DECIZIE Nr. 37*) din 3 aprilie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 141 din 8 iulie 1996
*) Definitiva prin nerecurare.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Valer-Vasilie Bica - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de
stat ca regii autonome si societati comerciale, invocata de Societatea
Comerciala "Poiana Brasov" - S.A. din Poiana Brasov, judetul Brasov,
in Dosarul nr. 574/C/R/1994 al Curtii de Apel Brasov.
La apelul nominal partile au fost lipsa.
Procedura de citare a fost legal indeplinita.
Avand cuvantul, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, in esenta, pe motiv ca
interpretarea data prin sesizare prevederilor art. 20 alin. 2 din Legea nr.
15/1990 este in afara textelor Constitutiei.
Presedintele completului declara dezbaterile inchise.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine:
Prin Incheierea din 9 februarie 1995, pronuntata in Dosarul nr.
574/C/R/1994, Curtea de Apel Brasov a trimis Curtii Constitutionale, spre
solutionare, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. 2
din Lege nr. 15/1990.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Poiana Brasov"
- S.A. din Poiana Brasov, judetul Brasov parata-recurenta intr-un litigiu
privind revendicarea unui imobil.
In sustinerea neconstitutionalitatii art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990
sunt invocate prevederile art. 135 alin. (2) si (3) din Constitutie care
statueaza ca proprietatea este publica sau privata, respectiv ca proprietatea
publica apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
Argumentele aduse in sprijinul criticii textului de lege a carui
neconstitutionalitate se invoca sunt urmatoarele:
1. Textul nu explica natura juridica a proprietatii bunurilor din punctul
de vedere al art. 135 alin. (2) si (3) din Constitutie, referirea fiind facuta
la "acele bunuri dobandite cu alt titlu".
2. Pe cale de excludere, aceste bunuri nu fac parte din proprietatea
societatilor comerciale, iar din text nu rezulta cine ar fi proprietarul lor.
3. Se da posibilitatea interpretarii naturii dreptului, cu consecinte grave
in apararea proprietatii, intre care neputinta de a se stabili daca bunurile
dobandite cu alt titlu pot fi supuse regimului privatizarii.
4. Daca intre aceste bunuri ar figura si cele nationalizate, aflate deja in
patrimoniul Societatii Comerciale "Poiana Brasov" - S.A., s-ar
realiza o diminuare a acestuia, contrar dispozitiilor aceluiasi articol 135 din
Constitutie.
5. Textul art. 20 alin. 2 ar fi constitutional doar daca s-ar fi prevazut
si pentru bunurile respective ca reparatiile pentru daunele suferite in
trecutul regim totalitar se vor reglementa prin lege.
Toate criticile de mai sus au ca factor comun doua asertiuni:
a) formularea cuprinsa in art. 20 alin. 2 este neconstitutionala, fiind
inexplicita si prin consecintele pe care le-ar provoca ipoteticele sale
interpretari, si
b) considerarea imobilului in litigiu ca intrat in proprietatea Societatii
Comerciale "Poiana Brasov" - S.A. in urma nationalizarii lui fara
drept nu are nici o relevanta pentru petenta, iar indreptarea erorii s-ar fi putut
realiza numai daca textul criticat ar fi fost redactat la fel ca art. 77 din
Legea nr. 58/1991 sau ca art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 s-au
solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului. A
raspuns numai acesta din urma, in sensul ca, in lumina dispozitiilor art. 35
alin. (5) din Constitutie, exceptia este lipsita de temei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat in cauza, raportul
judecatorului-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public,
dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca
regii autonome si societati comerciale este o lege anterioara Constitutiei.
In legatura cu acest fapt, practica constanta a Curtii a stabilit ca, daca
instanta judecatoreasca nu constata abrogarea in temeiul art. 150 alin. (1) din
Constitutie, inseamna anterioara acesteia este considerata valabila si exista
interesul de a declansa controlul de constitutionalitate. Curtea
Constitutionala este obligata ca, in virtutea dreptului constitutional al cetatenilor
de a invoca neconstitutionalitatea unui text legal, pe instanta intelege sa li
aplice, sa se pronunte asupra exceptiei.
Analizand criticile aduse prevederilor art. 20 alin. 2 din Legea nr.
15/1990 si raportandu-le la textele constitutionale, rezulta ca exceptia nu
poate fi retinuta.
Este adevarat ca aceste prevederi legale reglementeaza doua componente
distincte ale patrimoniului societatilor comerciale: bunuri aflate in
proprietate si bunuri dobandite cu alt titlu. Daca interpretarea acestei ultime
parti a textului ar putea conduce la concluzii neconforme cu Constitutia,
aceasta este o problema ce nu intra in campul de actiune al contenciosului
constitutional. Potrivit Constitutiei si legii sale de organizare si
functionare, Curtea Constitutionala rezolva litigii relative la
neconstitutionalitatea legilor, nicidecum la posibilele lor interpretari de
catre instantele judecatoresti.
Cat despre faptul ca textul nu ar lamuri cine este totusi proprietarul
bunurilor din aceasta categorie, este de relevat ca insasi Constitutia prevede
modalitati de dobandire a unor bunuri pe alte cai decat intrarea lor in
proprietate. Este cazul, asa cum prevede art. 135 alin. (5), de posibilitatea
concesionarii sau inchirierii bunurilor proprietate publica. Deci chiar legea
fundamentala indreptateste statul ca, in conditiile legii, sa poata incredinta
bunuri aflate in proprietate publica pe alte cai decat atribuirea lor in
proprietate.
In consecinta, sintagma "cu exceptia bunurilor dobandite cu alt
titlu" are acoperire constitutionala, iar posibilele interpretari de care
se plange Societatea Comerciala "P Brasov" - S.A. nu sunt de natura a
atrage neconstitutionalitatea textului. Daca imobilul in litigiu a intrat, prin
nationalizare, in proprietatea petentei, problema nu se mai pune, pentru ca el
face parte din patrimoniul acesteia, in aceasta situatie juridica
(proprietate), si atunci nu mai opereaza in cauza partea finala a textului
criticat ca pretins neconstitutional.
In ce priveste critica referitoare la nereglementarea in Legea nr. 15/1990
a problemei reparatiilor pentru bunurilor preluate de stat in mod abuziv, este
de retinut ca acest aspect a fost prevazut de art. 77 din Legea nr. 58/1991 si
de art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, texte citate autoarea exceptiei.
Sistematizarea unei dispozitii legale intr-un act normativ sau in altul
constituie o problema de tehnica legislativa nu de constitutionalitate. De
aceea motivul de neconstitutionalitate invocat nu este justificat, mai ales ca
el reprezinta o neconstitutionalitate prin omisiune care, asa cum in mod
constant s-a retinut in practica jurisdictionala a Curtii, excede limitele
atributiilor conferite acesteia prin art. 144 din Constitutie.
Fata de toate aceste considerente, in temeiul art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. 2
din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca
regii autonome si societati comerciale, invocata de Societatea Comerciala
"Poiana Brasov" - S.A. din Poiana Brasov, judetul Brasov, in Dosarul
nr. 574/C/R/1994 al Curtii de Apel Brasov.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 3 aprilie 1996.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Victor Dan Zlatescu
Magistrat-asistent,
Valer Vasilie Bica