DECIZIE Nr. 40 din 16 martie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 160^10
alin. 1 lit. b) teza a doua, alin. 2, 3 si 4 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 216 din 17 mai 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ion Bonini - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 160^10 alin. 1 lit. b) teza a doua, alin. 2, 3 si 4 din
Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Bota Pompiliu in Dosarul nr.
511/1998 al Judecatoriei Orastie, judetul Hunedoara.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 16 martie 1999, in
lipsa autorului exceptiei, legal citat, si in prezenta reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei, deoarece
textul criticat nu contravine nici unei dispozitii constitutionale, iar autorul
exceptiei face o argumentare neconvingatoare, care ignora conditiile legale
pentru liberarea provizorie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Orastie, prin Incheierea din 4 iunie 1998, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 160^10 alin. 1
lit. b) teza a doua, alin. 2, 3 si 4 din Codul de procedura penala, exceptie
ridicata de Bota Pompiliu intr-o cauza penala avand ca obiect revocarea
liberarii provizorii pe cautiune.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 160^10 alin. 1 lit.
b) teza a doua, alin. 2, 3 si 4 din Codul de procedura penala contravin
prevederilor art. 23 alin. (8) si art. 24 alin. (1) din Constitutie. Din
cuprinsul textului atacat rezulta ca pentru revocarea liberarii provizorii
"nu este necesara o sentinta definitiva, fiind suficienta o simpla
declansare a unei urmariri penale, in baza unor reclamatii, aceasta echivaland
cu savarsirea infractiunii". Se apreciaza ca procedura foarte sumara
prevazuta de art. 160^10 alin. 1 lit. b) teza a doua, alin. 2, 3 si 4 din Codul
de procedura penala nu garanteaza dreptul la aparare reglementat de
Constitutie, deoarece martorii nu sunt audiati de instanta si nici confruntati
cu inculpatul.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este vadit nefondata, deoarece prevederile art. 160^10
alin. 1 lit. b) teza a doua, alin. 2, 3 si 4 din Codul de procedura penala
apartin titlului IV, si anume "Masurile preventive si alte masuri
procesuale", unde se regasesc toate garantiile procesuale menite a asigura
drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, astfel cum sunt reglementate
in Constitutie. Pe de alta parte, ca urmare a rolului activ, instanta de
judecata poate administra orice mijloc de proba pentru aflarea adevarului.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata este inadmisibila deoarece art. 160^10 alin. 1
lit. b) teza a doua trebuie interpretat in legatura cu art. 160^2 si cu art.
160^4 alin. 3, care prevad ca nu se acorda liberarea provizorie in cazul in
care "exista date care justifica temerea ca inculpatul va savarsi o alta
infractiune sau va incerca sa zadarniceasca aflarea adevarului". In
acelasi sens este citat si art. 148 alin. 1 din Codul de procedura penala.
Totodata se arata ca nici celelalte alineate criticate nu contravin
prevederilor constitutionale, intrucat sunt instituite suficiente garantii
pentru asigurarea dreptului la aparare in cazul revocarii liberarii provizorii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legal
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Din continutul incheierii de sesizare, precum si din sustinerile autorului
exceptiei rezulta ca textul criticat este art. 160^10 alin. 1 lit. b) teza a doua,
alin. 2, 3 si 4 din Codul de procedura penala, care prevede:
"Liberarea provizorie poate fi revocata daca:
........................................................
b) inculpatul nu indeplineste, cu rea-credinta, obligatiile ce-i revin potrivit
art. 160^2 alin. 3 si art. 160^4 alin. 2 sau incearca sa zadarniceasca aflarea
adevarului ori savarseste din nou, cu intentie, o infractiune pentru care este
urmarit sau judecat.
Revocarea liberarii provizorii se dispune de catre procuror prin ordonanta,
iar de instanta prin incheiere, cu ascultarea inculpatului asistat de aparator.
Revocarea se dispune si in lipsa inculpatului, cand acesta, fara motive
temeinice, nu se prezinta la chemarea facuta.
In caz de revocare a liberarii provizorii, procurorul sau instanta dispune
arestarea preventiva a inculpatului si emite un nou mandat de arestare.
Dispozitiile art. 160^9 alin. 2 si 3 sunt aplicabile."
1. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate critica dispozitiile art.
160^10 alin. 1 lit. b) teza a doua din Codul de procedura penala, care prevad
ca masura liberarii provizorii poate fi revocata in cazul in care inculpatul
incearca sa zadarniceasca aflarea adevarului ori savarseste, cu intentie, o
infractiune pentru care este urmarit sau judecat, situatie care contravine
principiului constitutional al prezumtiei de nevinovatie.
Din analiza prevederilor art. 160^10 alin. 1 lit. b) rezulta ca acestea
sunt constitutionale. Posibilitatea organului de urmarire penala sau, dupa caz,
a instantei de judecata de a revoca masura liberarii se interpreteaza in
legatura cu dispozitiile art. 160^2 alin. 2, privitoare la liberarea provizorie
sub control judiciar, si ale art. 160^4 alin. 3, referitoare la liberarea
provizorie pe cautiune, care prevad, printre altele, ca liberarea provizorie nu
se acorda in cazul in care exista date care justifica temerea ca inculpatul va
savarsi o alta infractiune sau va incerca sa zadarniceasca aflarea adevarului
prin influentarea unor martori sau experti, alterarea ori distrugerea
mijloacelor materiale de proba sau prin alte asemenea fapte. Pe cale de
consecinta, este firesc ca aceasta conditie negativa, prevazuta de lege pentru
acordarea liberarii provizorii inculpatului arestat preventiv, sa fie ceruta,
deopotriva, si pentru mentinerea ei. Cu alte cuvinte, daca prin neindeplinirea
ei se impiedica acordarea liberarii provizorii sub control judiciar sau pe
cautiune, existenta ulterioara a acesteia in comportamentul inculpatului
liberat provizoriu justifica revocarea masurii.
Se constata de asemenea, ca, potrivit art. 148 lit. d) din Codul de
procedura penala, masura arestarii inculpatului poate fi luata daca "sunt
date suficiente ca inculpatul a incercat sa zadarniceasca aflarea adevarului,
prin influentarea vreunui martor sau expert, distrugerea ori alterarea
mijloacelor materiale de proba sau prin alte asemenea fapte", iar conform
lit. e) a aceluiasi articol, daca "inculpatul a comis din nou o
infractiune ori exista date care justifica temerea ca va savarsi si alte infractiuni".
Aceste conditii legale de arestare a inculpatului coincid cazurilor de revocare
a liberarii provizorii din textul atacat, fiind totodata o aplicare a
dispozitiilor art. 23 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora arestarea unei
persoane este permisa numai in cazurile si cu procedura prevazute de lege. Prin
urmare, este firesc ca o identitate cauzala sa produca efecte identice si nu
invers, cum se sustine in motivarea exceptiei.
Curtea Constitutionala constata ca invocarea principiului constitutional al
prezumtiei de nevinovatie nu are nici o legatura cu prevederile art. 160^10
alin. 1 lit. b) teza a doua din Codul de procedura penala.
Potrivit art. 23 alin. (8) din Constitutie, "Pana la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata
nevinovata." Nu insa existenta vinovatiei inculpatului pentru savarsirea
unei noi infractiuni determina revocarea masurii preventive, ci schimbarea
conditiilor care au fost avute in vedere la data dispunerii liberarii provizorii,
situatie de natura sa justifice temerea ca, datorita comportamentului
infractional, acesta ar putea comite si alte fapte penale.
2. O a doua critica de neconstitutionalitate sustinuta de autorul exceptiei
se refera la dispozitiile art. 160^10 alin. 2, 3 si 4 din Codul de procedura
penala, care, in opinia acestuia, incalca principiul dreptului la aparare
prevazut la art. 24 alin. (1) din Constitutie, care prevede ca "dreptul la
aparare este garantat". Se argumenteaza ca prin aceste reglementari este
instituita o procedura sumara pentru revocarea liberarii provizorii, iar
"martorii nu sunt audiati de instanta si nici confruntati cu inculpatul
care, neputandu-le adresa intrebari, nu isi poate exercita dreptul
constitutional la aparare".
Din examinarea prevederilor criticate Curtea constata ca nu se incalca
principiul constitutional al dreptului la aparare. Interpretarea acestor texte
legale se face in contextul tuturor prevederilor cuprinse in art. 160^10,
precum si al celor la care se face trimitere. Textul cuprins la art. 160^10
alin. 2 din Codul de procedura penala prevede ca revocarea liberarii provizorii
se dispune dupa ascultarea inculpatului asistat de aparator, ceea ce presupune
posibilitatea pentru acesta de a solicita administrarea de probe in legatura cu
oricare dintre cazurile de revocare a liberarii provizorii.
Si dispozitiile art. 160^10 alin. 4 din Codul de procedura penala, prin
trimiterile facute la art. 160^9 alin. 2 si 3 si apoi la art. 160^8 din acelasi
cod, asigura dreptul la aparare al inculpatului atat in faza de urmarire
penala, cat si in cea de judecata. Desigur ca in asemenea conditii inculpatul
caruia urmeaza sa i se revoce liberarea provizorie poate solicita administrarea
oricaror probe, inclusiv audierea de martori si procedura confruntarii la care
se refera autorul exceptiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 160^10
alin. 1 lit. b) teza a doua, alin. 2, 3 si 4 din Codul de procedura penala,
exceptie invocata de Bota Pompiliu in Dosarul nr. 511/1998 al Judecatoriei
Orastie, judetul Hunedoara.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 martie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta