Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 394 din 16 octombrie 1997

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii presei nr. 3/1974

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 46 din  2 februarie 1998


SmartCity3


    Ioan Muraru          - presedinte
    Costica Bulai        - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu - judecator
    Mihai Constantinescu - judecator
    Nicolae Popa         - judecator
    Romul Petru Vonica   - judecator
    Victor Dan Zlatescu  - judecator
    Ioan Griga           - procuror
    Valer-Vasilie Bica   - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii presei nr. 3/1974.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 24 septembrie 1997, in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 2 octombrie 1997, apoi pentru data de 16 octombrie 1997.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 5 mai 1997, pronuntata in Dosarul nr. 4.221/1995, Judecatoria Barlad, judetul Vaslui, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii presei nr. 3/1974, invocata de inculpatele Donciu Marcela si Iuga Adina.
    Din cuprinsul incheierii de sesizare rezulta ca, prin plangerea prealabila inregistrata la 6 iunie 1995 la Judecatoria Barlad, judetul Vaslui, Dumitru Ion si Istrate Doinita Odeta au cerut punerea in miscare a actiunii penale impotriva inculpatelor, pentru savarsirea infractiunilor prevazute la art. 205 si 206 din Codul penal, respectiv insulta si calomnie, cu referire la Legea nr. 3/1974, fapte savarsite prin publicarea in ziarul "Evenimentul" din Iasi a unor materiale insultatoare si calomnioase la adresa persoanelor vatamate.
    In sustinerea exceptiei, inculpatele afirma ca dispozitiile Legii presei nr. 3/1974, la care presupun ca se refera persoanele vatamate, sunt neconstitutionale, deoarece nu exista in prezent o lege care sa stabileasca delictele de presa, asa cum prevad dispozitiile art. 30 alin. (8) din Constitutie.
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum cer prevederile art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, Judecatoria Barlad arata, in incheierea de sesizare, ca Legea presei nr. 3/1974 nu a fost abrogata expres, dar ea a fost abrogata implicit prin dispozitiile art. 150 alin. (1) din Constitutie. Este adevarat ca, potrivit dispozitiei art. 30 alin. (6) din Constitutie, libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine, insa tot Constitutia prevede, la alin. (8) al aceluiasi articol, ca delictele de presa se stabilesc prin lege. Cum pana in prezent nu a aparut o lege a presei care sa stabileasca aceste delicte, instanta apreciaza ca sanctionarea insultei si calomniei cu pedepsele prevazute in Codul penal contravine ordinii constitutionale, care stabileste ca faptele savarsite in presa sunt delicte.
    In consecinta, instanta considera ca Legea presei nr. 3/1974 este neconstitutionala.
    In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, s-au solicitat, in conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului Romaniei.
    In punctul de vedere al Guvernului se arata ca, fata de continutul normativ si social-politic al Legii presei nr. 3/1974, acesta este contrar dispozitiilor Constitutiei din decembrie 1991 si, de aceea, considera ca aceasta lege a fost abrogata in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie. Se precizeaza totodata, ca, atunci cand demnitatea persoanei este atinsa prin insulta si calomnie, avand in vedere ca demnitatea omului se inscrie ca o valoare suprema in statul de drept roman, fiind ocrotita prin dispozitiile art. 30 alin. (6) din Constitutie, dispozitiile art. 205 si 206 din Codul penal constituie garantii pentru protectia demnitatii fiintei umane, inclusiv in situatiile in care presa devine mijlocul de comitere a unor asemenea fapte.
    De altfel, faptele care fac obiectul actiunii penale se incadreaza in art. 205 si 206 din Codul penal, constituind infractiunile de insulta si calomnie savarsite in modalitatea "prin presa", si nu in vreuna dintre dispozitiile Legii presei nr. 3/1974, exceptia de neconstitutionalitate ramanand astfel fara obiect.
    Se invoca, in sprijinul acestei opinii, si dispozitiile art. 279 alin. 3 din Codul de procedura penala, care se refera la infractiunile prevazute de "art. 205 si art. 206 din Codul penal, savarsite prin presa" sau prin orice mijloace de comunicare in masa, adica exact situatia din dosarul in cauza.
    Se arata, in continuare, ca nu poate fi retinut punctul de vedere al instantei, in sensul ca sanctionarea insultei si calomniei prin presa cu pedepsele prevazute de Codul penal ar fi contrara Constitutiei, deoarece aceasta ar stabili ca faptele savarsite in presa sunt delicte, adica "infractiuni de mai mica gravitate". Cum legislatia in vigoare nu cunoaste clasificarea infractiunilor in "crime, delicte si contraventii", art. 30 alin. (8) din Constitutie nu se refera la "delicte de presa" ca o categorie speciala de infractiuni. Dimpotriva, dat fiind ca art. 30 alin. (8) reglementeaza "raspunderea civila pentru informatia sau creatia adusa la cunostinta publica", rezulta ca si prin teza finala, potrivit careia "delictele de presa se stabilesc prin lege", s-au avut in vedere delicte civile care antreneaza, in mod corespunzator, raspunderea civila delictuala a editorului, realizatorului, autorului, organizatorului sau a proprietarului mijlocului de multiplicare, postului de radio sau televiziune.
    Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare si actele dosarului, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, precum si dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Desi Legea presei nr. 3/1974 este anterioara Constitutiei din anul 1991, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate, fiind vorba despre efecte pe care legea - in vigoare si in prezent - le produce dupa adoptarea Constitutiei.
    Pe fond, invocarea, in Dosarul nr. 4.221/1995 al Judecatoriei Barlad, a exceptiei de neconstitutionalitate a Legii presei nr. 3/1974 este lipsita de temei, iar sesizarea Curtii Constitutionale cu aceasta exceptie s-a facut cu nerespectarea dispozitiei art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992. Conform acestei dispozitii legale, "Daca, in cursul judecatii, instanta, din oficiu, sau una dintre parti invoca neconstitutionalitatea unei prevederi dintr-o lege sau ordonanta, de care depinde judecarea cauzei, exceptia ridicata se trimite Curtii Constitutionale spre a se pronunta asupra neconstitutionalitatii acelei prevederi". Exceptia nu poate fi deci ridicata, iar instanta in fata careia s-a ridicat nu o poate trimite Curtii Constitutionale decat daca se refera la neconstitutionalitatea unei dispozitii, cuprinsa intr-o lege sau intr-o ordonanta, de care depinde judecarea cauzei.
    In speta este vorba de o cauza penala. Instanta de judecata, sesizata prin plangerea prealabila a persoanelor vatamate Dumitru Ion si Istrate Doinita Odeta, a pus in miscare actiunea penala impotriva inculpatelor Donciu Marcela si Iuga Adina, pentru savarsirea infractiunilor de insulta si calomnie prevazute la art. 205 si 206 din Codul penal, comise prin publicarea in ziarul "Evenimentul" din Iasi a unor articole cu continut insultator si calomnios privitor la persoanele vatamate. Continutul acestor infractiuni este prevazut in legea penala, calificarea lor juridica si incadrarea, daca faptele sunt reale, se fac in textele mentionate, si anume, art. 205 si 206 din Codul penal. Faptul ca insulta si calomnia au fost comise prin presa nu are relevanta pentru existenta infractiunilor sau pentru incadrarea lor juridica, ci reprezinta simple modalitati de savarsire a lor. Legea nu conditioneaza existenta insultei sau a calomniei de un anumit mod sau de anumite mijloace de savarsire, printre acestea putand fi si presa sau orice mijloace de comunicare in masa. Este ceea ce rezulta si din dispozitia art. 279 alin. 3 din Codul de procedura penala, in care se arata ca introducerea plangerii prealabile se face direct la instanta de judecata "si in cazul infractiunilor prevazute in art. 193, art. 205 si art. 206 din Codul penal, savarsite prin presa sau orice mijloace de comunicare in masa".
    Singurele dispozitii legale de care depinde judecarea cauzei sunt deci cele din Codul penal si din Codul de procedura penala.
    In ciuda acestei realitati, a fost pusa in discutie Legea presei nr. 3/1974, cu toate ca aceasta nu are nici o legatura cu infractiunile de insulta si de calomnie care fac obiectul actiunii penale. Aparatorul inculpatelor, care a formulat exceptia de neconstitutionalitate pornind de la faptul ca inculpatele au savarsit infractiunile de insulta si de calomnie, de care au fost invinuite, prin presa, trage concluzia ca "Este evident ca partile vatamate se refera la dispozitiile Legii nr. 3/1974", desi persoanele vatamate nu s-au referit si nu aveau de ce sa se refere la alta lege decat la Codul penal. Aceasta artificiala invocare a Legii presei nr. 3/1974 a fost insusita de instanta, care vede in infractiunile comise prin presa un gen aparte de infractiuni, iar nu ceea ce sunt acestea intr-adevar, adica infractiuni contra persoanei, cum este cazul in speta, prevazute in legea penala care trebuie aplicata si nu eludata sub pretextul ca insulta sau calomnia nu ar fi pedepsite atunci cand sunt comise prin presa.
    Desi invocarea Legii presei nr. 3/1974 si a constitutionalitatii acesteia sunt lipsite de temei, trebuie observat ca asupra constitutionalitatii unor dispozitii din aceasta lege Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 8 din 31 ianuarie 1996, definitiva prin Decizia nr. 55 din 14 mai 1996, ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 21 iunie 1996, statuand ca acele dispozitii sunt constitutionale. Astfel, prin Decizia nr. 8 din 31 ianuarie 1996, Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor privitoare la dreptul la replica din art. 74 alin. 2 si art. 75 alin. 2 din Legea presei nr. 3/1974, fata de un material publicat de un organ de presa. Cu acest prilej, Curtea Constitutionala a statuat ca "dreptul la replica are valoarea unui drept constitutional corelativ celui la libera exprimare a opiniilor, indiferent in ce forma ar fi exercitat. El poate fi considerat, de altfel, in stransa legatura chiar cu prevederile art. 30 alin. (8) din Constitutie, care reglementeaza raspunderea civila pentru informatiile aduse la cunostinta publica". Or, acest drept constitutional isi gaseste reglementarea tocmai prin legea presei si, de aceea, "in principiu, reglementarea, din Legea presei nr. 3/1974, a dreptului la replica, chiar in stadiul actual al legislatiei, raspunde exigentelor de ordin constitutional cuprinse in Constitutie".
    Concluzia ce se impune, fata de cele sus-mentionate, este ca Legea presei nr. 3/1974 nu poate fi considerata in totalitatea ei ca neconstitutionala, chiar daca marea majoritate a dispozitiilor sale sunt, prin continutul lor social-politic, contrare Constitutiei din anul 1991 si au fost abrogate prin dispozitiile art. 150 alin. (1) din Constitutie.

    Pentru considerentele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii presei nr. 3/1974, invocata de Donciu Marcela si Iuga Adina in Dosarul nr. 4.221/1995 al Judecatoriei Barlad, judetul Vaslui.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din 16 octombrie 1997.

              PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN MURARU

                              Magistrat asistent,
                              Valer Vasilie Bica



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 394/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 394 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 394/1997
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu