DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 335 din 3 decembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 272/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 97/2000 si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000
privind organizatiile cooperatiste de credit, in integralitate, precum si a
dispozitiilor art. 6 alin. 1, art. 8 alin. 1, art. 13, art. 20, art. 23 alin.
2, art. 94 alin. 2, art. 246 alin. 2, art. 248 alin. 2, art. 249, art. 252
alin. 1 lit. b), art. 254 lit. c), art. 262, art. 286 si ale titlului X din
aceasta, aprobata prin Legea nr. 200/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 223 din 3 aprilie 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 272/2000 pentru modificarea
si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, in
integralitate, a dispozitiilor art. I pct. 39, 41, 42, 44, 46, 48, 52 si ale
art. II alin. 1 din aceasta si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000
privind organizatiile cooperatiste de credit, in integralitate, precum si a
dispozitiilor art. 6 alin. 1, art. 8 alin. 1, art. 13, art. 20, art. 23 alin.
2, art. 94 alin. 2, art. 252 alin. 1 lit. b) si ale titlului X din aceasta.
Exceptia a fost ridicata de Cooperativa de Credit - Banca Populara Muntenia din
Targoviste in Dosarul nr. 2.999/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de
contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, ca fiind
inadmisibila, cat priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 272/2000, si
ca fiind neintemeiata, cat priveste dispozitiile criticate din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 mai 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.999/2001,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 272/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, in integralitate, precum si a
dispozitiilor art. I pct. 39, 41, 42, 44, 46, 48, 52 si ale art. II alin. 1 din
aceasta si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, in integralitate, precum si a
dispozitiilor art. 6 alin. 1, art. 8 alin. 1, art. 13, art. 20, art. 23 alin.
2, art. 94 alin. 2, art. 252 alin. 1 lit. b) si ale titlului X din aceasta.
Exceptia a fost ridicata de Cooperativa de Credit - Banca Populara Muntenia din
Targoviste intr-o cauza avand ca obiect recursul declarat de aceasta impotriva
Hotararii nr. 103 din 13 iunie 2001 a Consiliului de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei prin care, in temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 97/2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 272/2000, a fost respinsa cererea de avizare prealabila reorganizarii
cooperativei.
I. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 272/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit,
in integralitate, precum si a dispozitiilor art. I pct. 39, 41, 42, 44, 46, 48,
52 si ale art. II alin. 1 din aceasta, se sustin, in esenta, urmatoarele:
- adoptarea ordonantei s-a facut cu incalcarea prevederilor art. 60 alin.
(4) din Constitutie, intrucat a fost semnata de primul-ministru la data de 7
decembrie 2000, dupa incheierea alegerilor parlamentare din acelasi an; a fost
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 676 din 19 decembrie
2000, si a intrat in vigoare la data publicarii "daca in prealabil a fost
depusa spre aprobare la Parlament si/sau daca acesta a fost convocat";
- art. I pct. 39, 41, 42, 44, 46, 48, 52 incalca principiul
neretroactivitatii legii consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie, precum
si prevederile constitutionale ale art. 78 si art. 114 alin. (4), prin aceea ca
reglementeaza "inlocuirea textelor initiale cu alte noi texte, care
cuprind noi termene, noi elemente de conduita pentru trecut si care abroga
efectele textelor initiale ale art. 246 alin. 2, art. 248 alin. 2, art. 249,
art. 252 alin. 1 lit. d) liniuta a 5-a, art. 254 lit. c), art. 262 si art. 286
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, determinand aplicarea
retroactiva a legii";
- art. II alin. 1, "dispunand republicarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 97/2000 cu o noua numerotare a articolelor, reglementeaza
implicit aplicarea retroactiva a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
272/2000, adica de la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 97/2000, data ce este anterioara intrarii in vigoare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 272/2000".
II. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 272/2000,
in integralitate, precum si a dispozitiilor art. 6 alin. 1, art. 8 alin. 1,
art. 13, art. 20, art. 23 alin. 2, art. 94 alin. 2, art. 252 alin. 1 lit. b),
art. 254 lit. c) si ale titlului X din aceasta, se sustin, in esenta,
urmatoarele:
- ordonanta, in integralitatea ei, "cuprinde reguli care, prin natura
lor, fac parte din regimul juridic general al proprietatii, intrucat vizeaza
elementele esentiale ale dreptului de proprietate: posesia, folosinta si
dispozitia proprietarului asupra proprietatii sale"; "proprietatea
organizatiilor cooperatiste de credit nu mai este definita ca o proprietate
privata"; "cuprinde reguli care, prin natura lor, aduc atingere unor
drepturi si libertati fundamentale care nu pot motiva existenta unui caz
exceptional pentru adoptarea unei astfel de ordonante de urgenta"; art. 77
alin. (2) "face dovada ca intr-adevar Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 97/2000 a fost lipsita de existenta unui caz exceptional care sa justifice
adoptarea de catre Guvern", fiind astfel contrara art. 72 alin. (3) lit.
f) si k), art. 74 alin. (1) si art. 114 alin. (1) si (4) din Constitutie;
reglementeaza "inadmisibila schimbare a formei juridice de organizare si functionare
a persoanei juridice, in contradictoriu cu interesele persoanelor fizice ce au
infiintat cooperativele de credit - banci populare"; "incalca
drepturile membrilor cooperatori asociati care sunt proprietari ai partilor
sociale (proprietari ai unor cote-parti din capital) si se suprima dreptul de
dispozitie al acestora cu privire la schimbarea formei juridice de organizare
si functionare a persoanei juridice ce au infiintat-o"; incalca art. 107
alin. (4) din Constitutie, deoarece "este lipsita de semnatura
primului-ministru", precum si art. 114 alin. (4) din aceasta, intrucat
ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 97/2000 si nr. 272/2000 "au fost
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei fara a se face vreo precizare
privind depunerea spre aprobare la Parlament si/sau convocarea
Parlamentului"; se incalca principiul separatiei puterilor in stat si art.
1 alin. (3) din Constitutie, deoarece "Guvernul inlocuieste Parlamentul si
reglementeaza prin ordonante de urgenta";
- dispozitiile art. 6 alin. 1 si art. 94 alin. 2 incalca dreptul de
proprietate; prevederile art. 23 ingradesc libera circulatie a capitalurilor si
sunt in contradictie cu "definitia de asociatie autonoma data
cooperativelor de credit de art. 2 lit. b)" din aceeasi ordonanta; art. 8
alin. 1, art. 13 si art. 23 alin. 2 restrang "concomitent exercitiul
dreptului la libera circulatie si exercitiul dreptului de asociere al
cetatenilor, in mod discriminatoriu, in functie de localitatea din tara in care
si-au stabilit domiciliul si in functie de raza teritoriala de operare a
cooperativei de credit", ceea ce contravine dispozitiilor constitutionale
ale art. 25 alin. (2) si art. 37 alin. (1), precum si art. 41 alin. (2) si art.
135 alin. (6) din Constitutie, prin aceea ca "incalca autonomia
cooperativei de credit si ingradesc formarea si consolidarea proprietatii
private cooperatiste"; titlul X, "reglementand obligatia
organizatiilor cooperatiei de credit de a-si schimba forma juridica de
organizare si functionare in organizatii cooperatiste de credit",
contravine art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (6) din Constitutie; art. 252
alin. 1 lit. b), "reglementand obligatia organizatiilor cooperatiei de
credit de a desemna, prin procura autentica, persoane care sa le reprezinte in
relatia cu Banca Nationala a Romaniei pe perioada derularii procesului de
autorizare si suprimand, in acest fel, dreptul de dispozitie al proprietarului
in privinta reprezentarii sale", este contrar art. 41 alin. (2) si art.
135 alin. (1) din Constitutie; art. 254 lit. c) se abate de la principiul
neretroactivitatii legii, intrucat reglementeaza "un element de conduita
pentru trecut [...] si sanctiunea (de respingere a cererii de avizare
prealabila) bazata pe elementul de conduita introdus pentru trecut [...]".
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, aratand ca
textele de lege criticate nu incalca principiul neretroactivitatii legii si
nici prevederile constitutionale privind adoptarea si intrarea in vigoare a
legilor si a ordonantelor de urgenta. Tot astfel, se arata ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000 nu contravine prevederilor constitutionale
referitoare la drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. I pct. 39, 41, 42, 44, 46, 48, 52 si ale art. II alin. 1 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 272/2000 este inadmisibila, intrucat la data de 20 mai
2002 a intrat in vigoare Legea nr. 262/2000 privind respingerea acestei
ordonante, astfel ca prevederile legale criticate nu mai sunt in vigoare si nu
mai pot face obiectul controlului de constitutionalitate.
Se considera ca sustinerile privind neconstitutionalitatea dispozitiilor
art. 6 alin. 1, art. 8 alin. 1, art. 13, art. 20, art. 23 alin. 2, art. 94
alin. 2, art. 252 alin. 1 lit. b), art. 254 lit. c) si ale titlului X din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 sunt neintemeiate. In acest sens
se arata urmatoarele: art. 6 alin. 1, care prevede ca fiecare cooperativa de
credit este obligata sa se asocieze la o casa centrala a cooperativelor de
credit, nu aduce atingere dreptului de dispozitie al cooperativei asupra
proprietatii sale, ratiunea reglementarii fiind "gestionarea intereselor
comune ale organizatiilor cooperatiste de credit, urmarirea centralizata a
respectarii dispozitiilor legale, precum si exercitarea supravegherii asupra
organizarii si functionarii acestora"; art. 8 alin. 1, art. 13 si art. 23
alin. 2, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 200/2002, nu sunt
contrare art. 25 si 37 din Constitutie, deoarece textele criticate reprezinta o
concretizare a principiului teritorialitatii care sta la baza organizarii si
functionarii organizatiilor cooperatiste de credit, iar conditia existentei
domiciliului persoanei in raza teritoriala de operare a cooperativei de credit,
pentru dobandirea calitatii de membru cooperator, corespunde scopului principal
al activitatii cooperativei, asa incat, in baza principiului simetriei
juridice, si incetarea acestei calitati este determinata de schimbarea
domiciliului in afara razei teritoriale de operare a cooperativei de credit;
art. 20 nu incalca prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (2) atata timp
cat casa centrala garanteaza in intregime obligatiile cooperativelor de credit;
prevederile art. 94 alin. 2 nu aduc atingere atributelor dreptului de
proprietate al cooperativelor, intrucat, din interpretarea sistematica a
dispozitiilor constitutionale, limitele si continutul dreptului de proprietate
se reglementeaza prin lege; raportarea prevederilor art. 252 alin. 1 lit. b) la
prevederile art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (1) din Constitutie este
lipsita de relevanta; art. 254 lit. c) nu cuprinde dispozitii care, prin natura
lor, retroactiveaza; sustinerea neconstitutionalitatii titlului X, in ansamblul
sau, prin raportare la art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (6) este lipsita de
relevanta.
Cat priveste sustinerile referitoare la inexistenta cazului exceptional
care sa justifice reglementarea domeniului organizatiilor cooperatiste de
credit prin procedura ordonantei de urgenta, se arata ca, in sensul
jurisprudentei Curtii Constitutionale, interesul public invocat prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 "l-a constituit, pe de o parte, faptul
ca organizatiile cooperatiste de credit - banci populare nu erau supuse
cerintelor generale prudentiale si operationale aplicabile institutiilor de
credit si nici nu faceau parte dintr-un sistem de garantare a depozitelor, asa
cum se arata in Nota de fundamentare a acestui act normativ, iar, pe de alta
parte, in privinta autorizarii si supravegherii cooperativelor de credit -
banci populare, legislatia anterioara nu prevedea nici o atributie a Bancii
Nationale a Romaniei sau a altei autoritati".
Cu referire la critica potrivit careia Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 97/2000 este contrara art. 107 alin. (4) din Constitutie, intrucat nu este
semnata de primul-ministru, se arata ca, "la data semnarii ordonantei de
urgenta, primul-ministru se afla in imposibilitate de a-si exercita
atributiile, situatie reglementata de art. 106 alin. (2) din Legea
fundamentala".
Se considera ca raportarea neconstitutionalitatii ordonantei, in ansamblul
sau, la prevederile art. 72 alin. (3) lit. f) si k) din Constitutie este, de
asemenea, neintemeiata, "avand in vedere ca singura conditie stabilita de
legiuitorul constituant pentru adoptarea ordonantelor de urgenta este cea
referitoare la existenta cazului exceptional, utilizarea altor proceduri
constitutionale, asa cum este legea speciala de abilitare a Guvernului pentru a
emite ordonante in domeniul legilor organice, nefiind obligatorie, cu atat mai
mult cu cat restrangerea numai la anumite domenii de reglementare este expres
prevazuta doar pentru ordonantele emise in baza legii de abilitare".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, in redactarea formulata de
autorul acesteia, il constituie Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 272/2000
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, in integralitate, precum
si dispozitiile art. II alin. 1 din aceasta si Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, in
integralitate, precum si dispozitiile art. 6 alin. 1, art. 8 alin. 1, art. 13,
art. 20, art. 23 alin. 2, art. 94 alin. 2, art. 246 alin. 2, art. 248 alin. 2,
art. 249, art. 252 alin. 1 lit. b), art. 254 lit. c), art. 262, art. 286 si ale
titlului X din aceasta.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata
urmatoarele:
I. Prin Legea nr. 262/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 335 din 20 mai 2002, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
272/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 97/2000 a fost respinsa. In consecinta, dispozitiile ordonantei criticate,
in integralitate, cat si cele ale art. II alin. 1 din aceasta nu mai pot face
obiectul controlului de constitutionalitate, intrucat, potrivit prevederilor
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei", iar in conformitate cu prevederile alin. (6) al aceluiasi
articol, "Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor
alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a
mai sesiza Curtea Constitutionala". Asa fiind, exceptia de
neconstitutionalitate referitoare la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
272/2000 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
Curtea observa insa ca dispozitiile art. I pct. 39, 41, 42, 46, 48 si 52
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 272/2000, prin care erau modificate
prevederile art. 246 alin. 2, art. 248 alin. 2, art. 249, art. 254 lit. c),
art. 262 si art. 286 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, sunt
preluate, intr-o redactare identica, prin art. I pct. 81, 83, 84, 88, 90 si 98
din Legea nr. 200/2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 300 din 8 mai 2002. Cat priveste dispozitiile
art. 23 alin. 2 din ordonanta, criticate, de asemenea, ca fiind
neconstitutionale, Curtea constata ca acestea au fost modificate prin art. I
pct. 7 din Legea nr. 200/2002. Asa fiind, prin prezenta decizie, Curtea
Constitutionala urmeaza sa se pronunte in legatura cu constitutionalitatea
prevederilor art. 6 alin. 1, art. 8 alin. 1, art. 13, art. 20, art. 23 alin. 2,
art. 94 alin. 2, art. 246 alin. 2, art. 248 alin. 2, art. 249, art. 252 alin. 1
lit. b), art. 254 lit. c), art. 262, art. 286 si ale titlului X din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 200/2002. Prevederile de lege mentionate au urmatorul continut:
- Art. 6 alin. 1: "Fiecare cooperativa de credit este obligata sa se
afilieze la o casa centrala a cooperativelor de credit.";
- Art. 8 alin. 1: "Poate fi membru cooperator orice persoana fizica
care are capacitate deplina de exercitiu, domiciliaza in raza teritoriala de
operare a cooperativei de credit, a semnat sau a acceptat, dupa caz, actul
constitutiv al acesteia si a subscris si a varsat cel putin numarul de parti
sociale stabilit prin actul constitutiv-cadru.";
- Art. 13: "Calitatea de membru cooperator al unei cooperative de
credit inceteaza prin retragere, prin schimbarea domiciliului in afara razei
teritoriale de operare a cooperativei de credit, prin excludere sau ca urmare a
decesului. De asemenea, calitatea de membru cooperator al unei cooperative de
credit poate inceta si ca urmare a divizarii, fuziunii sau lichidarii
cooperativei de credit.";
- Art. 20: "Cooperativele de credit vor cotiza pentru constituirea
rezervei mutuale de garantare a casei centrale, potrivit reglementarilor emise
de casa centrala in acest scop. Cotizatiile platite de cooperativele de credit
constituie cheltuieli deductibile fiscal.";
- Art. 23 alin. 2: "Raza teritoriala de operare a unei cooperative de
credit va cuprinde o arie determinata din cadrul unui judet, care poate include
localitati urbane si rurale invecinate sau neinvecinate.";
- Art. 94 alin. 2: "Fiecare dintre cooperativele de credit afiliate
trebuie sa subscrie si sa verse parti sociale in valoare de minimum 20% din
capitalul lor social daca prin actul constitutiv-cadru sau prin celelalte
reglementari ale casei centrale nu se prevede o valoare mai mare. In functie de
valoarea capitalului social inregistrat la sfarsitul exercitiului financiar de
catre fiecare cooperativa de credit se va recalcula valoarea participatiei la
capitalul casei centrale la care este afiliata. Diferentele constatate se
regularizeaza in termen de 90 de zile de la sfarsitul exercitiului
financiar.";
- Art. 246 alin. 2: "Organizatiile cooperatiei de credit care nu
solicita in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta autorizarea de catre Banca Nationala a Romaniei in conditiile
prevederilor sectiunii 1 sau a 2-a din cap. 1 al prezentului titlu se dizolva
prin efectul legii si vor intra imediat in lichidare, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei
de consum si a cooperatiei de credit.";
- Art. 248 alin. 2: "Organizatiile cooperatiei de credit care nu
remit, in forma si la termenele specificate, declaratia prevazuta la art. 247
pierd dreptul de a solicita autorizarea de catre Banca Nationala a Romaniei, se
dizolva prin efectul legii si vor intra imediat in lichidare, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei
de consum si a cooperatiei de credit.";
- Art. 249: "In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta organizatiile cooperatiei de credit care sunt
organizate si functioneaza potrivit Legii nr. 109/1996 si care au hotarat sa
functioneze in cadrul unei retele in conformitate cu prevederile prezentei
ordonante de urgenta vor depune la Banca Nationala a Romaniei o cerere
colectiva in conformitate cu prevederile art. 252.";
- Art. 252 alin. 1 lit. b): "In vederea obtinerii avizului prealabil
de constituire sau, dupa caz, de reorganizare, organizatiile cooperatiei de
credit care au hotarat sa functioneze in cadrul unei retele, in conformitate cu
prevederile prezentei ordonante de urgenta, vor prezenta Bancii Nationale a
Romaniei, prin persoanele imputernicite, urmatoarea documentatie: [...]
b) procura autentica prin care organizatiile cooperatiei de credit
desemneaza una sau mai multe persoane sa le reprezinte in relatia cu Banca
Nationala a Romaniei pe perioada derularii procesului de autorizare; aceste
persoane ii vor reprezenta si pe membrii fondatori ai organizatiilor
cooperatiste de credit care urmeaza sa se infiinteze.";
- Art. 254 lit. c): "Cererea de avizare prealabila a constituirii sau,
dupa caz, a reorganizarii retelei va fi respinsa daca: [...]
c) una sau mai multe organizatii ale cooperatiei de credit existente au
inregistrat un nivel negativ al activului net, potrivit bilantului contabil
prevazut la art. 252 alin. 1 lit. d) liniuta a 5-a, cu exceptia situatiei
prevazute la art. 146 alin. (3).";
- Art. 262: "Organizatiile cooperatiei de credit care nu au obtinut
autorizatia de functionare potrivit prezentei sectiuni sau au fost respinse in
oricare dintre etapele procesului de autorizare se dizolva prin efectul legii
si vor intra imediat in lichidare, cu respectarea prevederilor Legii nr.
109/1996.";
- Art. 286: "La 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta se abroga: titlul III - Cooperativa de credit - banca
populara; titlul IV - Casa teritoriala a cooperativelor de credit; titlul VI -
Casa cooperativelor de credit - CREDITCOOP, precum si celelalte dispozitii
referitoare la organizatiile cooperatiei de credit din Legea nr. 109/1996
privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum si a cooperatiei de
credit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 252 din 18
octombrie 1996, cu modificarea corespunzatoare a titlului acesteia, precum si
orice alte dispozitii contrare.
Prevederile Legii nr. 109/1996 raman aplicabile in cazurile aratate la art.
246 alin. 2, art. 248 alin. 2, art. 262 si 287 din prezenta ordonanta de
urgenta, pana la obtinerea de catre organizatiile cooperatiei de credit a
autorizatiei de functionare din partea Bancii Nationale a Romaniei sau, dupa
caz, pana la lichidarea acestora.";
- Titlul X: "Dispozitii tranzitorii".
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de
lege criticate sunt contrare art. 15 alin. (2), art. 21, art. 25 alin. (2),
art. 37 alin. (1), art. 41 alin. (2), art. 72 alin. (3) lit. f) si k), art. 74
alin. (1), art. 78, art. 107 alin. (4), art. 114 alin. (1) si (4) si art. 135
alin. (1) si (6) din Constitutie, care prevad:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 25 alin. (2): "Fiecarui cetatean ii este asigurat dreptul de
a-si stabili domiciliul sau resedinta in orice localitate din tara, de a
emigra, precum si de a reveni in tara.";
- Art. 37 alin. (1): "Cetatenii se pot asocia liber in partide
politice, in sindicate si in alte forme de asociere.";
- Art. 41 alin. (2): "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal
de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi
dreptul de proprietate asupra terenurilor.";
- Art. 72 alin. (3) lit. f) si k): "(3) Prin lege organica se
reglementeaza: [...]
f) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora; [...]
k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;";
- Art. 74 alin. (1): "Legile organice si hotararile privind
regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei
Camere.";
- Art. 78: "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra
in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei.";
- Art. 107 alin. (4): "Hotararile si ordonantele adoptate de Guvern se
semneaza de primul-ministru, se contrasemneaza de ministrii care au obligatia
punerii lor in executare si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Nepublicarea atrage inexistenta hotararii sau a ordonantei. Hotararile care au
caracter militar se comunica numai institutiilor interesate.";
- Art. 114 alin. (1) si (4): "(1) Parlamentul poate adopta o lege
speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu
fac obiectul legilor organice. [...]
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu.";
- Art. 135 alin. (1) si (6): "(1) Statul ocroteste proprietatea. [...]
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
I. O prima critica de neconstitutionalitate vizeaza Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, in
integralitatea sa. Sub acest aspect, se considera ca reglementand, in absenta
unui caz exceptional, in domeniul rezervat legilor organice, ordonanta incalca
dispozitiile art. 72 alin. (3) lit. f) si k), art. 74 alin. (1) si art. 114
alin. (1) si (4) din Constitutie, precum si ale art. 107 alin. (4) din aceasta,
prin aceea ca nu este semnata de primul-ministru. Se mai sustine ca ordonanta
dispune "inadmisibila schimbare a formei juridice de organizare si
functionare a persoanei juridice, in contradictoriu cu interesele persoanelor
fizice care au infiintat cooperativele de credit - banci populare" si au
calitatea de proprietari ai partilor sociale. De asemenea, se considera ca
neconstitutionalitatea ordonantei rezulta si din faptul ca a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei "fara a se face o precizare privind
depunerea spre aprobare la Parlament si/sau convocarea Parlamentului",
precum si din incalcarea principiului separatiei puterilor in stat, intrucat
"Guvernul inlocuieste Parlamentul si reglementeaza prin ordonante de
urgenta".
In legatura cu sustinerea referitoare la imposibilitatea reglementarii prin
ordonante de urgenta in domeniul rezervat legilor organice, in jurisprudenta
sa, Curtea a statuat ca aceasta interdictie priveste numai ordonantele
Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare si rezulta direct
din dispozitiile constitutionale ale art. 114 alin. (1), care stabileste ca
"Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru
a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice". O
asemenea limitare nu este prevazuta insa de alin. (4) al art. 114 din
Constitutie, referitoare la ordonantele de urgenta ale Guvernului. Sub acest
aspect, ordonanta criticata nu contravine textului constitutional invocat, iar
interesul public ce a stat la baza adoptarii ei a fost garantarea economiilor
populatiei, in conditiile in care Legea nr. 109/1996 privind organizarea si
functionarea cooperatiei de consum si a cooperatiei de credit, cu modificarile
ulterioare, nu stabilea garantii prudentiale pentru cooperativele de credit,
care erau exceptate de la regimul de autorizare si supraveghere al Bancii
Nationale a Romaniei. Asa fiind, critica urmeaza a fi respinsa ca neintemeiata.
Neintemeiata este si sustinerea potrivit careia ordonanta reglementeaza
"inadmisibila schimbare a formei juridice de organizare si functionare a
persoanei juridice". Din dispozitiile ordonantei rezulta ca schimbarea
formei de organizare a cooperativelor de credit nu se face in baza vointei
legiuitorului, ci conform vointei membrilor acestor cooperative, infiintate in
temeiul Legii nr. 109/1996, cu modificarile ulterioare, care au posibilitatea
de a opta pentru noile forme de organizare. In conditiile in care schimbarea formei
de organizare a cooperativei de credit este expresia vointei membrilor care au
constituit-o, nu se incalca, asa cum sustine autorul exceptiei, dreptul lor de
proprietate asupra partilor sociale si nici nu "se suprima dreptul de
dispozitie al acestora cu privire la schimbarea formei juridice de organizare
si functionare a persoanei juridice ce au infiintat-o".
In legatura cu invocarea incalcarii prevederilor art. 107 alin. (4) din
Constitutie, constand in lipsa semnaturii primului-ministru, Curtea retine din
punctul de vedere al Guvernului ca "la data semnarii ordonantei de
urgenta, primul-ministru se afla in imposibilitate de a-si exercita atributiile
(situatie reglementata de art. 106 alin. (2) din Legea fundamentala)".
O alta critica de neconstitutionalitate se intemeiaza pe sustinerea
potrivit careia din Monitorul Oficial al Romaniei nu rezulta ca ordonanta ce
face obiectul exceptiei ar fi fost depusa la Parlament, ceea ce contravine art.
114 alin. (4) din Constitutie. Aceasta critica urmeaza a fi inlaturata. Din
insusi faptul publicarii reiese ca, in prealabil, ordonanta a fost depusa la
Parlament, astfel cum prevad art. 78 si art. 114 alin. (4) din Constitutie,
invocate chiar de autorul exceptiei.
In sfarsit, si motivul de neconstitutionalitate rezultand din incalcarea
principiului separatiei puterilor in stat, prin aceea ca "Guvernul
inlocuieste Parlamentul si reglementeaza prin ordonante de urgenta",
urmeaza a fi respins. Din continutul art. 114 alin. (4) din Constitutie, care
prevede ca "Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in
vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul
nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu", rezulta ca
ordonantele de urgenta sunt supuse controlului parlamentar, ceea ce face ca
Parlamentul sa nu-si piarda calitatea de unic organ legiuitor.
II. Cea de a doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
art. 6 alin. 1, art. 8 alin. 1, art. 13, art. 20, art. 23 alin. 2, art. 94
alin. 2, art. 246 alin. 2, art. 248 alin. 2, art. 249, art. 252 alin. 1 lit.
b), art. 254 lit. c), art. 262, art. 286 si ale titlului X din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000.
Astfel, se sustine ca dispozitiile din ordonanta cuprinse in art. 6 alin. 1,
care instituie obligatia cooperativelor de credit de a se afilia la o casa
centrala a cooperativelor de credit, in art. 20, cu privire la constituirea
rezervei mutuale de garantare a casei centrale prin plata unor cotizatii,
precum si in art. 94 alin. 2, referitoare la subscrierea si varsarea de parti
sociale in valoare de minimum 20% din capitalul social al cooperativelor,
incalca art. 41 alin. (2) din Constitutie, referitor la ocrotirea proprietatii
private.
Analizand sustinerile formulate, Curtea constata ca, dimpotriva, prin
dispozitiile de lege mentionate se ocroteste dreptul de proprietate atat al
cooperativelor de credit, cat si al membrilor cooperatori, iar prin cotizatia
datorata se constituie o rezerva mutuala prin care casa centrala a cooperativelor
de credit garanteaza obligatiile cooperativelor si, pe aceasta cale,
proprietatea lor.
In opinia autorului exceptiei, in esenta, prevederile art. 8 alin. 1, art.
13 si art. 23 din ordonanta ingradesc libera circulatie a capitalurilor si
restrang exercitiul dreptului la libera circulatie si exercitiul dreptului de
asociere al cetatenilor, in mod discriminatoriu, in functie de localitatea din
tara in care si-au stabilit domiciliul si in functie de raza teritoriala de
operare a cooperativei de credit, si limiteaza autonomia cooperativei de
credit, precum si formarea si consolidarea proprietatii private cooperatiste.
Se considera ca, astfel, se incalca dispozitiile art. 25 alin. (2) si art. 37
alin. (1), art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (6) din Constitutie.
Din examinarea acestor sustineri, Curtea retine ca dispozitiile art. 8
alin. 1, potrivit carora membrul cooperator trebuie sa domicilieze in raza
teritoriala de operare a cooperativei de credit, nu incalca libera circulatie a
capitalurilor si nici nu sunt in contradictie cu definitia de asociatie
autonoma data cooperativelor de credit prin art. 2 lit. b) din Ordonanta
Guvernului nr. 97/2000. Conditia prevazuta de textul de lege criticat rezulta
din principiul teritorialitatii care sta la baza organizarii cooperativelor de
credit si nu este contrara dispozitiilor constitutionale invocate. Tot astfel,
prevederile art. 13, referitoare la cazurile de incetare a calitatii de membru
cooperator al unei cooperative de credit, printre care si schimbarea
domiciliului in afara razei teritoriale de operare a cooperativei, fiind
consecinta simetriei juridice in raport cu prevederile art. 8 alin. 1, nu
incalca textele din Constitutie mentionate. In legatura cu
neconstitutionalitatea art. 23 se sustine ca raza teritoriala de operare a unei
cooperative de credit, stabilita potrivit acestui text, este mai mica decat a
oricaror agenti economici care pot acorda imprumuturi in baza Legii nr. 99/1999
privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, cu modificarile
ulterioare. Sub aspectul criticat, Curtea retine ca, pentru protectia
persoanelor care devin membri ai cooperativelor de credit, legiuitorul a
inteles sa restranga aria de operare a cooperativei in raport cu cea a unei
banci, din motive prudentiale, ceea ce nu contravine art. 25 alin. (2) si art.
37 alin. (1), art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (6) din Constitutie.
Pentru considerentele aratate, criticile de neconstitutionalitate formulate
cu privire la art. 8 alin. 1, art. 13 si art. 23 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 97/2000 urmeaza a fi respinse ca neintemeiate.
O alta critica de neconstitutionalitate priveste art. 246 alin. 2, art. 248
alin. 2 si art. 262 din ordonanta, in temeiul carora organizatiile cooperatiei
de credit, organizate in baza Legii nr. 109/1996, cu modificarile ulterioare,
care nu solicita sau nu obtin autorizarea Bancii Nationale a Romaniei, se
dizolva sau pierd dreptul de a solicita aceasta autorizare, ceea ce, in opinia
autorului exceptiei, "contravine art. 100 din Legea nr. 99/1999".
Critica nu poate fi retinuta, intrucat nu intra in competenta Curtii
examinarea conformitatii dintre diferite dispozitii legale, ci numai
concordanta cu principiile si normele constitutionale. In acest sens este
jurisprudenta constanta a Curtii, din care mentionam, de exemplu, Decizia nr.
67 din 27 aprilie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 307 din 30 iunie 1999.
Pentru aceleasi considerente urmeaza a fi respinsa si sustinerea potrivit
careia art. 252 alin. 1 lit. b) din ordonanta criticata, care prevede ca
organizatiile cooperatiei de credit sunt obligate sa desemneze, prin procura
autentica, una sau mai multe persoane care sa le reprezinte in relatia cu Banca
Nationala a Romaniei, pe perioada derularii procesului de autorizare,
contravine art. 35 alin. 1 din Decretul nr. 31/1954 privind persoanele fizice
si persoanele juridice.
In opinia autorului exceptiei, dispozitiile art. 254 lit. c) in redactarea
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, precum si cele ale art. 286
sunt contrare principiului neretroactivitatii legii consacrat de art. 15 din
Constitutie, precum si art. 78 din aceasta, care dispune ca legea se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la data publicarii sau la
data prevazuta in textul ei.
Examinand sustinerile formulate, Curtea constata ca textul de lege criticat
nu cuprinde dispozitii care, prin natura lor, retroactiveaza.
In sfarsit, o ultima critica de neconstitutionalitate priveste prevederile
titlului X din ordonanta, denumit "Dispozitii tranzitorii". Potrivit
criticii, aceste prevederi, "reglementand obligatia organizatiilor
cooperatiei de credit de a-si schimba forma juridica de organizare si
functionare in organizatii cooperatiste de credit", contravin art. 41
alin. (2) si art. 135 alin. (6) din Constitutie.
Aceste critici nu pot fi retinute. Titlul X al ordonantei prevede dreptul
organizatiilor cooperatiei de credit de a opta pentru reorganizare ca
organizatii cooperatiste de credit sau pentru schimbarea formei juridice in
societate comerciala pe actiuni, in ambele situatii cu autorizarea Bancii
Nationale a Romaniei. Consecinta nerespectarii acestor prevederi este
dizolvarea organizatiei cooperatiei de credit. Potrivit Legii bancare nr.
58/1998, cu modificarile ulterioare, in Romania activitatea bancara se
desfasoara prin Banca Nationala a Romaniei, prin banci si prin alte persoane
juridice autorizate sa desfasoare activitati bancare, iar potrivit art. 90 din
lege, "Institutiile, altele decat bancile, abilitate prin lege sa
desfasoare activitati bancare, se supun autorizarii, supravegherii prudentiale
si reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei". Cooperativele de credit,
infiintate in baza Legii nr. 109/1996, cu modificarile ulterioare, desi
desfasurau activitati bancare, nu erau supuse exigentelor cu privire la
autorizarea constituirii si a supravegherii prudentiale din partea Bancii
Nationale a Romaniei. Asa fiind, prin prevederile titlului X din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000 "bancile populare" sunt obligate sa
opteze pentru una din formele de organizare aici reglementate si supuse
autorizarii Bancii Nationale a Romaniei, sub sanctiunea dizolvarii. Aceasta
sanctiune a dizolvarii nu este de natura sa desfiinteze proprietatea privata a
organizatiilor cooperatiste de credit, ci sa o supuna unui regim constitutional
de functionare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si art. 145 alin.
(2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (3) si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 272/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, exceptie ridicata
de Cooperativa de credit - Banca populara Muntenia din Targoviste in Dosarul
nr. 2.999/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin.
1, art. 8 alin. 1, art. 13, art. 20, art. 23 alin. 2, art. 94 alin. 2, art. 246
alin. 2, art. 248 alin. 2, art. 249, art. 252 alin. 1 lit. b), art. 254 lit.
c), art. 262, art. 286 si ale titlului X din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 97/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 200/2002,
exceptie ridicata de acelasi autor in dosarul mentionat.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu
|