DECIZIE Nr. 332 din 11 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata si a art. 8 din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata si a Legii
nr. 295/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 803 din 14 noiembrie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bivuac Impex" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 21.646/2002 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei si a partii
Societatea Comerciala "Di-Bas Auto" - S.R.L. din Bucuresti, fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
Presedintele dispune sa se faca apelul si in Dosarul nr. 270C/2003. La
apelul nominal in acest dosar se constata, de asemenea, lipsa partilor,
Societatea Comerciala "Dupress" - S.R.L. din Oradea si Societatea
Comerciala "Eliptic Group" - S.R.L. din Timisoara, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Din oficiu, Curtea pune in discutie problema conexarii celor doua cauze,
avand in vedere ca, in ambele dosare, obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate este acelasi.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca nu se opune conexarii.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborat cu
art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr.
371C/2002 la Dosarul nr. 370C/2002.
Avand cuvantul pe fondul cauzei, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata. Arata ca, in privinta Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, exista o
bogata jurisprudenta a Curtii Constitutionale, in cadrul careia toate
exceptiile de neconstitutionalitate avand acest obiect au fost respinse ca
fiind neintemeiate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 21.646/2002,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bivuac
Impex" - S.R.L. din Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect somatia de
plata.
Prin Incheierea din 27 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 5.498/2002,
Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 si a Legii nr. 295/2002, in
ansamblul sau, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dupress" -
S.R.L. din Oradea intr-o cauza avand ca obiect o cerere in anulare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, care fac obiectul exceptiei,
sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), deoarece ii
favorizeaza pe creditori in detrimentul debitorilor, ale art. 24 alin. (1),
prin aceea ca se permite comunicarea citatiei si a ordonantei, chiar si catre
persoane juridice, prin afisare, iar nu cu confirmare de primire, ale art. 21
si ale art. 49 din Constitutie, deoarece procedura somatiei de plata aduce
limitari dreptului debitorului de a introduce o cerere reconventionala.
Totodata, se sustine ca emiterea ordonantei nu a fost justificata de o stare
exceptionala si, in consecinta, sunt incalcate prevederile art. 49 din
Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza ca exceptia
ridicata nu este intemeiata, intrucat procedura somatiei de plata este
instituita in vederea recuperarii cu celeritate a creantelor care indeplinesc
cumulativ conditiile privind caracterul cert, lichid si exigibil,
simplificandu-se demersul jurisdictional al creditorilor in vederea obtinerii
titlurilor executorii. Prin aceasta reglementare legiuitorul a avut in vedere
si ocrotirea debitorilor fata de un eventual abuz de drept al creditorilor. In
cadrul acestei proceduri speciale este respectat dreptul la aparare al ambelor
parti, iar cererea in anulare este o cale procedurala speciala, instituita doar
in favoarea debitorului, in cadrul careia acesta isi poate exercita fara
ingradiri dreptul la aparare, inclusiv prin calea de atac a recursului.
Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza, de asemenea, ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 ofera "suficiente posibilitati de aparare
a debitorului impotriva unor abuzuri ale creditorilor".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile legale criticate
sunt constitutionale, intrucat "Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 ofera
debitorului suficiente cai de a se apara, in toate fazele judecatii, in deplina
concordanta cu prevederile art. 24 din Constitutie". In acelasi sens s-a
pronuntat in mod constant si Curtea Constitutionala, spre exemplu prin
deciziile nr. 72/2002 si nr. 317/2002.
Guvernul arata ca nici una dintre dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
5/2001 nu este contrara prevederilor constitutionale. Reglementarea criticata a
fost elaborata pentru a oferi creditorilor o procedura rapida si mai putin
costisitoare in vederea obtinerii titlurilor executorii, iar scopul acestei
reglementari este de a simplifica demersul jurisdictional si de a asigura
celeritatea solutionarii litigiilor si nicidecum acela de a complica procedura
sau de a incalca anumite drepturi consacrate constitutional.
Constitutionalitatea dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 a fost
constatata si prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 317/2002. De altfel,
alin. (1) al art. 4 din ordonanta a fost abrogat prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 142/2002.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somatiei de plata, ale Legii nr. 295/2002 si, in
special, dispozitiile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001.
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata a fost
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie
2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002 si ulterior modificata si
completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 142/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 804 din 5 noiembrie 2002.
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea in
drepturi, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 24 privind dreptul la
aparare si art. 49 referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertati.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost sesizata in numeroase randuri cu exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, in ansamblu, ori a
principalelor dispozitii ale sale, printre care si cele ale art. 8. Toate acele
exceptii au fost respinse, Curtea constatand ca dispozitiile ordonantei nu
incalca principiul egalitatii in drepturi, accesul liber la justitie si dreptul
la un proces echitabil, dreptul la aparare si nici obligatia exercitarii cu
buna-credinta a drepturilor si a libertatilor. Astfel, de exemplu, in Decizia
nr. 72 din 5 martie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 266 din 22 aprilie 2002, Curtea a statuat ca in timpul examinarii cererii
pentru emiterea ordonantei cu somatia de plata, in termenul prevazut pentru
introducerea actiunii in anulare, cat si in tot cursul solutionarii actiunii in
anulare, inclusiv a cailor de atac, si debitorul are posibilitatea de a-si
exercita neingradit dreptul la aparare. De asemenea, sunt asigurate pentru
toate partile conditii ca interesele lor legitime sa fie realizate in cadrul
unui proces echitabil.
De asemenea, prin Decizia nr. 317 din 19 noiembrie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 din 19 decembrie 2002, Curtea
a constatat ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 reglementeaza o procedura
speciala, simplificata si accelerata pentru recuperarea creantelor al caror caracter
cert, lichid si exigibil rezulta din inscrisuri, singurele dovezi care se
administreaza in cadrul acestei proceduri, in afara de lamuririle si
explicatiile date de catre parti. Hotararile pronuntate in cadrul acestei
proceduri nu au autoritatea lucrului judecat asupra fondului litigiului.
In acelasi sens s-a pronuntat Curtea si prin Decizia nr. 173 din 6 mai 2003
sau prin Decizia nr. 198 din 13 mai 2003, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 429 din 18 iunie 2003, respectiv nr. 435 din 19 iunie
2003.
Abrogarea alin. (1) al art. 4, care prevedea posibilitatea solutionarii
cererii pentru emiterea ordonantei cu somatia de plata si fara citarea
partilor, si reglementarea in alin. (2) al aceluiasi articol a obligativitatii
citarii au drept scop asigurarea pentru ambele parti a exercitiului dreptului
la aparare in conditii identice.
Mijloacele procedurale puse la indemana partilor difera tocmai datorita
caracterului special al procedurii, fara ca prin aceasta sa se instituie vreo
discriminare sau vreun privilegiu pentru una dintre parti.
Posibilitatea exercitarii dreptului la aparare de catre debitor este
asigurata si prin reglementarea, in art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001,
a cererii in anulare impotriva ordonantei prin care judecatorul a admis,
integral sau in parte, cererea creditorului.
De altfel, toate reglementarile cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
sunt norme de procedura, iar potrivit dispozitiilor art. 125 alin. (3) din
Constitutie "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege".
Autorul exceptiei critica, de asemenea, dispozitiile Legii nr. 295/2002, in
ansamblul sau. In realitate insa, critica se refera la actul normativ de baza,
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, care a fost aprobata, cu unele modificari,
prin Legea nr. 295/2002.
Curtea observa, de asemenea, ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 nu contine
nici o dispozitie derogatorie privind comunicarea hotararilor, ci, dimpotriva,
in art. 6 alin. (4) se prevede ca "Ordonanta se va inmana partii prezente
sau se va comunica fiecarei parti de indata, prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, ale Legii nr.
295/2002 si ale art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Bivuac Impex" - S.R.L. din Bucuresti in
Dosarul nr. 21.646/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala,
respectiv de Societatea Comerciala "Dupress" - S.R.L. din Oradea in
Dosarul nr. 5.498/2002 al Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 septembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu