DECIZIE Nr. 417 din 14 iulie 2005
privind sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. (1) si
ale art. 36 din Legea privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani
in strainatate, astfel cum a fost modificata ca urmare a Cererii de reexaminare
din data de 5 noiembrie 2004 si a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 217 din
20 aprilie 2005
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 772 din 25 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul dispozitiilor art. 146
lit. a) din Constitutia Romaniei si ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 pentru
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, cu privire la
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 28 alin. (1) si ale art. 36 din Legea
privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, astfel
cum a fost modificata ca urmare a Cererii de reexaminare din data de 5
noiembrie 2004 si a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 217 din 20 aprilie
2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 417 din 18 mai
2005, de catre Presedintele Romaniei.
Sesizarea a fost trimisa Curtii Constitutionale prin adresa nr. CA/2.495
din 12 iulie 2005 si formeaza obiectul Dosarului nr. 594A/2005.
Presedintele Romaniei, in ceea ce priveste competenta Curtii
Constitutionale de a se pronunta asupra prezentei sesizari, apreciaza ca
"nu este si nu poate fi limitat numarul de sesizari de
neconstitutionalitate, pe care Presedintele Romaniei poate sa le formuleze
inainte de a promulga o lege, cu atat mai mult cu cat calea trimiterii legii
spre reexaminare a fost epuizata in acest caz, iar norma neconstitutionala a
fost introdusa dupa ce Curtea Constitutionala s-a pronuntat, tocmai pentru a
remedia viciul constatat de catre aceasta". In consecinta, "desi
sesizarea se refera la articole din lege asupra carora Curtea s-a mai
pronuntat, nu poate fi considerat ca ne aflam in cazul unui impediment,
deoarece norma criticata este diferita de cea supusa anterior controlului de
constitutionalitate".
In motivarea sesizarii Presedintele Romaniei, referindu-se la Decizia
Curtii Constitutionale nr. 217 din 20 aprilie 2005, prin care aceasta a respins
o "parte din sesizarea de neconstitutionalitate precedenta a Presedintelui
Romaniei [...], pentru ca s-a apreciat ca nu poate exista sintagma
<<minor casatorit>>, deoarece reprezinta o contradictie in
termeni", arata ca "Parlamentul a modificat textele declarate
neconstitutionale in sensul completarii respectivelor dispozitii cu stabilirea
aceluiasi regim juridic pentru persoanele cu varsta de peste 18 ani si pentru <<minorii
casatoriti>>, in cazul art. 28, si <<minorul casatorit>>, la
art. 36".
In consecinta, se apreciaza ca, in cazul in care "intentia
Parlamentului nu a fost cea de modificare a regimului capacitatii civile a
persoanei", folosirea de catre legiuitor a sintagmei "minor
casatorit" a creat "o evidenta contradictie intre legea care
reglementeaza capacitatea civila a persoanei, respectiv Decretul nr. 31/1954
privitor la persoanele fizice si la persoanele juridice, si Legea privind regimul
liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, care dispune ca
minoritatea nu mai este inlaturata prin casatorie". Astfel, "aceasta
contradictie legislativa incalca art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
care dispune ca cetatenii romani sunt egali in fata legii, pentru ca, [...]
cetatenii romani vor trebui sa se supuna simultan la doua legi ale caror
prevederi sunt ireconciliabile".
De asemenea, Presedintele Romaniei apreciaza ca "in cazul in care s-a
dorit modificarea capacitatii civile a persoanei, in sensul ca minoritatea sa
nu mai fie inlaturata prin casatorie [...], dispozitiile constitutionale
incalcate sunt cele referitoare la egalitatea in drepturi, la familie si la
proportionalitatea unor reglementari prin care se restrange exercitiul unor drepturi
si libertati, prevazute de catre art. 16, art. 48 si art. 53 din Constitutia
Romaniei."
Prin urmare, se solicita Curtii Constitutionale declararea ca fiind
neconstitutionale a dispozitiilor art. 28 alin. (1) si ale art. 36 din Legea
privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate,
"care se refera la <<minorii casatoriti>>, sintagma corecta
fiind <<persoanele cu varsta mai mica de 18 ani,
casatorite>>."
CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Prezenta sesizare se refera la dispozitiile art. 28 alin. (1) si ale art.
36 din Legea privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in
strainatate, dispozitii asupra carora Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin
Decizia nr. 217 din 20 aprilie 2005, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 417 din 18 mai 2005, constatand ca "prevederile
art. 28 alin. (1) si ale art. 36 din Legea privind regimul liberei circulatii a
cetatenilor romani in strainatate sunt neconstitutionale in masura in care se
refera la femeia minora casatorita."
Curtea constata insa ca normele criticate sunt diferite de cele supuse
anterior controlului de constitutionalitate, astfel ca, potrivit art. 146 lit.
a) din Constitutie si art. 15 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala
este competenta sa solutioneze sesizarea de neconstitutionalitate.
Parlamentul a modificat textul declarat neconstitutional, completand art.
28 alin. (1) cu sintagma "minorii casatoriti" si art. 36 cu sintagma
"minorul casatorit", dispozitiile nou criticate avand urmatorul
continut:
- Art. 28 alin. (1): "Organele politiei de frontiera permit
cetatenilor romani care au implinit varsta de 18 ani si minorilor casatoriti in
conditiile legii, care sunt titulari de documente de calatorie valabile, sa
iasa de pe teritoriul Romaniei daca nu se afla in una dintre situatiile de
limitare a exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate.";
- Art. 36: "(1) Cetateanului roman care a implinit varsta de 18 ani si
minorului casatorit cu respectarea legii, care si-au stabilit domiciliul in
Romania, li se anuleaza, la cerere, mentiunea din pasaportul simplu privind
stabilirea domiciliului in strainatate si li se elibereaza carte de identitate,
in conditiile legii.
(2) Cetateanul roman care are domiciliul in strainatate si a fost returnat
in baza unui acord de readmisie sau, dupa caz, a fost expulzat de pe teritoriul
statului de domiciliu are obligatia ca, in termen de 15 zile de la data
intrarii in Romania, sa declare autoritatilor competente locul unde si-a
stabilit domiciliul, in conditiile legii."
In motivarea sesizarii de neconstitutionalitate se apreciaza ca
dispozitiile criticate incalca urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 48: "(1) Familia se intemeiaza pe casatoria liber consimtita
intre soti, pe egalitatea acestora si pe dreptul si indatorirea parintilor de a
asigura cresterea, educatia si instruirea copiilor.
(2) Conditiile de incheiere, de desfacere si de nulitate a casatoriei se
stabilesc prin lege. Casatoria religioasa poate fi celebrata numai dupa
casatoria civila.
(3) Copiii din afara casatoriei sunt egali in fata legii cu cei din
casatorie.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Examinand sesizarea de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
legiuitorul face o distinctie clara intre starea de fapt reprezentata de varsta
biologica a persoanei si starea de drept reprezentata de capacitatea de
exercitiu a persoanei care constituie aptitudinea de a dobandi si exercita
drepturile civile si de a-si asuma si executa obligatiile civile. Asa se
explica faptul ca legea recunoaste existenta atat a persoanelor majore fara
capacitate de exercitiu (spre exemplu, cei pusi sub interdictie
judecatoreasca), cat si a persoanelor care dobandesc capacitatea deplina de
exercitiu, prin exceptie, inainte de implinirea varstei de 18 ani, prin casatorie.
Prin urmare, Curtea constata ca prin casatorie minorul dobandeste
capacitatea deplina de exercitiu, imprumutand statutul juridic civil al
majorului.
In continuare, se observa ca expresia "persoane cu varsta mai mica de
18 ani" se identifica cu cea de "minori", astfel ca sintagma
"minor casatorit" nu reprezinta o contradictie in termeni, ci
opereaza o distinctie intre minorii celibatari si cei casatoriti, sub aspectul
capacitatii de exercitiu.
In concluzie, potrivit celor expuse mai sus, Curtea constata ca argumentele
aduse in sustinerea criticii de neconstitutionalitate nu au suport in nici un
text sau principiu constitutional. Astfel, prezenta sesizare nu ridica o
problema de constitutionalitate, ci aspecte ce tin de optiunea legiuitorului referitoare
la utilizarea terminologiei juridice in cadrul actelor normative pe care le
adopta.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. a) din Constitutie
si al art. 15 din Legea nr. 47/1992 pentru organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 28 alin. (1) si ale art. 36 din Legea privind
regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, astfel cum a
fost modificata ca urmare a Cererii de reexaminare din data de 5 noiembrie 2004
si a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 217 din 20 aprilie 2005, sunt
constitutionale.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 14 iulie 2005 si la ea au participat:
Ioan Vida, presedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Constantin Doldur,
Acsinte Gaspar, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Ion Predescu, Serban Viorel
Stanoiu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman