In ceea ce priveste referirea la dispozitiile art. 21 din Constitutie, apreciaza ca accesul liber la justitie nu presupune gratuitatea justitiei in toate cazurile. Taxa judiciara de timbru reprezinta o modalitate de acoperire in parte a cheltuielilor pe care le implica serviciul public al justitiei, iar, potrivit legii, contributia justitiabilului, prin avansarea unei parti din aceste cheltuieli, poate fi recuperata de la partea care cade in pretentii.
    De asemenea, nu poate fi primita nici sustinerea autorului exceptiei privind incalcarea principiului egalitatii in drepturi, deoarece textele de lege examinate nu fac nici o diferentiere intre contribuabili.
    Critica de neconstitutionalitate, prin prisma art. 4 alin. (2) din Constitutie, este apreciata de Avocatul Poporului ca nerelevanta pentru solutionarea exceptiei.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, care au urmatorul continut:
    - Art. 1: "Actiunile si cererile introduse la instantele judecatoresti, precum si cererile adresate Ministerului Justitiei si Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie sunt supuse taxelor judiciare de timbru, prevazute in prezenta lege, si se taxeaza in mod diferentiat, dupa cum obiectul acestora este sau nu evaluabil in bani, cu exceptiile prevazute de lege.";
    - Art. 2. "(1) Actiunile si cererile evaluabile in bani, introduse la instantele judecatoresti, se taxeaza astfel:
    a) pana la valoarea de 342.000 lei             17.000 lei;
    b) intre 342.001 lei si 3.420.000 lei          17.000 lei + 10% pentru ce
                                                   depaseste 342.000 lei;
    c) intre 3.420.001 lei si 34.200.000 lei       325.000 lei + 8% pentru ce
                                                   depaseste 3.420.000 lei;
    d) intre 34.200.001 lei si 171.000.000 lei     2.787.000 lei + 6% pentru ce
                                                   depaseste 34.200.000 lei;
    e) intre 171.000.001 lei si 342.000.000 lei    10.995.000 lei + 4% pentru ce
                                                   depaseste 171.000.000 lei;
    f) intre 342.000.001 lei si 1.710.000.000 lei  17.835.000 lei + 2% pentru ce
                                                   depaseste 342.000.000 lei;
    g) peste 1.710.000.001 lei                     45.195.000 lei + 1% pentru ce
                                                   depaseste 1.710.000.000 lei.

    (2) In cazul contestatiei la executarea silita, taxa se calculeaza la valoarea bunurilor a caror urmarire se contesta sau la valoarea debitului urmarit, cand acest debit este mai mic decat valoarea bunurilor urmarite. Taxa aferenta acestei contestatii nu poate depasi suma de 1.710.000 lei, indiferent de valoarea contestata.
    (3) Valoarea la care se calculeaza taxa de timbru este cea declarata in actiune sau in cerere. Daca aceasta valoare este contestata sau apreciata de instanta ca derizorie, evaluarea se va face potrivit normelor metodologice prevazute la art. 28 alin. (2) din prezenta lege."
    Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 21 din Constitutie, republicata, ale art. 1 teza intai, art. 2 alin. (1) si art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, ale art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si cele ale art. 14 alin. 1 teza intai si art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice. In urma aprobarii Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003 si a republicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei au urmatorul continut:
    - Art. 4 alin. (2) din Constitutie: "Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala.";
    - Art. 16 alin. (1) din Constitutie: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 21 din Constitutie: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
    (3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.
    (4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.";
    - Art. 1 teza intai din Declaratia Universala a Drepturilor Omului: "Toate fiintele umane se nasc libere si egale in demnitate si in drepturi. [...]";
    - Art. 2 alin. (1) din Declaratia Universala a Drepturilor Omului: "Fiecare om se poate prevala de toate drepturile si de toate libertatile proclamate in prezenta Declaratie, fara nici o deosebire, in special de rasa, de culoare, de sex, de limba, de religie, de opinie politica sau de orice alta opinie, de origine nationala sau sociala, de avere, de nastere sau decurgand din orice alta situatie.";
    - Art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului: "Toti oamenii sunt egali in fata legii si au dreptul fara deosebire la o protectie egala a legii. Toti oamenii au dreptul la o protectie egala impotriva oricarei discriminari care ar incalca prezenta Declaratie si impotriva oricarei provocari la o astfel de discriminare.";
    - Art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara nici o deosebire bazata, in special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine nationala sau sociala, apartenenta la o minoritate nationala, avere, nastere sau orice alta situatie.";
    - Art. 14 alin. (1) teza intai din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice: "Toti oamenii sunt egali in fata tribunalelor si curtilor de justitie. [...]";
    - Art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice: "Toate persoanele sunt egale in fata legii si au, fara discriminare, dreptul la o ocrotire din partea legii. In aceasta privinta legea trebuie sa interzica orice discriminare si sa garanteze tuturor persoanelor o ocrotire egala si eficace contra oricarei discriminari, in special de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere sau intemeiata pe orice alta imprejurare."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza cuantumul taxelor judiciare de timbru pentru actiunile si cererile evaluabile in bani, introduse la instantele judecatoresti.
    Serviciile publice, in general, serviciul justitiei, in special, nu sunt, de regula, gratuite. Pentru efectuarea acestor servicii statul avanseaza cheltuieli care este firesc sa fie recuperate fie si numai partial, mai cu seama atunci cand, ca urmare a serviciilor prestate, beneficiarii au obtinut satisfacerea unor drepturi materiale.
    Pe de alta parte, echivalentul taxelor judiciare de timbru este integrat in valoarea cheltuielilor de judecata stabilite de instanta de judecata prin hotararea pe care o pronunta in cauza, plata acestora revenind partii care cade in pretentii.
    In felul acesta reclamantul care a platit taxele judiciare de timbru va suporta pierderea sumelor de bani platite cu titlul acesta, numai atunci cand instanta hotaraste ca actiunea sa nu este intemeiata sau nu indeplineste alte conditii prevazute de lege pentru a fi admisa, altfel spus, atunci cand reclamantul a pus in miscare in mod nejustificat serviciul public al justitiei. In cazul in care actiunea introdusa de reclamant a fost admisa, instanta de judecata il obliga pe parat la plata cheltuielilor de judecata, in acestea cuprinzandu-se si taxele judiciare de timbru.
    In ambele ipoteze enuntate mai sus, plata taxelor judiciare de timbru nu este de natura sa-i cauzeze platitorului o pierdere injusta si nu poate fi caracterizata, in consecinta, ca o impiedicare a accesului liber la justitie.
    Curtea constata ca prevederile legale criticate nu aduc atingere nici principiului egalitatii in drepturi, deoarece nu fac nici un fel de diferentiere intre contribuabili.
    Regula de baza in materia impozitelor si taxelor, prevazuta de legislatia fiscala, care decurge din dispozitiile art. 56 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice", este aceea ca pentru anumite activitati desfasurate de institutiile publice se datoreaza taxe de timbru, cu exceptia persoanelor care beneficiaza de scutire, aceste taxe avand rolul de contributie la cheltuielile publice. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca taxa de timbru ar trebui sa fie stabilita intr-o suma fixa. Stabilirea modalitatii de plata a taxelor de timbru, ca de altfel si a cuantumului lor, este insa o optiune a legiuitorului, ce tine de politica legislativa fiscala.
    Curtea constata ca instituirea diferentiata a platii taxelor judiciare de timbru dupa cum obiectul acestora este sau nu este evaluabil in bani, cu exceptiile prevazute de lege, nu constituie o discriminare sau o atingere adusa acestui principiu constitutional. Potrivit art. 139 alin. (1) din Constitutie, "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege", fiind, asadar, la latitudinea legiuitorului sa stabileasca diferentiat modalitatea de plata a taxelor judiciare de timbru, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere principiului egalitatii in drepturi.
    Curtea nu poate retine nici critica privind neconcordanta dintre dispozitiile legale criticate: Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Pactul international cu privire la drepturile civile si politice si Declaratia Universala a Drepturilor Omului, deoarece acestea nu contin prevederi care sa consacre gratuitatea actului de justitie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin. (4), art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) si art. 21 din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rodata" - S.A. si Societatea Comerciala "Latina Prodplast" - S.R.L. in Dosarul nr. 1.245/2001 a Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 13 noiembrie 2003.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Afrodita Laura Tutunaru



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 422/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 422 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 422/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu