DECIZIE Nr. 318 din 9 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 697 din 6 octombrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr.
180/2002, exceptie ridicata din oficiu de Judecatoria Arad in Dosarul nr.
1.660/2003.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, intrucat in legatura cu constitutionalitatea acestor prevederi
de lege Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 197 din 13 mai
2003, care isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.660/2003,
Judecatoria Arad a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata din oficiu de catre
instanta, intr-o cauza civila privind solutionarea plangerii formulate
impotriva unui proces-verbal de constatare a contraventiei intocmit de Garda
Financiara Arad.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate Judecatoria Arad sustine ca
dispozitiile de lege criticate contravin art. 15 alin. (2) din Constitutie,
care prevede ca singura exceptie de la retroactivitatea legilor o constituie
legea penala mai favorabila, pe cand Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 este un
act normativ in materie contraventionala, or prin Decretul nr. 84 din 21 mai
1954 contraventiile au fost scoase din campul faptelor penale si trecute in cel
al abaterilor cu caracter administrativ. De asemenea, precizeaza ca prin doua
decizii din anul 1999 Curtea Constitutionala a constatat neconstitutionalitatea
art. 12 din Legea nr. 32/1968, care avea o redactare asemanatoare celui a carui
constitutionalitate se contesta in speta.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece art. 15 alin. (2) din Constitutie trebuie interpretat in acord cu
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Astfel, potrivit jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, "sub
anumite aspecte, contraventia poate fi asimilata infractiunii, iar distinctia
infractiuni-contraventii existenta in dreptul intern al mai multor state parti
este irelevanta din punctul de vedere al respectarii garantiilor stabilite prin
art. 6 din conventie, acesta fiind aplicabil ambelor forme de ilicit, atata
vreme cat natura dispozitiei sanctionatorii o cere (cazul Lauko c.
Slovaciei)". Aceasta inseamna ca, desi potrivit art. 141 din Codul penal
prin "lege penala" se intelege "orice dispozitie cu caracter
penal cuprinsa in legi sau decrete", in sensul jurisprudentei Curtii
Europene a Drepturilor Omului, ilicitul penal poate avea o sfera mai larga, in functie
de anumite criterii, cum ar fi: natura sau scopul dispozitiei sanctionatorii
ori natura si gravitatea pedepsei.
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile art. 12 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 "sunt neconstitutionale" intrucat, asa cum a
retinut si Curtea Constitutionala in Decizia nr. 90 din 1 iunie 1999,
principiul neretroactivitatii este valabil pentru orice lege, indiferent de
domeniul de reglementare, singura exceptie privind legea penala mai favorabila,
or dispozitiile legale referitoare la constatarea si sanctionarea
contraventiilor nu sunt, in sistemul de drept romanesc, norme de drept penal.
Mai arata ca "in cazul constatarii contraventiilor si aplicarii amenzilor
contraventionale, este aplicabil principiul <<tempus regit actum>>,
cu atat mai mult in aceasta situatie se aplica normele de drept civil si
procesual civil".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
prevederi al caror continut este urmatorul: "(1) Daca printr-un act
normativ fapta nu mai este considerata contraventie, ea nu se mai sanctioneaza,
chiar daca a fost savarsita inainte de data intrarii in vigoare a noului act
normativ."
In opinia Judecatoriei Arad, care a ridicat din oficiu exceptia de
neconstitutionalitate, aceste prevederi contravin art. 15 alin. (2) din
Constitutie, prevederi potrivit carora: "Legea dispune numai pentru
viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine:
Judecatoria Arad a mai ridicat, din oficiu, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 tot prin
raportare la dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie si cu o motivare
identica celei din prezenta cauza. Prin Decizia nr. 197 din 13 mai 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 29 iulie
2003, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate pentru urmatoarele
considerente: textul de lege criticat instituie, pentru faptele ce constituie
contraventii, o solutie similara celei existente in dreptul penal cu privire la
aplicarea retroactiva a legii penale mai favorabile. Aceasta exceptie de la
principiul neretroactivitatii legii este consacrata in alin. (2) al art. 15 din
Constitutie, precum si in art. 13 din Codul penal. Prevederile constitutionale
ale art. 15 alin. (2), conform carora "Legea dispune numai pentru viitor,
cu exceptia legii penale mai favorabile", trebuie interpretate, in lumina
art. 20 alin. (1) din Constitutie, in acord cu Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In legislatia romaneasca, ca
si a altor state europene (de exemplu, Germania, Cehia si Slovacia),
contraventiile au fost scoase de sub incidenta legii penale si supuse unui
regim administrativ. Din perspectiva conventionala, Curtea Constitutionala
observa ca, in jurisprudenta sa, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a
statuat ca nimic nu impiedica statele sa-si indeplineasca rolul lor de gardieni
ai interesului public, prin stabilirea sau mentinerea unei distinctii intre
diferitele tipuri de infractiuni. In principiu, conventia nu se opune tendintei
de "dezincriminare" existente in statele membre ale Consiliului
Europei. Cu toate acestea, asa cum s-a aratat in Hotararea din 21 februarie
1994, in cauza Ozturk impotriva Germaniei, aceste fapte intra sub incidenta
art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Pentru a se face aplicarea acestor prevederi Curtea Europeana a
Drepturilor Omului considera ca este necesar sa fie avute in vedere trei
criterii: 1. caracterizarea faptei in dreptul national; 2. natura faptei; 3.
natura si gradul de gravitate ale sanctiunii care ar putea fi aplicata persoanei
in cauza. In acelasi sens, Curtea Europeana a Drepturilor Omului s-a pronuntat,
de exemplu si in cauzele Garyfallou AEBE impotriva Greciei (Hotararea din 24
septembrie 1997), Lauko impotriva Slovaciei si Kadubec impotriva Slovaciei
(hotararile din 2 septembrie 1998). In aprecierea acestor criterii, Curtea
Europeana a Drepturilor Omului a stabilit ca modul de definire a faptelor de
catre dreptul intern nu are decat o valoare relativa, esentiala fiind natura
faptei si a sanctiunii. Cu toate acestea, Curtea Europeana a Drepturilor Omului
a considerat drept pozitive masurile din legislatiile nationale referitoare la
dezincriminarea unor infractiuni mai putin grave in "interesul
individului". Curtea Europeana a Drepturilor Omului a avut in vedere faptul
ca sanctiunile administrative nu privesc un grup de persoane, ci se adreseaza
tuturor cetatenilor in vederea realizarii scopului preventiv si represiv al
sanctiunii, ceea ce confera faptei natura penala. In aceste conditii,
distinctia operata de statele europene intre crime, delicte si contraventii nu
este operanta, in sensul art. 6 din conventie, toate avand caracter penal.
Tocmai de aceea, prevederile acestui articol garanteaza oricarui
"acuzat" dreptul la un proces echitabil, indiferent de calificarea
faptei in dreptul intern.
Prin acea decizie Curtea a considerat ca, sub acest aspect, legislatia
contraventionala din Romania, similara celei germane, intra sub prevederile
art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, astfel ca nu este justificata o eventuala sanctionare
contraventionala a unei persoane pentru o fapta savarsita in trecut, in
conditiile in care aceasta fapta nu mai constituie in prezent contraventie.
Cele statuate prin decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice
schimbarea jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata de
Judecatoria Arad, din oficiu, in Dosarul nr. 1.660/2003 al acestei instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu