DECIZIE Nr. 408 din 4 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 825 din 21 noiembrie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, exceptie ridicata de Directia Generala a Finantelor Publice Mures in
Dosarul nr. 799/2003 al Tribunalului Mures.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita. Magistratul-asistent informeaza completul asupra
cererii de amanare a judecarii cauzei in vederea pregatirii apararii, cerere
formulata de catre autorul exceptiei prin reprezentantul sau legal, Ministerul
Finantelor Publice.
Reprezentantul Ministerului Public se opune acordarii unui nou termen de
judecata, solicitand respingerea cererii.
Curtea, deliberand, respinge cererea formulata de Ministerul Finantelor
Publice privind amanarea judecarii cauzei.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 344C/2003, avand ca
obiect aceeasi exceptie, ridicata de acelasi autor in Dosarul nr. 807/2003 al
aceleiasi instante. La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 345C/2003, al carui
obiect il constituie aceeasi exceptie, ridicata de acelasi autor in Dosarul nr.
828/2003 al aceluiasi tribunal. La apelul nominal se constata lipsa partilor,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor. Curtea, in temeiul
art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura
civila, dispune conexarea Dosarului nr. 344C/2003 si a Dosarului nr. 345C/2003
la Dosarul nr. 343C/2002 mai intai inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca, in legatura cu constitutionalitatea prevederilor
de lege criticate, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin deciziile nr.
197 din 13 mai 2003 si nr. 318 din 9 septembrie 2003, argumentele retinute in
acestea mentinandu-si valabilitatea si in prezenta cauza. In plus, in urma
revizuirii Legii fundamentale, art. 15 din Constitutie prevede in mod expres ca
legea contraventionala mai favorabila reprezinta o exceptie de la principiul
neretroactivitatii legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 13 iunie 2003, pronuntate in dosarele nr. 799/2003,
nr. 807/2003 si nr. 828/2003, Tribunalul Mures a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata de Directia
Generala a Finantelor Publice Mures in cauze civile privind solutionarea unor
plangeri impotriva unor procese-verbale de constatare si sanctionare a
contraventiilor.
In motivarile exceptiei, avand un continut asemanator, se sustine ca
prevederile de lege criticate "consacra in mod expres retroactivitatea legii
mai favorabile", ceea ce contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie,
potrivit caruia "legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii
penale mai favorabile". Or, dispozitiile legale referitoare la constatarea
si sanctionarea contraventiilor nu sunt, in sistemul de drept romanesc, norme
de drept penal, raspunderea contraventionala reglementata prin Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 avand caracter administrativ. In plus, potrivit
prevederilor art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, legiuitorul exclude,
sub toate aspectele, caracterul penal in domeniul stabilirii si sanctionarii
contraventiilor.
Tribunalul Mures apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. In acest sens, arata ca "articolul 12 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 aduce atingere doar efectelor viitoare ale unor situatii
juridice trecute, fara a deveni retroactiv. Efectele epuizate in trecut raman
supuse legii vechi, insa consecintele si efectele viitoare, deci nerealizate in
momentul intrarii in vigoare a noii legi, vor fi supuse legii noi, sub care se
indeplinesc".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens, arata ca art. 15 alin. (2) din Constitutie trebuie
interpretat in acord cu Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. Astfel, potrivit jurisprudentei Curtii Europene a
Drepturilor Omului, "sub anumite aspecte, contraventia poate fi asimilata
infractiunii, iar distinctia infractiuni - contraventii existenta in dreptul
intern al mai multor state parti este irelevanta din punctul de vedere al
respectarii garantiilor stabilite prin art. 6 din Conventie, acesta fiind
aplicabil ambelor forme de ilicit, atata vreme cat natura dispozitiei sanctionatorii
o cere (cazul Lauko c. Slovaciei)". Aceasta inseamna ca, desi potrivit
art. 141 din Codul penal prin "lege penala" se intelege "orice
dispozitie cu caracter penal cuprinsa in legi sau decrete", in sensul
jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, ilicitul penal poate avea
o sfera mai larga, in functie de anumite criterii, cum ar fi natura sau scopul
dispozitiei sanctionatorii ori natura si gravitatea pedepsei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
prevederi al caror continut este urmatorul:
Art. 12: "(1) Daca printr-un act normativ fapta nu mai este
considerata contraventie, ea nu se mai sanctioneaza, chiar daca a fost
savarsita inainte de data intrarii in vigoare a noului act normativ.
(2) Daca sanctiunea prevazuta in noul act normativ este mai usoara se va
aplica aceasta. In cazul in care noul act normativ prevede o sanctiune mai
grava, contraventia savarsita anterior va fi sanctionata conform dispozitiilor
actului normativ in vigoare la data savarsirii acesteia."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin art. 15 alin. (2) din Constitutie, care, potrivit Legii de
revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, are urmatorul continut:
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
dispozitiile art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate in cauze in
care, ca si in acest dosar, a fost invocata incalcarea art. 15 alin. (2) din
Constitutie, in esenta, pentru aceleasi motive. Cu privire la acestea Curtea
s-a pronuntat prin Decizia nr. 197 din 13 mai 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003, si prin Decizia nr.
318 din 9 septembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 697 din 6 octombrie 2003, in sensul ca prevederile de lege criticate
sunt constitutionale. Prin deciziile mentionate, care isi mentin valabilitatea
si in prezenta cauza, s-a retinut ca art. 15 alin. (2) din Constitutie trebuie
interpretat in lumina art. 20 alin. (1) din aceasta, in acord cu Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In acest
sens, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 318 din 9 septembrie 2003 s-a mai
retinut ca "In legislatia romaneasca, ca si a altor state europene (de
exemplu, Germania, Cehia si Slovacia), contraventiile au fost scoase de sub
incidenta legii penale si supuse unui regim administrativ. Din perspectiva
conventionala, Curtea Constitutionala observa ca, in jurisprudenta sa, Curtea
Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca nimic nu impiedica statele sa-si
indeplineasca rolul lor de gardieni ai interesului public, prin stabilirea sau
mentinerea unei distinctii intre diferitele tipuri de infractiuni. In
principiu, conventia nu se opune tendintei de <<dezincriminare>>
existente in statele membre ale Consiliului Europei. Cu toate acestea, asa cum
s-a aratat in Hotararea din 21 februarie 1994, in cauza Ozturk impotriva
Germaniei, aceste fapte intra sub incidenta art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Pentru a se face
aplicarea acestor prevederi Curtea Europeana a Drepturilor Omului considera ca
este necesar sa fie avute in vedere trei criterii: 1. caracterizarea faptei in
dreptul national; 2. natura faptei; 3. natura si gradul de gravitate ale
sanctiunii care ar putea fi aplicata persoanei in cauza. In acelasi sens,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului s-a pronuntat, de exemplu, si in cauzele
Garyfallou AEBE impotriva Greciei (Hotararea din 24 septembrie 1997), Lauko
impotriva Slovaciei si Kadubek impotriva Slovaciei (hotararile din 2 septembrie
1998). In aprecierea acestor criterii, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a
stabilit ca modul de definire a faptelor de catre dreptul intern nu are decat o
valoare relativa, esentiala fiind natura faptei si a sanctiunii. Cu toate
acestea, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a considerat drept pozitive
masurile din legislatiile nationale referitoare la dezincriminarea unor
infractiuni mai putin grave in <<interesul individului>>. Curtea
Europeana a Drepturilor Omului a avut in vedere faptul ca sanctiunile
administrative nu privesc un grup de persoane, ci se adreseaza tuturor cetatenilor
in vederea realizarii scopului preventiv si represiv al sanctiunii, ceea ce
confera faptei natura penala. In aceste conditii, distinctia operata de statele
europene intre crime, delicte si contraventii nu este operanta, in sensul art.
6 din conventie, toate avand caracter penal". Prin aceeasi decizie Curtea
a considerat ca, "sub acest aspect, legislatia contraventionala din
Romania, similara celei germane, intra sub prevederile art. 6 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, astfel ca nu
este justificata o eventuala sanctionare contraventionala a unei persoane
pentru o fapta savarsita in trecut, in conditiile in care aceasta fapta nu mai
constituie in prezent contraventie".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata
de Directia Generala a Finantelor Publice Mures in dosarele nr. 799/2003, nr.
807/2003 si nr. 828/2003 ale Tribunalului Mures.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu