DECIZIE Nr. 325 din 27 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobata si modificata prin Legea nr.
12/1995, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 59 din 28 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata si modificata
prin Legea nr. 12/1995, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Electroaparataj" - S.A. din Bucuresti in
Dosarul nr. 12.411/2000 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 12.411/2000,
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici, aprobata si modificata prin Legea nr. 12/1995, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Electroaparataj" - S.A. din Bucuresti intr-un litigiu avand ca
obiect plangerea impotriva procesului-verbal de contraventie intocmit de Garda
financiara Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 contravin
prevederilor art. 41 alin. (2), art. 134 alin. (2) lit. a) si ale art. 135 din
Constitutie, considerand ca obligatia de repatriere a valutei intr-un anumit termen
reprezinta un amestec al statului in treburile interne ale agentilor economici.
Se considera ca agentii economici care nu au repatriat valuta in termen din
cauza partenerului extern sunt sanctionati fara a avea vreo vina.
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti apreciaza ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (2), art.
134 alin. (2) lit. a) si ale art. 135 alin. (2).
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand ca printr-o bogata
jurisprudenta Curtea Constitutionala s-a pronuntat in mod constant in sensul
constitutionalitatii textului criticat.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Dispozitiile art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 12/1995, au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, Curtea Constitutionala statuand prin mai multe decizii ca
acest text nu contravine Constitutiei.
Astfel, cu privire la sustinerea potrivit careia dispozitiile criticate
incalca art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, prin Decizia nr. 123 din 28
septembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 532
din 1 noiembrie 1999, respingand exceptia, Curtea Constitutionala a retinut in
esenta ca, in conditiile legii, inviolabilitatea proprietatii private nu poate
fi opusa cerintelor apararii intereselor nationale in activitatea financiara si
valutara, in stadiul actual de dezvoltare a economiei de piata. Nici economia
de piata si nici libertatea comertului nu justifica incalcarea obligatiei de
repatriere a valutei si a termenului legal maxim de repatriere, deoarece de
constituirea fondurilor valutare depinde insasi functionarea sistemului
economic, astfel incat autonomia juridica a agentilor economici in activitatea
de comert exterior nu se poate realiza decat cu respectarea acestor obligatii.
Prin aceeasi decizie s-a mai retinut ca Legea nr. 76/1992 privind masuri
pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul
platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului
financiar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28
iulie 1992, la care face referire alineatul ultim al pct. 7 al art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, a fost abrogata in intregime prin art. 11
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la
diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997, aprobata
si modificata prin Legea nr. 151/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 172 din 28 iulie 1997. Dispozitiile acestui act normativ
referitoare la sanctiuni nu au mai fost preluate in noul act normativ. Drept
urmare, in cazul depasirii termenului prevazut la art. IV pct. 7 alin. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu se vor mai putea aplica sanctiunile
reglementate de Legea nr. 76/1992 cu o majorare de 50%, aceasta fiind abrogata.
De asemenea, in legatura cu invocarea incalcarii art. 41 din Constitutie,
Curtea a retinut prin mai multe decizii (de exemplu, Decizia nr. 104 din 6
iunie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din
16 august 2000) ca dispozitiile criticate nu instituie "o confiscare
mascata", ci acestea constituie in realitate masuri de consolidare a regimului
valutar, de intarire a disciplinei financiare a agentilor economici care
desfasoara activitati de import-export, cu obligatia pentru acestia de a
repatria valuta, precum si sanctionarea nerespectarii acestei obligatii. Curtea
a mai constatat ca limitele dreptului de proprietate au fost stabilite prin
lege (si anume, Legea nr. 12/1995, prin care a fost aprobata cu modificari
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994), iar amenzile contraventionale prevazute la
pct. 7 al art. IV din ordonanta criticata sunt, de asemenea, stabilite prin
lege, astfel incat nu se poate retine incalcarea art. 41 din Constitutie.
In ceea ce priveste sustinerea referitoare la contrarietatea dintre textele
legale criticate si art. 135 din Constitutie, prin Decizia nr. 90 din 9 mai
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 16
august 2000, Curtea Constitutionala a statuat ca obligatia de repatriere a
valutei nu este contrara acestor prevederi din Constitutie. Aceasta deoarece
garantarea constitutionala a proprietatii, precum si caracterul inviolabil al
proprietatii private nu justifica, intr-o interpretare sistematica a normelor
constitutionale, utilizarea bunurilor proprietate privata, indiferent de natura
lor, prin incalcarea reglementarilor legale privind protectia unui interes
national, cum este cel al asigurarii disponibilitatilor valutare necesare in
vederea achitarii obligatiilor externe de plata ale economiei.
Atat solutiile, cat si considerentele din deciziile mentionate isi mentin
valabilitatea si in cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura sa
determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Cu privire la lipsa culpei societatii comerciale exportatoare in
repatrierea valutei in termenul prevazut de lege, invocata de autorul
exceptiei, Curtea constata ca aceasta nu este o problema de contencios
constitutional, ci una care priveste aplicarea legii, de competenta exclusiva a
instantei de judecata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobata si modificata prin Legea nr.
12/1995, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Electroaparataj" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 12.411/2000 al
Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu