DECIZIE Nr.
378 din 25 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta Guvernului nr.
15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe
reteaua de drumuri nationale din Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 336 din 30 aprilie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Ion Tiucă - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr.
15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe
reţeaua de drumuri naţionale din România, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Palgandori" -
S.R.L. Bistriţa în Dosarul nr. 949/190/2007 al Judecătoriei Bistriţa.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele
şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 25 octombrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 949/190/2007, Judecătoria Bistriţa a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea
tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri
naţionale din România, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Palgandori" - S.R.L. Bistriţa în dosarul de mai sus
având ca obiect soluţionarea unei plângeri împotriva unui proces-verbal de
constatare şi sancţionare contravenţională.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 79 alin. (1)
referitoare la Consiliul Legislativ ca organ
consultativ de specialitate al Parlamentului, deoarece prin aplicarea acestor
prevederi, fără a exista o coordonare a întregii legislaţii din acest domeniu
cu cea din domeniul fiscal şi civil, se creează un dezechilibru major în ce
priveşte drepturile utilizatorilor reţelei de drumuri naţionale.
Judecătoria Bistriţa opinează
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, deoarece argumentele
prezentate'în susţinerea acesteia nu se constituie într-o veritabilă critică de
neconstituţionalitate, ci reprezintă, de fapt, motive de nemulţumire faţă de
instituirea, prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, a unui tarif pentru
utilizarea reţelei de drumuri naţionale din România (rovinieta), precum şi a
amenzilor corespunzătoarea contravenţiilor aici definite.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece Ordonanţa
Guvernului' nr. 15/2002 introduce tariful de utilizare a reţelei de drumuri
naţionale din România pentru toate vehiculele înmatriculate şi pentru toţi utilizatorii
români şi străini, structurat în funcţie de perioada de parcurs şi staţionare,
încadrarea în clasa de emisii poluante, masa totală maximă autorizată şi
numărul de axe, după caz. De altfel, art. 15 din ordonanţă transpune Directiva
Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene nr. 62/1999/CE din 17
iunie 1999, cu privire la taxarea vehiculelor de transport marfă pentru
utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţii Europene nr. L 187/42 din 20 iulie 1999, în ceea ce priveşte
tarifarea utilizării infrastructurii de transport rutier.
Prin urmare, normele legale criticate prin care s-a
instituit o sancţiune contravenţională în sarcina persoanelor fizice ori
juridice care încalcă obligaţiile stabilite prin actul normativ menţionat nu
conţin niciun fel de prevederi de natură a contraveni dispoziţiilor Legii
fundamentale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-răportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare, care au următorul conţinut:
„(1) Fapta de a circula fără a deţine rovinieta
valabilă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă.
(2) Cuantumul amenzilor contravenţionale prevăzute
la alin. (1) este prevăzut în anexa nr. 2.
(3) Sumele încasate în urma aplicării amenzilor se
fac venit la bugetul de stat în proporţie de 75%, diferenţa de 25% revenind, ca
venituri extrabugetare, Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale
din România - S.A. sau
Ministerului Administraţiei şi Internelor, după caz.
(4) Contravenientul poate achita pe loc sau în
termen de cel mult 48 de ore de la data
încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia,
jumătate din minimul amenzii prevăzute de prezentul act normativ, agentul
constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
(5) Conducătorilor
vehiculelor înmatriculate în alte state li se pot aplica amenzi
contravenţionale atât pe reţeaua de drumuri naţionale din România, cât şi în
punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, la ieşirea din România.
(6) Odată cu aplicarea amenzii contravenţionale,
conducătorilor vehiculelor înmatriculate în România, care circulă fără a avea
rovinieta valabilă, li se reţine certificatul de înmatriculare a vehiculului
până la prezentarea dovezii de achitare a tarifului de utilizare.
(7) Prevederile
alin. (6) se aplică în mod corespunzător şi conducătorilor vehiculelor
înmatriculate în alte state."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prevederile constituţionale ale art. 79 alin. (1) invocate de autor
nu sunt incidente în cauză, deoarece prin art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr.
15/2002 nu se pun probleme legate de îndeplinirea atribuţiilor Consiliului
Legislativ ori de sistematizare, unificare şi coordonare a legislaţiei.
De altfel, reglementarea dedusă controlului a fost
modificată prin legile nr. 424/2002 şi nr. 415/2004, asupra cărora Consiliul
Legislativ s-a pronunţat prin aviz favorabil al proiectelor.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea
tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri
naţionale din România, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Palgandori" - S.R.L. Bistriţa în Dosarul nr. 949/190/2007 al Judecătoriei
Bistriţa.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 25 martie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru