DECIZIE Nr. 421 din 11 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si 3
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National
Anticoruptie, aprobata si modificata prin Legea nr. 503/2002, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 870 din 8 decembrie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002
privind Parchetul National Anticoruptie, aprobata cu modificari prin Legea nr.
503/2002, modificata si completata ulterior prin Legea nr. 161/2003, exceptie
ridicata de Maria Valerica Iacob in Dosarul nr. 9.024/2002 al Tribunalului
Sibiu - Sectia penala.
La apelul nominal raspunde personal autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, care solicita Curtii Constitutionale sa se constate ca
textele criticate sunt in contradictie cu dispozitiile constitutionale
invocate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, deoarece Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 a fost
aprobata prin Legea nr. 503/2002, cu modificarile ulterioare, sens in care sunt
indeplinite exigentele art. 115 din Constitutie, iar Parchetul National
Anticoruptie este o magistratura speciala structurata pe baza acelorasi norme
constitutionale care reglementeaza rolul Ministerului Public.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 9.024/2002,
Tribunalul Sibiu - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, aprobata si
modificata prin Legea nr. 503/2002, cu modificarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata in dosarul de mai sus de inculpata Maria Valerica
Iacob, cercetata pentru savarsirea infractiunii de luare de mita, prevazuta si
pedepsita potrivit art. 254 din Codul penal.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 a fost emisa intr-un domeniu care
face obiectul legilor organice si ca pana la data ridicarii exceptiei de
neconstitutionalitate ordonanta nu a fost aprobata de Parlament potrivit
procedurii de legiferare.
De asemenea, sustine ca prevederile art. 1, 2 si 3 din actul normativ
criticat aduc atingere art. 51 si 130 din Constitutie, deoarece printre
atributiile Parchetului National Anticoruptie nu se numara si aceea de sesizare
a instantelor judecatoresti pentru judecarea cauzelor penale, atributie care,
potrivit Legii nr. 92/1992 privind organizarea judecatoreasca, este exercitata
doar de procurorii constituiti in parchete pe langa fiecare instanta
judecatoreasca. Or, avand in vedere ca Parchetul National Anticoruptie este,
potrivit art. 2 din ordonanta, "independent in raport cu instantele
judecatoresti si cu parchetele de pe langa acestea", autorul exceptiei
sustine ca procurorii acestui nou organism nu au fost mandatati de legiuitor sa
sesizeze instanta de judecata prin emiterea rechizitoriului.
Tribunalul Sibiu - Sectia penala apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/2002 a fost aprobata prin Legea nr. 503 din 11 iulie 2002,
lege ce a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523
din 18 iulie 2002, data care este anterioara functionarii efective a
Parchetului National Anticoruptie, respectiv 1 septembrie 2002.
De asemenea, dispozitiile art. 1, 2 si 3 din ordonanta sunt constitutionale
deoarece, fata de Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, au
caracter de norma speciala, sens in care atributiile si actele emise de
procurorii Parchetului National Anticoruptie sunt in consens cu cele ale
oricarui parchet. Din acest punct de vedere nu exista prevederi care sa
contravina art. 130 din Constitutie devenit art. 131 din Constitutia
republicata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul precizeaza ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002, a
fost aprobata cu modificari prin Legea nr. 503/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523 din 18 iulie 2002, iar potrivit art. 31
alin. (3) "Parchetul National Anticoruptie va incepe sa functioneze pe
data de 1 septembrie 2002". In acest context, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate, invocata de autorul exceptiei pe motiv ca ordonanta nu a
fost aprobata de Parlament, ramane fara obiect.
Referitor la celelalte prevederi contestate de autorul exceptiei, Guvernul
opineaza ca, potrivit art. 125 alin. (3) [devenit art. 126 alin. (2) ca urmare
a aprobarii Legii de revizuire a Constitutiei si a republicarii acesteia in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003] si art.
128 [devenit art. 129] din Constitutie, legiuitorul poate stabili reguli
speciale de procedura, precum si modalitati de exercitare a drepturilor
procesuale. De altfel, in chiar cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 43/2002 se face trimitere la completarea dispozitiilor acesteia atat cu
prevederile Codului de procedura penala, cat si cu prevederile Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca.
Avocatul Poporului apreciaza ca interdictia reglementarii de catre Guvern
in domeniul legii organice priveste numai ordonantele adoptate in baza unei
legi speciale de abilitare. Or, art. 114 alin. (4) [devenit art. 115 alin. (4)]
din Constitutie nu prevede o asemenea limitare.
Referitor la incalcarea dispozitiilor art. 51 [incorporat in art. 1 alin.
(5)] si ale art. 130 [devenit art. 131] din Legea fundamentala considera ca
dispozitiile art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002
nu contravin cu nimic dispozitiilor invocate, deoarece Parchetul National
Anticoruptie a fost infiintat si isi exercita atributiile prin procurori
constituiti in parchete, in baza acelorasi principii constitutionale ca si
Ministerul Public. Constitutia nu face distinctie intre anumite tipuri de
parchete, ci se refera generic la ele, ca institutii in care isi desfasoara
activitatea procurorii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul lor
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 503/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 523 din 18 iulie 2002, modificata si completata ulterior
prin Legea nr. 161/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 279 din 21 aprilie 2003, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 747 din 26
octombrie 2003, si are urmatorul continut:
- Art. 1: "(1) Prin prezenta ordonanta de urgenta se infiinteaza, la
nivel national, Parchetul National Anticoruptie, care functioneaza pe langa
Curtea Suprema de Justitie ca parchet specializat in combaterea infractiunilor
de coruptie.
(2) Parchetul National Anticoruptie are sediul in municipiul Bucuresti si
isi exercita atributiile pe intregul teritoriu al Romaniei prin procurori
specializati in combaterea coruptiei.
(3) Parchetul National Anticoruptie se organizeaza ca structura autonoma,
cu personalitate juridica, in cadrul Ministerului Public, este condus de un
procuror general si este coordonat de procurorul general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie. Procurorul general al Parchetului National
Anticoruptie este asimilat prim-adjunctului procurorului general al Parchetului
de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
(4) Parchetul National Anticoruptie isi desfasoara activitatea potrivit
principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub
autoritatea ministrului justitiei.";
- Art. 2: "Parchetul National Anticoruptie este independent in raport
cu instantele judecatoresti si cu parchetele de pe langa acestea, precum si in
relatiile cu celelalte autoritati publice, exercitandu-si atributiile numai in
temeiul legii si pentru asigurarea respectarii acesteia.";
- Art. 3: "(1) Atributiile Parchetului National Anticoruptie sunt
urmatoarele:
a) efectuarea urmaririi penale, in conditiile prevazute in Codul de
procedura penala, in Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si
sanctionarea faptelor de coruptie si in prezenta ordonanta de urgenta, pentru
infractiunile prevazute in Legea nr. 78/2000 care sunt, potrivit art. 13, in
competenta Parchetului National Anticoruptie;
b) conducerea, supravegherea si controlul actelor de cercetare penala,
efectuate din dispozitia procurorului de catre ofiterii de politie judiciara
aflati sub autoritatea exclusiva a procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie;
c) conducerea, supravegherea si controlul activitatilor de ordin tehnic ale
urmaririi penale, efectuate de specialisti in domeniul economic, financiar,
bancar, vamal, informatic, precum si in alte domenii, numiti in cadrul
Parchetului National Anticoruptie;
d) studierea cauzelor care genereaza si a conditiilor care favorizeaza
coruptia, elaborarea si prezentarea propunerilor in vederea eliminarii
acestora, precum si pentru perfectionarea legislatiei penale;
e) elaborarea raportului anual privind activitatea Parchetului National
Anticoruptie si prezentarea acestuia in fata Parlamentului, nu mai tarziu de
primul trimestru al anului viitor;
f) constituirea si actualizarea bazei de date in domeniul faptelor de
coruptie.
(2) Parchetul National Anticoruptie exercita drepturile si indeplineste
obligatiile procedurale prevazute de lege, in cauzele privind infractiunile
atribuite prin prezenta ordonanta de urgenta in competenta sa.
(3) In exercitarea atributiilor ce ii revin, procurorul general al Parchetului
National Anticoruptie emite ordine."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 114, 130 si 51 din
Constitutie. In urma aprobarii Legii de revizuire a Constitutiei si a
republicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din
31 octombrie 2003, dispozitiile constitutionale invocate au urmatorul continut:
- Art. 115: "(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare
a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii Parlamentului,
potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului de abilitare.
Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii
extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a
motiva urgenta in cuprinsul acestora.
(5) Ordonanta de urgenta intra in vigoare numai dupa depunerea sa spre
dezbatere in procedura de urgenta la Camera competenta sa fie sesizata si dupa
publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei. Camerele, daca nu se afla in
sesiune, se convoaca in mod obligatoriu in 5 zile de la depunere sau, dupa caz,
de la trimitere. Daca in termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera
sesizata nu se pronunta asupra ordonantei, aceasta este considerata adoptata si
se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea in procedura de urgenta.
Ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se aproba cu
majoritatea prevazuta la articolul 76 alineatul (1).
(6) Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor
constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului,
drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile
electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate
publica.
(7) Ordonantele cu care Parlamentul a fost sesizat se aproba sau se resping
printr-o lege in care vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au
incetat potrivit alineatului (3).
(8) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, daca este
cazul, masurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de
aplicare a ordonantei.";
- Art. 131: "(1) In activitatea judiciara, Ministerul Public
reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum
si drepturile si libertatile cetatenilor.
(2) Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti
in parchete, in conditiile legii.
(3) Parchetele functioneaza pe langa instantele de judecata, conduc si
supravegheaza activitatea de cercetare penala a politiei judiciare, in
conditiile legii.";
- Art. 1 alin. (5): "In Romania, respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie a
fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 503/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523 din 18 iulie 2002, sens in
care este nefondata sustinerea autorului exceptiei de neconstitutionalitate
privind incalcarea dispozitiilor art. 115 din Legea fundamentala referitoare la
delegarea legislativa.
Este neintemeiata si critica privind incalcarea prevederilor
constitutionale ale art. 131, prin faptul ca Parchetul National Anticoruptie a
fost conceput ca o structura autonoma in cadrul Ministerului Public,
"independent in raport cu instantele judecatoresti si cu parchetele de pe
langa acestea", intrucat o asemenea autoritate nu ar fi prevazuta nici in
Constitutie, nici in Legea pentru organizarea judecatoreasca nr. 92/1992.
Astfel, potrivit art. 131 alin. (2) din Legea fundamentala, "Ministerul
Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti in parchete, in
conditiile legii", conditii care au stat si la fundamentarea organizarii
si functionarii Parchetului National Anticoruptie. Faptul ca in art. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 s-a prevazut ca Parchetul
National Anticoruptie este independent in raport cu instantele judecatoresti si
cu parchetele de pe langa aceste instante nu justifica sustinerea ca textul de
lege este neconstitutional. Dimpotriva, avand in vedere si prevederile art. 131
alin. (1) din Constitutie, potrivit carora procurorii isi desfasoara
activitatea pe baza principiilor, legalitatii, impartialitatii si controlului
ierarhic, se poate constata ca dispozitia legala criticata nu constituie
altceva decat o reflectare a principiilor constitutionale mentionate si o
subliniere a naturii juridice a Parchetului National Anticoruptie, aceea de
magistratura speciala instituita pentru combaterea infractiunilor de coruptie.
De altfel, independenta acestei noi structuri in raport cu instantele
judecatoresti este specifica tuturor parchetelor, care, potrivit art. 32 din
Legea pentru organizarea judecatoreasca, "sunt independente fata de
instantele judecatoresti".
Curtea constata ca referirea autorului exceptiei la prevederile art. 51
incorporat in art. 1 alin. (5) din Constitutie este nepertinenta.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), al art. 147
alin. (4) si art. 115, art. 131 si art. 1 alin. (5) din Constitutie,
republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si
al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si 3
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National
Anticoruptie, aprobata si modificata prin Legea nr. 503/2002, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Maria Valerica Iacob in Dosarul nr. 9.024/2002
al Tribunalului Sibiu - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 noiembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru