DECIZIE Nr. 34
din 15 ianuarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 315/2004 privind
dezvoltarea regionala in Romania si art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 65 din 28 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 din Legea nr. 315/2004 privind
dezvoltarea regională în România şi art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Asociaţia de Turism Integrat
Gorj în Dosarul nr. 64/95/2005 al Curţii de Apel Craiova - Secţia comercială.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 25 octombrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 64/95/2005, Curtea de Apel Craiova -
Secţia comercială a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 din Legea nr. 315/2004 privind
dezvoltarea regională în România şi art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
Excepţia a fost ridicată de Asociaţia de Turism Integrat
Gorj cu ocazia soluţionării apelului formulat împotriva Sentinţei nr. 182 din 1
noiembrie 2006, pronunţată de Tribunalul Gorj în Dosarul nr. 304/COM/2005, având ca obiect un litigiu comercial, în contradictoriu cu Agenţia pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest
Oltenia Craiova.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile criticate, prin faptul că
prevăd scutirea de taxele judiciare de timbru „numai a instituţiilor statului
şi autorităţilor administrative, neavând în vedere şi pe celelalte părţi",
contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind
egalitatea în drepturi a cetăţenilor, cât şi ale art. 21 alin. (1) şi (2)
privind accesul liber la justiţie, deoarece, „pentru o echitabilitate şi
egalitate a părţilor din dosar, trebuia ca aceste dispoziţii legale să se
aplice pentru ambele părţi ori să se menţioneze că sunt scutite de taxa de timbru litigiile ce fac obiectul Legii nr. 315/2004".
Curtea de Apel Craiova - Secţia comercială arată că, prin incidenţa dispoziţiilor de lege criticate, nu se
poate considera că se creează „o discriminare sau o încălcare a principiului
egalităţii părţilor în faţa instanţelor de judecată, atâta timp cât
autorităţile sau instituţiile statului sunt finanţate de la bugetul de stat,
iar taxele respective se fac venit tot la bugetul de stat, astfel că
diferenţele de tratament juridic pentru părţile aflate în litigiu se justifică
prin inexistenţa unor situaţii identice".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului, având
în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie:
- dispoziţiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, astfel cum au
fost modificate prin art. I pct. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 30/1999 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru şi a Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru
activitatea notarială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 43 din 29 ianuarie 1999, ordonanţă aprobată prin Legea nr. 169/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 11 aprilie
2001. Acest text de lege are următorul cuprins: „Sunt scutite de taxa
judiciară de timbru cererile şi acţiunile, inclusiv căile de atac formulate,
potrivit legii, de Senat, Camera Deputaţilor, Preşedinţia României, Guvernul
României, Curtea Constituţională, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul
Poporului, de Ministerul Public şi de Ministerul Finanţelor, indiferent de
obiectul acestora, precum şi cele formulate de alte instituţii publice,
indiferent de calitatea procesuală a acestora, când au ca obiect venituri publice.";
- dispoziţiile art. 17 din Legea nr. 315/2004 privind
dezvoltarea regională în România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 577 din 29 iunie 2004, având următorul cuprins: „(1) In termen de 30 de zile de la
publicarea prezentei legi, Guvernul aprobă, prin hotărâre, regulamentul-cadru
de organizare şi
funcţionare a consiliilor pentru dezvoltare regională.
(2) In termen de 60 de zile de la publicarea
regulamentului-cadru prevăzut la alin. (1), consiliile pentru dezvoltare
regională îşi elaborează şi aprobă propriul regulament de organizare şi
funcţionare."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în drepturi şi art. 21 alin.
(1) şi (2) referitoare la accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că prin numeroase decizii, de exemplu, Decizia nr. 846 din 28 noiembrie
2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 18 ianuarie 2007, s-a
pronunţat asupra constituţionalităţii prevederilor art. 17 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, respingând excepţia de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
In acest sens, Curtea a arătat că scutirea autorităţilor
publice vizate de textele criticate de taxele judiciare de timbru este
justificată, în mod obiectiv şi raţional, de faptul că autorităţile respective
- creditori bugetari - sunt finanţate de la bugetul de stat pentru a putea
funcţiona, iar taxele respective se fac venit tot la bugetul de stat, astfel că
ar fi absurd ca autorităţile în cauză să fie obligate (formal) să plătească din
buget o taxă care revine aceluiaşi buget. Curtea a statuat că principiul
egalităţii prevăzut de Constituţie pentru cetăţeni nu poate ca, prin extensie,
să primească semnificaţia unei egalităţi între cetăţeni şi autorităţile
publice. Aşa cum rezultă din dispoziţiile constituţionale ale art. 16,
cetăţenii se bucură de drepturile prevăzute în Constituţie şi în legi, fiind egali
în faţa acestora şi a autorităţilor publice, în timp ce autorităţile publice
exercită atribuţiile ce le sunt stabilite de lege, potrivit competenţei lor, în
realizarea funcţiilor pentru care sunt create.
In legătură cu critica de neconstituţionalitate bazată
pe susţinerea că se încalcă dreptul de liber acces la justiţie, respectiv
dreptul la un proces echitabil, Curtea a reţinut că aceasta este neîntemeiată,
întrucât dispoziţiile constituţionale ale art. 21 nu exclud stabilirea unor
condiţii în legătură cu introducerea acţiunilor în justiţie, între care şi
aceea a plăţii unor taxe, aşa cum niciuna dintre aceste prevederi nu stabileşte
gratuitatea serviciului public al justiţiei.
In jurisprudenţa Curţii Constituţionale s-a stabilit că
„instituirea unor excepţii de la regula generală a plăţii taxelor judiciare de
timbru (scutiri de la plata taxei) nu constituie o discriminare [ ... ].
Potrivit art. 139 alin. (1) din Constituţie, «Impozitele,
taxele şi orice alte venituri ale bugetului de
stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin
lege», fiind aşadar la latitudinea legiuitorului
să stabilească scutiri de taxe sau impozite având în vedere situaţii diferite,
fără ca prin aceasta să se aducă atingere principiului egalităţii în drepturi.
Plata unor taxe sau impozite nu reprezintă un drept, ci o obligaţie
constituţională a cetăţenilor, prevăzută în art. 56 alin. (1) din Legea
fundamentală, în conformitate cu care «Cetăţenii au obligaţia să contribuie,
prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice»".
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia,
cât şi considerentele cuprinse în aceste decizii îşi păstrează valabilitatea şi
în cauza de faţă.
Cât priveşte critica dispoziţiilor art. 17 din Legea
nr. 315/2004 prin raportare la prevederile constituţionale ale art. 16 alin.
(1)şi (2) şi art. 21 alin. (1) şi (2), Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată, deoarece aceste texte constituţionale nu au nicio semnificaţie
pentru soluţionarea acestei critici. De altfel, autorul excepţiei nu arată în
ce constă contrarietatea dintre textul de lege criticat şi prevederile
constituţionale invocate.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 17 din Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România şi art.
17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată
de Asociaţia de Turism Integrat Gorj în Dosarul nr. 64/95/2005 al Curţii de
Apel Craiova - Secţia comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 ianuarie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman