DECIZIE Nr. 354 din 19 decembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 si 17
din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii in unitatile
socialiste de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 16 din 14 ianuarie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 si 17 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si
disciplina muncii in unitatile socialiste de stat, exceptie ridicata de
Margareta Sima in Dosarul nr. 2.994/C/2001 al Tribunalului Brasov.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 11 decembrie 2001 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea la 18 decembrie 2001 si, apoi,
la 19 decembrie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.994/C/2001,
Tribunalul Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 si 17 din Legea nr. 1/1970 privind
organizarea si disciplina muncii in unitatile socialiste de stat. Exceptia a
fost ridicata de Margareta Sima intr-o cauza ce are ca obiect contestatia
formulata de aceasta impotriva deciziei Societatii Comerciale
"Aro-Palace" - S.A. din Brasov privind suspendarea sa din functia de
director executiv.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 23 alin. (8)
si ale art. 38 alin. (1) din Constitutie. Astfel, se apreciaza ca, "fiind
un act normativ specific sistemului socialist bazat pe reguli totalitare si
care aduceau atingere drepturilor si libertatilor cetatenesti",
dispozitiile cuprinse in art. 16 si 17 din Legea nr. 1/1970 constituie "o
incalcare flagranta si o violare esentiala a dispozitiilor constitutionale
invederat referitoare la prezumtia de nevinovatie, precum si dreptul la munca,
drept ce nu poate fi ingradit", intrucat "simpla formulare a unei
plangeri penale atrage consecinte juridice dintre cele mai aspre pentru
persoana vizata [...]". Se mai considera ca aceleasi texte de lege
"incalca si prevederile cuprinse in art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutia Romaniei care consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata
legii si autoritatilor publice, fara privilegii si discriminari".
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In acest sens se arata ca in
situatia reglementata de art. 16 din Legea nr. 1/1970 "nu este vorba de
incalcarea prezumtiei de nevinovatie, ci de gradul de pericol social pe care il
reprezinta prezenta persoanei in functia avuta pentru care unitatea angajatoare
a formulat plangere penala tocmai pentru faptele care sunt incompatibile cu
functia detinuta", scop in care legiuitorul a prevazut masura suspendarii
din functie. Se considera ca dispozitiile art. 17 din legea criticata confirma
ca "persoana vizata s-a bucurat de prezumtia de nevinovatie pana la
pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive de condamnare, deoarece
prevede plata salariului de care ar fi beneficiat persoana vizata daca nu era
suspendata din functie". De asemenea, se considera ca nu sunt incalcate
nici prevederile art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora dreptul la
munca nu poate fi ingradit, "deoarece art. 17 din Legea nr. 1/1970 prevede
posibilitatea incadrarii pe un alt post a persoanei care a savarsit fapte
penale incompatibile cu functia initiala", scopul fiind acela de a proteja
unitatea angajatoare de prezenta unui angajat ce a savarsit fapte penale in
virtutea functiei sale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. Se arata ca art. 16 din Legea
nr. 1/1970, care dispune suspendarea contractului de munca numai pana la
finalizarea plangerii penale, nu incalca dispozitiile constitutionale ale art.
23 alin. (8), potrivit carora, "Pana la ramanerea definitiva a hotararii
judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata", si
nici pe cele ale art. 38 alin. (1) din Constitutie, "intrucat pe perioada
suspendarii contractului de munca, salariatul se poate angaja la o alta
unitate". In opinia exprimata "art. 16 nu incalca nici principiul
egalitatii cetatenilor in fata legii, statuat in art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie, suspendarea contractului de munca fiind obligatorie pentru oricare
salariat impotriva caruia s-a formulat plangere penala sau a fost trimis in
judecata pentru fapte penale". Pentru aceleasi considerente se apreciaza
ca nici sustinerile de neconstitutionalitate a art. 17 din legea criticata nu
sunt intemeiate, deoarece "dispozitiile acestui articol cuprind de fapt
masuri de protectie a persoanei nevinovate pentru care s-a luat masura
suspendarii din functie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
16 si 17 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii in
unitatile socialiste de stat, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 27
din 27 martie 1970.
Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
- Art. 16: "In cazul in care unitatea a facut plangere penala
impotriva unui salariat sau acesta a fost trimis in judecata pentru fapte
penale, incompatibile cu functia detinuta, conducerea unitatii il va suspenda
din functie. Pe timpul suspendarii nu se platesc drepturile de salariu.";
- Art. 17: "In cazul constatarii nevinovatiei salariatului sanctionat
conform art. 13 sau suspendat din functie potrivit art. 16, acesta are dreptul
la o despagubire egala cu partea de salariu de care a fost lipsit. Daca in
perioada suspendarii din functie, cel sanctionat a ocupat un post ca salariat,
despagubirea se va diminua cu salariul primit in aceasta perioada."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste texte de lege
contravin art. 16. alin. (1) si (2), art. 23 alin. (8) si art. 38 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 23 alin. (8): "Pana la ramanerea definitiva a hotararii
judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata.";
- Art. 38 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei si alegerea locului de munca sunt libere."
Curtea Constitutionala, examinand criticile formulate de autorul exceptiei
de neconstitutionalitate, constata ca dispozitiile art. 16 si 17 din Legea nr.
1/1970 privind organizarea si disciplina muncii in unitatile socialiste de
stat, sub aspectul scopului si finalitatii lor, nu contravin normelor
constitutionale invocate. Astfel, prevederile art. 16 din Legea nr. 1/1970, in
temeiul carora formularea plangerii penale impotriva unui salariat determina
suspendarea acestuia din functie, nu contravin dispozitiilor art. 16 din
Constitutie, deoarece ele nu creeaza un regim privilegiat pentru salariati, ci
instituie un tratament juridic diferit pentru cei care sunt trimisi in judecata
pentru fapte penale sau impotriva carora s-a facut o plangere penala.
Suspendarea din functie a acestor salariati este o masura legala care
protejeaza unitatea (societate comerciala, regie autonoma etc.) fata de
pericolul continuarii activitatii ilicite si al extinderii consecintelor
periculoase ale unei fapte penale.
Nici prevederile art. 17 din Legea nr. 1/1970 nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate. Acestea admit constatarea nevinovatiei salariatului
suspendat din functie si ii confera un drept firesc la despagubiri. Nici unul
dintre textele criticate nu lezeaza prezumtia de nevinovatie atata vreme cat
acest principiu nu este afectat de formularea unei plangeri penale, ci doar de
o hotarare judecatoreasca definitiva. De asemenea, raportarea dispozitiilor
legale criticate la prevederile art. 38 din Legea fundamentala este fortata,
deoarece suspendarea din functie a unei persoane impotriva careia s-a formulat
o plangere penala nu este de natura sa ingradeasca dreptul la munca, in
conditiile in care persoana in cauza poate sa isi aleaga un alt loc de munca.
Referitor la criticile privitoare la caracterul "socialist" al
reglementarii, Curtea constata ca unitatile socialiste au fost transformate in
societati comerciale si regii autonome in temeiul Legii nr. 15/1990 privind
reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati
comerciale, lege ce nu a abrogat Legea nr. 1/1970 in mod expres. De altfel, in
acest sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 71 din 11
mai 1999, prin care a infirmat sustinerile din considerentele Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 82/1997, care stabileau ca dispozitiile Legii nr. 1/1970 nu
se mai aplica societatilor comerciale. Prin aceeasi decizie Curtea
Constitutionala a constatat ca unele prevederi ale Legii nr. 1/1970 (art. 13
alin. 4) nu vin in contradictie cu principiile sau cu normele constitutionale
si, pe cale de consecinta, nu pot fi considerate ca abrogate in temeiul art.
150 alin. (1) din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 si 17
din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii in unitatile
socialiste de stat, exceptie ridicata de Margareta Sima in Dosarul nr.
2.994/C/2001 al Tribunalului Brasov.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 decembrie 2001.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Doina Suliman