Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 357 din 30 septembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior si, in special, a dispozitiilor art. 1 al ordonantei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 769 din  3 noiembrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 si, in special, a dispozitiilor art. 1 al ordonantei, exceptie ridicata de Universitatea de Vest "Vasile Goldis" din Arad in Dosarul nr. 2.111/2003 al Judecatoriei Arad.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 257C/2003, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de aceleasi parti in Dosarul nr. 3.063/2003 al Judecatoriei Arad.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor, avand in vedere identitatea de obiect si de parti a acestora.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 257C/2003 la Dosarul nr. 190C/2003, care a fost primul inregistrat.
    Reprezentantul Ministerului Public considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 a devenit inadmisibila, deoarece Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 176/2003, a admis exceptia de neconstitutionalitate a acestor dispozitii, constatand neconstitutionalitatea lor. Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a celorlalte dispozitii ale ordonantei de urgenta, se apreciaza ca aceasta este neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 1 aprilie 2003 si din 15 mai 2003, pronuntate in dosarele nr. 2.111/2003 si nr. 3.063/2003, Judecatoria Arad a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 in intregul ei si, in special, a dispozitiilor art. 1 al ordonantei, exceptie ridicata de Universitatea de Vest "Vasile Goldis" din Arad.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, identica in ambele dosare, autorul acesteia a aratat, in esenta, ca instituirea taxei de 10% din veniturile realizate pe care institutiile de invatamant superior particulare au obligatia sa o verse la bugetul de stat este neconstitutionala, intrucat a fost instituita prin ordonanta de urgenta, iar nu prin lege, si incalca prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2) privind egalitatea, art. 32 alin. (5) privind institutiile de invatamant, inclusiv cele particulare, art. 36 alin. (6) privind garantarea autonomiei universitare, art. 41 alin. (2) privind egala ocrotire a proprietatii private, indiferent de titular, art. 41 alin. (3) privind conditiile exproprierii, art. 72 alin. (3) privind domeniul legii organice si ale art. 114 alin. (4) privind conditiile emiterii ordonantei de urgenta.
    In dezvoltarea motivelor exceptiei, autorul acesteia arata ca, prin adoptarea acestei ordonante de urgenta, Guvernul creeaza o discriminare intre institutiile de invatamant superior particulare si institutiile de invatamant superior de stat, privilegiindu-le pe acestea din urma, intrucat in sarcina lor nu se prevede taxa de 10% din veniturile obtinute de la studenti in cadrul procesului de invatamant.
    Pe de alta parte, se sustine ca prin ordonanta de urgenta s-au adoptat reglementari de domeniul legii organice si ca acestea nu se justifica din punct de vedere constitutional, intrucat nu a existat un caz exceptional.
    Totodata, in motivarea exceptiei, se sustine ca, practic, are loc o expropriere de 10% din proprietatea institutiei de invatamant superior particular, institutie nonprofit si de utilitate publica, in beneficiul institutiilor invatamantului superior de stat, desi acestea dispun si ele de proprietate privata, prin perceperea taxelor pentru locurile care nu sunt subventionate de la bugetul de stat.
    Judecatoria Arad considera, prin Incheierea din 1 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.111/2003, ca exceptia este intemeiata, ordonanta criticata fiind neconstitutionala, intrucat incalca prevederile art. 41 alin. (2), ale art. 114 alin. (4) si ale art. 138 alin. (1) din Legea fundamentala.
    Prin Incheierea din 15 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 3.063/2003, aceeasi instanta apreciaza ca exceptia este neintemeiata, dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei nefiind incalcate, "intrucat institutiile de invatamant particular au obligatia legala de a utiliza parte din veniturile lor pentru investitii in baza materiala proprie, dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 fiind in acord cu o obligatie legala deja stabilita in sarcina institutiilor de invatamant superior privat prin legile nr. 84/1995 si, respectiv, nr. 88/1993".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 nu sunt contrare prevederilor constitutionale invocate in sustinerea exceptiei.
    Guvernul apreciaza, in punctul de vedere comunicat in Dosarul nr. 190C/2003, ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat textele constitutionale invocate nu au fost incalcate prin emiterea ordonantei de urgenta criticate.
    In punctul de vedere comunicat in Dosarul nr. 257C/2003 Guvernul considera ca "exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 in ansamblul sau este neintemeiata". Totodata se arata ca "exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 este inadmisibila".
    Avocatul Poporului sustine ca art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 este neconstitutional, pentru urmatoarele motive: "incalca principiul egalitatii, prevazut in art. 16 din Constitutie; reprezinta un impediment financiar in exercitarea dreptului la proprietate; constituie o masura contrara principiului asezarii juste a sarcinilor fiscale prevazute de art. 53 din Constitutie, intrucat reprezinta o taxa instituita fara a fi justificata in nici un fel de prestatie a unei autoritati publice; constituie o masura care incalca autonomia universala reglementata de art. 32 alin. (6) din Constitutie; constituie o expropriere neconforma prevederilor art. 41 alin. (3) din Constitutie".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 831 din 21 decembrie 2001.
    Ordonanta de urgenta criticata are urmatorul cuprins:
    "- Art. 1: Institutiile de invatamant superior particulare au obligatia sa verse la bugetul de stat o taxa in cuantum de 10% din veniturile realizate din incasarea taxelor de scolarizare, admiteri, inmatriculari, repetarea examenelor si a altor forme de verificare, precum si a celorlalte taxe percepute in procesul de invatamant la studenti.
    - Art. 2: Institutiile de invatamant superior de stat, pentru numarul de studenti scolarizati peste cifra de scolarizare aprobata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, au obligatia sa verse la bugetul de stat o taxa in cuantum de 40% din veniturile prevazute la art. 1.
    - Art. 3: Institutiile de invatamant superior particulare, pentru numarul de studenti scolarizati peste cifra de scolarizare propusa de Consiliul National de Evaluare si Acreditare Academica si aprobata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, au obligatia sa verse la bugetul de stat o taxa in cuantum de 40% din veniturile prevazute la art. 1.
    - Art. 4: Sumele prevazute la art. 1 - 3 se utilizeaza pentru sustinerea investitiilor, activitatilor de intretinere si de reparare a caminelor studentesti.
    - Art. 5: Institutiile de invatamant superior au obligatia sa calculeze semestrial taxele prevazute la art. 1 - 3 si sa le vireze la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare expirarii semestrului.
    - Art. 6: (1) Pentru neachitarea in termen a taxelor prevazute la art. 1 - 3 institutiile de invatamant superior datoreaza majorari de intarziere in cuantumul prevazut de lege pentru creantele bugetare.
    (2) Majorarile de intarziere prevazute la alin. (1) se fac venit la bugetul de stat si se folosesc cu aceeasi destinatie.
    - Art. 7: Metodologia de aplicare a masurilor stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta se elaboreaza de Ministerul Educatiei si Cercetarii si de Ministerul Finantelor Publice si se aproba prin ordin comun al celor doua ministere in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia invoca incalcarea urmatoarelor dispozitii constitutionale:
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 32 alin. (5) si (6): "(5) Institutiile de invatamant, inclusiv cele particulare, se infiinteaza si isi desfasoara activitatea in conditiile legii.
    (6) Autonomia universitara este garantata.";
    - Art. 41 alin. (2) si (3): "(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor.
    (3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
    - Art. 72 alin. (3) lit. k) si m): "(3) Prin lege organica se reglementeaza: [...]
    k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii; [...]
    m) organizarea generala a invatamantului;";
    - Art. 114 alin. (4): "In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.";
    - Art. 138 alin. (1): "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    Dispozitiile art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 au mai fost supuse controlului de constitutionalitate pe cale de exceptie. Astfel, prin Decizia nr. 176 din 6 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 400 din 9 iunie 2003, Curtea Constitutionala a admis exceptia, declarandu-le neconstitutionale. In consecinta, intrucat decizia de constatare a neconstitutionalitatii a intervenit dupa data sesizarii Curtii, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborate cu cele ale art. 23 alin. (6) din aceeasi lege, Curtea retine ca exceptia de neconstitutionalitate a devenit inadmisibila.
    Critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor ordonantei in intregul sau are la baza sustinerea, pe de o parte, ca reglementarea respectiva este de domeniul legii organice si deci nu putea fi adoptata prin ordonanta de urgenta emisa de Guvern, iar pe de alta parte, ca nu erau indeplinite cerintele constitutionale pentru emiterea ordonantei de urgenta, in sensul ca nu a existat un caz exceptional care sa o justifice.
    Analizand aceasta critica de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu este intemeiata. Jurisprudenta Curtii Constitutionale a stabilit ca ordonantele de urgenta pot fi emise de Guvern si in domeniul legilor organice, restrictia pentru aceasta categorie de legi nefiind prevazuta decat pentru ordonantele emise in baza unei legi de abilitare, prevazute de art. 114 alin. (1) din Constitutie.
    Totodata, Curtea a stabilit ca precizarea cuprinsa la art. 138 din Constitutie, potrivit careia impozitele, taxele si orice venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege, include si ordonantele Guvernului, emise in baza dispozitiilor privind delegarea legislativa, prevazute de art. 114 din Constitutie, efectele ordonantelor fiind aceleasi cu ale legilor adoptate de Parlament.
    Curtea nu poate retine nici critica privind neindeplinirea conditiilor urgentei si ale cazului exceptional, prevazute de art. 114 alin. (4) din Constitutie, intrucat, asa cum arata Guvernul in punctul sau de vedere, "reglementarile [...] se impuneau a fi luate de urgenta pentru a se pune capat concursurilor de admitere ce au loc inca cateva luni dupa incetarea anului universitar, precum si depasirii cifrei de scolarizare aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii".

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior si, in special, a dispozitiilor art. 1 al ordonantei, exceptie ridicata de Universitatea de Vest "Vasile Goldis" Arad in dosarele nr. 2.111/2003 si nr. 3.063/2003 ale Judecatoriei Arad.
    2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a celorlalte dispozitii din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001, exceptie ridicata de acelasi autor in aceleasi dosare.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 357/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 357 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 357/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu