DECIZIE Nr. 327 din 21 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin.
1 din Codul de procedura civila si ale art. VII alin. (1), (2), (3) si (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor masuri financiare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 738 din 15 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila si ale art. VII
alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 pentru
reglementarea unor masuri financiare, exceptie ridicata de Ciobanu Filofteia in
Dosarul nr. 1.816/2004 al Tribunalului Brasov, de Regia Autonoma de Gospodarire
Comunala si Locativa Oltenita in Dosarul nr. 3.251/2004 al Judecatoriei
Oltenita si de Societatea Comerciala "Blind Romana Constructii Blindaje
Export-Import" - S.R.L. din Targoviste in Dosarul nr. 477/2004 al
Judecatoriei Targoviste.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 14 iunie 2005, fiind
consemnate in incheierea din acea data, cand, la cererea autorului exceptiei
din Dosarul nr. 37D/2005, Ciobanu Filofteia, tinand seama de prevederile art.
14 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, coroborate cu cele ale art. 260 alin. 1 din Codul de procedura
civila, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 21 iunie 2005.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.816/2004,
Tribunalul Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de procedura
civila, exceptie ridicata de catre Ciobanu Filofteia cu prilejul solutionarii
unui recurs civil.
Prin Incheierea din 28 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
3.251/2004, Judecatoria Oltenita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de
procedura civila si ale art. VII din Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 pentru
reglementarea unor masuri financiare, exceptie ridicata de Regia Autonoma de
Gospodarire Comunala si Locativa Oltenita.
Prin Incheierea din 25 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 477/2004,
Judecatoria Targoviste a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de procedura
civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Blind Romana Constructii
Blindaje Export-Import" - S.R.L. din Targoviste.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, in
esenta, urmatoarele:
Cu privire la dispozitiile art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila,
autorul exceptiei din Dosarul nr. 37D/2005 considera ca acestea incalca
prevederile art. 11 alin. (1) si (2), art. 20, art. 47 din Constitutie, precum
si pe cele ale art. 9 si art. 11 paragraful 1 si paragraful 2 teza intai din
Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale,
ale partii I pct. 1, 13, 24 si 30 din Carta sociala europeana revizuita, ale
art. 12, art. 13 paragraful 1 si art. 24 din aceeasi carta si ale art. 25 alin.
1 si art. 28 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, deoarece prevad
obligativitatea depunerii unei cautiuni pentru suspendarea executarii silite,
in conditiile in care persoana care face cererea de suspendare este "o
victima pe care Statul a redus-o la zero lei/luna, prin suprimarea ilegala a
exercitiului profesiei" si care nu are nici un venit.
Autorul exceptiei din Dosarul nr. 298D/2005 considera ca art. 403 alin. 1
din Codul de procedura civila este neconstitutional, deoarece nu precizeaza
motivele pentru care instanta de judecata poate dispune masura suspendarii. In
aceste conditii, "art. 44 si 135 din Constitutie sunt golite de continut,
[...], in sensul ca proprietarul - in speta, creditorul - nu se poate bucura de
prerogativele proprietatii din cauza conduitei debitorului [...]" care
uzeaza de dispozitiile art. 403 alin. (1) din Codul de procedura civila pentru
suspendarea executarii.
Cu privire la art. VII alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului
nr. 29/2004 pentru reglementarea unor masuri financiare, autorul exceptiei din
Dosarul nr. 42D/2005 sustine ca aceste texte contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 47 alin. (1) privitor la nivelul de trai si art. 135
privitor la economia Romaniei. In acest sens arata ca a incheiat un acord de
imprumut subsidiar si de garantie cu Ministerul Finantelor Publice, pe care
insa nu l-a putut respecta in ceea ce priveste rambursarea sumelor imprumutate.
Ca urmare, la cererea Ministerului Finantelor Publice, Administratia Finantelor
Publice Oltenita a declansat procedura executarii silite si a obtinut poprirea
sumelor aflate in conturile sale. Deoarece obiectul de activitate al autorului
exceptiei il constituie "productia si distributia apei calde, furnizarea
energiei termice, captarea, tratarea si distributia apei, salubritatea orasului
Oltenita", considera ca, prin efectul art. 403 alin. 1 din Codul de
procedura civila si al Ordonantei Guvernului nr. 29/2004, "regia ar fi
lipsita de o suma importanta care este necesara achizitionarii
combustibilului", ceea ce ar duce atat la "lezarea drepturilor
regiei, cat si ale beneficiarilor de servicii pe care aceasta le
furnizeaza".
Tribunalul Brasov apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata, Curtea Constitutionala pronuntandu-se deja in mai multe randuri si
respingand exceptiile de neconstitutionalitate ridicate. In speta, "prin
prevederile Codului de procedura civila nu se incalca nici Legea fundamentala,
nici conventiile internationale la care Romania este parte. [...] De altfel,
art. 406 din Codul de procedura civila prevede expres bunurile care nu pot fi
urmarite, asigurand in acest fel o protectie speciala a debitorului".
Judecatoria Oltenita apreciaza, de asemenea, ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata intrucat "prin stabilirea unei
cautiuni pentru cererile de suspendare a executarii silite [...] nu se
urmareste producerea unui prejudiciu contestatorului ci asigurarea" ca nu
se va tergiversa executarea silita.
Judecatoria Targoviste considera, la randul sau, ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat posibilitatea suspendarii
executarii silite apara insusi dreptul de proprietate in cazul in care
executarea silita a fost pornita sau se face cu nerespectarea dispozitiilor
legale. Astfel, conditionata de plata unei cautiuni care sa acopere prejudiciile
suferite de cealalta parte in cazul in care contestatia la executare nu este
intemeiata, cererea de suspendare a executarii silite nu incalca dispozitiile
Legii fundamentale.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate. Astfel, procedura contestatiei la executare asigura
garantii suficiente pentru protectia dreptului de proprietate al tuturor
partilor implicate in proces, prin insusi faptul ca le ofera posibilitatea de a
contesta executarea, de a solicita suspendarea acesteia, iar in cazul admiterii
contestatiei si desfiintarii titlului executoriu sau a insesi executarii
silite, persoanele interesate au dreptul la intoarcerea executarii prin
restabilirea situatiei anterioare acesteia. Totodata, apreciaza ca accesul la
justitie este pe deplin respectat de dispozitiile art. 403 alin. 1 din Codul de
procedura civila, intrucat autorul cererii de suspendare are posibilitatea
formularii unui recurs, inclusiv in ceea ce priveste stabilirea cuantumului
cautiunii, in cazul in care apreciaza ca acesta este exagerat.
Imprejurarea ca, prin obligarea la plata cautiunii a regiilor autonome de
gospodarire locativa, acestea ar fi lipsite de o suma importanta care este
necesara achizitionarii combustibilului, ceea ce ar duce atat la lezarea
drepturilor regiei, cat si ale beneficiarilor de servicii pe care aceasta le
furnizeaza in sustinerea acesteia, "tine mai mult de modalitatea de
stabilire a cuantumului cautiunii de catre instanta, deci de aplicarea practica
a textului criticat in functie de circumstantele spetei si mai putin de
pretinsa neconcordanta a acestuia cu prevederile constitutionale
invocate".
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. VII
din Ordonanta Guvernului nr. 29/2004, "intreaga argumentatie a autorului
exceptiei subliniaza imposibilitatea desfasurarii activitatii debitoarei in
situatia in care executarea silita continua, ceea ce evident nu reprezinta o
problema de neconstitutionalitate, ci una legata de efectele aplicarii in
practica a procedurii executarii silite".
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile art. VII din Ordonanta
Guvernului nr. 29/2004 si art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila sunt
constitutionale intrucat "instituirea prin textele de lege criticate a
unor obligatii financiare ale Ministerului Finantelor Publice fata de Banca
Nationala a Romaniei, rezultate din neefectuarea decontarii in lei a platilor
facute de Banca Nationala a Romaniei, asigura tocmai protejarea intereselor
nationale in activitatea economica, financiara si valutara", iar
"faptul ca, pana la solutionarea contestatiei la executare" instanta
competenta poate suspenda executarea obligand contestatorul la plata unei cautiuni
"nu contravine sub nici un aspect principiilor consacrate prin art. 135
din Constitutie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorii-raportori,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 403 alin. 1
din Codul de procedura civila, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 177 din 26 iulie 1993, modificat prin art. I pct. 156 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 479 din 2 octombrie 2000, precum si dispozitiile
art. VII alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 pentru
reglementarea unor masuri financiare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 116/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
353 din 22 aprilie 2004.
Textele criticate au urmatorul continut:
- Art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila: "Pana la
solutionarea contestatiei la executare sau a altei cereri privind executarea
silita, instanta competenta poate suspenda executarea, daca se depune o
cautiune in cuantumul fixat de instanta, in afara de cazul in care legea
dispune altfel.";
- Art. VII alin. (1) - (4) din Ordonanta Guvernului nr. 29/2004: "(1)
Obligatiile financiare ale Ministerului Finantelor Publice fata de Banca
Nationala a Romaniei, rezultate din neefectuarea decontarii in lei a platilor
facute de Banca Nationala a Romaniei in contul serviciului datoriei publice
externe pentru anii 2002 - 2003 aferente imprumuturilor externe contractate de
stat si subimprumutate beneficiarilor finali prevazuti in anexa care face parte
integranta din prezenta ordonanta, au ca sursa de plata si se achita de catre
Ministerul Finantelor Publice din fondul de risc pentru garantii de stat pentru
imprumuturi externe, constituit in baza Legii datoriei publice nr. 81/1999.
(2) Sumele alocate din fondul de risc pentru garantii de stat pentru
imprumuturi externe vor fi regularizate cu bugetul de stat.
(3) Ministerul Finantelor Publice va actiona in vederea recuperarii
integrale a sumelor prevazute la alin. (1) de la beneficiarii imprumuturilor
externe, la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei in vigoare
la data platii la extern, conform prevederilor din acordurile de imprumut
subsidiar si de garantie incheiate cu acestia.
(4) Sumele recuperate de Ministerul Finantelor Publice in conditiile alin.
(3) se vireaza la fondul de risc pentru garantii de stat pentru imprumuturi
externe, in vederea reintregirii acestuia [...]".
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile
constitutionale cuprinse in art. 11 alin. (1) si (2), ale art. 20, 44, 47 si
135, care au urmatorul continut:
- Art. 11 alin. (1) si (2): "(1) Statul roman se obliga sa
indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele
la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 47: "(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.
(2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au
dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii.";
- Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si
protectia dreptului de autor;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea
echilibrului ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu
obiectivele Uniunii Europene."
De asemenea, autorul exceptiei din Dosarul nr. 37D/2005 a invocat si
incalcarea urmatoarelor prevederi din acte internationale la care Romania este
parte:
- Art. 9 din Pactul international cu privire la drepturile economice,
sociale si culturale, ratificat de Romania prin Decretul nr. 212/1974, publicat
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie 1974: "Statele
parti la prezentul Pact recunosc dreptul pe care il are orice persoana la
securitate sociala, inclusiv asigurari sociale.";
- Art. 11 din acelasi pact: "1. Statele parti la prezentul Pact
recunosc dreptul oricarei persoane la un nivel de trai suficient pentru ea
insasi si familia sa, inclusiv hrana, imbracaminte si locuinta suficiente,
precum si la o imbunatatire continua a conditiilor sale de existenta. Statele
parti vor lua masuri potrivite pentru a asigura realizarea acestui drept si
recunosc in acest scop importanta esentiala a unei cooperari internationale
liber consimtite.
2. Statele parti la prezentul Pact, recunoscand dreptul fundamental pe care
il are orice persoana de a fi protejata de foame, vor adopta, fiecare in parte
si prin cooperare internationala, masurile necesare, inclusiv programe
concrete.";
- Dispozitii din Carta sociala europeana revizuita, adoptata la Strasbourg
la 3 mai 1996, ratificata de Romania prin Legea nr. 74/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999, si anume:
- Partea I, pct. 1: "Orice persoana trebuie sa aiba posibilitatea
de a-si castiga existenta printr-o munca liber intreprinsa.";
- Partea I, pct. 13: "Orice persoana lipsita de resurse suficiente
are dreptul la asistenta sociala si medicala.";
- Partea I, pct. 24: "Toti lucratorii au dreptul la protectie in
caz de concediere.";
- Partea I, pct. 30: "Orice persoana are dreptul la protectie
impotriva saraciei si a excluderii sociale.";
- Art. 12 "Dreptul la securitate sociala: "In vederea
exercitarii efective a dreptului la securitate sociala, partile se angajeaza:
1. sa stabileasca sau sa mentina un regim de securitate sociala;
2. sa mentina regimul de securitate sociala la un nivel satisfacator, cel
putin egal cu cel necesar pentru ratificarea Codului european de securitate
sociala;
3. sa depuna eforturi pentru a aduce treptat regimul de securitate sociala
la un nivel mai ridicat;
4. sa ia masuri, prin incheierea de acorduri bilaterale sau multilaterale
corespunzatoare sau prin alte mijloace si sub rezerva conditiilor stipulate in
aceste acorduri, pentru a asigura:
a) egalitatea de tratament intre cetatenii fiecarei parti si cetatenii
celorlalte parti in ceea ce priveste drepturile de securitate sociala, inclusiv
pastrarea avantajelor acordate de legislatiile de securitate sociala,
indiferent de deplasarile pe care persoanele protejate le-ar putea efectua
intre teritoriile partilor;
b) acordarea, mentinerea si restabilirea drepturilor de securitate sociala
prin mijloace precum totalizarea perioadelor de asigurare sau de angajare,
indeplinite conform legislatiei fiecareia dintre parti.";
- Art. 13 "Dreptul la asistenta sociala si medicala" paragraful
1: "In vederea exercitarii efective a dreptului la asistenta sociala si
medicala, partile se angajeaza:
1. sa vegheze ca orice persoana care nu dispune de resurse suficiente si
care nu este in masura sa si le procure prin propriile mijloace sau sa le
primeasca dintr-o alta sursa, in special prin prestatii rezultate dintr-un
regim de securitate sociala, sa poata beneficia de o asistenta corespunzatoare
si, in caz de boala, de ingrijirile impuse de starea sa [...];
- Art. 24 "Dreptul la protectie in caz de concediere": "In
vederea asigurarii exercitarii efective a dreptului la protectie in caz de
concediere, partile se angajeaza sa recunoasca:
a) dreptul lucratorilor de a nu fi concediati fara un motiv intemeiat,
legat de aptitudinea sau de conduita acestora ori de cerintele de functionare a
intreprinderii, a institutiei sau a serviciului;
b) dreptul lucratorilor concediati fara motiv intemeiat la o indemnizatie
adecvata sau la o alta reparatie corespunzatoare.
In acest scop, partile se angajeaza sa asigure ca un lucrator care
considera ca a facut obiectul unei masuri de concediere fara un motiv intemeiat
sa aiba drept de apel impotriva acestei masuri in fata unui organ impartial.";
- Art. 25 alin. 1 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului:
"Orice om are dreptul la un nivel de trai care sa-i asigure sanatatea si
bunastarea lui si familiei sale, cuprinzand hrana, imbracamintea, locuinta,
ingrijirea medicala, precum si serviciile sociale necesare; el are dreptul la
asigurare in caz de somaj, boala, invaliditate, vaduvie, batranete sau in
celelalte cazuri de pierdere a mijloacelor de subzistenta, in urma unor
imprejurari independente de vointa sa. [...] ";
- Art. 28 din aceeasi declaratie: "Orice persoana are dreptul la o
oranduire sociala si internationala in care drepturile si libertatile expuse in
prezenta Declaratie pot fi pe deplin infaptuite."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
I. Cu privire la art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila, Curtea
constata ca dispozitiile acestuia au mai facut, in numeroase randuri, obiectul
controlului de constitutionalitate, de fiecare data Curtea constatand ca
acestea sunt constitutionale (spre exemplu, Decizia nr. 108 din 22 februarie
2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 238 din 22
martie 2005, Decizia nr. 227 din 18 mai 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 482 din 28 mai 2004, Decizia nr. 375 din 28 septembrie
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 940 din 14
octombrie 2004, si Decizia nr. 404 din 7 octombrie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.027 din 8 noiembrie 2004).
In aceste decizii Curtea a constatat ca "art. 403 alin. 1 din Codul de
procedura civila reglementeaza conditiile procedurale de admisibilitate a unui
capat de cerere intermediar, formulat prin cererea introductiva sau separat, in
cadrul contestatiei la executare". Textul de lege criticat constituie o
norma de procedura, iar potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din
Constitutie, "Competenta instantelor judecatoresti si procedura de
judecata sunt prevazute numai prin lege".
Instituirea obligatiei de plata a cautiunii, ca o conditie a suspendarii
executarii, are o dubla finalitate, si anume, pe de o parte, de a constitui o
garantie pentru creditor in ceea ce priveste acoperirea eventualelor daune
suferite ca urmare a intarzierii executarii silite, prin efectul suspendarii
acesteia, si, pe de alta parte, de a preveni si limita eventualele abuzuri in
valorificarea unui atare drept de catre debitorii rau-platnici. Intrucat plata
cautiunii nu constituie o conditie de admisibilitate a contestatiei la executare,
ci exclusiv pentru a putea solicita suspendarea executarii silite, instituirea
acestei obligatii nu poate fi calificata ca o modalitate de a restrange accesul
liber la justitie.
Constitutia, consacrand dreptul fundamental de acces liber la justitie, nu
interzice stabilirea prin lege a anumitor conditii, reguli de procedura, in
privinta exercitarii acestui drept. Pe de alta parte, dreptul la un proces
echitabil trebuie asigurat tuturor partilor din proces.
Jurisprudenta Curtii Constitutionale este in concordanta si cu cea a Curtii
Europene a Drepturilor Omului, care, in cauza Z. si altii contra Marii
Britanii, 2001, a statuat, de principiu, ca accesul liber la justitie nu este
absolut, el putand fi supus "unor restrictii legitime, cum ar fi termenele
legale de prescriptie, ordonantele care impun depunerea unei cautiuni judicatum
solvi [...]".
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate prin decizia mentionata
isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
II. Cu privire la art. VII alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor masuri financiare, Curtea
retine ca, in speta, autorul exceptiei a contractat un imprumut fara a-si
respecta obligatia de rambursare a acestuia si a determinat inceperea
procedurii executarii silite, prin poprirea sumelor aflate in conturile sale
bancare. Imprejurarea ca autorul exceptiei este un prestator de servicii
publice de gospodarire comunala si ca executarea silita va afecta buna
desfasurare a activitatilor acestuia nu constituie o cauza de
neconstitutionalitate a reglementarilor legale criticate. Este evident faptul
ca perturbarea activitatii de prestare a serviciilor publice comunale nu este rezultatul
vreunei contradictii intre Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 si Legea
fundamentala, ci consecinta directa a conduitei debitorului rau-platnic.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 1
din Codul de procedura civila si ale art. VII alin. (1), (2), (3) si (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor masuri financiare,
exceptie ridicata de Ciobanu Filofteia in Dosarul nr. 1.816/2004 al
Tribunalului Brasov, de Regia Autonoma de Gospodarire Comunala si Locativa
Oltenita in Dosarul nr. 3.251/2004 al Judecatoriei Oltenita si de Societatea
Comerciala "Blind Romana Constructii Blindaje Export-Import" - S.R.L.
din Targoviste in Dosarul nr. 477/2004 al Judecatoriei Targoviste.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu