DECIZIE Nr. 383 din 30 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 581 din
Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1026 din 5 noiembrie 2004

Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 581 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Ion
Cioboata in Dosarul nr. 2.013/2004 al Judecatoriei Buftea.
La apelul nominal se prezinta partile Ion Boncilica si Maria Boncilica,
personal si asistati de avocat Athena Piceaua, lipsind autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Aparatorul partilor prezente solicita Curtii respingerea exceptiei,
apreciind motivele invocate de autorul exceptiei ca fiind lipsite de temei
juridic.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, apreciind ca dispozitiile
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei,
in acest sens fiind si jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.013/2004,
Judecatoria Buftea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 581 din Codul de procedura civila,
exceptie ridicata de Ion Cioboata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul arata ca art. 581
din Codul de procedura civila, care reglementeaza procedura ordonantei
presedintiale, este neconstitutional, intrucat incalca egalitatea in drepturi a
cetatenilor, dreptul la aparare, dreptul la proprietate, precum si conditiile
in care poate fi restransa exercitarea acestor drepturi.
Judecatoria Buftea apreciaza ca textele de procedura ofera suficiente
garantii in vederea ocrotirii dreptului la aparare. Se observa ca, pe calea
ordonantei presedintiale, nu se rezolva in fond litigiul dintre parti, nu se
creeaza o situatie definitiva, iar, datorita acestui caracter provizoriu,
partea nemultumita de masura dispusa se poate adresa justitiei pe calea
dreptului comun. Asa fiind, aceasta procedura speciala nu incalca dreptul la
aparare si nici principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, neinstituind
discriminari sau privilegii pentru cetateni. De asemenea, nu se poate sustine
nici incalcarea dreptului de proprietate, intrucat, in cele mai multe cazuri,
luarea unor masuri urgente si vremelnice se justifica in situatiile in care
titularul dreptului de proprietate pierde folosinta dreptului sau, fiind
impiedicat sa isi exercite prerogativele pe care i le confera acest drept. In
lipsa acestei proceduri, s-ar incuraja abuzul, nu s-ar putea preveni pagube
iminente si nici nu s-ar putea interveni cu promptitudine in scopul protectiei
drepturilor si intereselor legitime.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicata. De asemenea, potrivit dispozitiilor
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca autorul exceptiei nu a oferit nici o motivare
exceptiei invocate si nici nu a indicat in ce fel dispozitiile procedurale ar
veni in conflict cu principiile constitutionale.
De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra exceptiei avand
ca obiect procedura ordonantei presedintiale, de exemplu prin Decizia nr.
107/2003 sau Decizia nr. 173/2004, constatand ca textul de lege criticat este
constitutional.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, dispozitiile criticate necontravenind prevederilor art. 16 din
Constitutie, republicata, intrucat sunt aplicabile oricarei parti din proces
care doreste sa faca uz de procedura ordonantei presedintiale, fara
discriminari sau privilegii. Pe de alta parte, posibilitatea atacarii cu recurs
a hotararii judecatoresti pronuntate pe calea ordonantei presedintiale
constituie un argument in favoarea deplinei respectari a dreptului la aparare.
Referitor la sustinerile autorului exceptiei privind incalcarea dreptului
de proprietate, se arata ca dispozitiile prin care se instituie o procedura
speciala, potrivit careia instanta de judecata poate dispune luarea unor masuri
cu caracter vremelnic, a caror urgenta este justificata de evitarea
prejudicierii unor drepturi, nu contravin dreptului de proprietate privata, ci,
dimpotriva, reprezinta o modalitate de garantare a acestuia.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 581 din Codul
de procedura civila, care are urmatorul continut: "Instanta va putea sa
ordone masuri vremelnice in cazuri grabnice, pentru pastrarea unui drept care
s-ar pagubi prin intarziere, pentru prevenirea unei pagube iminente si care nu
s-ar putea repara, precum si pentru inlaturarea piedicilor ce s-ar ivi cu
prilejul unei executari.
Cererea de ordonanta presedintiala se va introduce la instanta competenta
sa se pronunte asupra fondului dreptului.
Ordonanta va putea fi data si fara citarea partilor si chiar atunci cand
exista judecata asupra fondului. Judecata se face de urgenta si cu precadere.
Pronuntarea se poate amana cu cel mult 24 de ore, iar motivarea ordonantei se
face in cel mult 48 de ore de la pronuntare.
Ordonanta este vremelnica si executorie. Instanta va putea hotari ca
executarea sa se faca fara somatie sau fara trecerea unui termen."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile criticate incalca urmatoarele
prevederi constitutionale:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si idealurilor
Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 127: "Sedintele de judecata sunt publice, afara de cazurile
prevazute de lege.";
- Art. 136 alin. (1): "Proprietatea este publica sau privata."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 581
din Codul de procedura civila a mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, prin mai multe decizii (de exemplu, Decizia nr. 281/2002
sau Decizia nr. 56/2004), Curtea Constitutionala respingand exceptia ca
neintemeiata. Cu acele prilejuri s-a retinut ca textul de lege criticat
instituie o procedura speciala potrivit careia instanta de judecata poate
dispune, prin ordonanta presedintiala, luarea unor masuri cu caracter vremelnic
a caror urgenta este justificata de necesitatea evitarii prejudicierii unor
drepturi sau interese legitime. Ca atare, Curtea nu poate retine contrarietatea
dintre aceste dispozitii si cele ale art. 16 alin. (1) din Constitutie,
republicata, deoarece ele nu sunt aplicabile doar unei categorii de persoane,
ci oricarei persoane aflate in situatiile mentionate in ipoteza normei.
In ceea ce priveste sustinerile autorului exceptiei, referitoare la
incalcarea principiilor statului de drept, Curtea retine ca, prin definitie,
acesta presupune obligativitatea respectarii Constitutiei si a legilor, asa cum
prevad si dispozitiile art. 1 alin. (5) din Legea fundamentala. Or, procedura
ordonantei presedintiale se circumscrie domeniului de reglementare a procedurii
de judecata, care, potrivit dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie,
republicata, este atributul exclusiv al legiuitorului.
Referitor la critica privind incalcarea prevederilor art. 24 din
Constitutie, republicata, Curtea constata, de asemenea, ca nici aceasta nu
poate fi primita, intrucat prin procedura de urgenta instituita de art. 581 din
Codul de procedura civila nu numai ca nu se aduce vreo ingradire dreptului
persoanei la apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime, ci, dimpotriva, se creeaza posibilitatea pentru cel vatamat intr-un
drept legitim de a se adresa justitiei in cazuri grabnice, pentru pastrarea
unui drept care s-ar pagubi prin intarziere, pentru prevenirea unei pagube
iminente si care nu s-ar putea repara, precum si pentru inlaturarea piedicilor
ce s-ar ivi cu prilejul unei executari.
Totodata, posibilitatea atacarii cu recurs a ordonantei presedintiale sau a
contestarii executarii acesteia, posibilitate prevazuta de art. 582 din Codul
de procedura civila, constituie un argument in plus in favoarea deplinei
respectari a dreptului la aparare.
Mai mult, posibilitatea recunoscuta partilor interesate, ca in anumite
conditii, expres si limitativ prevazute de lege, sa poata actiona pentru a-si
apara drepturile si interesele legitime, solicitand luarea unor masuri
vremelnice in cazuri grabnice, pentru pastrarea unui drept care s-ar pagubi
prin intarziere, pentru prevenirea unei pagube iminente si care nu s-ar putea
repara, precum si pentru inlaturarea piedicilor ce s-ar ivi cu prilejul unei
executari, nu aduce atingere dreptului la garantarea proprietatii private, asa
cum considera autorul exceptiei, ci reprezinta exclusiv o garantie a asigurarii
echilibrului intre persoane cu interese contrare, prin determinarea cadrului
legal de exercitare a drepturilor lor legitime.
Curtea mai constata ca nu au incidenta in cauza prevederile art. 53 din
Constitutie, republicata, deoarece textele de lege criticate nu restrang
exercitiul unor drepturi sau libertati fundamentale si, prin urmare, nu se pune
nici problema limitelor sau a proportionalitatii unei restrangeri.
Intrucat nu au aparut imprejurari noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale in aceasta materie, solutia adoptata in
precedent, precum si considerentele pe care aceasta se intemeiaza isi mentin
valabilitatea si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art.
147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si alin. (3), precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 581 din
Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Ion Cioboata in Dosarul nr.
2.013/2004 al Judecatoriei Buftea.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2004.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu