DECIZIE Nr. 311 din 8 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
221/2000 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 452/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 810 din 2 septembrie 2004
Ion Predescu - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat asistent-sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Legii nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale
ale avocatilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 452/2001.
Exceptia a fost ridicata de Cabinetul de avocat Corina Dodoiu din Focsani in
Dosarul nr. 68/C/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca prevederile de lege criticate nu contravin textelor din
Constitutie invocate ca fiind incalcate, cuantumul taxelor datorate de catre
avocati fiind stabilit de Consiliul Uniunii Avocatilor din Romania, in temeiul
dispozitiilor Legii nr. 51/1995 si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
221/2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 68/C/2004,
Tribunalul Vrancea - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum
si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si alte
drepturi de asigurari sociale ale avocatilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 452/2001. Exceptia a fost ridicata de Cabinetul de
avocat Corina Dodoiu din Focsani intr-o cauza civila prin care se solicita
constatarea nulitatii absolute a obligatiei de plata a cotei de 10% din
incasari, datorate cu titlu de taxe si contributii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Legea nr. 51/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 221/2000 incalca prevederile constitutionale ale art.
34, referitoare la ocrotirea sanatatii si organizarea sistemului de asigurari
sociale, precum si pe cele ale art. 41, privind masurile de protectie sociala
si concediul platit. In acest sens se arata ca actele normative criticate nu
stabilesc cuantumul taxelor si contributiilor pentru exercitarea profesiei de
avocat si nici cuantumul contributiilor pentru fondul Casei de Asigurari a
Avocatilor. Asa fiind, considera ca taxa anuala de 10% din venitul brut
realizat de avocatii definitivi, perceputa de Casa de Asigurari a Avocatilor
"ca organ care colecteaza fondurile pentru acordarea pensiilor si ajutoarelor
sociale cuvenite acestora, stabilit prin art. 75 - 78 din Legea nr.
51/1995", este "stabilita in mod arbitrar" prin acte interne ale
unor organe nelegal constituite, dupa criterii care au in vedere
"acoperirea nevoilor curente de plata ale casei si nu asigurarea
drepturilor constitutionale prevazute in art. 34 si 41 din Constitutia
Romaniei".
Tribunalul Vrancea - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In acest sens, se arata ca,
intr-adevar, Legea nr. 51/1995 nu stabileste cuantumul taxelor si al
contributiilor datorate pentru formarea bugetului baroului, al Casei de
Asigurari a Avocatilor si al Uniunii Avocatilor din Romania, dar el este
stabilit in mod legal de organele lor de conducere, in temeiul art. 1 din legea
criticata, care prevede ca profesia de avocat este libera si independenta, cu
organizare si functionare autonome.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In esenta, arata ca Uniunea Avocatilor din Romania si Casa de
Asigurari a Avocatilor au dobandit personalitate juridica in temeiul Legii nr.
51/1995, iar modalitatea concreta de functionare a lor poate fi stabilita prin
acte normative subsecvente. Temeinicia stabilirii cuantumului taxelor si
contributiilor prin acte adoptate de organele de conducere ale acestor
organisme rezulta din caracterul liberal si independent al profesiei de avocat,
care insa nu exclude anumite reguli privind organizarea si functionarea sa,
dispuse prin acte normative de valoare inferioara, deplin legale. In speta,
Consiliul Uniunii Avocatilor din Romania este indreptatit sa stabileasca,
conform dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 51/1995 si ale art. 3 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 221/2000, nivelul contributiei minime obligatorii
"potrivit nevoilor curente si de perspectiva ale Casei de Asigurari a
avocatilor". In sfarsit, considera ca, in temeiul art. 21 din Constitutie,
republicata, actele emise de Consiliul Uniunii Avocatilor pot fi contestate in
justitie pe calea contenciosului administrativ.
Avocatul Poporului apreciaza ca textele de lege ce fac obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate nu contravin Constitutiei. In acest sens, arata ca
optiunea legiuitorului de a stabili taxe si contributii, fara a mentiona expres
cuantumul acestora, are drept scop constituirea unor fonduri, bazate pe
principiile autonomiei, solidaritatii, obligativitatii si contributivitatii,
fonduri ce se folosesc, in conditiile legii, numai potrivit destinatiei lor,
adica pentru "asigurarea functionarii organelor de conducere ale unui corp
profesional si a unui sistem propriu de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale bazat, printre alte surse, si pe contributia tuturor membrilor
sai". Or, se adauga in continuare, aceste taxe si contributii nu sunt
venituri la bugetul de stat pentru a fi stabilite numai prin lege, asa cum
prevede art. 139 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata, "ci
contributii la un fond special, a carui destinatie este stabilita tocmai prin
dispozitiile de lege criticate." Posibilitatea stabilirii de catre Consiliul
Uniunii Avocatilor din Romania a nivelului contributiei minime obligatorii
datorate de avocati, respectiv stabilirea, prin Statutul Casei de Asigurari a
Avocatilor, a structurii bugetului propriu al acesteia este o problema de
aplicare a legii, asupra careia Curtea Constitutionala nu este competenta sa se
pronunte. Considera ca art. 41 din Constitutie invocat, de asemenea, ca fiind
neconstitutional, nu este incident in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si pe cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile Legii
nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 6 martie 2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cele ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si alte drepturi de
asigurari sociale ale avocatilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 610 din 28 noiembrie 2000, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 452/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 413 din 25 iulie 2001.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate prevederile acestor
acte normative incalca dispozitiile art. 34 si 41 din Constitutie, republicata,
care au urmatorul continut:
- Art. 34: "(1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.
(2) Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a
sanatatii publice.
(3) Organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale
pentru boala, accidente, maternitate si recuperare, controlul exercitarii
profesiilor medicale si a activitatilor paramedicale, precum si alte masuri de
protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc potrivit
legii.";
- Art. 41: "(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este
libera.
(2) Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala. Acestea privesc
securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al femeilor si al
tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamanal,
concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite sau
speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii specifice, stabilite
prin lege.
(3) Durata normala a zilei de lucru este, in medie, de cel mult 8 ore.
(4) La munca egala, femeile au salariu egal cu barbatii.
(5) Dreptul la negocieri colective in materie de munca si caracterul
obligatoriu al conventiilor colective sunt garantate."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca
aceasta a fost ridicata intr-o cauza avand ca obiect constatarea nulitatii
absolute a obligatiilor de plata catre baroul de avocati, a cotei de 10% din
incasari si alte contributii cu titlu de taxe si contributii, care
conditioneaza exercitarea profesiei de avocat. In esenta, criticile formulate
constau in sustinerea potrivit careia cuantumul acestor taxe, calculat din
venitul brut anual, este stabilit in mod arbitrar, "prin acte interne ale
unor organe nelegal constituite", in scopul acoperirii nevoilor curente de
plata ale Casei de Asigurari a Avocatilor. Asa fiind, sub acest aspect autorul
exceptiei considera ca atat Legea nr. 51/1995, cat si Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 221/2000 sunt contrare prevederilor art. 34 si 41 din
Constitutie, republicata.
In legatura cu textele din Constitutie, invocate ca fiind incalcate, Curtea
constata ca acestea nu au incidenta in cauza, intrucat ele nu contin dispozitii
referitoare la pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Astfel,
prevederile constitutionale ale art. 34 privesc "Dreptul la ocrotirea
sanatatii", iar cele ale art. 41 se refera la "Munca si protectia
sociala a muncii".
Curtea Constitutionala constata ca si sustinerile potrivit carora cuantumul
taxelor si contributiilor datorate de avocatii definitivi este stabilit in mod
arbitrar prin acte interne ale unor organe nelegal constituite, sunt
neintemeiate si urmeaza a fi respinse. Astfel, art. 1 alin. (1) din Legea nr.
51/1995, republicata, stabileste ca "Profesia de avocat este libera si
independenta, cu organizare si functionare autonome, in conditiile prezentei
legi si ale statutului profesiei", avocatul avand obligatia, conform
prevederilor art. 42 din aceeasi lege, "[...] sa achite cu regularitate
taxele si contributiile stabilite pentru formarea bugetului baroului, bugetului
Uniunii Avocatilor din Romania si bugetului Casei de Asigurari a
Avocatilor." In legatura cu dreptul la pensie si alte drepturi de
asigurari sociale ale avocatului, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
221/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 452/2001, dispune
ca acesta se exercita printr-un sistem unic, propriu si autonom care este
organizat si functioneaza pe baza principiilor autonomiei, solidaritatii,
obligativitatii, contributivitatii, descentralizarii si al repartitiei, in
conditiile prevazute de Legea nr. 51/1995, republicata, si de Statutul Casei de
Asigurari a Avocatilor. Acest sistem este gestionat de Casa de Asigurari a
Avocatilor din Romania, ca institutie autonoma de interes public cu
personalitate juridica, cu statut de organizare si functionare aprobat de
Consiliul Uniunii Avocatilor din Romania. Tot Consiliul Uniunii Avocatilor din
Romania stabileste, asa cum prevede art. 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 221/2000, nivelul contributiei minime obligatorii datorate de
avocatii inscrisi in tablourile barourilor cu drept de exercitare a profesiei
potrivit nevoilor curente si de perspectiva ale Casei de Asigurari a
Avocatilor. Asadar, din coroborarea dispozitiilor legale mentionate rezulta cu
claritate ca nivelul contributiei este stabilit de organul abilitat pentru
aceasta, in conditiile legii, iar nu asa cum sustine autorul exceptiei, "in
mod arbitrar, prin acte interne ale unor organe nelegal constituite".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.d), al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
221/2000 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 452/2001, exceptie ridicata
de Cabinetul de avocat Corina Dodoiu din Focsani in Dosarul nr. 68/C/2004 al
Tribunalului Vrancea - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 iulie 2004.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu