Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 346 din 21 septembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 din Codul de procedura civila

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1013 din  3 noiembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Tiuca             - procuror
    Cristina Toma         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Bela Orban in Dosarul nr. 245/2004/C al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Magistratul-asistent refera asupra cererii depuse la dosarul cauzei de catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate prin care acesta solicita solutionarea cauzei in lipsa.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, considerand ca procedura de inmanare a citatiei sau de afisare a acesteia este reglementata de art. 92 din Codul de procedura civila, si nu de art. 86 din acest cod. Arata ca autorul exceptiei de neconstitutionalitate critica, in realitate, o serie de pretinse omisiuni ale reglementarii legale, pe care Curtea, chiar daca ar fi reale, nu le-ar putea complini, nefiind legislator pozitiv.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 15 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 245/2004/C, Curtea de Apel Targu Mures - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Bela Orban intr-o cauza civila avand ca obiect o actiune in constatarea nulitatii absolute partiale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca, in conditiile in care afisarea actelor de procedura se face pe un spatiu public, la care are acces orice trecator, fie el interesat sau nu, sansele ca actele comunicate sa parvina destinatarului sunt relativ mici, mai ales daca adversarul din proces este vecin cu destinatarul, asa cum este cazul si in speta dedusa judecatii. Apreciaza ca aceste inconveniente ar fi inlaturate daca legea ar contine urmatoarea prevedere: "comunicarea actelor de procedura se va face, in toate situatiile, prin scrisoare recomandata cu dovada de primire sau prin alte mijloace ce asigura transmiterea textului actului si confirmarea primirii acestuia". Arata ca statul roman pretinde tuturor justitiabililor sa foloseasca numai calea scrisorii recomandate, in situatia in care doresc sa se adreseze autoritatilor judecatoresti. Considera ca statul trebuie sa se supuna acelorasi reguli pe care le impune cetatenilor sai, cu atat mai mult cu cat practica instantei constitutionale este constanta in a egaliza drepturile de care se bucura justitiabilii, fie ei autoritati ale statului, persoane fizice sau persoane juridice.
    Curtea de Apel Targu Mures - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 din Codul de procedura civila este intemeiata, intrucat "folosirea frecventa a procedurii de afisare, chiar in locuri de acces in imobile cu mai multe apartamente, nu ofera garantii de indeplinire a comunicarii procedurale".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca posibilitatea comunicarii hotararii judecatoresti prin afisare rezulta din coroborarea prevederilor art. 86 din Codul de procedura civila cu cele ale art. 92 alin. 6 din acelasi cod. Arata ca asupra constitutionalitatii art. 92 alin. final din Codul de procedura civila, care permite comunicarea oricarui act procedural prin afisare, cu aplicatie in ceea ce priveste comunicarea hotararii judecatoresti, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 243/2000, statuand ca dispozitiile de lege criticate nu incalca accesul liber la justitie al persoanelor. Considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 coroborate cu cele ale art. 92 alin. (6) din Codul de procedura civila este neintemeiata.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 86 din Codul de procedura civila sunt constitutionale. In sustinerea acestui punct de vedere, arata ca procedura de comunicare a actelor procedurale prin afisare reprezinta o exceptie de la regula procedurala enuntata in art. 92 alin. 1 din Codul de procedura civila, potrivit careia inmanarea citatiei, respectiv a comunicarii oricarui alt act procedural, se va face personal celui citat, care va semna adeverinta de primire. In acest sens, Curtea Constitutionala a statuat ca exigenta unui proces echitabil implica, intre altele, ca efectuarea actelor de procedura sa se realizeze intr-un mod care sa faca posibila desfasurarea normala a procesului, fara intreruperi si amanari de natura sa intarzie in mod pagubitor stabilirea pe cale judiciara a situatiei drepturilor subiective disputate. Invoca in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr. 62/2003. Pe de alta parte, arata ca impotriva unor eventuale abuzuri din partea tertilor sau a partilor din dosar exista garantii procesuale, prin incriminarea unor fapte precum retinerea sau distrugerea unui inscris emis de un organ de urmarire penala, de o instanta de judecata sau de un alt organ de jurisdictie, ori impiedicarea in orice mod ca un inscris destinat unuia dintre organele aratate sa ajunga la acesta, cand astfel de inscrisuri sunt necesare solutionarii unei cauze. Constata ca, in realitate, critica autorului exceptiei are in vedere o pretinsa omisiune a legiuitorului, pe care insa instanta de contencios constitutional nu o poate complini, nefiind legiuitor pozitiv.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 86 din Codul de procedura civila, care au urmatorul continut:
    - Art. 86: "Comunicarea cererilor si a tuturor actelor de procedura se va face, din oficiu, prin agentii procedurali ai instantei sau prin orice alt salariat al acesteia, precum si prin agenti ori salariati ai altor instante, in ale caror circumscriptii se afla cel caruia i se comunica actul.
    Instanta solicitata, cand i se cere sa indeplineasca procedura de comunicare pentru alta instanta, este obligata sa ia de indata masurile necesare, potrivit legii, si sa trimita instantei solicitante dovezile de indeplinire a procedurii.
    In cazul in care comunicarea potrivit alin. 1 nu este posibila, aceasta se va face prin posta, cu scrisoare recomandata cu dovada de primire sau prin alte mijloace ce asigura transmiterea textului actului si confirmarea primirii acestuia."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor art. 21 din Constitutie, republicata, care au urmatorul continut:
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
    (3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.
    (4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele considerente:
    Prevederile art. 86 din Codul de procedura civila nu consacra posibilitatea comunicarii actelor de procedura prin afisare, aceasta solutie practica avandu-si temeiul in dispozitiile art. 92 alin. 4 din acelasi cod. Aceste doua texte nu pot fi coroborate, in primul rand, intrucat acestea au obiecte diferite, primul referindu-se la comunicarea cererilor si a tuturor actelor de procedura, iar cel de-al doilea la inmanarea citatiilor. In al doilea rand, trebuie sa se tina seama de formula redactionala a art. 86 din Codul de procedura civila. Astfel, acesta, dupa ce, in alin. 1 consacra regula in materie, in alin. 3 consacra exceptia de la aceasta regula. Asa fiind, nu se poate admite ca procedura de citare reglementata prin alin. 1 ar putea fi indeplinita si prin afisare, intr-o atare interpretare fiind greu de inteles in ce situatii comunicarea cererilor si a tuturor actelor de procedura nu ar fi totusi posibila. Mai mult decat atat, admitand ca, totusi, o asemenea situatie s-ar putea ivi, cu titlu de exceptie - nefiind deloc clar care ar putea fi situatiile in care comunicarea prin afisare nu ar fi posibila, putandu-se totusi realiza prin scrisoare recomandata - este dificil de acceptat ca exigentele de validitate a comunicarii ar fi, de aceasta data, substantial mai riguroase decat cele impuse in mod obisnuit. Altfel spus, intr-o atare interpretare, ar trebui sa se accepte faptul ca, in vreme ce agentul procedural sau substituentii acestuia pot sa comunice cererile si, in general, actele de procedura, inclusiv prin afisare, in situatia in care o atare comunicare nu este "posibila" - in exprimarea legii - aceasta urmeaza a se face prin posta, cu scrisoare recomandata cu dovada de primire etc.
    Legiuitorul, instituind cu titlu de regula, in art. 86 alin. 1 din Codul de procedura civila, comunicarea cererilor si a actelor de procedura prin agentii procedurali sau substituentii lor, a avut in vedere exclusiv situatia in care o asemenea comunicare se face prin inmanarea respectivelor acte personal titularului sau unei alte persoane legitimate, avand acelasi domiciliu sau resedinta.
    Imposibilitatea de realizare a procedurii de comunicare, in maniera la care se refera textul legal, are in vedere deci situatia in care la domiciliul titularului comunicarii nu este nimeni, agentul procedural neputand sa inmaneze personal actele respective, ceea ce impune si legitimeaza utilizarea procedurii de comunicare prevazute, cu titlu de exceptie, de art. 86 alin. 3 din Codul de procedura civila, prin scrisoare recomandata cu dovada de primire.
    Faptul ca, in speta, ca urmare a unei interpretari si aplicari deficitare a reglementarii legale in materie, comunicarea sentintei s-a facut prin afisare, cu consecinte prejudiciabile pentru autorul exceptiei de neconstitutionalitate, constituie exclusiv o problema de aplicare a legii, de competenta instantelor ordinare, si nu poate fi convertita intr-o problema de constitutionalitate, intrucat neconstitutionalitatea unei norme legale constituie un viciu intrinsec al acesteia si niciodata produsul unei intelegeri arbitrare, care se abate de la spiritul si finalitatea avute in vedere de legiuitor.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Bela Orban in Dosarul nr. 245/2004/C al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 21 septembrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent
                              Cristina Toma



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 346/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 346 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 346/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu