DECIZIE Nr. 358 din 30 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
bancare, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 797 din 12 noiembrie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 83 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998,
republicata, exceptie ridicata de Aurel Iosif, Doina Maria Iosif si Daniel
Ionut Vladimirescu in Dosarul nr. 83/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
a V-a comerciala.
La apelul nominal raspund Aurel Iosif si avocat Liliana Serban pentru
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, lipsind celelalte parti,
fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia astfel cum a fost motivata in
concluziile scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare solicita
respingerea exceptiei ca nefondata, deoarece, in acest sens, Curtea s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 260/2003. Se arata ca prevederile criticate pentru
neconstitutionalitate nu ingradesc accesul liber la justitie si nu incalca nici
dispozitiile art. 16 din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat dispozitiile legale criticate au mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, iar in cauza nu au intervenit
elemente noi de natura sa modifice aceasta jurisprudenta.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 83/2003, Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
exceptie ridicata de Aurel Iosif, Doina Maria Iosif si Daniel Ionut
Vladimirescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
obligatia prevazuta de textul art. 83, si anume aceea ca debitorii care
contesta in justitie masurile dispuse de AVAB si introduc contestatie la
executare sa depuna o cautiune egala cu 20% din valoarea activului bancar supus
valorificarii, "ingradeste clar exercitiul dreptului de acces liber la
justitie, constituind un impediment real si un cuantum exagerat si imposibil de
a fi suportat".
In acest fel, se apreciaza ca sunt incalcate dispozitiile constitutionale
ale art. 16 alin. (1) si (2) privind egalitatea in drepturi, art. 21 privind
accesul liber la justitie, precum si prevederile art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala considera ca
"dispozitiile art. 83 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
51/1998 nu ingradesc accesul la justitie, garantat de art. 21 alin. (2) din
Constitutie, si nu incalca art. 16 alin. (1) si (2), intrucat prin acest
articol se stabilesc conditiile in care pot fi contestate in justitie masurile
dispuse de AVAB". De asemenea, potrivit opiniei instantei, "faptul ca
numai dupa achitarea unei cautiuni de 20% din valoarea activului bancar instanta
poate dispune asupra contestatiei la executare nu inseamna ca sunt incalcate
drepturi garantate prin Constitutie".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata. In sustinerea acestui
punct de vedere se arata ca, in realitate, in raport cu criteriile
constitutionale prevazute la art. 4, textul criticat "nu creeaza nici
privilegii, nici discriminari, neincalcand vreunul din criteriile egalitatii in
drepturi, enumerate in art. 4 din Constitutie". De asemenea, cu privire la
invocarea incalcarii liberului acces la justitie prevazut de art. 21 din
Constitutie, in punctul de vedere prezentat se arata ca "obligatia
depunerii cautiunii [are] drept finalitate evitarea exercitarii cu rea-credinta
a drepturilor subiective de catre debitori. [...] Depunerea garantiei este
prevazuta pentru a descuraja debitorii de rea-credinta si pentru a accelera
procedura de recuperare a activelor bancare neperformante. Prin instituirea
obligatiei de depunere a cautiunii nu se limiteaza accesul la justitie, orice
debitor putand contesta executarea in conditiile prevazute de lege". In
opinia Guvernului, argumentele expuse "se aplica si in ceea ce priveste
compatibilitatea art. 83 cu art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale".
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie nu sunt incalcate, "deoarece textele legale criticate,
instituind obligatia de plata a cautiunii pentru introducerea contestatiei la
executare, nu fac nici o diferentiere intre debitorii care doresc sa atace in
justitie masurile dispuse de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare".
Pe de alta parte, se arata in continuare, Curtea Constitutionala a decis,
in mod constant, ca "principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa
incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la
situatii diferite tratamentul nu poate fi decat diferit".
In ceea ce priveste invocarea incalcarii dispozitiilor art. 21 din
Constitutie, Avocatul Poporului apreciaza ca "stabilirea conditiei de
plata a cautiunii pentru exercitarea unei actiuni in justitie nu constituie o
ingradire a accesului la justitie, ci, dimpotriva, o garantie a desfasurarii cu
celeritate a procedurii de executare, de natura sa contribuie la evitarea unor
tergiversari nejustificate ale acesteia". De asemenea, se considera ca
"aceasta modalitate de reglementare, care prevede plata unei cautiuni,
reprezinta o optiune a legiuitorului, in conformitate cu dispozitiile art. 125
din Constitutie".
In legatura cu sustinerea ca prin textul criticat s-ar incalca prevederile
art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, Avocatul Poporului opineaza ca aceasta nu poate fi retinuta,
"deoarece prevederile legale criticate nu impiedica partile interesate sa
se adreseze instantelor judecatoresti, sa fie aparate si sa se prevaleze de
toate garantiile procesuale specifice unui proces echitabil".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partilor prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
83 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51 din 15 decembrie 1998 privind
valorificarea unor active bancare, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002.
Textul criticat pentru neconstitutionalitate are urmatorul cuprins:
Art. 83: "(1) Debitorii pot contesta in justitie masurile dispuse de
AVAB potrivit prezentei ordonante de urgenta si pot face contestatie la
executare numai dupa depunerea unei cautiuni egale cu 20% din valoarea
activului bancar supus valorificarii.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului fara care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii."
In esenta, critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea ca textul
criticat incalca dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2)
privind egalitatea in drepturi, ale art. 21 alin. (1) privind accesul liber la
justitie, precum si prevederile art. 6 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la un
proces echitabil.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra unor
exceptii avand ca obiect textul art. 83 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 51/1998, pe care le-a respins ca neintemeiate (a se vedea, de exemplu,
Decizia nr. 203 din 15 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 550 din 31 iulie 2003, si Decizia nr. 260 din 24 iunie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 561 din 5 august
2003).
In considerentele Deciziei nr. 203/2003 Curtea Constitutionala a retinut,
in esenta, ca "instituirea obligatiei de plata a unei cautiuni nu
contravine prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei [art. 16
alin. (2), art. 21, art. 48], dat fiind ca debitorului nu i se inchide accesul
la justitie pentru apararea unui drept subiectiv". Curtea a mai retinut,
in legatura cu invocarea incalcarii dispozitiilor art. 16 alin. (2) din
Constitutie, ca "aceste prevederi constitutionale nu sunt aplicabile
normei legale a carei neconstitutionalitate se sustine", intrucat
"[...] AVAB este o institutie a autoritatii publice centrale, avand
calitatea de creditor privilegiat, detinator al unei creante privilegiate
potrivit legii. Privilegiul acordat de lege creantei AVAB este in stransa
legatura cu datoria publica interna si cu obligatia statului, prin institutiile
sale, de a asigura protejarea interesului national in activitatea
economico-financiara".
De asemenea, in Decizia nr. 260/2003 Curtea Constitutionala a retinut ca,
"in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a mai fost sesizata cu
exceptii de neconstitutionalitate avand ca obiect fostul art. 25 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, astfel cum a fost aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 409/2001, devenit art. 83 in urma republicarii in
anul 2002, pe care le-a respins ca neintemeiate". De asemenea, Curtea a
retinut ca prin Decizia sa anterioara nr. 285 din 30 octombrie 2002 s-a
considerat ca "dispozitiile legale criticate nu incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 21 si pe cele ale art.
24".
In considerentele Deciziei nr. 260/2003 Curtea a mai aratat ca, "de
altfel, si anterior actualelor reglementari, cand cuantumul cautiunii prevazut
de Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor
bancare neperformante preluate la datoria publica era de 50% din valoarea
activului, Curtea, prin mai multe decizii, a respins exceptiile de
neconstitutionalitate cu acelasi obiect".
Solutiile pronuntate de Curte si considerentele care au stat la baza
acestora isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au fost
invocate elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudentei Curtii
in materie.
In legatura cu critica de neconstitutionalitate prin invocarea incalcarii
prevederilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, privind "dreptul la un proces echitabil",
care include si accesul liber la justitie, Curtea retine ca textul criticat nu
contravine nici uneia din prevederile cuprinse in art. 6 din conventie.
Instituirea unor conditii pentru introducerea contestatiilor privind drepturile
si obligatiile cu caracter civil prevazute de art. 6 paragraful 1 din conventie
nu este interzisa de acest text, asa cum de altfel Curtea Constitutionala a
consacrat in jurisprudenta sa privind dreptul la liberul acces la justitie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
bancare, republicata, exceptie ridicata de Aurel Iosif, Doina Maria Iosif si
Daniel Ionut Vladimirescu in Dosarul nr. 83/2003 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a V-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta