DECIZIE Nr.
368 din 20 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art.7 alin. 1 si 4, art. 10, art. 11
alin. 1, art. 12 alin. 1, art. 13, art. 14, art. 15 alin.1-3 din Legea nr.
85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 272 din 7 aprilie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. 1 şi 4, art. 10, art. 11
alin. 1 , art. 12 alin. 1, art. 13, art. 14, art. 15 alin. 1-3 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite
din fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de
stat, excepţie ridicată de municipiul Constanţa, prin primar, si Consiliul
Local al Municipiului Constanta în dosarele nr. 9.059/212/2006 şi nr.
11.199/212/2007 ale Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.
La apelul nominal răspunde avocatul Monica Alexandrescu
pentru partea R.A.E.D.P.P. Constanţa. Lipsesc autorii excepţiei şi celelalte
părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 222D/2008 şi nr. 290D/2008, pune
în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 290D/2008 la Dosarul nr. 222D/2007,
care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de
judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 31
ianuarie 2008, pronunţate în dosarele nr. 9.059/212/2007 şi nr.
11.199/212/2007, Judecătoria Constanţa - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7
alin. 1 şi 4, art. 10, art. 11 alin. 1, art. 12 alin. 1, art. 13, art. 14, art.
15 alin. 1-3 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu
altă destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unităţilor
economice sau bugetare de stat.
Excepţia a fost ridicată de municipiul Constanţa, prin
primar, şi de Consiliul Local al Municipiului Constanţa într-o cauză civilă
având ca obiect obligaţia de a face.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate,
autorii acesteia susţin că dispoziţiile de lege criticate contravin
prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), art.44 alin. (1)- (4), (8)
şi (9), art. 77', art. 49, art. 50, art. 53, art. 56 alin. (3) şi art. 135
lit.f), precum şi art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, raportat la art. 1 al Primului Protocol adiţional şi
art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi
a libertăţilor fundamentale. In acest sens, arată, în esenţă, că „textele de
lege criticate instituie în sarcina proprietarilor legali obligaţia de a vinde
silit bunurile lor (locuinţe, spaţiile comune şi terenul aferent) către
chiriaşi, la un preţ cu mult inferior preţului pe care l-au plătit pentru
dobândirea acestor bunuri şi în raport de valoarea lor reală de circulaţie. In acest mod se doreşte
asigurarea unei protecţii sociale şi deci a unui nivel de trai decent pentru
beneficiarii legii."
Judecătoria Constanţa - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 7 alin. 1 şi 4, art. 10, art. 11 alin. 1, art. 12
alin. 1, art. 13,'art. 14 şi art. 15 alin. 1, 2 şi 3 din Legea nr. 85/1992
privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din
fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie
1998, dispoziţii care au următoarea redactare:
- Art. 7 alin. 1 şi 4: „Locuinţele construite din
fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat, până la data intrării în
vigoare a prezentei legi, altele decât locuinţele de intervenţie, vor fi
vândute titularilor contractelor de închiriere, la cererea acestora, cu plata
integrală sau în rate a preţului, în condiţiile Decretului-lege nr. 61/1990 şi
ale prezentei legi. [..]
Evaluarea şi vânzarea locuinţelor prevăzute la alin.
1 şi 2 şi la art. 1 alin. 1, pentru care nu s-au încheiat contracte de
vânzare-cumpărare până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se vor
face în condiţiile Decretului-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi,
completate cu prevederile referitoare la coeficienţii de uzură din Decretul nr.
93/1977, la un preţ indexat în funcţie de creşterea salariului minim brut pe
ţară la data cumpărării, fată de cel existent la data intrării în vigoare a
Legii nr. 85/1992.";'
- Art. 10: „In cazul în care
într-o clădire sunt mai multe locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie, odată cu
dreptul de proprietate asupra acestora se dobândeşte şi dreptul de proprietate
pe cote-părţi de construcţii şi instalaţii, precum şi asupra dotărilor care,
prin natura lor, nu se pot folosi decât în comun.
Dreptul de proprietate prevăzut la alin. 1 se dobândeşte
indiferent de tronsonul, scara sau etajul la care sunt situate locuinţa şi
spaţiul cu altă destinaţie.
Dreptul de proprietate prevăzut la alin. 1 se
dobândeşte şi asupra terenului aferent clădirii, aşa cum a fost determinat prin
autorizaţia de construire sau prin fişele tehnice de măsurători ale terenului
aferent clădirii.
Pentru persoanele care dobândesc locuinţele în
condiţiile Decretului-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi, atribuirea
terenului se face în condiţiile art. 36 alin. 2 din Legea nr. 18/1991.
Persoanele care nu
pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor în România vor
primi, sub formă de concesiune, cotele de terenuri aferente, pe toată durata
existenţei clădirii.
Dreptul de proprietate prevăzut la alin. 1, 3 şi 4
se determină pe cote, proporţional cu suprafaţa construită a locuinţelor şi a
spaţiilor cu altă destinaţie.";
- Art. 11 alin. 1: „In cazul
vânzării locuinţelor prevăzute la art. 1, art. 2 alin. 4 şi art. 7, cu plata în
rate a preţului, la încheierea contractului se va achita un avans minim de 10%
din preţul locuinţei. ";
- Art. 12 alin. 1: „Avansul
se încasează de către unităţile vânzătoare odată cu încheierea contractului,
iar ratele lunare, inclusiv dobânzile aferente, se vor achita astfel:
a) de către salariaţi, prin reţinerea pe statul de
plată la chenzina a doua;
b) de către pensionari, prin reţineri din pensie;
c) de către alte categorii de cumpărători, prin
achitarea la ghişeele C.E.C., în contul prevăzut în contract.";
-Art. 13: „Pentru tinerii în
vârstă de până la 30 de ani, titulari de contract de închiriere sau de
repartiţie, încheiat sau, după caz, emisă până la data intrării în vigoare a
prezentei legi, dobânda va fi de 2%.";
- Art. 14: „De prevederile
art. 13 beneficiază şi persoanele prevăzute la art. 10 din Decretul-lege nr.
61/1990, precum şi persoanele prevăzute la art. 8, art. 9 şi art. 10 din Legea
nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi
urmaşilor acestora, răniţilor, precum şi luptătorilor pentru victoria
Revoluţiei din Decembrie 1989.";
- Art.15 alin. 1 , 2 şi 3:
„Prevederile art. 11 se aplică la contractele cu plata în rate a preţului, care
se vor încheia cu începere de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
In cazul neachitării la termenele stabilite a
ratelor lunare din preţul locuinţei, cumpărătorul va plăti o dobândă de 8% pe
an asupra acestor rate.
In caz de neplată a 6 rate scadente de către
cumpărătorul locuinţei, unitatea vânzătoare va putea cere executarea silită
asupra locuinţei şi evacuarea deţinătorului, în condiţiile legii."
Textele constituţionale considerate a fi încălcate sunt
următoarele: art. 16 alin. (1) „Egalitatea în drepturi", art. 44 alin.
(1)-(4), (8) şi (9) „Dreptul de proprietate privată", art. 47 „Nivelul de
trai", art. 49 „Protecţia copiilor şi a tinerilor", art. 50
„Protecţia persoanelor cu handicap", art. 53 „Restrângerea exerciţiului
unor drepturi sau al unor libertăţi", art. 56 alin. (3) „Contribuţii
financiare" şi art. 135 lit. f) „Economia".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că prin Decizia nr. 1.024 din 13 noiembrie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 7 ianuarie 2008, a soluţionat o
excepţie de neconstituţionalitate identică, respingând-o.
Curtea a statuat, în esenţă, că prin Legea nr. 85/1992
a fost consacrată o normă de justiţie socială, întrucât dă posibilitatea
chiriaşilor să cumpere locuinţele la construirea cărora au contribuit direct
sau indirect în vechiul sistem statal-juridic. In cazul privatizării unităţilor
din ale căror fonduri au fost construite locuinţele ce au făcut obiectul
vânzării-cumpărării, obligaţia de vânzare către chiriaşi, prevăzută de
dispoziţiile Legii nr. 85/1992, este o obligaţie in
rem (locuinţa construită din fondurile unităţii
economice sau bugetare), iar nu o obligaţie in
personam, care ar fi avut în considerare
societatea comercială ce a luat naştere pe calea privatizării.
In ceea ce priveşte critica potrivit căreia textele de
lege supuse controlului obligă să se vândă locuinţele la un preţ inferior
valorii de circulaţie pe piaţa liberă, Curtea a reţinut că acest aspect nu
constituie o problemă de constituţionalitate, ci una de opţiune legislativă.
Legiuitorul a înţeles să stabilească preţul de vânzare într-un cuantum care să
permită chiriaşilor să îşi poată exercita efectiv dreptul la cumpărarea
locuinţelor, în sens contrar dreptul acestora devenind iluzoriu.
Considerentele şi soluţia deciziei menţionate îşi
păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură a
determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. ( 4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 alin. 1 şi 4, art. 10, art. 11 alin. 1, art. 12 alin. 1,
art. 13, art. 14, art. 15 alin. 1-3 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de
locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului şi din
fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat, excepţie ridicată de
Municipiul Constanţa, prin Primar, şi Consiliul Local al Municipiului Constanţa
în Dosarele nr. 9.059/212/2006 şi nr. 11.199/212/2007 ale Judecătoriei
Constanţa- Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman