Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 367 din 30 septembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 138, art. 140 alin. 2 si art. 233 din Codul de procedura penala, precum si ale art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 787 din  7 noiembrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Iuliana Nedelcu       - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 138, art. 140 alin. 2 si art. 233 din Codul de procedura penala, precum si ale art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, exceptie ridicata de Irimia Tanase in Dosarul nr. 677/P/2003 al Judecatoriei Galati.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 138, art. 140 alin. 2 si art. 233 din Codul de procedura penala, ca devenita inadmisibila, ca urmare a modificarii si completarii acestor dispozitii prin Legea nr. 281/2003. In ceea ce priveste prevederile art. 42 din Legea nr. 92/1992, republicata, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, ca neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate in motivarea exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 20 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 677/P/2003, Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 138, art. 140 alin. 2 si art. 233 din Codul de procedura penala, precum si ale art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, exceptie ridicata de Irimia Tanase, inculpat in dosarul mentionat.
    Autorul exceptiei a criticat prevederile art. 138 si art. 233 din Codul de procedura penala si cele ale art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, care privesc actele de procedura penala constand in sesizarea procurorului pentru luarea unor masuri preventive in general si a arestarii preventive a invinuitului in special, respectiv calitatea de magistrat a procurorului, sustinand ca aceste dispozitii sunt neconstitutionale, deoarece incalca prevederile art. 5 paragraful 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si prevederile art. 11 alin. (2), art. 20 alin. (2) si art. 23 alin. (4) din Constitutie. Totodata, autorul exceptiei sustine ca prevederile art. 140 alin. (2) din Codul de procedura penala, ce permit prelungirea duratei arestarii preventive pana la jumatatea maximului pedepsei prevazute de lege pentru infractiunile ce fac obiectul invinuirii, sunt neconstitutionale, deoarece incalca dispozitiile art. 16 si art. 23 alin. (8) din Constitutie si prevederile art. 6 paragrafele 1 si 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Judecatoria Galati, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate si nici conventiilor internationale in materie, in acest sens fiind si jurisprudenta Curtii Constitutionale.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul arata ca, tinand seama de modificarile aduse prin Legea nr. 281/2003 atat textelor art. 138, art. 140 alin. 2 si art. 233 din Codul de procedura penala, care fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, cat si celor ale art. 136, 146 si art. 159 alin. 13 nou-introdus din acelasi cod, la care se face trimitere, exceptia care are ca obiect dispozitiile art. 138, art. 140 alin. 2 si art. 233 din Codul de procedura penala este inadmisibila, deoarece aceste dispozitii, potrivit art. XI din Legea nr. 281/2003, de la data de 1 iulie 2003 nu mai sunt in vigoare. In ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 92/1992, republicata, Guvernul considera exceptia ca fiind neintemeiata, intrucat din prevederile constitutionale cuprinse in titlul III cap. VI - Autoritatea judecatoreasca - rezulta ca procurorul are calitatea de magistrat. De asemenea, se face precizarea ca modificarile si completarile aduse Codului de procedura penala prin Legea nr. 281/2003, in aceasta materie, sunt conforme cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.
    Avocatul Poporului, care si-a formulat punctul de vedere inainte de publicarea Legii nr. 281/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura penala, referindu-se la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 138 si 233 din Codul de procedura penala in vechea redactare si ale art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, fata de prevederile art. 11 alin. (2), art. 20 alin. (2) si art. 23 alin. (4) din Constitutia Romaniei, precum si fata de cele ale art. 5 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, considera ca exceptia este neintemeiata. Se motiveaza ca dispozitiile criticate, reglementand conditiile si procedura arestarii preventive, constituie tocmai garantii ale drepturilor fundamentale in procesul penal. Procurorul actioneaza in conditiile legii. Afirmatiile autorului exceptiei ca nu ar avea calitatea de magistrat, care sa poata dispune arestarea preventiva si trimiterea in judecata a inculpatului, sunt contrazise de jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, care a statuat ca, in cazul magistratului abilitat de lege sa exercite functii judiciare, nu este exclusa orice subordonare fata de alti magistrati. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 140 alin. 2 din Codul de procedura penala, fata de prevederile art. 16 si art. 23 alin. (4) din Constitutie, precum si fata de cele ale art. 6 pct. 1 si 2 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Avocatul Poporului arata ca aceasta este neintemeiata, intrucat stabilirea duratei maxime a masurii arestarii preventive constituie o garantie a libertatii individuale, eliminand mentinerea starii de arest preventiv la nesfarsit. Nu se poate vorbi nici de incalcarea prezumtiei de nevinovatie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 138, art. 140 alin. 2 si art. 233 din Codul de procedura penala, precum si cele ale art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata.
    I. In ceea ce priveste prevederile din Codul de procedura penala criticate ca fiind neconstitutionale, Curtea constata ca, dupa sesizarea sa, acestea au fost modificate si completate prin Legea nr. 281 din 24 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2003. In conformitate cu dispozitiile art. XI pct. 1 din lege, dispozitiile privind arestarea preventiva si perchezitia se aplica de la data intrarii in vigoare a legii, si anume data publicarii sale. In urma publicarii, textele din Codul de procedura penala care fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate in cauza de fata au urmatorul continut:
    - Art. 138 (Sesizarea procurorului pentru luarea unor masuri preventive): "Daca organul de cercetare penala considera ca este cazul sa se ia una dintre masurile prevazute la art. 136 alin. 1 lit. b) - d), inainteaza in acest sens un referat motivat procurorului.
    In cazul masurii prevazute in art. 136 alin. 1 lit. b) si c), procurorul este obligat sa se pronunte in termen de 24 ore.
    In cazul masurii prevazute in art. 136 alin. 1 lit. d), procurorul, daca apreciaza ca sunt intrunite conditiile prevazute de lege, procedeaza, dupa caz, potrivit art. 146 sau 149^1.";
    - Art. 140 alin. 2: "Masura arestarii preventive inceteaza de drept si atunci cand, inainte de pronuntarea unei hotarari de condamnare in prima instanta, durata arestarii a atins jumatatea maximului pedepsei prevazute de lege pentru infractiunea care face obiectul invinuirii, fara a se putea depasi, in cursul urmaririi penale, maximele prevazute in art. 159 alin. 13, precum si in alte cazuri anume prevazute de lege.";
    - Art. 233 (Arestarea preventiva a invinuitului): "In cursul efectuarii cercetarii penale, daca organul de cercetare considera ca sunt intrunite conditiile prevazute de lege pentru luarea masurii arestarii preventive a invinuitului, face propuneri in acest sens si le inainteaza procurorului.
    Daca procurorul, dupa ce examineaza dosarul cauzei, constata ca este cazul sa se ia masura arestarii preventive a invinuitului, procedeaza potrivit art. 146."
    Examinand sustinerile autorului exceptiei privind neconstitutionalitatea prevederilor art. 138, art. 140 alin. 2 si art. 233 din Codul de procedura penala, Curtea constata ca, in urma modificarilor aduse textelor de lege criticate prin Legea nr. 281/2003, procurorul nu mai poate lua, in principiu, masura arestarii preventive. In mod exceptional procurorul poate dispune, in conditiile legii, masura arestarii preventive provizorii a invinuitului (art. 146) sau inculpatului (art. 149^1) pe durata maxima de 3 zile, cu obligatia ca, in termen de 24 de ore de la emiterea mandatului, procurorul sa prezinte dosarul cauzei instantei careia i-ar reveni competenta sa judece cauza, cu propunerea de luare a masurii. Instanta de judecata poate admite sau respinge propunerea de arestare preventiva provizorie prin incheiere motivata.
    In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare [...]", rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate a devenit inadmisibila si urmeaza sa fie respinsa.
    II. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, dispozitii potrivit carora "Au calitatea de magistrat si fac parte din corpul magistratilor judecatorii de la toate instantele judecatoresti, procurorii din cadrul parchetelor de pe langa acestea, precum si magistratii-asistenti ai Curtii Supreme de Justitie", Curtea constata ca aceasta este neintemeiata, pentru urmatoarele argumente:
    In sistemul procesual penal romanesc procurorul corespunde notiunii de "alt magistrat imputernicit prin lege cu exercitarea atributiilor judiciare", la care se refera art. 5 pct. 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Astfel insasi Constitutia, cand prevede in art. 23 alin. (4) ca "Arestarea se face in temeiul unui mandat emis de magistrat [...]", acopera si situatia magistratului care este procuror.
    De asemenea, cap. VI al titlului III din Constitutie, referitor la autoritatile publice, capitol intitulat "Autoritatea judecatoreasca", prevede, pe langa sectiunea 1, intitulata "Instantele judecatoresti", si sectiunea a 2-a, denumita "Ministerul Public", iar in sectiunea a 3-a, in art. 133 alin. (1), printre atributiile Consiliului Superior al Magistraturii, se prevede competenta acestuia de a propune Presedintelui Romaniei numirea in functie a judecatorilor si a procurorilor, cu exceptia celor stagiari, in conditiile legii, in considerarea calitatii de "magistrati" a procurorilor.
    Referindu-se la natura juridica a Ministerului Public, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 73 din 4 iunie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 255 din 22 octombrie 1996, a considerat ca acesta "reprezinta o magistratura speciala, care nu indeplineste atributii de natura jurisdictionala". Procurorii indeplinesc insa o importanta functie judiciara in procesul penal, intrucat intreaga faza a urmaririi penale se desfasoara prin activitatea sau sub supravegherea lor. In cadrul urmaririi penale, in afara activitatii de strangere a probelor privind existenta faptei si a vinovatiei faptuitorului, au loc si acte procesuale de o importanta hotaratoare pentru dinamizarea procesului penal, si anume punerea in miscare a actiunii penale sau trimiterea in judecata a inculpatului, precum si masuri procesuale necesare efectuarii urmaririi penale.
    Pentru motivele expuse Curtea constata ca procurorul este un "alt magistrat imputernicit prin lege cu exercitarea atributiilor judiciare", in sensul cerut de art. 5 pct. 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si in sensul art. 23 alin. (4) din Constitutie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 138, art. 140 alin. 2 si art. 233 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Irimia Tanase in Dosarul nr. 677/P/2003 al Judecatoriei Galati.
    2. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 367/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 367 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 367/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu