DECIZIE Nr. 355 din 5 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V alin.
(4) din cap. II sectiunea a 3-a din Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 privind
unele reglementari in domeniul financiar
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 850 din 20 septembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. V alin. (4) din cap. II sectiunea a 3-a din Ordonanta
Guvernului nr. 86/2003 privind unele reglementari in domeniul financiar,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Marex" - S.A. din Braila
in Dosarul nr. 986/C+C/2004 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza este in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila. In acest sens arata ca,
ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, textul legal dedus controlului a
fost abrogat prin art. I pct. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
26/2005, astfel incat, potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992, se impune respingerea exceptiei ca devenita inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
986/C+C/2004, Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. V alin. (4) din cap. II sectiunea a 3-a din Legea nr.
609/2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 86/2003 privind
reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Marex" - S.A. din Braila.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prin dispozitiile legale criticate se creeaza o situatie de inegalitate in fata
legii intre cele doua parti semnatare ale conventiei, in sensul ca "doar
institutia statului care acorda inlesnirea are posibilitatea de a aprecia
asupra existentei sau inexistentei unor erori sau implicatii majore in
continutul actului incheiat si numai daca le profita aceste situatii". Asa
fiind, persoana juridica semnatara a conventiei se afla in imposibilitatea de a
realiza modificarea conventiei prin semnarea unui act aditional, prin aceasta
restrangandu-se "drepturile constitutionale ale persoanei". Totodata,
autorul exceptiei apreciaza ca prin dispozitiile criticate "statul nu
asigura nici o protectia a intereselor activitatii economico-financiare a
agentului economic, platitor al taxelor si impozitelor catre stat".
Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia invocata este nefondata, intrucat nu pune in discutie
neconstitutionalitatea unui text de lege, ci, mai degraba, oportunitatea de a
incheia sau nu o conventie.
De asemenea, arata ca dispozitiile legale invocate de autorul exceptiei ca
fiind neconstitutionale nu exista in structura actului normativ indicat, acesta
avand un articol unic.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca, in cazul de fata, este vorba despre "o dispozitie
legala deosebita pentru reglementarea unor situatii deosebite, care, insa,
asigura acelasi tratament juridic pentru toate persoanele interesate in
realizarea aceluiasi drept prevazut de lege". Asa fiind, textul criticat
nu incalca prevederile constitutionale privind egalitatea in fata legii, ci,
dimpotriva, asigura respectarea acestora.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens arata ca dispozitiile art. V alin. (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 nu contravin prevederilor constitutionale
privind egalitatea in drepturi, intrucat, in cazul de fata, agentii economici
care inregistreaza obligatii fiscale restante fata de bugetul de stat si au
obtinut inlesniri la plata obligatiilor fiscale nu se afla in aceeasi situatie
cu creditorii bugetari care au atributia de a recupera arieratele bugetare,
ceea ce justifica in mod obiectiv si rational aplicarea unui tratament juridic
diferit intre acestia.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
alin. (4) al art. V din cap. II sectiunea a 3-a din Ordonanta Guvernului nr.
86/2003 privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 624 din 31 august
2003, alineat introdus prin articolul unic pct. 13 din Legea nr. 609 din 22
decembrie 2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 86/2003 privind
reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala, lege publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 din 23 decembrie 2003.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
"In situatia in care, ulterior incheierii unei conventii de plata, in
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2002
pentru recuperarea arieratelor bugetare, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 491/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se
constata ca sumele si celelalte informatii care au stat la baza analizei
cererii de acordare a inlesnirilor la plata au fost eronate si au implicatii
majore in continutul conventiei respective sau se constata erori materiale de
alta natura, incepand cu data de 1 ianuarie 2004, pe baza documentelor care
atesta aceasta situatie, se incheie un act aditional de corectare a
conventiei."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor art. 16, 53 si 135 din Constitutie, potrivit carora:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si
protectia dreptului de autor;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea echilibrului
ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu
obiectivele Uniunii Europene."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii ei, dispozitiile art. V din sectiunea a 3-a a cap. II din Ordonanta
Guvernului nr. 86/2003 au fost abrogate prin art. I pct. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 26 din 31 martie 2005 privind abrogarea dispozitiilor
legale referitoare la acordarea inlesnirilor la plata obligatiilor bugetare
restante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 296 din 8
aprilie 2005.
In consecinta, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit
caruia "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor [...] privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare [...]", coroborat cu alin. (6) al
aceluiasi articol, exceptia de neconstitutionalitate ridicata a devenit
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. V alin. (4) din cap. II sectiunea a 3-a din Ordonanta
Guvernului nr. 86/2003 privind unele reglementari in domeniul financiar,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Marex" - S.A. din Braila
in Dosarul nr. 986/C+C/2004 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora