DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 317 din 9 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin.
(1), (5), (6) si (7), art. 17, 18, art. 19 alin. (1), art. 21 alin. (3), art.
24 alin. (2) si (3), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (1) si (3), art.
27, 28, 29, art. 31 alin. (2), art. 33 alin. (1) si ale art. 44 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 705 din 8 octombrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 16 alin. (1), (5), (6) si (7), art. 17, 18, art. 19 alin.
(1), art. 21 alin. (3), art. 24 alin. (2) si (3), art. 25 alin. (1) si (3), art.
26 alin. (1) si (3), art. 27, 28, 29, art. 31 alin. (2), art. 33 alin. (1) si
art. 44 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, toate sub
aspectul termenului "contravenient". Exceptia a fost ridicata de
Compania Apa R.A. din Brasov in Dosarul nr. 291/2003 al Tribunalului Brasov -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, intrucat in legatura cu constitutionalitatea acestor prevederi
legale Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin mai multe decizii care isi
pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 291/2003,
Tribunalul Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
16 alin. (1), (5), (6) si (7), art. 17, 18, art. 19 alin. (1), art. 21 alin.
(3), art. 24 alin. (2) si (3), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (1) si
(3), art. 27, 28, 29, art. 31 alin. (2), art. 33 alin. (1) si art. 44 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002. Exceptia a fost
ridicata de Compania Apa R.A. din Brasov intr-o cauza civila privind
solutionarea plangerii formulate impotriva unui proces-verbal de constatare si
sanctionare a unei contraventii, incheiat de catre inspectorii de concurenta
din cadrul Oficiului Concurentei - Inspectoratul de Concurenta Brasov.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin art. 23 alin. (8) din Constitutie, interpretat
potrivit art. 20 alin. (1) din Legea fundamentala, in lumina art. 6 pct. 2 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In
esenta, in motivare se arata ca prin folosirea termenului de contravenient
inainte ca instanta de judecata sa pronunte o solutie definitiva in acest sens,
prevederile criticate incalca "dreptul la respectarea prezumtiei de
nevinovatie". Autorul sustine ca jurisprudenta europeana consacra
respectarea prezumtiei de nevinovatie nu numai de catre instantele
judecatoresti, dar si de catre autoritatile publice. De asemenea, autorul
considera ca deoarece, in conformitate cu dispozitiile art. 47 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001, prevederile acesteia se completeaza cu cele ale Codului
de procedura civila si cu cele ale art. 1169 din Codul civil, astfel ca sarcina
probei in cazul plangerii formulate de contravenient impotriva
procesului-verbal de constatare a contraventiei si de stabilire a sanctiunii
revine acestuia, ca urmare a pozitiei sale de contestator, iar nu organului
care a aplicat sanctiunea. Aceasta inseamna ca insusi contravenientul trebuie
sa isi probeze in fata instantei nevinovatia, desi constitutional este ca
agentul constatator sa dovedeasca vinovatia lui.
Tribunalul Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, atata vreme
cat legiuitorul nu face altceva decat sa pedepseasca consecintele antisociale
ale unui act voluntar.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece din prevederile art. 23 alin. (8) din Constitutie rezulta ca prezumtia
de nevinovatie se aplica in materie penala, facand referire exclusiv la
vinovatia penala, iar nu la forme de vinovatie specifice altor ramuri de drept.
Totusi, in interpretarea data art. 6 pct. 2 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale de catre Curtea Europeana a
Drepturilor Omului, "sub anumite aspecte, contraventia poate fi asimilata
infractiunii, iar distinctia infractiuni-contraventii existenta in dreptul
intern al mai multor state parti este irelevanta din punctul de vedere al
respectarii garantiilor stabilite prin art. 6 din Conventie, acesta fiind
aplicabil ambelor forme de ilicit, atata vreme cat natura dispozitiei
sanctionatorii o cere (cazul Lauko contra Slovaciei)". In plus, atingerea
adusa prezumtiei de nevinovatie poate avea loc nu numai in cadrul procedurilor
judiciare, ci poate sa emane si de la alte autoritati publice (cazul Ellenet de
Ribemont contra Frantei). Mai arata ca denumirea de "contravenient"
folosita in Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 nu incalca art. 23 alin. (8) din
Constitutie, iar legea trebuie sa foloseasca o notiune pentru a desemna
persoana care a savarsit o contraventie.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitia legala criticata este
constitutionala. Asa cum a retinut si Curtea Constitutionala in Decizia nr. 317
din 20 noiembrie 1997, prezumtia de nevinovatie este proprie doar procesului
penal, neavand nici o legatura cu cauzele de natura civila, comerciala sau de
contencios administrativ, ci priveste libertatea individuala a persoanei si
solutionarea procesului penal, pana la ramanerea definitiva a hotararii de
condamnare. De asemenea, in cazul judecarii plangerii indreptate impotriva
procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii,
probele se administreaza in vederea verificarii legalitatii si temeiniciei
acestuia, nefiind necesara demonstrarea nevinovatiei penale a unei persoane.
Prin urmare, prevederile art. 23 alin. (8) din Constitutie nu isi gasesc
aplicarea in cazul stabilirii calitatii de contravenient. Cu privire la
denumirea de "contravenient", Avocatul Poporului opineaza ca este
folosita pentru caracterizarea unei persoane care ar fi savarsit o
contraventie, adica o fapta ilegala cu un pericol social mai redus decat al
unei infractiuni, dar nu in acelasi mod in care legislatia penala utilizeaza
cuvintele "invinuit" sau "inculpat".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
16 alin. (1), (5), (6) si (7), art. 17, 18, art. 19 alin. (1), art. 21 alin.
(3), art. 24 alin. (2) si (3), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (1) si
(3), art. 27, 28, 29, art. 31 alin. (2), art. 33 alin. (1) si art. 44 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, prevederi al
caror continut este urmatorul:
- Art. 16 alin. (1), (5), (6) si (7): "(1) Procesul-verbal de
constatare a contraventiei va cuprinde in mod obligatoriu: data si locul unde
este incheiat; numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte
agentul constatator; datele personale din actul de identitate, inclusiv codul
numeric personal, ocupatia si locul de munca ale contravenientului; descrierea
faptei contraventionale cu indicarea datei, orei si locului in care a fost
savarsita, precum si aratarea tuturor imprejurarilor ce pot servi la aprecierea
gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea
actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia;
indicarea societatii de asigurari, in situatia in care fapta a avut ca urmare
producerea unui accident de circulatie; posibilitatea achitarii in termen de 48
de ore a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, daca acesta
prevede o asemenea posibilitate; termenul de exercitare a caii de atac si
organul la care se depune plangerea. [...]
(5) In cazul in care contravenientul este minor procesul-verbal va cuprinde
si numele, prenumele si domiciliul parintilor sau ale altor reprezentanti ori
ocrotitori legali ai acestuia.
(6) In situatia in care contravenientul este persoana juridica in
procesul-verbal se vor face mentiuni cu privire la denumirea, sediul, numarul
de inmatriculare in registrul comertului si codul fiscal ale acesteia, precum
si datele de identificare a persoanei care o reprezinta.
(7) In momentul incheierii procesului-verbal agentul constatator este
obligat sa aduca la cunostinta contravenientului dreptul de a face obiectiuni
cu privire la continutul actului de constatare. Obiectiunile sunt consemnate
distinct in procesul-verbal la rubrica <<Alte mentiuni>>, sub
sanctiunea nulitatii procesului-verbal.";
- Art. 17: "Lipsa mentiunilor privind numele, prenumele si calitatea
agentului constatator, numele si prenumele contravenientului, iar in cazul
persoanei juridice lipsa denumirii si a sediului acesteia, a faptei savarsite
si a datei comiterii acesteia sau a semnaturii agentului constatator atrage
nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se constata si din oficiu.";
- Art. 18: "Contravenientul este obligat sa prezinte agentului
constatator, la cerere, actul de identitate ori documentele in baza carora se
fac mentiunile prevazute la art. 16 alin. (3). In caz de refuz, pentru
legitimarea contravenientului agentul constatator poate apela la ofiteri si
subofiteri de politie, jandarmi sau gardieni publici.";
- Art. 19 alin. (1): "Procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de
agentul constatator si de contravenient. In cazul in care contravenientul nu se
afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul constatator va face
mentiune despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin
un martor. In acest caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale din
actul de identitate al martorului si semnatura acestuia.";
- Art. 21 alin. (3): "Sanctiunea se aplica in limitele prevazute de
actul normativ si trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al
faptei savarsite, tinandu-se seama de imprejurarile in care a fost savarsita
fapta, de modul si mijloacele de savarsire a acesteia, de scopul urmarit, de
urmarea produsa, precum si de circumstantele personale ale contravenientului si
de celelalte date inscrise in procesul-verbal.";
- Art. 24 alin. (2) si (3): "(2) In cazul in care bunurile nu se
gasesc contravenientul este obligat la plata contravalorii lor in lei.
(3) Agentul constatator are obligatia sa stabileasca cine este proprietarul
bunurilor confiscate si, daca acestea apartin unei alte persoane decat
contravenientul, in procesul-verbal se vor mentiona, daca este posibil, datele
de identificare a proprietarului sau se vor preciza motivele pentru care
identificarea nu a fost posibila.";
- Art. 25 alin. (1) si (3): "(1) Procesul-verbal se va inmana sau,
dupa caz, se va comunica, in copie, contravenientului si, daca este cazul,
partii vatamate si proprietarului bunurilor confiscate. [...]
(3) In situatia in care contravenientul a fost sanctionat cu amenda, precum
si daca a fost obligat la despagubiri, o data cu procesul-verbal acestuia i se
va comunica si instiintarea de plata. In instiintarea de plata se va face
mentiunea cu privire la obligativitatea achitarii amenzii si, dupa caz, a
despagubirii, in termen de 15 zile de la comunicare, in caz contrar urmand sa
se procedeze la executarea silita.";
- Art. 26 alin. (1) si (3): "(1) Daca agentul constatator aplica si
sanctiunea, iar contravenientul este prezent la incheierea procesului-verbal,
copia de pe acesta si instiintarea de plata se inmaneaza contravenientului,
facandu-se mentiune in acest sens in procesul-verbal. Contravenientul va semna
de primire. [...]
(3) In cazul in care contravenientul nu este prezent sau, desi prezent,
refuza sa semneze procesul-verbal, comunicarea acestuia, precum si a
instiintarii de plata se face de catre agentul constatator in termen de cel
mult o luna de la data incheierii.";
- Art. 27: "Comunicarea procesului-verbal si a instiintarii de plata
se face prin posta, cu aviz de primire, sau prin afisare la domiciliul sau la
sediul contravenientului. Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un
proces-verbal semnat de cel putin un martor.";
- Art. 28: "(1) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de
cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la
data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute in actul
normativ, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal. In actul normativ de stabilire a contraventiilor aceasta
posibilitate trebuie mentionata in mod expres.
(2) Plata amenzii se face la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la
trezoreria finantelor publice, iar o copie de pe chitanta se preda de catre
contravenient agentului constatator sau se trimite prin posta organului din
care acesta face parte, in termenul prevazut la alin. (1).
(3) In cazul in care contravenientul a achitat jumatate din minimul amenzii
prevazute in actul normativ pentru fapta savarsita orice urmarire
inceteaza.";
- Art. 29: "Dispozitiile art. 28 se aplica si in cazurile prevazute la
art. 10 alin. (2), daca contravenientul achita jumatate din minimul amenzii
prevazute de actul normativ pentru fiecare dintre contraventiile constatate,
fara ca prin totalizare sa se depaseasca maximul prevazut pentru contraventia
cea mai grava.";
- Art. 31 alin. (2): "Partea vatamata poate face plangere numai in
ceea ce priveste despagubirea, iar cel caruia ii apartin bunurile confiscate,
altul decat contravenientul, numai in ceea ce priveste masura
confiscarii.";
- Art. 33 alin. (1): "Judecatoria va fixa termen de judecata, care nu
va depasi 30 de zile, si va dispune citarea contravenientului sau, dupa caz, a
persoanei care a facut plangerea, a organului care a aplicat sanctiunea, a
martorilor indicati in procesul-verbal sau in plangere, precum si a oricaror
alte persoane in masura sa contribuie la rezolvarea temeinica a cauzei.";
- Art. 44 alin. (2): "Daca prin contraventia savarsita de un militar
in termen s-a produs o paguba sau daca sunt bunuri supuse confiscarii, organul
competent potrivit legii va stabili despagubirea pe baza de tarif si va dispune
asupra confiscarii. Cate o copie de pe procesul-verbal se comunica
contravenientului, partii vatamate si celui caruia ii apartin bunurile
confiscate."
In opinia autorului exceptiei, aceste prevederi contravin art. 23 alin. (8)
din Constitutie, prevederi potrivit carora: "Pana la ramanerea definitiva
a hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata
nevinovata", precum si art. 6 pct. 2 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, conform carora "Orice
persoana acuzata de o infractiune este prezumata nevinovata pana ce vinovatia
sa va fi legal stabilita."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca unele dintre dispozitiile de lege criticate au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate tot sub aspectul folosirii
termenului de contravenient inainte ca instanta de judecata sa pronunte o
solutie definitiva in acest sens. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 183 din
8 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din
17 iunie 2003, Curtea, pronuntandu-se asupra constitutionalitatii dispozitiilor
art. 16 alin. (1) si (7), art. 17, 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si
(3), art. 26 alin. (3), art. 27, 28 si art. 33 alin. (1) din ordonanta, prin raportare
la aceleasi dispozitii din Constitutie si din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, retinand in esenta
urmatoarele: conform art. 2 din Codul penal "Legea prevede care fapte
constituie infractiuni, pedepsele ce se aplica infractorilor si masurile care
se pot lua in cazul savarsirii acestor fapte", iar conform art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, astfel cum a fost modificat prin Legea nr.
180/2002, "Legea contraventionala apara valorile sociale, care nu sunt
ocrotite prin legea penala. Constituie contraventie fapta savarsita cu
vinovatie, stabilita si sanctionata prin lege, ordonanta, prin hotarare a
Guvernului sau, dupa caz, prin hotarare a consiliului local al comunei,
orasului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucuresti, a consiliului
judetean ori a Consiliului General al Municipiului Bucuresti." Asadar,
simpla desemnare a unei persoane ca fiind contravenient nu inseamna si
stabilirea vinovatiei sale. Utilizarea de catre legiuitor a notiunii de contravenient
in dreptul administrativ sau de infractor in dreptul penal nu are semnificatia
unei infrangeri a prezumtiei de nevinovatie consacrate de art. 23 alin. (8) din
Constitutie. Aceasta dispozitie constitutionala este aplicabila atat in
domeniul penal, cat si in cel contraventional, nici o persoana care a savarsit
o infractiune (infractor) sau o contraventie (contravenient) neputand fi
exclusa de la beneficiul acestei garantii procesuale pana cand o hotarare
judecatoreasca de condamnare nu a ramas definitiva.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii dispozitiilor art. 6 pct. 2 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
potrivit carora "Orice persoana acuzata de o infractiune este prezumata
nevinovata pana ce vinovatia sa va fi legal stabilita", Curtea a retinut
ca, in dreptul romanesc, contraventiile au fost scoase de sub incidenta legii
penale si au fost supuse unui regim administrativ. Sub acest aspect, conventia
nu se opune tendintei de "dezincriminare" a unor asemenea fapte. In
acelasi sens, Curtea Europeana a Drepturilor Omului, in jurisprudenta sa, a
statuat ca nimic nu impiedica statele sa isi indeplineasca rolul lor de
gardieni ai interesului public, prin stabilirea sau mentinerea unei distinctii
intre diferitele tipuri de infractiuni. Astfel, in scopul aplicarii
prevederilor art. 6 din conventie, trebuie avute in vedere trei criterii: 1.
caracterizarea faptei in dreptul national; 2. natura faptei; 3. natura si
gradul de gravitate ale sanctiunii care ar putea fi aplicata persoanei in
cauza, iar in aprecierea acestor criterii, in cauza Ozturk impotriva Germaniei,
1994, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a stabilit ca modul de definire a
faptelor in dreptul intern are o valoare relativa, esentiala fiind natura
faptei si a sanctiunii. Curtea Europeana considera ca pozitiva masura
dezincriminarii, in "interesul individului", a unor infractiuni mai
putin grave si pentru care faptuitorul nu mai raspunde penal, putand chiar sa
evite procedura judiciara si pe aceasta cale sa se elimine supraaglomerarea
tribunalelor. Cu toate acestea, distinctia operata de statele europene intre
crime, delicte si contraventii nu este operanta, intrucat in sensul art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
toate aceste fapte au caracter penal si, tocmai de aceea, prevederile sale
garanteaza oricarui "acuzat" dreptul la un proces echitabil,
indiferent de calificarea faptei in dreptul intern. In sensul aratat, Curtea
Europeana a Drepturilor Omului s-a pronuntat si in cauza Garyfallou Aebe
impotriva Greciei, 1997, in cauza Lauko impotriva Slovaciei, 1998, precum si in
cauza Kadubec impotriva Slovaciei, 1998.
Totodata, potrivit teoriei si jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor
Omului, problema stabilirii vinovatiei in materia contraventiilor nu are in
vedere faza extrajudiciara a sanctiunii administrative, ci faza judiciara a
acesteia, ceea ce presupune respectarea dreptului la un proces echitabil si a
garantiilor prevazute de art. 6 din conventie, articol cu care prevederile art.
23 alin. (8) din Constitutie, potrivit carora "pana la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata
nevinovata", sunt in deplina concordanta.
In legatura cu sustinerile formulate, ca si in cauza de fata, in sensul ca,
potrivit textelor de lege criticate, insusi contravenientul trebuie sa isi
probeze in fata instantei nevinovatia, desi constitutional este ca agentul
constatator sa dovedeasca vinovatia lui, prin decizia mentionata Curtea
Constitutionala a retinut: "desi legiuitorul a dezincriminat
contraventiile, potrivit art. 34 al Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, instanta
competenta sa solutioneze plangerea indreptata impotriva procesului-verbal de
constatare si sanctionare a contraventiei este obligata sa urmeze anumite
reguli procedurale distincte de cele ale dreptului procesual civil, in virtutea
carora, asa cum sustine autorul exceptiei, sarcina probei apartine celui care
afirma ceva in instanta. Astfel, alin. 1 al textului de lege mentionat
stabileste, fara distinctii, ca instanta competenta sa solutioneze plangerea
verifica daca aceasta a fost introdusa in termen, asculta pe cel care a facut-o
si pe celelalte persoane citate, intre care, potrivit art. 33 din ordonanta, si
organul care a aplicat sanctiunea, administreaza orice alte probe prevazute de
lege, necesare in vederea verificarii legalitatii si temeiniciei
procesului-verbal, si hotaraste asupra sanctiunii, despagubirii stabilite,
precum si asupra masurii confiscarii. Dispozitiile alin. (2) al art. 34 din
ordonanta prevad ca hotararea judecatoreasca prin care s-a solutionat plangerea
poate fi atacata cu recurs, fara ca motivarea acestuia sa fie obligatorie. Asa
fiind, si sub acest aspect, prevederile de lege criticate sunt in deplin acord
cu exigentele art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, iar din procedura de solutionare a plangerii
impotriva procesului-verbal de stabilire si sanctionare a contraventiei nu rezulta
rasturnarea sarcinii probei, ceea ce ar fi contrar intereselor
contravenientului, ci, mai degraba, exercitarea dreptului la aparare."
Cele statuate prin decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice
schimbarea jurisprudentei Curtii.
In plus, in acest dosar sunt criticate sub aspectele aratate si prevederile
art. 16 alin. (5) si (6), art. 21 alin. (3), art. 24 alin. (2) si (3), art. 26
alin. (1), art. 29, art. 31 alin. (1), art. 33 alin. (1) si ale art. 44 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 180/2002. Intrucat sustinerile de neconstitutionalitate sunt
identice, pentru argumentele anterior expuse, Curtea urmeaza sa respinga si
exceptia de neconstitutionalitate referitoare la aceste texte de lege.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin.
(1), (5), (6) si (7), art. 17, 18, art. 19 alin. (1), art. 21 alin. (3), art.
24 alin. (2) si (3), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (1) si (3), art.
27, 28, 29, art. 31 alin. (2), art. 33 alin. (1) si ale art. 44 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, toate sub aspectul termenului
"contravenient" din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002,
exceptie ridicata de Compania Apa R.A. din Brasov in Dosarul nr. 291/2003 al
Tribunalului Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu
|