Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 411 din 10 aprilie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, precum si din cadrul altor unitati din sistemul justitiei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 381 din 20 mai 2008



Ioan Vida                          - preşedinte

Nicolae Cochinescu         -judecător

Aspazia Cojocaru             -judecător

Acsinte Gaspar                -judecător

Petre Ninosu                    -judecător

Ion Predescu                    -judecător

Puskas Valentin Zoltan    -judecător

Tudorel Toader                 -judecător

Augustin Zegrean            -judecător

Ion Tiucă                          - procuror

Patricia Marilena Ionea    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, excepţie ridicată de Mihaela Toth şi Sergiu-Andrei Toth în Dosarul nr. 3.915/107/2007 al Tribunalului Alba - Secţia civilă.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate de autorii excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 28 noiembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 3.915/107/2007, Tribunalul Alba - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei. Excepţia a fost ridicată de Mihaela Toth şi Sergiu-Andrei Toth în cadrul unei acţiuni civile.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2007 este contrar prevederilor art. 115 alin. (2) din Constituţie, întrucât se referă şi la alte drepturi decât cele avute în vedere de art. 1 pct. III.7 din Legea nr. 502/2006, prin care Guvernul a fost abilitat să emită Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007. Pentru aceleaşi motive, art. 21 care se referă la dreptul la asistenţă medicală gratuită, iar nu la salarizare, depăşeşte limitele abilitării, fiind contrar art. 115 alin. (2) din Constituţie. De asemenea, consideră că a fost restrâns în mod neconstituţional dreptul la asistenţă medicală gratuită, întrucât, contrar reglementării anterioare, aceasta nu se mai acordă şi soţului/soţiei şi copilului aflat în întreţinerea personalului auxiliar de specialitate.

Tribunalul Alba - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate   nu   este   întemeiată,   întrucât   Legea nr. 247/2007 a aprobat cu modificări Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007, incluzându-se menţiunea „alte drepturi", astfel că s-a acoperit formularea lacunară şi generală din legea de abilitare.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. In acest sens, arată că textele constituţionale pretins încălcate nu au legătură cu art. 1 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007. Astfel, în ceea ce priveşte art. 1 din ordonanţă, arată că acesta este un text de aplicabilitate generală, statuând categoriile de personal cărora li se aplică prevederile acestui act normativ. Cât priveşte dreptul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, în activitate sau pensionari, precum şi al soţului/soţiei şi al copiilor aflaţi în întreţinerea acestuia la asistenţă medicală, medicamente şi proteze, în mod gratuit, menţionează că sunt aplicabile prevederile art. 67 din Legea nr. 567/2004, iar nu prevederile art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007, astfel că în cauză, în realitate, se ridică probleme de aplicare a legii, aspecte ce nu revin competenţei instanţei de contencios constituţional.

Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate sunt constituţionale. Astfel, în ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportată la art. 53 din Constituţie, arată că aceasta priveşte o omisiune legislativă şi, în consecinţă, nu poate fi soluţionată de Curtea Constituţională. In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate extrinsecă raportată la prevederile art. 115 alin. (2) din Constituţie, arată că Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 a fost adoptată cu respectarea prevederilor legii de abilitare.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2007, şi aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 19 iulie 2007.

Textele de lege criticate au următoarea redactare:

- Art. 1: „Prezenta ordonanţă reglementează salarizarea şi alte drepturi ale personalului auxiliar de specialitate şi personalului conex din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, astfel cum este definit la art. 3 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu modificările şi completările ulterioare.";

- Art. 21: „(1) Personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, în activitate sau pensionari, beneficiază în mod gratuit de asistenţă medicală, medicamente şi proteze, în condiţiile respectării dispoziţiilor legale privind plata contribuţiei la asigurările sociale de sănătate.

(2) Condiţiile de acordare în mod gratuit a asistenţei medicale, a medicamentelor şi protezelor sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului."

Autorii excepţiei consideră că aceste prevederi de lege sunt contrare următoarelor articole din Constituţie: art. 53 privind restrângerea unor drepturi sau libertăţi şi art. 115 alin. (2) prin care se arată că „Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data până la care se pot emite ordonanţe".

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că necesitatea reglementării unui nou sistem de salarizare a personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei a fost determinată de o serie de raţiuni, între care cele mai importante au fost necesitatea corelării salarizării cu noile categorii de personal de specialitate reglementate prin acte normative mai recente, înlăturarea anumitor diferenţe nejustificate sub aspectul salarizării între diferitele categorii de personal, implementarea strategiilor guvernamentale care a presupus o regândire a salarizării, astfel încât aceasta să fie adecvată noilor atribuţii ce au revenit personalului auxiliar, şi, nu în ultimul rând, realizarea unei reglementări unitare, coerente a drepturilor acestora.

In acest sens, urmărind conţinutul art. 1 pct. III.7 din Legea nr. 502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.051 din 29 decembrie 2006, prin care Guvernul a fost abilitat să emită ordonanţa pentru reglementarea salarizării personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 a dat o nouă reglementare în această materie, abrogând dispoziţiile Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autorităţii judecătoreşti, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, cu modificările şi completările ulterioare, şi pe cele ale Legii nr. 56/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor Curţii Supreme de Justiţie, ale magistraţilor-asistenţi şi ale celorlalte categorii de personal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 4 iulie 1996, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Având în vedere strânsa legătură dintre sistemul de salarizare şi celelalte drepturi reglementate de Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 din perspectiva raţiunilor care au stat la baza emiterii acestui act normativ, Curtea apreciază că nu au fost încălcate prevederile art. 115 alin. (2) din Constituţie.

In acest sens trebuie reţinute şi cele statuate în Decizia nr. 903 din 16 octombrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 763 din 12 noiembrie 2007, în sensul că „numai în măsura în care ordonanţa este emisă de Guvern fără existenţa împuternicirii date de Parlament în acest scop sau când prin conţinutul său aceasta s-ar îndepărta evident de domeniul pentru care Parlamentul a abilitat Guvernul să emită ordonanţe, numai într-un atare caz o asemenea ordonanţă este neconstituţională".

In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportată la dispoziţiile art. 53 din Constituţie, Curtea constată că, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, „cetăţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurări sociale publice sau private, prevăzute de lege". Prin urmare, legiuitorul este în drept să stabilească conţinutul, limitele şi condiţiile acordării acestor drepturi, precum şi să modifice, ori de câte ori apare această necesitate, condiţiile şi criteriile de acordare a acestor drepturi, fără ca aceasta să aibă semnificaţia unei restrângeri contrare dispoziţiilor art. 53 din Constituţie.

In acelaşi timp, Curtea consideră că nu poate fi reţinută nici susţinerea Guvernului privind inaplicabilitatea în cauză a prevederilor art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 si incidenţa prevederilor art. 67 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004. In acest sens trebuie observat că prin prevederile art. 30 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 s-a dispus abrogarea oricăror dispoziţii contrare prevederilor acestui act normativ.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, excepţie ridicată de Mihaela Toth şi Sergiu-Andrei Toth în Dosarul nr. 3.915/107/2007 al Tribunalului Alba - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 aprilie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 411/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 411 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 411/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu