DECIZIE Nr. 371 din 5 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin.
(1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 768 din 24 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19 alin. (1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Vizol" - S.R.L. Uileacu de Munte in Dosarul nr. 16.116/2004
al Judecatoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile legale criticate nu incalca
textul art. 24 din Constitutie. Totodata, in acest sens este invocata si
jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
16.116/2004, Judecatoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. (1) si (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vizol" - S.R.L. Uileacu
de Munte intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei plangeri impotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a unei contraventii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile art. 19 alin. (1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 24 alin. (1). Se considera ca
textul de lege criticat incalca principiul constitutional al dreptului la
aparare, intrucat impune acelasi tratament juridic situatiilor de fapt datorita
carora contravenientul nu a semnat procesul-verbal de constatare si sanctionare
a unei contraventii. Astfel, se apreciaza ca, in cazul in care aceasta situatie
se produce ca urmare a faptului ca cel care a savarsit contraventia nu este de
fata sau nu poate sa semneze procesul-verbal, este "exclusa orice culpa a
contravenientului in nesemnarea respectivului proces-verbal de contraventie",
in timp ce nesemnarea procesului-verbal ca urmare a refuzului contravenientului
implica, "evident, culpa [acestuia] in nesemnarea respectivului act".
Se apreciaza ca, in aceasta ultima situatie, "contravenientul [...] ar fi
avut posibilitatea sa isi valorifice dreptul la aparare prin formularea unor
obiectiuni", in vreme ce in celelalte doua situatii "contravenientul
nu are nici o posibilitate de a-si valorifica dreptul la aparare cu ocazia
intocmirii respectivului act".
Autorul exceptiei apreciaza ca "dreptul la aparare al
contravenientului este incalcat si in cazul confirmarii de catre unul sau mai
multi martori a faptului ca [acesta] nu este de fata sau nu poate sa
semneze", intrucat "contravenientul nu poate sa formuleze nici o
obiectie sau sa prezinte vreo aparare".
Totodata, se considera ca posibilitatea prevazuta de dispozitiile art. 19
alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 "de a se intocmi
procese-verbale de constatare a contraventiei, in situatia in care
contravenientul nu este de fata sau nu poate sa semneze, chiar fara ca aceste
imprejurari sa fie confirmate de catre vreun martor", duce la o incalcare
grava a dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Constitutie.
Judecatoria Cluj-Napoca apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata. In argumentarea acestei opinii se apreciaza ca
prevederile legale criticate nu incalca dispozitiile art. 24 alin. (1) din
Constitutie, intrucat, "potrivit dispozitiilor art. 31 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001, impotriva procesului-verbal de constatare a
contraventiei si de aplicare a sanctiunii se poate face plangere care se judeca
de instanta judecatoreasca, iar in cadrul procesului contravenientul este
ascultat si se administreaza orice probe prevazute de lege, necesare in vederea
verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal". Totodata se mai
arata ca "dreptul la aparare prevazut de art. 24 din Constitutie se refera
doar la activitatile judiciare".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere este invocata Decizia
Curtii Constitutionale nr. 164 din 6 mai 2003, prin care s-a statuat ca textul
de lege criticat "prevede suficiente garantii care sa impiedice incheierea
abuziva a procesului-verbal fara participarea contravenientului".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere sunt invocate
deciziile Curtii Constitutionale nr. 322 din 9 septembrie 2003, nr. 164 din 6
mai 2003 si nr. 380 din 14 octombrie 2003.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
19 alin. (1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22
aprilie 2002, acestea avand urmatorul cuprins:
- Art. 19 alin. (1) si (3): "(1) Procesul-verbal se semneaza pe
fiecare pagina de agentul constatator si de contravenient. In cazul in care
contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul
constatator va face mentiune despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie
confirmate de cel putin un martor. In acest caz procesul-verbal va cuprinde si
datele personale din actul de identitate al martorului si semnatura acestuia.
[...]
(3) In lipsa unui martor agentul constatator va preciza motivele care au
condus la incheierea procesului-verbal in acest mod."
Textul constitutional invocat in sustinerea exceptiei este cel al art. 24
alin. (1), care are urmatorul cuprins:
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la aparare este garantat."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In esenta, autorul exceptiei apreciaza ca prin posibilitatea prevazuta in
sarcina agentului constatator de a intocmi procesul-verbal de constatare si
sanctionare a unei contraventii in cazul in care contravenientul nu se afla de
fata sau nu poate sa semneze procesul-verbal in cauza, chiar daca aceasta
imprejurare este confirmata sau nu de cel putin un martor, sunt incalcate
prevederile art. 24 alin. (1) din Constitutie, intrucat contravenientul nu
poate formula obiectiuni sau prezenta aparari.
Curtea retine ca, prin mai multe decizii, s-a pronuntat in sensul
constitutionalitatii prevederilor art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 5 din 15 ianuarie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 124 din 15 februarie
2002, Curtea a statuat ca dispozitiile art. 19 alin. (1) nu incalca dreptul la
aparare consacrat de art. 24 alin. (1) din Constitutie, "deoarece textul
prevede suficiente garantii care sa impiedice incheierea abuziva a
procesului-verbal fara participarea contravenientului. Astfel, aceasta
posibilitate nu intervine decat daca nu exista alta solutie pentru constatarea
contraventiei savarsite. Totodata este de observat ca dreptul la aparare este consacrat
de art. 24 din Constitutie in sfera activitatii judiciare, or constatarea
savarsirii unei contraventii, desi poate avea si consecinte judiciare, nu se
inscrie in acest cadru. De altfel, alin. (2) al art. 24 din Constitutie se
refera chiar la <<cursul procesului>>. Pe de alta parte, este de
retinut si faptul ca, potrivit dispozitiilor art. 31 din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001, impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de
aplicare a sanctiunii se poate face plangere in termen de 15 zile de la data
inmanarii sau comunicarii acestuia, care se judeca de instanta judecatoreasca,
iar in cadrul procesului contravenientul isi poate angaja avocat si isi poate
face orice aparare pe care o considera necesara. De asemenea, conform art. 34 alin.
(1) din ordonanta, in cadrul procesului pot fi administrate probe in vederea
verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal".
Neexistand elemente noi de natura a determina schimbarea jurisprudentei
Curtii, considerentele si solutia deciziei respective isi pastreaza
valabilitatea si in prezenta cauza.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19
alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, Curtea constata ca, potrivit
textului, in lipsa unui martor, agentul constatator va preciza motivele care au
condus la incheierea procesului-verbal in acest mod. In caz contrar,
contravenientul poate sa se adreseze instantei de judecata competente pentru
anularea procesului-verbal respectiv, beneficiind, in continuare, de toate
garantiile impuse de dreptul la aparare. Asa fiind, prevederile art. 19 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 nu incalca textul constitutional al
art. 24 alin. (1).
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin.
(1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vizol" -
S.R.L. Uileacu de Munte in Dosarul nr. 16.116/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly