Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 363 din 12 decembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 253, 254, 262 si art. 273 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 200/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 229 din  4 aprilie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 253, 254, 262 si art. 273 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 200/2002, exceptie ridicata de Cooperativa de Credit "Ardealul si Banatul" O.C. din Resita in Dosarul nr. 2.846/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, intrucat apreciaza ca dispozitiile criticate nu sunt contrare prevederilor din Constitutie invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea nr. 2.603 din 19 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.846/2001, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 253, 254, 262 si 273 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 200/2002. Exceptia a fost ridicata de Cooperativa de Credit "Ardealul si Banatul" O.C. din Resita intr-o cauza avand ca obiect recursul declarat de aceasta impotriva unei hotarari a Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei prin care a fost respinsa cererea de avizare prealabila a reorganizarii cooperativei.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustin urmatoarele: art. 254 lit. c) incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) si art. 78 din Constitutie prin aceea ca "introduce un element de conduita (o conditie) pentru trecut - nivelul activului net inregistrat in bilantul contabil intocmit anterior intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta - aplicand in acest fel retroactiv Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000"; art. 253, 254, art. 273 alin. 2 si art. 262 contravin principiului constitutional al separatiei puterilor in stat, intrucat, potrivit acestor texte, Banca Nationala a Romaniei este inzestrata cu putere de reglementare si cu putere de judecata; art. 262 incalca art. 72 alin. (1) si (3) lit. k) si r) din Constitutie, potrivit caruia regimul juridic al proprietatii si mostenirii se reglementeaza prin lege organica; art. 26 incalca "dreptul de dispozitie al proprietarului - element esential al proprietatii - proprietatea organizatiilor de credit este privata, fiind ocrotita de lege - art. 135 alin. (1) dispunand aplicarea de reguli care prin natura lor fac parte din regimul general al proprietatii".
    Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 253, 254, 262 si 273 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 este neintemeiata. In acest sens, in esenta, arata: art. 254 lit. c) nu este contrar art. 15 alin. (2) din Constitutie, iar faptul ca legea prevede conditii prealabile, anterioare datei intrarii in vigoare, nu constituie o incalcare a principiului neretroactivitatii legii; prin dispozitiile art. 253, 254, 273 alin. 2 si 262 nu se incalca principiul separatiei puterilor in stat, ci "Banca Nationala a Romaniei exercita atributiile specifice, de supraveghere si autorizare, iar pentru asemenea activitate este indreptatita sa emita reglementari de urmarire si control, pentru eficienta propriei sale activitati"; Legea nr. 200/2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit are caracter organic, astfel ca se inlatura critica privind neconstitutionalitatea art. 262 prin raportare la art. 72 alin. (1) si (3) lit. k) din Constitutie.
    Presedintele Camerei Deputatilor arata ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. Astfel, in legatura cu sustinerile referitoare la incalcarea prin art. 254 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, a principiului neretroactivitatii legii se considera ca autorul exceptiei "confunda retroactivitatea legii cu o dispozitie a acesteia care se raporteaza la date existente, in vederea acordarii unei autorizatii pentru care se impune verificarea situatiei economice si financiare a agentului economic caruia i se aplica norma juridica. Opinia autorului exceptiei privind neconstitutionalitatea art. 253, 254, 262 si a art. 273 alin. 2 este lipsita de relevanta juridica cat timp hotararea Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei poate fi atacata, conform art. 202 alin. 2 din ordonanta, la Curtea Suprema de Justitie. In sfarsit, in cauza nu sunt relevante nici prevederile constitutionale ale art. 72 alin. (1) si (3) lit. k) si r) si, de altfel, Legea nr. 200/2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit a fost adoptata de cele doua Camere ale Parlamentului cu respectarea art. 74 alin. (1) din Constitutie.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata, il constituie prevederile art. 26, 253, 254, 262 si art. 273 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 200/2002, care prevad:
    - Art. 253: "In termen de cel mult 3 luni de la primirea cererii Banca Nationala a Romaniei va aviza constituirea sau, dupa caz, reorganizarea ori va respinge cererea si va comunica in scris hotararea sa impreuna cu motivele care au stat la baza acesteia, in cazul respingerii cererii.";
    - Art. 254: "Cererea de avizare prealabila a constituirii sau, dupa caz, a reorganizarii retelei va fi respinsa daca:
    a) documentatia prezentata este incompleta sau nu este intocmita in conformitate cu dispozitiile prezentei ordonante de urgenta ori cu reglementarile date in aplicarea acesteia;
    b) documentatia prezentata este insuficienta pentru a determina daca organizatiile cooperatiste de credit din retea isi vor desfasura activitatea in conformitate cu prezenta ordonanta de urgenta;
    c) una sau mai multe organizatii ale cooperatiei de credit existente au inregistrat un nivel negativ al activului net, potrivit bilantului contabil prevazut la art. 252 alin. 1 lit. d) liniuta a 5-a, cu exceptia situatiei prevazute la art. 146 alin. (3);
    d) din evaluarea studiului de fezabilitate se considera ca respectiva retea nu poate asigura realizarea obiectivelor propuse sau ca aceste obiective nu corespund conditiilor existente in raza teritoriala de operare propusa;
    e) nu sunt respectate prevederile prezentei ordonante de urgenta sau reglementarile date in aplicarea acesteia de catre Banca Nationala a Romaniei.";
    - Art. 262: "Organizatiile cooperatiei de credit care nu au obtinut autorizatia de functionare potrivit prezentei sectiuni sau au fost respinse in oricare dintre etapele procesului de autorizare se dizolva prin efectul legii si vor intra imediat in lichidare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 109/1996.";
    - Art. 273: "Se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an si cu amenda cuprinsa intre 20.000.000 lei si 50.000.000 lei orice conducator al unei organizatii cooperatiste de credit care incalca prevederile art. 188, care obstructioneaza in orice mod exercitarea inspectiilor sau care, in mod intentionat, comunica informatii inexacte personalului care efectueaza inspectia.
    Cu pedeapsa prevazuta la alin. 1 se pedepseste si administratorul sau conducatorul care nu face demersurile necesare in vederea dizolvarii si lichidarii organizatiilor cooperatiei de credit aflate in situatia prevazuta la art. 262."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de lege criticate sunt contrare art. 15, art. 72 alin. (1) si alin. (3) lit. k) si r), art. 78 si art. 135 alin. (1) din Constitutie, care prevad:
    - Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de acestea.
    (2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile."
    - Art. 72. alin. (1) si (3) lit. k) si r): "(1) Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi ordinare. [...]
    (3) Prin lege organica se reglementeaza: [...]
    k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii; [...]
    r) celelalte domenii pentru care, in Constitutie, se prevede adoptarea de legi organice.";
    - Art. 78: "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei.";
    - Art. 135 alin. (1): "Statul ocroteste proprietatea."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
    O prima critica de neconstitutionalitate priveste art. 254 lit. c) din ordonanta, care, in opinia autorului exceptiei, incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) si art. 78 din Constitutie prin aceea ca "introduce un element de conduita (o conditie) pentru trecut - nivelul activului net inregistrat in bilantul contabil intocmit anterior intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta - aplicand in acest fel retroactiv Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000". Aceasta critica este neintemeiata. Desi textul de lege se raporteaza la elemente preexistente (nivelul activului net la 31 decembrie 1999), prin dispozitiile sale acesta nu reglementeaza cu privire la situatii juridice anterioare intrarii in vigoare a ordonantei, astfel ca nu sunt incalcate prevederile din Constitutie referitoare la neretroactivitatea legii civile.
    Sustinerile potrivit carora art. 253, 254, art. 273 alin. (2) si art. 262 contravin principiului constitutional al separatiei puterilor in stat, intrucat, potrivit acestor texte, Banca Nationala a Romaniei este inzestrata cu putere de reglementare si cu putere de judecata, urmeaza, de asemenea, a fi respinse. Curtea retine ca hotararea prin care Banca Nationala a Romaniei respinge cererea de avizare prealabila a constituirii sau, dupa caz, a reorganizarii organizatiei cooperatiei de credit este un act emis in exercitarea atributiilor sale specifice de supraveghere si autorizare, supus controlului instantelor judecatoresti, ceea ce este in deplina concordanta cu principiul separatiei puterilor in stat.
    Exceptia de neconstitutionalitate vizeaza art. 262 din ordonanta si prin raportare la dispozitiile constitutionale ale art. 72 alin. (1) si alin. (3) lit. k) si r), prin aceea ca reglementeaza intr-un domeniu rezervat legilor organice, precum si ale art. 135 din Constitutie, cu motivarea incalcarii dreptului de dispozitie al proprietarului, care este organizatia cooperatiei de credit.
    Curtea nu poate primi nici aceasta critica, intrucat textul criticat nu reglementeaza regimul juridic general al proprietatii, ci dispune cu privire la dizolvarea prin efectul legii a organizatiilor cooperatiei de credit care nu au obtinut autorizarea de functionare sau au fost respinse in oricare dintre etapele procesului de autorizare de catre Banca Nationala a Romaniei, ceea ce reprezinta o masura luata de legiuitor pentru a preveni prejudicierea drepturilor membrilor acestor cooperative, in deplin acord cu prevederile art. 135 alin. (1) din Constitutie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 253, 254, 262 si art. 273 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 200/2002, exceptie ridicata de Cooperativa de Credit "Ardealul si Banatul" O.C. din Resita in Dosarul nr. 2.846/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 decembrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 363/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 363 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 363/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu