DECIZIE Nr. 389 din 12 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 11
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea si
completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 751 din 18 august 2005

Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. I pct. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2004
pentru modificarea si completarea Legii cadastrului si a publicitatii
imobiliare nr. 7/1996, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "ALPHA
CONSULTING ROMANIA" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 3.825/2004 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In acest sens arata ca cerinta
impusa de legiuitor privind inscrierea in cartea funciara a dreptului de
proprietate si a celorlalte drepturi reale, numai daca actul juridic prin care
aceste drepturi s-au constituit ori s-au transmis s-a incheiat in forma
autentica, reprezinta o masura de protectie a dreptului de proprietate si de
asigurare a securitatii circuitului civil.
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 115 din
Constitutie, arata ca Ordonanta de urgenta nr. 41/2004 a fost adoptata cu
respectarea cerintelor constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.825/2004,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct.
11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea si
completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "ALPHA CONSULTING
ROMANIA" - S.R.L. din Bucuresti cu ocazia solutionarii apelului formulat
impotriva incheierii de respingere a cererii de intabulare a unui imobil.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile legale criticate ingradesc dreptul de proprietate si libera
transmitere a acestuia. In ceea ce priveste incalcarea art. 77 alin. (1), art.
108 alin. (3) si art. 115 din Constitutie, arata ca ordonanta criticata nu a
fost adoptata in baza unei legi speciale de abilitare, nu a fost aprobata prin
lege de Parlament si nici "nu a fost promulgata prin decret de
Presedintele Romaniei".
Instanta de judecata apreciaza exceptia ca neintemeiata, aratand ca cerinta
impusa de legiuitor vizeaza forma actului juridic supus intabularii, fiind o
masura de protectie a circuitului civil, si nu poate fi considerata ca o limitare
a dreptului de a transmite proprietatea.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera exceptia neintemeiata, intrucat instituirea prin lege a
formei autentice a avut in vedere ratiuni cum ar fi: atentionarea partilor
asupra importantei deosebite pe care o au anumite acte juridice, asigurarea
libertatii si certitudinii consimtamantului, exercitarea unui control al
societatii asupra actelor ce prezinta importanta juridica. In ceea ce priveste
incalcarea art. 108 alin. (3) si art. 115 din Constitutie, arata ca acest act
normativ adoptat in regim de urgenta a vizat modificarea Legii nr. 7/1996,
avand ca scop instituirea unor masuri organizatorice in vederea crearii unei
institutii capabile sa organizeze si sa coordoneze in mod unitar activitatea de
cadastru si publicitate imobiliara, tinand cont si de faptul ca "se dorea
finalizarea actiunii de retrocedare a terenurilor agricole si forestiere in
luna iunie 2004."
Avocatul Poporului apreciaza textul legal criticat ca fiind constitutional.
Astfel, arata ca instituirea unor conditii pentru inscrierea in cartea funciara
a dreptului de proprietate corespunde atributului legiuitorului de a reglementa
cadrul in care titularul dreptului de proprietate are posibilitatea sa si-l
valorifice. Referindu-se la sustinerea potrivit careia textul criticat
contravine dispozitiilor art. 115 din Constitutie considera ca numai Curtea
Constitutionala are posibilitatea sa stabileasca daca ordonanta criticata a
fost adoptata cu respectarea acestui text constitutional. In ceea ce priveste
critica de neconstitutionalitate in raport de art. 77 alin. (1) si de art. 108
alin. (3), arata ca aceste texte constitutionale nu sunt incidente in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispozitiile
Constitutiei, precum si prevederile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia are ca obiect prevederile art. I pct. 11 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea si completarea Legii cadastrului si
a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, ordonanta publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 7 iunie 2004, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 499 din 12 noiembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.069 din 17 noiembrie 2004.
Textul de lege criticat are urmatoarea redactare:
"Alineatul 1 al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:
<<Dreptul de proprietate si celelalte drepturi reale asupra unui
imobil se vor inscrie in cartea funciara pe baza actului prin care s-au
constituit ori s-au transmis, numai daca acel act s-a incheiat in forma
autentica.>>"
Textele constitutionale invocate ca fiind infrante sunt cele ale art. 44,
art. 77 alin. (1), art. 108 alin. (3) si art. 115, avand urmatoarea redactare:
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii
pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 77 alin. (1): "Legea se trimite, spre promulgare, Presedintelui
Romaniei. Promulgarea legii se face in termen de cel mult 20 de zile de la
primire.";
- Art. 108 alin. (3): "Ordonantele se emit in temeiul unei legi
speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de
aceasta.";
- Art. 115: "(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare
a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii
extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a
motiva urgenta in cuprinsul acestora.
(5) Ordonanta de urgenta intra in vigoare numai dupa depunerea sa spre
dezbatere in procedura de urgenta la Camera competenta sa fie sesizata si dupa
publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei. Camerele, daca nu se afla in sesiune,
se convoaca in mod obligatoriu in 5 zile de la depunere sau, dupa caz, de la
trimitere. Daca in termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera
sesizata nu se pronunta asupra ordonantei, aceasta este considerata adoptata si
se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea in procedura de urgenta.
Ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se aproba cu
majoritatea prevazuta la articolul 76 alineatul (1).
(6) Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor
constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului,
drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile
electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate
publica.
(7) Ordonantele cu care Parlamentul a fost sesizat se aproba sau se resping
printr-o lege in care vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au
incetat potrivit alineatului (3).
(8) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, daca este cazul,
masurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de
aplicare a ordonantei."
Examinand criticile de neconstitutionalitate, Curtea retine ca acestea
vizeaza doua aspecte de neconstitutionalitate, si anume aspectul de neconstitutionalitate
intrinseca, privind incalcarea art. 44 din Constitutie, si cel de
neconstitutionalitate extrinseca, vizand incalcarea art. 77 alin. (1), art. 108
alin. (3) si art. 115 din Constitutie.
I. Cu privire la prima categorie de critici, Curtea constata ca acestea
sunt neintemeiate pentru considerentele ce urmeaza:
Prevederile legale criticate conditioneaza inscrierea in cartea funciara a
dreptului de proprietate si a celorlalte drepturi reale numai daca actul
juridic prin care aceste drepturi s-au constituit ori s-au transmis s-a
incheiat in forma autentica. Conditia impusa de legiuitor, pentru inscrierea in
cartea funciara, are in vedere importanta drepturilor ce fac obiectul acestor
acte si reprezinta tocmai o masura de protectie a dreptului de proprietate si
de asigurare a securitatii circuitului civil. Publicitatea acestor acte prin
inscrierea in cartea funciara are ca scop opozabilitatea fata de terti. De
altfel, obligatia incheierii unor acte juridice in forma autentica este
prevazuta si de Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor,
care la art. 2 alin. (1) stabileste ca "terenurile situate in intravilan
si extravilan pot fi instrainate si dobandite prin acte juridice intre vii,
incheiate in forma autentica".
II. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate extrinseca a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2004, Curtea retine ca
potrivit art. 115 alin. (4) din Constitutie, Guvernul poate adopta o ordonanta
de urgenta in urmatoarele conditii, intrunite in mod cumulativ: existenta unei
situatii extraordinare, reglementarea acesteia sa nu poata fi amanata si
urgenta sa fie motivata in cuprinsul ordonantei.
Cu privire la aceste exigente constitutionale, Curtea s-a pronuntat prin
Decizia nr. 255 din 11 mai 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 511 din 16 iunie 2005, statuand urmatoarele:
"Dincolo de caracterul transant al formulei utilizate de legiuitorul
constituant, intentia acestuia si finalitatea urmarita, constand in
restrangerea domeniului in care Guvernul se poate substitui Parlamentului,
adoptand norme primare in considerarea unor ratiuni pe care el insusi este
suveran sa le determine, sunt evidentiate cu pregnanta de deosebirile dintre
actualul text constitutional si cel anterior, fostul articol 114 alin. (4) din
Constitutie, in forma initiala. Potrivit acelui text, posibilitatea Guvernului
de a adopta ordonante de urgenta era conditionata exclusiv de existenta unor
cazuri exceptionale.
Termenul <<cazuri exceptionale>> acolo utilizat a fost
inlocuit, in noua redactare, cu acela de <<situatii
extraordinare>>. Mai mult, desi diferenta dintre cei doi termeni, din
punctul de vedere al gradului de abatere de la obisnuit sau comun caruia ii dau
expresie, este evidenta, acelasi legiuitor a simtit nevoia sa o puna la adapost
de orice interpretare de natura sa minimalizeze o atare diferenta, prin
adaugarea sintagmei <<a caror reglementare nu poate fi amanata>>,
consacrand astfel in terminis imperativul urgentei reglementarii. In sfarsit,
din ratiuni de rigoare legislativa, a instituit exigenta motivarii urgentei in
chiar cuprinsul ordonantei adoptate in afara unei legi de abilitare.
Chiar sub imperiul reglementarii constitutionale anterioare in materie,
Curtea, referindu-se la cazul exceptional, de care depindea legitimitatea
constitutionala a adoptarii unei ordonante de urgenta, a statuat ca acesta este
definit in raport cu <<necesitatea si urgenta reglementarii unei situatii
care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii
imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului
public>> (Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995). Cu aceeasi finalitate,
a definirii cat mai precise a cazului exceptional, Curtea a precizat ca de
esenta acestuia este caracterul obiectiv, <<in sensul ca existenta sa nu
depinde de vointa Guvernului care, in asemenea imprejurari, este constrans sa
reactioneze prompt pentru apararea unui interes public pe calea ordonantei de
urgenta>> (Decizia nr. 83 din 19 mai 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998).
Cele statuate de Curte in aceasta materie, sub imperiul reglementarii
constitutionale anterioare, ca urmare a unei interpretari care transgresa
litera textului constitutional, evidentiindu-i intelesul prin prisma intentiei
legiuitorului constituant si a finalitatii urmarite, precum si prin utilizarea
unor principii si constante ale dreptului, sunt cu atat mai pertinente, in
prezent, daca se are in vedere ca punctul de vedere infatisat isi are suport
deplin in chiar litera reglementarii constitutionale de referinta, in actuala
sa redactare."
Curtea, retinand, in ceea ce priveste existenta "situatiei
extraordinare", ca aceasta jurisprudenta ramane valabila si dupa
revizuirea Constitutiei, constata ca in cauza de fata emiterea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 41/2004 a fost justificata prin necesitatea realizarii
la termenele stabilite a angajamentelor asumate de Romania in perspectiva
aderarii la Uniunea Europeana, ce se regasesc in Programul social pentru
perioada 2003 - 2004, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.610/2003, precum
si crearea sistemului unic de cadastru, in concordanta cu Declaratia asupra
cadastrului in Europa, adoptata la Congresul de la Granada in anul 2002. De
asemenea, asa cum a precizat Guvernul in punctul sau de vedere, alegerea
promovarii acestei ordonante de urgenta pentru modificarea Legii nr. 7/1996 a
tinut cont de faptul ca in iunie 2004 se dorea finalizarea actiunii de
retrocedare a terenurilor agricole si forestiere, urmata de inscrierea in
cartea funciara a titlurilor de proprietate, precum si dinamizarea pietei
imobiliare in tara noastra. In aceste conditii a fost necesara instituirea unor
masuri organizatorice in vederea crearii unei institutii capabile sa organizeze
si sa coordoneze in mod unitar activitatea de cadastru si de publicitate
imobiliara.
In consecinta, Curtea constata ca ordonanta de urgenta criticata nu
contravine dispozitiilor art. 115 alin. (4) din Constitutie, intrucat a fost
adoptata cu respectarea conditiilor prevazute de acest text constitutional.
Analizand criticile de neconstitutionalitate in raport de celelalte texte constitutionale
invocate, Curtea constata ca aceste texte nu sunt incidente in cauza. Astfel,
art. 77 alin. (1) se refera la promulgarea legii, iar art. 108 alin. (3) si
art. 115 alin. (1), (2) si (3) reglementeaza conditiile emiterii de catre
Guvern a ordonantelor in baza unei legi de abilitare, si nu conditiile
adoptarii ordonantelor de urgenta.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 11
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea si
completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "ALPHA CONSULTING ROMANIA" - S.R.L.
din Bucuresti in Dosarul nr. 3.825/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a
IV-a civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 iulie 2005.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent,
Maria Bratu