Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 34 din  5 februarie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, aprobata cu modificari prin Legea nr. 62/2000

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 194 din 21 martie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, aprobata cu modificari prin Legea nr. 62/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Regiollo" - S.R.L. din comuna Tormac, judetul Timis, in Dosarul nr. 10.604/COM/2000 al Tribunalului Timis - Sectia comerciala.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, apreciind ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 au fost modificate prin Legea nr. 62/2000.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 7 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 10.604/COM/2000, Tribunalul Timis - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, aprobata cu modificari prin Legea nr. 62/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Regiollo" - S.R.L. din comuna Tormac, judetul Timis, intr-o cauza de contencios administrativ, in contradictoriu cu Directia sanitara veterinara Timis.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 este semnata de catre domnul ministru Victor Babiuc, cu mentiunea "pentru Prim-ministru", ceea ce contravine dispozitiilor art. 107 alin. (4) din Constitutie care stabilesc ca hotararile si ordonantele adoptate de Guvern se semneaza de primul-ministru. Se apreciaza, de asemenea, ca actul normativ criticat contravine si art. 114 alin. (4) si art. 63 alin. (1) si (2) din Constitutie, prin aceea ca nu a fost determinata de existenta unui caz exceptional si intrucat a fost aprobat prin Legea nr. 62/2000 dupa 375 de zile de la depunerea sa la Parlament, interval in care acesta a avut doua sesiuni parlamentare. Totodata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 se stabilesc taxe de eliberare a autorizatiilor sanitare veterinare, incalcandu-se astfel prevederile art. 114 alin. (5) si ale art. 138 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora impozitele, taxele si orice venituri ale bugetului de stat se stabilesc prin lege, ceea ce inseamna ca acestea puteau fi prevazute doar prin Legea nr. 62/2000. In sfarsit, se considera ca alin. 6 al art. 31 din Legea nr. 60/1974, introdus prin art. I pct. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/1999, care stabileste ca taxele pentru eliberarea autorizatiilor sanitare veterinare se platesc anticipat, are caracter retroactiv (in speta taxele fusesera platite in cuantumul prevazut de Legea nr. 60/1974, nemodificat prin ordonanta criticata) si totodata incalca si prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) si (3).
    Tribunalul Timis - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate "este intemeiata, in parte, privind modificarea tarifului perceput pentru eliberarea autorizatiei sanitare veterinare, dat fiind faptul ca respectiva modificare nu putea fi efectuata in conditiile art. 114 din Constitutie, referitor la situatii exceptionale. De altfel, in mod tacit s-a recunoscut eroarea in modificarea dispozitiilor privind cuantumul tarifului autorizatiilor sanitare veterinare, prin revenirea la tariful initial de 100.000 lei, prin Legea nr. 62/2000".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, aprobata cu modificari prin Legea nr. 62/2000, este neintemeiata. In legatura cu critica referitoare la semnarea ordonantei de urgenta de catre ministrul apararii nationale se arata ca actul normativ contestat este o ordonanta de urgenta emisa intr-un caz exceptional, iar primul-ministru se afla in imposibilitatea de a-si exercita atributiile. In ceea ce priveste cazul exceptional avut in vedere de Guvern la adoptarea ordonantei de urgenta criticate se arata ca acesta a fost determinat de "apararea sanatatii animalelor si sanatatii publice, protectia teritoriului tarii fata de bolile transmisibile, precum si crearea conditiilor de derulare optima si de securitate maxima a comertului de animale si produselor acestora, in conformitate cu conventiile si acordurile internationale, scopul principal fiind evitarea, cat si stoparea unor fenomene negative care intr-o eventuala amploare pot constitui pericol public". Se apreciaza totodata ca "exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor cuprinse in anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/1999, care nu mai sunt in vigoare, apare ca inadmisibila".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42 din 8 aprilie 1999 pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 13 aprilie 1999 si aprobata cu modificari prin Legea nr. 62/2000). Autorul exceptiei sustine, de asemenea, neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 31 alin. 6 din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/1999. Prin Legea nr. 62/2000 aceasta ordonanta a fost aprobata cu modificari, art. 31 alin. 6 avand urmatorul continut: "Pentru eliberarea autorizatiilor, avizelor si certificatelor prevazute la alineatul precedent se stabilesc taxele cuprinse in anexele nr. 1 - 4 care fac parte integranta din prezenta lege, care se platesc anticipat, se constituie ca venit la bugetul de stat si se actualizeaza periodic, in functie de rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului." Ca urmare a modificarii, motivul pentru care aceste dispozitii sunt criticate se mentine si in actuala redactare a textului, astfel incat, in legatura cu constitutionalitatea acestora din urma, Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (2), art. 52 alin. (2) si (3), art. 63 alin. (1) si (3), art. 107 alin. (4), art. 114 alin. (4) si (5) si ale art. 138 alin. (1) din Constitutie, care au urmatorul cuprins:
    - Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 53 alin. (2) si (3): "(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.
    (3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin lege, in situatii exceptionale.";
    - Art. 63 alin. (1) si (3): "(1) Camera Deputatilor si Senatul se intrunesc in doua sesiuni ordinare pe an. Prima sesiune incepe in luna februarie si nu poate depasi sfarsitul lunii iunie. A doua sesiune incepe in luna septembrie si nu poate depasi sfarsitul lunii decembrie. [...]
    (3) Convocarea Camerelor se face de presedintii acestora.";
    - Art. 107 alin. (4): "Hotararile si ordonantele adoptate de Guvern se semneaza de primul-ministru, se contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor in executare si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. Nepublicarea atrage inexistenta hotararii sau a ordonantei. Hotararile care au caracter militar se comunica numai institutiilor interesate.";
    - Art. 114 alin. (4) si (5): "(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
    (5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului (3).";
    - Art. 138 alin. (1): "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa fie respinsa.
    In legatura cu constitutionalitatea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 prin raportare la prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (2), art. 52 alin. (2) si (3), art. 63 alin. (1) si (3), art. 107 alin. (4), art. 114 alin. (4) si (5) si ale art. 138 alin. (1), Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 299 din 6 noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din 17 ianuarie 2002. Prin aceasta decizie Curtea a constatat ca ordonanta a fost adoptata cu respectarea cerintelor prevazute de dispozitiile constitutionale invocate.
    Prin aceeasi decizie Curtea Constitutionala s-a pronuntat si asupra constitutionalitatii prevederilor alin. 6 al art. 31 din Legea nr. 60/1974, introdus prin art. I pct. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/1999.
    Cu acel prilej s-a statuat ca plata anticipata a taxelor prevazute de dispozitia legala criticata nu echivaleaza cu aplicarea retroactiva a textului, astfel ca nu se poate retine incalcarea art. 15 alin. (2) din Constitutie. In ceea ce priveste sustinerea referitoare la incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (2), precum si ale art. 53 alin. (2) si (3), s-a aratat ca nu exista vreo contrarietate intre dispozitiile art. 31 alin. 6 din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, modificate prin Legea nr. 62/2000 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, si textele constitutionale mentionate.
    Intrucat nu au intervenit elemente noi, atat solutia, cat si considerentele Deciziei Curtii Constitutionale nr. 299 din 6 noiembrie 2001 isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, aprobata cu modificari prin Legea nr. 62/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Regiollo" - S.R.L. din comuna Tormac, judetul Timis, in Dosarul nr. 10.604/COM/2000 al Tribunalului Timis - Sectia comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 5 februarie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 34/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 34 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 34/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu