DECIZIE Nr.
387 din 17 aprilie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 353 din 24 mai 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 88 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie
ridicată de Gheorghe Deji-Broşteanu în Dosarul nr. 1.359/118/2006 (nr. vechi
533/AS/2006) al Tribunalului Constanţa - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată, sens în care arată că textul de lege
criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul
excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 18 ianuarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 1.359/118/2006 (nr. vechi 533/AS/2006), Tribunalul Constanţa - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 88
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de
Gheorghe Deji-Broşteanu cu prilejul soluţionării acţiunii civile având ca
obiect cererea de anulare a deciziei de stabilire a pensiei şi recalcularea
acesteia.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că art. 88 din Legea nr.
19/2000 este discriminatoriu şi încalcă liberul acces la justiţie. Astfel,
consideră că, în condiţiile în care nu există o cale administrativă de
contestare a calculului pensiei şi în care termenul de 45 de zile prevăzut
pentru contestare în faţa instanţei de judecată se poate dovedi a nu fi de
ajuns pentru a fi cunoscute eventualele erori de calcul, dispoziţia potrivit
căreia decizia casei teritoriale de pensii necontestate în termen este
definitivă creează discriminări între pensionari, întrucât pentru unii dintre
aceştia greşelile de calcul nu mai pot fi corectate niciodată.
Tribunalul Constanţa - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
întrucât art. 88 din Legea nr. 19/2000 se aplică fără nicio discriminare
tuturor persoanelor care se pensionează. De asemenea, arată că principiul liberului acces la justiţie se materializează
în dreptul fiecărei persoane de a introduce acţiuni înlăuntrul unor termene
procedurale stabilite.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional, deoarece acesta se aplică în
mod egal tuturor persoanelor aflate în situaţia vizată prin ipoteza normei,
fără discriminări pe criterii arbitrare şi nu îngrădeşte accesul liber la
justiţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, înscrisurile
depuse la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Autorul excepţiei a criticat ca fiind neconstituţionale
dispoziţiile art. 80, 81, 87 şi 88 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările ulterioare. Tribunalul
Constanţa - Secţia civilă a respins ca fiind inadmisibilă excepţia privind art.
80, 81 şi 87, sesizând Curtea Constituţională numai cu excepţia de
neconstituţionalitate a art. 88, care, modificat prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 49/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, are
următorul conţinut: „Decizia casei teritoriale de pensii, necontestată în
termen, este definitivă."
In opinia autorului excepţiei,
textul de lege criticat încalcă prevederile art. 16 alin. (1) şi (2) şi art. 21
alin. (1) din Constituţie, referitoare la egalitatea în drepturi şi la accesul
liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat constituie o normă de procedură a cărei
stabilire cade în competenţa exclusivă a legiuitorului, potrivit art. 126 alin.
(2) din Constituţie, care este în drept să instituie regulile de procedură,
precum şi modalităţile de
exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justiţie
presupunând posibilitatea neîngrădită a celor interesaţi de a utiliza aceste
proceduri, în formele şi în modalităţile instituite de lege. Prin urmare,
stabilirea unor condiţionări pentru introducerea acţiunilor în justiţie,
inclusiv sub aspectul termenelor, nu constituie o încălcare a dreptului la
liberul acces la justiţie şi la un proces echitabil.
In situaţia vizată în speţă, deciziile emise de casele
judeţene de pensii pot fi contestate de persoana interesată la tribunalul în a
cărei circumscripţie îşi are domiciliul. Astfel, posibilitatea exercitării căii
de atac este asigurată pentru
toate persoanele nemulţumite de decizia casei de pensii, fără nicio
discriminare, iar stabilirea termenului de 45 de zile pentru depunerea
contestaţiei nu este, potrivit celor arătate mai sus, de natură a îngrădi
exerciţiul dreptului de acces liber la justiţie.
Aspectele legate de lipsa transparenţei activităţii
administrative, invocate de autorul excepţiei ca motiv al necunoaşterii
erorilor de calcul în termenul prevăzut de lege, nu afectează
constituţionalitatea textului de lege criticat, fiind aspecte de aplicare a
legii ce nu pot forma obiect al controlului de constituţionalitate.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 88 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Gheorghe
Deji-Broşteanu în Dosarul nr. 1.359/118/2006 (nr. vechi 533/AS/2006) al
Tribunalului Constanţa - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 aprilie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea