DECIZIE Nr.
403 din 10 aprilie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 381 din 20 mai 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Iachim Ivan
Fedosovici în Dosarul nr. 3.933/62/2006 al Curţii de Apel Braşov - Secţia
litigii de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se prezintă avocatul Constantin
Nicolae pentru autorul excepţiei. Lipseşte partea Casa Judeţeană de Pensii
Braşov.
Magistratul-asistent referă
asupra faptului că partea Casa Judeţeană de Pensii Braşov nu a restituit prin
fax dovada de primire a citaţiei, aşa cum i s-a solicitat, deşi la dosar există
dovada trimiterii citaţiei către această parte.
Reprezentantul autorului excepţiei lasă la aprecierea
instanţei această chestiune procedurală.
Reprezentantul Ministerului Public consideră că
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea apreciază că procedura de citare este legal
îndeplinită, având în vedere că citaţia a fost primită de Casa Judeţeană de
Pensii Braşov şi consideră cauza în stare de judecată.
Având cuvântul, reprezentantul autorului excepţiei
solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, arătând că aceasta nu
reglementează aspectele la care se referă autorul excepţiei, respectiv situaţia
persoanelor care au cotizat într-o altă ţară, iar motivarea excepţiei se
sprijină, în fapt, pe probleme de aplicare a legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 31 octombrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 3.933/62/2006, Curtea de Apel Braşov - Secţia litigii de muncă
şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat. Excepţia a fost ridicată de Iachim
Ivan Fedosovici cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva
Sentinţei civile nr. 530 din 3 mai 2007, pronunţată de Tribunalul Braşov în
Dosarul nr. 3.933/62/2006.
In motivarea excepţiei autorul acesteia susţine, în esenţă,
că textele de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât creează o
discriminare între persoanele care au contribuit exclusiv la sistemul de asigurări
sociale din Republica Moldova şi care şi-au transferat dosarele de pensionare
în România, beneficiind astfel de toate indexările la pensie, şi persoanele
care au contribuit atât la sistemul de asigurări din Republica Moldova, cât şi
la cel din România, cărora li se atribuie un punctaj aferent doar perioadei de
contribuţie în România, fiind astfel defavorizaţi.
Curtea de Apel Braşov - Secţia litigii de muncă şi
asigurări sociale consideră că excepţia de
neconstituţionalitate nu este întemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art. 2,
art. 3, art. 10 şi ale art.29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr.
78/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11
aprilie 2005, şi modificată ulterior prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
170/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.126 din
13 decembrie 2005.
Autorul excepţiei consideră că aceste prevederi de lege
sunt contrare următoarelor texte din Constituţie: art. 15 alin. (1) privind
universalitatea, art. 16 alin. (1)şi (2) privind egalitatea în drepturi a
cetăţenilor, art. 21 alin. (1), (2) şi (3) privind accesul liber la justiţie,
art. 24 privind dreptul la apărare şi art. 124 referitor la înfăptuirea
justiţiei. De asemenea, consideră că sunt încălcate şi art. 2, 6, 7, 8, 10 şi
30 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005
reglementează modul în care se realizează recalcularea pensiilor din sistemul
public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, fără a se referi, în niciuna dintre dispoziţiile
sale, la modul în care această reglementare s-ar aplica persoanelor care au
realizat parţial sau integral stagiul de cotizare într-un alt stat, aşa cum
este în cauză Republica Moldova, fapt pentru care nu se poate reţine niciuna
dintre criticile de neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei.
In realitate, Curtea observă că motivele de
neconstituţionalitate invocate se sprijină pe aspecte de aplicare a actului
normativ criticat, în coroborare cu alte texte de lege, aşa cum sunt Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, sau Decretul nr. 165/1961 pentru ratificarea Convenţiei dintre
Republica Populară Română şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste privind
colaborarea în domeniul prevederilor sociale, publicat în Buletinul Oficial nr.
17 din 1 iulie 1961. Curtea Constituţională, fiind ţinută, însă, să se pronunţe
doar asupra dispoziţiilor de lege cu care a fost sesizată, nu poate analiza
constituţionalitatea acestor din urmă texte de lege şi nici modul în care
acestea au fost aplicate în speţă, acest aspect revenind competenţei instanţei
de judecată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Iachim Ivan
Fedosovici în Dosarul nr. 3.933/62/2006 al Curţii de Apel Braşov - Secţia
litigii de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 aprilie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea