HOTARARE Nr. 8
din 18 martie 2009
pentru aprobarea Normei nr.
7/2009 privind administrarea speciala a fondurilor de pensii administrate
privat
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 6 aprilie 2009
Având în vedere dispoziţiile art. 84 lit. c) şi ale
art. 104 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate
privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 16 şi ale art. 23 lit. f)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 18 martie 2009,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 7/2009 privind
administrarea specială a fondurilor de pensii administrate privat, prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi
norma menţionată la art. 1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia secretariat, directorul general şi
Direcţia reglementare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 7/2009
privind administrarea specială a fondurilor de pensii administrate privat
Având în vedere prevederile art. 84 lit. c) şi ale art.
104 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 16 şi ale art. 23 lit. f)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează administrarea
specială a fondurilor de pensii administrate privat, situaţia fondului de
pensii în cazul retragerii autorizaţiei de administrare a administratorului,
respectiv a autorizaţiei fondului de pensii administrat privat, procedura şi
criteriile de selectare a administratorului special, precum şi atribuţiile
administratorului special.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Legea nr. 411/2004
privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege.
(2) De asemenea, prin capitaluri proprii se înţelege suma următoarelor elemente:
a) capitalul social subscris şi vărsat;
b) primele de capital, integral încasate, aferente
capitalului social;
c) rezervele legale, statutare şi alte rezerve;
d) rezultatul exerciţiilor
financiare anterioare;
e) rezultatul ultimului exerciţiu financiar, reportat
până la repartizarea sa conform destinaţiilor stabilite de adunarea generală a
acţionarilor, în limita sumei ce se intenţionează a se repartiza pe oricare
dintre destinaţiile prevăzute la lit. a)-d).
CAPITOLUL II
Administrarea specială
SECŢIUNEA 1
Instituirea administrării speciale
Art. 3. - Administrarea specială a unui fond de pensii
administrat privat se instituie în cazurile prevăzute la art. 16, 21, art. 29
alin. (2) şi art. 81 din Lege.
Art. 4. -In cazul instituirii administrării speciale ca
urmare a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a
administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii administrat
privat, de la data la care Comisia retrage autorizaţia, se aplică prevederile
prezentei norme, astfel:
a) în cazurile prevăzute de Lege la art. 16, art. 21
alin. (1), art. 29 alin. (2), art. 81 alin. (1) lit. a) coroborat cu
prevederile art. 62 alin.
(1), (2) şi alin. (4) lit. c) şi d), art. 81 alin. (1) lit. a) coroborat cu
prevederile art. 64 alin. (2) lit. a), b) şi alin. (3), art. 81 alin. (1) lit.
a) coroborat cu prevederile art. 65, art. 66 alin. (1) şi art. 80 alin. (1),
art. 81 alin. (1) lit. b), d), e), f) şi i), procedura prevăzută în secţiunea a
3-a a prezentului capitol se aplică până la data numirii de către Comisie a
administratorului special, după care se aplică prevederile secţiunii a 5-a;
b) în cazurile prevăzute de Lege la art. 81 alin. (1)
lit. a) coroborat cu prevederile art. 62 alin. (3) şi alin. (4) lit. a) şi b),
art. 81 alin. (1) lit. a) coroborat cu prevederile art. 64 alin. (2) lit. c),
art. 81 alin. (1) lit. c), g), h), j) şi k), procedura prevăzută în secţiunea a
3-a se aplică până la data rămânerii definitive a hotărârii instanţei de
contencios administrativ competente.
Art. 5. - Prin excepţie, pentru cazurile prevăzute la
art. 4 lit. b), în cazul în care Comisia apreciază că au avut loc fapte cu
consecinţe deosebit de grave şi care afectează direct participanţii la fondul
de pensii administrat privat, procedura prevăzută în secţiunea a 3-a se aplică
până la data numirii de către Comisie a administratorului special, după care se
aplică prevederile secţiunii a 5-a.
Art. 6. - Decizia de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei
fondului de pensii administrat privat, scrisă şi motivată, se notifică în ziua
lucrătoare următoare datei adoptării acesteia administratorului, depozitarului,
precum şi Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale (CNPAS).
SECŢIUNEA a 2-a
Selectarea administratorului special
Art. 7. - Comisia selectează şi/sau desemnează
administratorul special dintre administratorii de fonduri de pensii
administrate privat, cu respectarea procedurii prevăzute la art. 97 şi 98 din
Lege.
Art. 8. - (1) Pentru selectarea administratorului
special, Comisia analizează ofertele primite, cu aplicarea următoarelor
criterii, ponderate după cum urmează:
a) rata de rentabilitate a fondului de pensii administrat privat, calculată conform art. 29 alin. (1) lit. b)
din Lege - 40%;
b) politica investiţională - 10%;
c) nivelul cheltuielilor de administrare încasate din
contribuţii şi nivelul cheltuielilor de administrare încasate din activul
fondului - 40% (câte 20% fiecare);
d) nivelul capitalurilor proprii - 10%.
(2) Pentru obţinerea punctajului final al ofertelor, se
aplică următoarea metodă:
a) pentru rata de rentabilitate
se realizează clasamentul în ordine descrescătoare a valorilor ratelor şi
fiecare administrator primeşte cu un punct în plus faţă de cel cu rata de
rentabilitate imediat inferioară lui, cel cu rata cea mai mică primind un punct;
b) pentru politica
investiţională, toţi administratorii care administrează un fond de pensii din
aceeaşi categorie de risc cu fondul de pensii, pentru a cărui administrare
specială depun ofertele, primesc câte un punct. Administratorii care
administrează un fond de pensii dintr-o altă categorie de risc nu primesc
niciun punct;
c) pentru nivelul cheltuielilor de administrare încasate din contribuţii şi pentru nivelul
cheltuielilor de administrare încasate din activul fondului, se realizează
clasamentul în ordine crescătoare a valorilor comisioanelor de administrare şi
fiecare
administrator primeşte cu un punct în plus faţă de cel
cu comision de administrare imediat superior lui, cel cu comisionul de
administrare cel mai mare primind un punct;
d) pentru nivelul capitalurilor proprii se realizează
clasamentul, în ordine descrescătoare, a fondurilor proprii ale
administratorilor ofertanţi şi fiecare administrator primeşte un punct în plus
faţă de administratorul cu suma fondurilor proprii imediat inferioară sumei
fondurilor sale, cel cu cea mai mică sumă a fondurilor proprii primind un
punct.
Art. 9. - (1) In termen de 5
zile calendaristice de la data la care Comisia i-a notificat, administratorii
de fonduri de pensii administrate privat transmit în scris ofertele de
administrare temporară.
(2) Aceste oferte conţin date
referitoare la îndeplinirea criteriilor prevăzute la
art. 8.
(3) Comisia analizează ofertele
primite şi selectează oferta care întruneşte punctajul cel mai mare, calculat
conform art. 8.
(4) Decizia se notifică
administratorului desemnat şi depozitarului fondului de pensii aflat în
administrare specială, în ziua lucrătoare următoare datei adoptării acesteia.
Art. 10. - (1) Dacă în termenul prevăzut de art. 9
alin. (1) nu s-a primit nicio ofertă, Comisia procedează la desemnarea unui
administrator special, selectat dintre administratorii de fonduri de pensii
administrate privat autorizaţi, pe baza aceloraşi criterii.
(2) Decizia se notifică
administratorului desemnat şi depozitarului fondului de pensii aflat în
administrare specială, în ziua lucrătoare următoare datei adoptării acesteia.
(3) Contestaţia nu suspendă
efectele deciziei prevăzute la alin. (2), administratorul selectat având
obligaţia să preia în administrare activele fondului de pensii aflat în
administrare specială.
Art. 11. - (1) In termen de maximum 5 zile lucrătoare
de la notificarea deciziei prevăzute la art. 10 alin. (2), administratorul are
obligaţia să predea, iar administratorul special are obligaţia să preia, pe
bază de proces-verbal de predare-primire, toate documentele referitoare la
fondul de pensii, inclusiv arhiva fondului de pensii, pe suport hârtie şi în
format electronic.
(2) O copie a procesului-verbal
de predare-primire se transmite Comisiei de către administratorul special în
aceeaşi zi în care a fost încheiat.
(3) In termenul prevăzut la alin. (1), administratorul
special are obligaţia să comunice depozitarului fondului aflat în administrare
specială documente privind specimenele de semnătură aparţinând reprezentanţilor
săi legali.
(4) In termenul prevăzut la alin. (1), administratorul
special are obligaţia de a notifica decizia Comisiei de instituire a
administrării speciale tuturor părţilor contractante existente în contractele
încheiate de administrator, în numele şi pe seama fondului de pensii.
(5) Administratorul special se substituie de drept în
drepturile şi obligaţiile administratorului, care îi incumbă acestuia conform
contractelor prevăzute la alin. (4).
(6) In termen de 30 de zile calendaristice de la data
emiterii deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare, administratorul
este obligat sa prezinte Comisiei situaţia financiară auditata a fondului de
pensii prevăzută la art. 82 alin. (1) din Lege.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de administrare a fondului de pensii
între data comunicării deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a
administratorului/a fondului şi data desemnării administratorului special,
respectiv data rămânerii definitive a deciziei de retragere a autorizaţiei de
administrare
Art. 12. - (1) In perioada cuprinsă între data
comunicării deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a
administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii administrat
privat, şi data desemnării administratorului special, respectiv data rămânerii
definitive a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare, activitatea
administratorului nu încetează, dar va fi asistată şi supervizată de către
reprezentanţi ai Comisiei special desemnaţi în acest scop prin decizie.
(2) Odată cu comunicarea deciziei de retragere a
autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei
fondului de pensii administrat privat, Comisia comunică administratorului şi
depozitarului fondului de pensii aflat în administrare specială decizia de
desemnare a reprezentanţilor Comisiei.
(3) Reprezentanţii Comisiei au acces la toate
documentele şi evidenţele fondului de pensii şi ale administratorului, fiind
obligaţi să păstreze confidenţialitatea informaţiilor.
(4) Reprezentanţii Comisiei asistă şi supervizează
activitatea administratorului referitoare la fondul de pensii, dar nu se
substituie organelor de conducere ale
administratorului.
(5) Reprezentanţii Comisiei au următoarele atribuţii:
a) suspendă sau desfiinţează
actele de decizie ale administratorului contrare reglementărilor prudenţiale
sau care determină deteriorarea situaţiei financiare a fondului de pensii;
b) avizează prealabil toate deciziile adoptate de
organele de conducere ale administratorului;
c) propun Comisiei aplicarea de sancţiuni în situaţia
în care administratorul nu respectă măsurile dispuse;
d) analizează situaţia
financiară a fondului de pensii şi a administratorului şi prezintă Comisiei
rapoarte periodice despre aceasta;
e) alte atribuţii stabilite de Comisie.
Art. 13. - De la data comunicării deciziei de retragere
a autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei
fondului de pensii administrat privat, şi până la data desemnării
administratorului special, respectiv data rămânerii definitive a deciziei de
retragere a autorizaţiei de administrare, sunt interzise:
a) încheierea de noi acte individuale de aderare la
fondul de pensii;
b) repartizarea de către CNPAS,
în cadrul procedurii de repartizare aleatorie, de noi participanţi la acest
fond.
Art. 14. - In perioada cuprinsă între data comunicării
deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului,
respectiv a autorizaţiei fondului de pensii administrat privat, şi data rămânerii
definitive a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare sunt
aplicabile toate prevederile legale privind drepturile şi obligaţiile
participanţilor, mai puţin cele interzise în mod expres prin prezenta normă.
SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile administratorului special
Art. 15. - (1) Administratorul special are următoarele
atribuţii:
a) să realizeze transferul participanţilor care au
depus o cerere de transfer, înainte de data deciziei de retragere a
autorizaţiei de administrare, către alte fonduri de pensii administrate
privat, conform Normei nr. 3/2008 privind transferul participanţilor între
fondurile de pensii administrate privat, aprobate prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 4/2008, cu
respectarea prevederilor art. 20;
b) să administreze fondul de
pensii aflat în administrare specială, în vederea efectuării transferului
activelor personale ale participanţilor către fondurile de pensii administrate
privat alese de participanţi sau la care aceştia au fost repartizaţi;
c) să evalueze obligaţiile de plată ale fondului de
pensii;
d) să realizeze transferul
activelor personale ale participanţilor de la fondul de pensii aflat în
administrare specială către fondurile de pensii administrate privat alese de
participanţi sau la care aceştia au fost repartizaţi, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data primirii notificării Comisiei privind repartizarea
participanţilor;
e) să notifice Fondului de
Garantare şi Comisiei suma necesară a fi compensată, dacă este necesar.
(2) De la data desemnării administratorului special
sunt interzise:
a) încheierea de noi acte individuale de aderare la
fondul de pensii aflat în administrare specială;
b) orice transferuri ale participanţilor de la fondul
de pensii aflat în administrare specială către alte fonduri de pensii
administrate privat, până la data primirii notificării Comisiei privind
repartizarea participanţilor, prevăzută la art. 19 alin. (3);
c) repartizarea de către CNPAS,
în cadrul procedurii de repartizare aleatorie, de noi participanţi la acest
fond.
Art. 16. - Pentru activitatea desfăşurată,
administratorul special încasează acelaşi comision de administrare prevăzut în
prospectul schemei de pensii private al fondului de pensii aflat în
administrare specială.
SECŢIUNEA a 5-a
Procedura de administrare a fondului de pensii
Art. 17. - (1) Incepând cu data selectării/desemnării
administratorului special şi referitor la activitatea de administrare a
fondului de pensii administrat privat, se suspendă:
a) atribuţiile acţionarilor
semnificativi şi ale conducătorilor administratorului, aceste atribuţii
transferându-se administratorului special desemnat, care este în drept să le
exercite pe toată perioada procedurii de administrare specială;
b) activitatea, atribuţiile şi
competenţele consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere al
administratorului, precum şi dreptul acestora la remuneraţie;
c) exercitarea dreptului de vot al acţionarilor în
privinţa numirii şi/sau a revocării membrilor consiliului de administraţie/
consiliului de supraveghere al administratorului;
d) dreptul acţionarilor la dividende.
(2) Suspendarea prevăzută la alin. (1) operează şi îşi
produce efectele pe toată durata procesului de administrare specială.
Art. 18. - (1) In ziua lucrătoare următoare desemnării
administratorului special, Comisia şi administratorul special informează
participanţii despre necesitatea aderării în termen de 90 de zile
calendaristice la alt fond de pensii administrat
privat, cu respectarea prevederilor Normei nr. 3/2008.
(2) Pe toată durata termenului menţionat la alin. (1),
decizia privind instituirea administrării speciale asupra fondului de pensii
administrat privat se publică atât pe website-ul
Comisiei, www.csspp.ro, cât şi pe website-ul
administratorului fondului de pensii aflat în administrare specială şi al
administratorului special, cu menţionarea expresă a următoarelor informaţii:
datele de contact ale administratorului special, drepturile şi obligaţiile acestuia, drepturile şi
obligaţiile participanţilor în decursul celor 90 de zile calendaristice.
(3) In ziua lucrătoare imediat următoare expirării
termenului de 90 de zile calendaristice prevăzut la alin. (1), administratorul
special transmite Comisiei lista cu numele şi codul numeric personal ale
participanţilor care nu au ales un nou fond de pensii administrat privat.
Art. 19. - (1) Comisia procedează la ierarhizarea
tuturor administratorilor, inclusiv a administratorului special, conform
criteriilor prevăzute la art. 8, în vederea repartizării participanţilor care
nu au ales un nou fond de pensii administrat privat.
(2) Repartizarea
participanţilor prevăzuţi la art. 18 alin. (3) către fiecare fond de pensii se
face direct proporţional cu valoarea punctajului obţinut de administratorul
respectivului fond, raportată la suma tuturor punctajelor acordate
administratorilor de fonduri de pensii rezultate în urma ierarhizării.
(3) In termen de 30 de zile
calendaristice de la data primirii listei prevăzute la art. 18 alin. (3),
Comisia efectuează repartizarea participanţilor care nu au solicitat transferul
şi notifică administratorului special, pe suport electronic, sub semnătură
electronică extinsă, lista participanţilor repartizaţi, rezultată ca urmare a
efectuării acestei operaţiuni.
(4) Administratorul special întocmeşte un raport
cuprinzând cererile de transfer ale participanţilor, precum şi datele aferente
participanţilor repartizaţi de Comisie conform alin. (2), pe care îl transmite
către CNPAS în termen de 5 zile calendaristice de la data notificării prevăzute
la alin. (3).
(5) In termen de maximum 5 zile calendaristice de la
data primirii raportului prevăzut la alin. (4), CNPAS modifică Registrul
participanţilor şi transmite fiecărui administrator, pe suport electronic, sub
semnătură electronică extinsă, lista participanţilor rezultaţi în urma acestei
operaţiuni.
Art. 20. -Administratorul special calculează
obligaţiile de plată ale fondului de pensii faţă de participanţi, luând în
considerare valoarea cea mai mare dintre valoarea activului personal şi garanţiile
prevăzute în prospect. Contravaloarea activului personal al participantului
care urmează a fi transferat nu poate fi mai mică decât valoarea contribuţiilor
plătite, diminuate cu penalităţile de transfer şi comisioanele legale.
Art. 21. - (1) In cazul în care, după efectuarea
calculului conform art. 20, administratorul special constată că activele
fondului aflat în administrare specială sunt insuficiente pentru onorarea
obligaţiilor faţă de participanţi, acesta suplimentează activele fondului cu
cele care constituie provizionul tehnic aferent fondului în cauză, până la
concurenţa obligaţiei de plată determinată conform art. 20.
(2) In termen de maximum 5 zile
lucrătoare de la primirea notificării prevăzute la art. 19 alin. (3), în cazul
în care administratorul special constată că activele prevăzute la alin. (1) nu
sunt suficiente pentru onorarea obligaţiilor faţă de participanţi, acesta
notifică Fondului de Garantare şi Comisiei suma necesară a fi compensată.
Art. 22. - (1) In termen de 10 zile calendaristice de
la data primirii notificării prevăzute la art. 19 alin. (3), administratorul
special, împreună cu administratorii fondurilor de pensii la care vor fi
transferaţi participanţii, întocmeşte şi transmite Comisiei spre avizare un
plan de transfer al activelor personale ale participanţilor.
(2) Planul conţine suma totală care urmează a fi
distribuită, precum şi prezentarea detaliată a modului de distribuire a
acesteia, prin transfer direct de active şi/sau prin transfer de lichidităţi.
(3) In cazul prevăzut la art. 21 alin (1), planul
detaliază şi modalitatea de transfer şi/sau de lichidare, parţială ori totală,
a provizionului tehnic aferent fondului de pensii aflat în administrare
specială.
Art. 23. - (1) Comisia aprobă sau respinge planul de
transfer prevăzut la art. 22 alin. (1).
(2) De la data comunicării aprobării planului către
administratorul special, acesta începe procedura de transfer al activelor
personale ale participanţilor.
CAPITOLUL III
Obligaţiile administratorului special după transferul participanţilor de
la fondul de pensii aflat în administrare specială
Art. 24. - (1) Administratorul special răspunde pentru
modul de îndeplinire a mandatului primit, conform măsurilor şi dispoziţiilor
stabilite de Comisie prin decizia de desemnare ca administrator special.
(2) In termen de două zile
lucrătoare de la finalizarea transferului participanţilor către noile fonduri
de pensii, administratorul special transmite Comisiei un raport privind modul
de desfăşurare şi rezultatele operaţiunii de transfer.
(3) In acelaşi termen prevăzut
la alin. (2), depozitarul întocmeşte şi transmite Comisiei raportul său privind
modul de desfăşurare şi rezultatele operaţiunii de transfer al activelor
personale ale participanţilor.
Art. 25. - După primirea rapoartelor prevăzute la art.
24, Comisia retrage autorizaţia fondului de pensii administrat privat şi
dispune radierea acestuia din Registrul fondurilor de pensii private şi al
administratorilor.
CAPITOLUL IV
Incetarea calităţii
de administrator special
Art. 26. - Pentru motive întemeiate, Comisia poate
dispune, oricând în cursul procedurii de administrare specială, înlocuirea
administratorului special.
Art. 27. -Incetarea calităţii
de administrator special are loc în următoarele cazuri:
a) ca urmare a hotărârii instanţei judecătoreşti;
b) prin înlocuirea de către
Comisie a administratorului special, procedura prevăzută în cap. II secţiunea a 2-a urmând a fi reluată;
c) ca urmare a finalizării
procedurii de transfer al activelor personale ale participanţilor şi a
prezentării raportului prevăzut la art. 24 alin. (2).
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 28. - Termenele prevăzute de prezenta normă care
expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se vor
prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.
Art. 29. - (1) Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în
prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare, respectiv art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin
(1) lit. g), alin. (2), (3), (4), (6), (7), (9) şi (10) din Lege.
(2) Nerespectarea dispoziţiilor art. 10 alin. (3) din
prezenta normă, referitoare la obligaţia administratorului special de a prelua
în administrare activele fondului de pensii aflat în administrare specială, se
sancţionează conform art. 81 alin. (1) lit. k) din Lege.