Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 308 din 30 martie 2005

privind aprobarea Conditiilor generale de contractare pentru consumatorii captivi de gaze naturale

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 292 din  7 aprilie 2005


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) si (5) din Legea gazelor nr. 351/2004,

    presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale emite prezenta decizie.

    Art. 1
    Se aproba:
    a) Conditiile generale de contractare pentru consumatorii captivi casnici de gaze naturale, prevazute in anexa nr. 1;
    b) Conditiile generale de contractare pentru consumatorii captivi noncasnici de gaze naturale, prevazute in anexa nr. 2.
    Art. 2
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta decizie.
    Art. 3
    Compartimentele de specialitate din cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale, precum si partile din contractele de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi vor duce la indeplinire prevederile prezentei decizii.
    Art. 4
    Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                   Presedintele Autoritatii Nationale
             de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale,
                            Stefan Cosmeanu

    ANEXA 1

                    CONDITII GENERALE DE CONTRACTARE
          pentru consumatorii captivi casnici de gaze naturale

    CAP. 1
    Cerinte generale

    1. Gazele naturale furnizate sunt destinate exclusiv consumului la aparatele de utilizare, prevazute in dosarul tehnic al consumatorului casnic, instalate in baza debitului nominalizat si autorizate pentru functionare in conformitate cu reglementarile Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, denumita in continuare ISCIR.
    2. Delimitarea instalatiei de utilizare a consumatorului casnic fata de conducta din amonte/Sistemul national de transport/sistemul de distributie a gazelor naturale se face la iesirea din statia/postul de reglare-masurare/la iesirea din robinetul de bransament, dupa caz.
    3. Masurarea gazelor naturale se face in conformitate cu prevederile Regulamentului de masurare a cantitatilor de gaze naturale tranzactionate la consumatorii captivi, aprobat prin decizie a presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale, denumita in continuare ANRGN.
    4. Contravaloarea gazelor naturale consumate se determina prin inmultirea numarului de zile corespunzatoare perioadei de facturare cu valoarea abonamentului zilnic, la care se adauga cantitatea de gaze naturale consumata, corespunzatoare facturii, inmultita cu valoarea componentei volumetrice.
    5. In cazul modificarii pretului final reglementat al gazelor naturale, calculul contravalorii serviciilor de furnizare a gazelor naturale prestate se face pe baza mediei zilnice a consumului realizat intre doua citiri consecutive, inmultita cu numarul de zile corespunzatoare fiecarei perioade si cu aplicarea pretului final reglementat al gazelor naturale.

    CAP. 2
    Drepturile si obligatiile furnizorului de gaze naturale

    1. Furnizorul de gaze naturale are urmatoarele drepturi:
    A. sa incaseze contravaloarea facturii reprezentand serviciile de furnizare a gazelor naturale prestate;
    B. sa precizeze pe versoul facturii emise datele/informatiile pe care le considera ca fiind necesare si/sau utile in derularea contractului de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi casnici, cu exceptia pct. 2 lit. j);
    C. sa intrerupa furnizarea gazelor naturale in urmatoarele cazuri:
    a) la incetarea valabilitatii contractului de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi casnici;
    b) forta majora, sub conditia respectarii prevederilor cap. V;
    c) stare de necesitate, cand se pericliteaza viata sau sanatatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale;
    d) potential consum fraudulos de gaze naturale, constatat de furnizor;
    e) neachitarea facturii reprezentand contravaloarea serviciilor de furnizare a gazelor naturale prestate, la termenele stipulate prin contractul de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi casnici, a altor servicii efectuate de furnizor rezultate din obligatiile acestuia si neincluse in pretul final reglementat, a majorarilor de intarziere aferente, a facturii de regularizare a abonamentului sau a eventualelor daune-interese rezultate din deteriorarea unor instalatii ale furnizorului, cand acestea se datoreaza culpei consumatorului casnic;
    f) producerea de daune rezultate din deteriorarea unor instalatii ale furnizorului, cand acestea se datoreaza culpei consumatorului casnic;
    g) nepermiterea accesului persoanelor imputernicite ale furnizorului in scopul de a monta, de a verifica sau de a citi aparatele de masurare pentru decontarea contravalorii gazelor naturale consumate ori de a verifica si de a remedia defectiunile intervenite la instalatiile furnizorului, pe baza unei instiintari scrise transmise de furnizor, cand acestea se afla pe proprietatea consumatorului casnic; este exceptata de la obligatia instiintarii scrise situatia prevazuta la lit. d);
    h) nepermiterea persoanelor imputernicite ale furnizorului de a executa verificarea sau revizia tehnica periodica la instalatiile de utilizare;
    i) pentru executarea de lucrari la instalatia de utilizare sau in situatia in care consumatorul casnic modifica instalatia de utilizare, nerespectand prevederile legale in vigoare;
    j) in cazul intreruperilor programate in sistemul de distributie;
    k) dispozitia Dispeceratului National de Gaze Naturale, in conditiile in care sunt periclitate siguranta si integritatea Sistemului national de transport al gazelor naturale, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
    l) in cazul in care consumatorul casnic, pentru aparatele de utilizare prevazute in reglementarile ISCIR, nu detine autorizarea pentru functionare tehnica ISCIR sau nu efectueaza verificarea tehnica periodica a aparatului de utilizare prin intermediul unitatilor autorizate ISCIR;
    D. sa solicite consumatorului casnic care a ajuns in situatia de intrerupere a furnizarii pentru neplata, constituirea, in vederea reluarii furnizarii, a unei garantii, in conformitate cu prevederile Regulamentului privind accesul la sistemele de distributie a gazelor naturale, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.043/2004, cu modificarile ulterioare; valoarea garantiei se calculeaza pentru o cantitate de 300 mc de gaze naturale, la pretul final reglementat al gazelor naturale, inclusiv T.V.A. valabil la data constituirii acesteia. Garantia se va returna consumatorului, dupa scaderea eventualelor debite, in cazul rezilierii contractului de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi casnici sau daca timp de 2 ani consecutivi consumatorului nu i-a fost intrerupta furnizarea gazelor naturale pentru neplata. In cazul neconstituirii garantiei, contractul de furnizare poate fi reziliat de catre furnizor printr-o notificare trimisa de acesta, rezilierea operand de drept, fara punere in intarziere si fara nici o alta formalitate.
    In cazul neindeplinirii obligatiei de plata a facturii reprezentand contravaloarea serviciilor de furnizare a gazelor naturale prestate, in termen de 40 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, furnizorul va trece de drept la executarea garantiei constituite de catre consumatorul casnic, astfel:
    a) in cazul in care contravaloarea facturii neachitate este mai mica decat garantia constituita, consumatorul casnic este obligat sa reconstituie garantia, in termen de 15 zile calendaristice de la data executarii, calculata la pretul final reglementat al gazelor naturale, inclusiv T.V.A., valabil la data reconstituirii acesteia si pentru cantitatea prevazuta la lit. D; nerespectarea termenului de reconstituire a garantiei atrage intreruperea furnizarii gazelor naturale, fara preaviz, urmata de posibilitatea rezilierii contractului, dupa 20 de zile calendaristice de la data intreruperii; reluarea furnizarii se va face in termen de 24 de ore, in situatia in care consumatorul casnic isi achita tarifele aferente reconectarii si constituie garantia in conditiile prevazute la lit. D; sunt exceptate de la obligatia reluarii furnizarii in termen de 24 de ore cazurile in care contractul de furnizare a fost reziliat;
    b) in cazul in care contravaloarea facturii neachitate este mai mare decat garantia constituita, se va trece la intreruperea furnizarii gazelor naturale, fara preaviz, urmata de posibilitatea rezilierii contractului de furnizare, dupa 20 de zile calendaristice de la data intreruperii; reluarea furnizarii se va face in termen de 24 de ore, in situatia in care consumatorul casnic isi achita integral obligatiile de plata scadente, tarifele aferente reconectarii si constituie garantia in conditiile prevazute la lit. D; sunt exceptate de la obligatia reluarii furnizarii in termen de 24 de ore cazurile in care contractul de furnizare a fost reziliat.
    2. Furnizorul de gaze naturale are urmatoarele obligatii:
    a) sa furnizeze consumatorului casnic gaze naturale in mod continuu si la parametrii stabiliti prin reglementarile in vigoare, cu exceptia cazurilor prevazute la pct. 1 lit. C, precum si a cazului fortuit in care presiunea de intrare a gazelor naturale in sistemul de distributie nu este in conformitate cu prevederile normelor tehnice aplicabile; exceptia opereaza pana la data de 30 iunie 2006;
    b) sa intrerupa furnizarea gazelor naturale la cererea consumatorului casnic, in conditiile prevazute la pct. 1 lit. b) din cap. III;
    c) sa asigure conditiile de calitate a gazelor naturale furnizate, in conformitate cu prevederile normelor in vigoare, cu exceptia cazului fortuit in care calitatea gazelor naturale la intrarea in sistemul de distributie nu este in conformitate cu prevederile normelor tehnice aplicabile; exceptia opereaza pana la data de 30 iunie 2006;
    d) sa asigure masurarea cantitatilor de gaze naturale exclusiv prin contoare/sisteme/echipamente de masurare, certificate in conformitate cu reglementarile metrologice in vigoare la data instalarii;
    e) sa asigure pe cheltuiala sa, la termenele prevazute de legislatia metrologica in vigoare, verificarea metrologica periodica a aparatelor si echipamentelor de masurare a debitelor de gaze naturale, inclusiv repararea acestora, in scopul de a le mentine in respectiva clasa de exactitate;
    f) sa recalculeze consumul, pentru o perioada de cel mult 3 luni de la data inregistrarii reclamatiei, atunci cand se constata defectarea contorului de masurare, in conformitate cu Modul de recalculare a consumului de gaze naturale ca urmare a defectarii aparatelor de masura, prevazut in anexa nr. 1;
    g) sa suporte cheltuielile aferente inlocuirii si expertizei metrologice, in cazul in care sesizarea consumatorului cu privire la functionarea contorului de masurare se dovedeste intemeiata;
    h) sa suporte pe cheltuiala sa contravaloarea contoarelor de masurare a cantitatilor de gaze naturale furnizate si/sau a acelora cu care se inlocuiesc cele defecte;
    i) sa factureze lunar consumatorului casnic contravaloarea serviciilor de furnizare a gazelor naturale prestate;
    j) sa precizeze pe versoul facturii emise termenele de intrerupere/reluare a furnizarii si de reziliere a contractului, ca efect al neindeplinirii obligatiilor de plata;
    k) sa furnizeze, la cererea justificata a consumatorului casnic, contra cost, informatii privind istoricul de consum pe o perioada de maximum un an anterior solicitarii;
    l) sa raspunda la sesizarea consumatorului casnic privind nerespectarea parametrilor de debit si presiune si a conditiilor de calitate a gazelor naturale;
    m) sa raspunda la orice reclamatie sau solicitare scrisa referitoare la inlocuirea contorului de masurare, schimbarea amplasamentului acestuia, remedierea si altele asemenea;
    n) sa anunte consumatorul casnic despre intreruperile in furnizare si durata acestora, prin afisarea la domiciliul/sediul imobilelor afectate si prin intermediul mass-media;
    o) sa raspunda la reclamatiile privind corectitudinea facturii emise de furnizor;
    p) sa raspunda la solicitarile consumatorului, referitoare la prestarea serviciului de furnizare, altele decat cele prevazute la lit. l), m), o), conform reglementarilor in vigoare;
    q) sa respecte prevederile Standardului de performanta specific activitatii pentru care este titular al licentei emise de ANRGN;
    r) sa efectueze, contra cost, verificarile si reviziile instalatiilor de utilizare prevazute in normele tehnice in vigoare; operatiunile de verificare periodica se vor efectua la maximum 2 ani, iar cele de revizie periodica la maximum 10 ani;
    s) sa anunte in scris, inclusiv prin afisare la adresa consumatorului casnic, asupra datei programarii verificarii sau reviziei periodice, precum si asupra reprogramarii acestora, in situatia in care verificarea sau revizia nu s-a putut efectua din cauza absentei consumatorului;
    t) sa incarce cartela-client cu un credit solicitat de consumator, in cazul in care sistemul de masurare este prin contor cu preplata, cu respectarea clauzelor stipulate in contractul de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi casnici, si sa asigure un credit de urgenta, in cazul consumarii cantitatii de gaze naturale platite in avans prin cartela;
    u) sa puna la dispozitie consumatorului casnic, care utilizeaza un contor de masurare cu sistem de preplata cu cartela-client, instructiunile de utilizare a acestuia;
    v) sa notifice consumatorului, inclusiv prin indicarea in factura, orice schimbare cu privire la datele de identificare a furnizorului, prevazute in contractul de furnizare pentru consumatorii captivi casnici.

    CAP. 3
    Drepturile si obligatiile consumatorului casnic de gaze naturale

    1. Consumatorul casnic de gaze naturale are urmatoarele drepturi:
    a) sa consume gaze naturale in conformitate cu prevederile contractului de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi casnici;
    b) sa solicite furnizorului intreruperea, contra cost, a furnizarii gazelor naturale, in cazul in care intreruperea este legata de functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor consumatorului, printr-o notificare transmisa furnizorului cu minimum 15 zile calendaristice inainte de data intreruperii, precizand totodata si data reluarii furnizarii; pe perioada intreruperii consumatorul casnic este obligat la plata abonamentului zilnic;
    c) toate celelalte drepturi care deriva din obligatiile corespunzatoare ale furnizorului;
    d) sa solicite, pe cheltuiala proprie, efectuarea de verificari sau revizii ale instalatiei de utilizare.
    2. Consumatorul casnic de gaze naturale are urmatoarele obligatii:
    a) sa achite integral si la termen contravaloarea facturii reprezentand serviciile de furnizare a gazelor naturale prestate;
    b) sa nu revanda gazele naturale contractate;
    c) sa permita accesul imputernicitului furnizorului la postul/statia de reglare-masurare/echipamentul de masura;
    d) sa permita accesul persoanelor imputernicite de furnizor pentru a efectua verificarea sau revizia periodica a instalatiei de utilizare;
    e) sa faca dovada, in scris, emisa cu maximum 6 luni inainte de data verificarii sau a reviziei instalatiei de utilizare, privind curatarea si verificarea cosurilor de fum, efectuata de o firma specializata;
    f) sa foloseasca exclusiv aparate de utilizare care respecta normele ISCIR si care sunt autorizate pentru functionare, in conformitate cu reglementarile in vigoare, si sa nu influenteze parametrii de ardere ai acestora;
    g) sa efectueze verificarea periodica a aparatelor de utilizare autorizate ISCIR si repararea acestora, exclusiv prin intermediul unitatilor autorizate ISCIR;
    h) sa suporte cheltuielile legate de inlocuirea, de catre agenti economici autorizati de ANRGN, a portiunilor de conducta sau a armaturilor din instalatia de utilizare, care la proba de etanseitate efectuata in timpul operatiunilor de verificare si revizie periodica au scapari si nu pot fi remediate;
    i) sa pastreze intacte contorul, sigiliile metrologice, precum si instalatiile furnizorului aflate pe proprietatea consumatorului casnic;
    j) sa efectueze modificarile instalatiei de utilizare numai pe baza aprobarilor legale si numai cu agenti economici autorizati de ANRGN;
    k) sa sesizeze imediat furnizorul in legatura cu orice defectiune pe care o constata in functionarea contorului de masurare sau a instalatiei de utilizare, delimitata conform pct. 2 din cap. I;
    l) sa suporte costul reparatiei aparatelor de masurare si/sau a echipamentelor, cand acestea s-au defectat ca urmare a culpei proprii;
    m) sa suporte cheltuielile aferente operatiei de inlocuire temporara a contorului si/sau expertizei metrologice, in cazul in care sesizarea sa cu privire la functionarea contorului de masurare se dovedeste neintemeiata;
    n) sa nu ridice constructii, sa nu depoziteze materiale, respectiv sa nu efectueze lucrari subterane pe traseele instalatiilor de utilizare a gazelor naturale, precum si pe traseele instalatiilor furnizorului aflate pe proprietatea consumatorului casnic, fara acordul prealabil al furnizorului;
    o) sa constituie garantia solicitata de catre furnizor, in conditiile prevazute la pct. 1 lit. D din cap. II;
    p) sa achite contravaloarea abonamentului zilnic pana la data rezilierii contractului de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi casnici, in situatia intreruperii furnizarii gazelor naturale;
    q) sa nu deterioreze aparatele de masurare, echipamentele si alte instalatii ale furnizorului, aflate pe proprietatea consumatorului casnic;
    r) sa notifice furnizorului orice schimbare cu privire la datele de identificare a consumatorului casnic, prevazute in contractul de furnizare pentru consumatorii captivi casnici.

    CAP. 4
    Raspunderea contractuala

    1. Angajarea raspunderii furnizorului/consumatorului de gaze naturale este conditionata de indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
    a) notificarea de catre consumator/furnizor a situatiei constatate, in limita termenului de prescriptie prevazut de legislatia in vigoare;
    b) prezentarea de catre consumator/furnizor furnizorului/consumatorului a documentelor justificative care atesta nivelul daunelor.
    2. In cazul consumului fraudulos constatat de organele competente, consumatorul va datora furnizorului daune pentru gazele naturale consumate fraudulos, in valoare egala cu contravaloarea cantitatii de gaze naturale calculata la debitul maxim instalat, pentru 12 ore pe zi, pe o perioada de 12 luni.

    CAP. 5
    Forta majora

    1. Cu exceptia situatiilor de notorietate, cum ar fi cutremurele de pamant, inundatiile si altele asemenea, partea care invoca un caz de forta majora este obligata sa il notifice celeilalte parti in termen de 10 zile calendaristice de la data incetarii evenimentului, notificare urmata de remiterea documentelor justificative in termen de 30 de zile calendaristice de la aceeasi data; de asemenea, partea in cauza este obligata sa ia masurile necesare in vederea limitarii consecintelor produse de un asemenea caz.
    2. In situatia in care cazul de forta majora nu inceteaza in termen de 60 de zile calendaristice de la data producerii acestuia, oricare dintre parti are dreptul sa trimita celeilalte parti o notificare privind incetarea de plin drept a contractului de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi casnici, fara ca vreuna dintre ele sa pretinda daune-interese.

    CAP. 6
    Notificari

    1. Cu exceptia modificarii si/sau a completarii prezentelor conditii generale de contractare, prin decizie a presedintelui ANRGN, toate notificarile vor fi transmise in scris, prin remitere directa sau prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
    2. Termenul de notificare este de 15 zile calendaristice de la data producerii evenimentului, care trebuie notificat, daca prin contractul de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi casnici nu se prevede un alt termen.
    3. In cazul in care notificarea se face prin posta, aceasta va fi transmisa prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, considerandu-se primita de destinatar la data semnarii de catre acesta a confirmarii de primire.

    CAP. 7
    Dispozitii finale

    1. Termenii utilizati sunt definiti in anexa nr. 2, in Codul tehnic al sectorului gazelor naturale, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN, precum si in celelalte reglementari in vigoare.
    2. Anexa nr. 1 "Modul de recalculare a consumului de gaze naturale ca urmare a defectarii aparatelor de masura" si anexa nr. 2 "Definirea termenilor utilizati" fac parte integranta din prezentele conditii generale de contractare.

    ANEXA 1
    la conditiile generale de contractare

                                   MODUL
de recalculare a consumului de gaze naturale ca urmare a defectarii aparatelor de masura

    1. Recalcularea consumului de gaze naturale ca urmare a defectarii aparatelor de masura se realizeaza astfel:
    a) prin media consumului pe perioadele corespondente din ultimii 3 ani, daca defectiunea constatata este din categoria inregistrari aleatorii ale consumului sau antrenari simultane ale rolelor cifrate; daca nu este posibila calcularea mediei pe ultimii 3 ani, recalcularea consumului are la baza media zilnica realizata in proxima luna calendaristica in care aparatul a functionat efectiv;
    b) prin procent, calculat ca medie a depasirilor limitelor admise ale erorilor de masurare pentru debitele la care s-au efectuat verificarile, in cazul respingerii contorului la proba de verificare a justetei indicatiilor;
    c) prin procent, stabilit ca diferenta intre valorile erorilor de masurare obtinute in instalatie etansa si in instalatie neetansa, in cazul respingerii contorului la proba de verificare a etanseitatii, sub conditia ca neetanseitatea contorului sa fie dupa mecanismul de masurare.
    2. Neintelegerile care pot aparea din aplicarea defectuoasa a prevederilor pct. 1 se rezolva pe cale amiabila sau, in caz contrar, vor fi solutionate de catre instanta de judecata competenta ori vor fi supuse arbitrajului.

    ANEXA 2
    la conditiile generale de contractare

                      DEFINIREA TERMENILOR UTILIZATI

    - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale - ANRGN - institutie publica autonoma de interes national, cu personalitate juridica, aflata in coordonarea primului-ministru, independenta din punct de vedere decizional, care elaboreaza, aplica si monitorizeaza respectarea sistemului de reglementari obligatorii la nivel national, necesar pentru functionarea sectorului si a pietei gazelor naturale in conditii de eficienta, siguranta, concurenta, transparenta, tratament nediscriminatoriu al participantilor la piata gazelor naturale si de protectie a consumatorilor si a mediului;
    - aparat de utilizare - sistem complex destinat sa consume gaze naturale (combustibil), cu indeplinirea conditiilor legale pentru functionare, parte componenta a instalatiei de utilizare a gazelor naturale;
    - bransament - conducta de legatura, prin care circula gaze naturale nemasurate din conducta de distributie/SNT pana la iesirea din robinetul de bransament, respectiv statia sau postul de reglare;
    - cartela-client - suport material prin care se realizeaza transferul informatiilor privind consumul de gaze naturale de la furnizor la consumator si invers;
    - caz fortuit - eveniment viitor, relativ imprevizibil si insurmontabil, care atrage reconsiderarea obligatiilor contractuale ale partii in cauza;
    - cititor-incasator - imputernicit al operatorului de distributie a gazelor naturale, pentru citirea indexului contorului de gaze naturale, transmiterea si incasarea contravalorii facturilor emise de furnizor, dupa caz;
    - clasa de exactitate - clasa de mijloace de masurare care satisfac anumite conditii metrologice, destinate sa mentina erorile in limite specificate (definitie conform SR 13251/1996);
    - conducta de alimentare din amonte - conducta, inclusiv instalatiile, echipamentele si dotarile aferente, prin care se asigura vehicularea gazelor naturale de la obiectivele de productie/inmagazinare pana la sistemul de transport/distributie;
    - consum fraudulos - consum bazat pe inselaciune, in vederea obtinerii unui folos material injust, de natura sa cauzeze un prejudiciu;
    - consumatorul casnic - consumator care achizitioneaza gaze naturale pentru consumul casnic propriu;
    - contor de masurare - aparat destinat sa masoare volumele de gaze naturale consumate si care indeplinesc cerintele impuse de legislatia metrologica in vigoare;
    - contor de masurare cu sistem de preplata cu cartela-client - aparat sau ansamblu de echipamente conectate intre ele, destinate sa masoare volumele de gaze naturale consumate, platite in avans prin incarcarea cartelei-client;
    - credit - cantitatile de gaze naturale platite in avans, incarcate pe cartela-client;
    - credit de urgenta - procent din ultimul credit incarcat pe cartela-client, stabilit de furnizorul de gaze naturale, destinat sa asigure continuitatea furnizarii gazelor naturale de la consumarea ultimului credit si pana la incarcarea noului credit, in situatii precum: sarbatori legale, zile nelucratoare si altele asemenea;
    - debit maxim instalat - suma debitelor maxime, exprimate in mc/h, ale aparatelor de utilizare existente intr-o instalatie de utilizare;
    - debit maxim - volum de gaze naturale care trece timp de o ora printr-un aparat - contor, regulator, instalatie de utilizare, arzator si altele asemenea - la presiunea de lucru maxima indicata de producator;
    - debit nominalizat - debit exprimat in mc/h, care se acorda unui consumator casnic in baza cererii acestuia, destinat asigurarii necesarului de consum la aparatele de utilizare;
    - forta majora - imprejurare externa cu caracter exceptional, absolut invincibila si imprevizibila. Forta majora exonereaza de raspundere partea care o invoca, sub conditia ca imprejurarea in cauza sa impiedice direct sau indirect partea respectiva sa-si indeplineasca obligatiile ce-i revin conform contractului sau legii. Cazurile de forta majora includ, fara a se limita la acestea, actele de razboi, rebeliunile, tulburarile civile, asediile, starea de urgenta, calamitatile naturale, alunecarile de teren, accidentele grave in sistemul de distributie;
    - furnizor - persoana juridica, titulara a licentei de furnizare a gazelor naturale, care comercializeaza gaze naturale in baza unui contract de furnizare;
    - gaze naturale - gazele libere din zacamintele de gaz metan, gazele dizolvate in titei, cele din capul de gaze asociat zacamintelor de titei, precum si gazele rezultate din extractia sau separarea hidrocarburilor lichide;
    - instalatie de utilizare - ansamblul de conducte, aparate si accesorii, inclusiv focarul si cosul de evacuare a gazelor de ardere, situat dupa statia/postul de reglare a presiunii si masurare a debitului, dupa caz, cu exceptia aparatului de masurare a debitului, care face parte din sistemul de distributie;
    - istoric de consum - consum de gaze naturale exprimat in unitati de volum - mc, realizat intr-o anumita perioada evidentiata in baza de date a operatorului de distributie;
    - loc de consum - amplasamentul instalatiilor de utilizare ale unui consumator, unde se consuma gazele naturale furnizate si unde masurarea se face prin intermediul unui sistem de masurare; un consumator poate avea mai multe locuri de consum;
    - metru cub de gaze naturale - cantitatea de gaze naturale care ocupa volumul unui cub cu latura de 1 metru, in conditii standard, la temperatura de 15 grade C si presiunea de 1,01325 bar;
    - parametrii instalatiilor de utilizare in procesul de ardere a gazelor naturale - totalitatea parametrilor de calitate a gazelor naturale - debit, presiune, temperatura -, care trebuie intruniti la intrarea in aparatul de utilizare;
    - parametrii de ardere ai aparatelor de utilizare - proportia amestecului gaze naturale/aer, stabilitatea flacarii;
    - post de reglare-masurare - ansamblul de aparate, armaturi si accesorii, amplasat intr-o firida, cabina sau direct pe agregate tehnologice, prin care se fac reducerea-reglarea presiunii, precum si masurarea debitelor de gaze masurate;
    - punct de masurare - loc de amplasament al contorului de masurare a gazelor naturale;
    - retea de distributie - ansamblul de conducte conectate intre ele, inclusiv instalatiile si echipamentele aferente pentru vehicularea gazelor naturale in regim de presiune, conform reglementarilor tehnice specifice;
    - robinet de bransament - robinet montat la capatul bransamentului, in aval, prin care se poate opri alimentarea cu gaze naturale a unui consumator;
    - sistem de distributie - retea de distributie, respectiv ansamblul compus din conducte, instalatii de reglare-masurare, aparate si accesorii, care functioneaza la presiunea de lucru de pana la 6 bari inclusiv, cu exceptia instalatiei de utilizare;
    - Sistem national de transport - retea de transport al gazelor naturale, respectiv ansamblul de conducte magistrale, precum si instalatiile, echipamentele si dotarile aferente acestora, care functioneaza la presiune mai mare de 6 bari, prin care se asigura preluarea gazelor naturale extrase din perimetrele de exploatare sau a celor provenite din import si transportul acestora in vederea livrarii catre distribuitori, consumatori directi, la inmagazinare, la export si catre beneficiarii din alte tari;
    - statia de reglare-masurare - ansamblul instalatiilor de reducere si reglare a presiunii, masurarea debitului, filtrare si odorizare, conectate printr-un racord la conducte colectoare, de transport sau distributie si care alimenteaza un sistem de distributie, un consumator sau un grup de consumatori.

    ANEXA 2

                     CONDITII GENERALE DE CONTRACTARE
          pentru consumatorii captivi noncasnici de gaze naturale

    CAP. 1
    Cerinte generale

    1. Gazele naturale furnizate sunt destinate exclusiv consumului la aparatele de utilizare, prevazute in dosarul tehnic, instalate in baza debitului nominalizat si autorizate pentru functionare in conformitate cu reglementarile Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, denumita in continuare ISCIR.
    2. Masurarea gazelor naturale furnizate se face, prin intermediul contoarelor/sistemelor si echipamentelor de masurare, in conformitate cu prevederile Regulamentului de masurare a cantitatilor de gaze naturale tranzactionate la consumatorii captivi, aprobat prin decizie a presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale, denumita in continuare ANRGN.
    3. Contravaloarea gazelor naturale consumate se determina prin inmultirea numarului de zile corespunzatoare perioadei de facturare cu valoarea abonamentului zilnic, la care se adauga cantitatea de gaze naturale consumata, corespunzatoare facturii, inmultita cu valoarea componentei volumetrice.
    4. In cazul modificarii pretului final reglementat al gazelor naturale, calculul contravalorii serviciilor de furnizare a gazelor naturale prestate se face pe baza mediei zilnice a consumului realizat intre doua citiri consecutive, inmultita cu numarul de zile corespunzatoare fiecarei perioade si cu aplicarea pretului final reglementat al gazelor naturale.
    5. Pentru consumatorii noncasnici a caror activitate are caracter sezonier, efectuarea de revizii tehnice dispuse de furnizor in instalatiile de distributie a gazelor naturale nu se va realiza in perioada activitatii acestora. In cazul acestor consumatori abonamentul va fi platit pe perioada de valabilitate a contractului.
    6. Pentru consumatorii noncasnici a caror activitate se caracterizeaza prin continuitate - de tipul unitatilor cu foc continuu, acestia sunt obligati, prin natura activitatii desfasurate, sa utilizeze combustibili alternativi pe perioada intreruperii sau limitarii in furnizarea gazelor naturale, dupa caz.

    CAP. 2
    Drepturile si obligatiile furnizorului de gaze naturale

    1. Furnizorul de gaze naturale are urmatoarele drepturi:
    A. sa incaseze contravaloarea facturii reprezentand serviciile de furnizare a gazelor naturale prestate;
    B. sa precizeze pe versoul facturii emise datele/informatiile pe care le considera ca fiind necesare si/sau utile in derularea contractului de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi noncasnici;
    C. sa limiteze furnizarea gazelor naturale la consumatorul noncasnic, in situatiile in care este posibil din punct de vedere tehnic, in urmatoarele cazuri:
    a) neachitarea facturii reprezentand contravaloarea serviciilor de furnizare a gazelor naturale prestate, la termenele stabilite prin contractul de furnizare, a altor servicii efectuate de furnizor, rezultate din obligatiile acestuia si neincluse in pretul final reglementat, a majorarilor de intarziere aferente sau a eventualelor daune-interese rezultate din deteriorarea unor instalatii ale furnizorului, cand acestea se datoreaza culpei consumatorului noncasnic;
    b) din dispozitie a Dispeceratului National de Gaze Naturale, in conditiile in care sunt periclitate siguranta si integritatea Sistemului national de transport al gazelor naturale, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
    c) nerespectarea de catre consumatorul noncasnic a graficului orar/zilnic/lunar al consumului de gaze naturale, convenit cu furnizorul;
    D. sa intrerupa si/sau sa limiteze, la alegerea furnizorului, furnizarea gazelor naturale la consumatorul noncasnic in urmatoarele cazuri:
    a) incetarea valabilitatii contractului;
    b) caz de forta majora, sub conditia respectarii prevederilor cap. VI;
    c) stare de necesitate, cand se pericliteaza viata sau sanatatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale;
    d) potential consum fraudulos de gaze naturale constatat de furnizor;
    e) neachitarea facturii la termenele stipulate prin contractul de furnizare;
    f) in situatia in care consumatorul noncasnic modifica instalatia de utilizare, nerespectand prevederile legale in vigoare;
    g) in cazul intreruperilor programate in sistemul de distributie a gazelor naturale;
    h) din dispozitie a Dispeceratului National de Gaze Naturale, in conditiile in care sunt periclitate siguranta si integritatea Sistemului national de transport al gazelor naturale, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
    i) in cazul in care consumatorul noncasnic, pentru aparatele de utilizare prevazute in reglementarile ISCIR, nu detine autorizarea pentru functionare tehnica ISCIR sau nu efectueaza verificarea tehnica periodica a aparatului de utilizare prin intermediul unitatilor autorizate ISCIR;
    j) nerespectarea de catre consumatorul noncasnic a limitelor zonelor de protectie si de siguranta ale instalatiilor furnizorului aflate pe proprietatea consumatorului noncasnic, conform legislatiei in vigoare;
    k) interventia consumatorului noncasnic la instalatiile de reglare-masurare;
    l) nepermiterea accesului persoanelor imputernicite de furnizor, in scopul de a schimba, de a verifica sau de a citi aparatele de masurare sau de a verifica si de a remedia defectiunile intervenite la instalatiile furnizorului, pe baza unei instiintari scrise transmise de furnizor, cand acestea se afla pe proprietatea consumatorului noncasnic; este exceptata de la obligatia instiintarii scrise situatia prevazuta la lit. d);
    E. sa verifice, ori de cate ori este necesar, echipamentele de masurare situate in incinta consumatorului, pe baza unei instiintari scrise transmise de catre furnizor;
    F. sa solicite consumatorului noncasnic care a ajuns in situatia de intrerupere a furnizarii pentru neplata, constituirea, in vederea reluarii furnizarii, a unei garantii, in conformitate cu prevederile Regulamentului privind accesul la sistemele de distributie a gazelor naturale, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.043/2004, cu modificarile ulterioare, valoarea garantiei se calculeaza pentru un consum mediu de 30 de zile calendaristice, calculat pe ultimele 12 luni, la pretul final reglementat al gazelor naturale, inclusiv T.V.A., valabil la data constituirii acesteia. Garantia se va returna consumatorului, dupa scaderea eventualelor debite, in cazul rezilierii contractului de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi noncasnici sau daca timp de 2 ani consecutivi consumatorului noncasnic nu i-a fost intrerupta sau limitata furnizarea gazelor naturale pentru neplata. In cazul neconstituirii garantiei, contractul de furnizare poate fi reziliat de catre furnizor printr-o notificare trimisa de acesta, rezilierea operand de drept, fara punere in intarziere si fara nici o alta formalitate.
    In cazul neindeplinirii obligatiei de plata a facturii reprezentand contravaloarea serviciilor de furnizare a gazelor naturale prestate in ziua imediat urmatoare expirarii termenului de gratie prevazut in Legea nr. 469/2002 privind unele masuri pentru intarirea disciplinei contractuale, cu modificarile ulterioare, furnizorul va trece de drept la executarea garantiei constituite de catre consumatorul noncasnic, astfel:
    a) in cazul in care contravaloarea facturii neachitate este mai mica decat garantia constituita, consumatorul noncasnic este obligat sa reconstituie garantia, in termen de 10 zile calendaristice de la data executarii, calculata la pretul final reglementat al gazelor naturale, inclusiv T.V.A., valabil la data reconstituirii acesteia si pentru cantitatea prevazuta la lit. F; nerespectarea termenului de reconstituire a garantiei atrage limitarea furnizarii gazelor naturale, atunci cand este posibil din punct de vedere tehnic, cu un preaviz transmis cu minimum 3 zile calendaristice inainte de limitare, in ziua imediat urmatoare expirarii termenului de gratie prevazut in Legea nr. 469/2002, cu modificarile ulterioare, urmata de intreruperea furnizarii gazelor naturale, cu preaviz transmis cu minimum 3 zile calendaristice inainte de intrerupere, incepand cu a 6-a zi calendaristica de la expirarea termenului de gratie prevazut in Legea nr. 469/2002, cu modificarile ulterioare; furnizorul are posibilitatea rezilierii contractului de furnizare, printr-o notificare trimisa de acesta, rezilierea operand de drept, fara punere in intarziere, si/sau a debransarii, in cazul nereconstituirii garantiei, incepand cu a 31-a zi calendaristica de la expirarea termenului de gratie prevazut in Legea nr. 469/2002, cu modificarile ulterioare; furnizorul este obligat sa reia furnizarea in termen de maximum 24 de ore de la data la care se face dovada reconstituirii garantiei; sunt exceptate de la obligatia reluarii furnizarii in termen de 24 de ore cazurile in care contractul de furnizare a fost reziliat;
    b) in cazul in care contravaloarea facturii neachitate este mai mare decat garantia constituita, se vor aplica prevederile lit. a) referitoare la limitare/intrerupere/reluare a furnizarii si de reziliere a contractului de furnizare, dupa caz, atat in ceea ce priveste debitele restante ramase la plata, cat si pentru reconstituirea garantiei.
    2. Furnizorul de gaze naturale are urmatoarele obligatii:
    a) sa furnizeze gaze naturale consumatorului noncasnic, in conditiile stipulate in contractul de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii noncasnici; reluarea furnizarii se face in conformitate cu reglementarile in vigoare, precum si dupa achitarea tarifului aferent reluarii furnizarii/reconectarii;
    b) sa intrerupa furnizarea la cererea consumatorului noncasnic, in conformitate cu prevederile pct. 1 lit. b) din cap. III;
    c) sa asigure presiunea si conditiile de calitate a gazelor naturale furnizate, in conformitate cu reglementarile in vigoare, cu exceptia cazului fortuit in care calitatea gazelor naturale la intrarea in sistemul de distributie nu este in conformitate cu prevederile normelor tehnice aplicabile si/sau a cazului in care presiunea de intrare in sistemul de distributie nu este in conformitate cu prevederile normelor tehnice aplicabile; exceptia opereaza pana la data de 30 iunie 2006;
    d) sa factureze lunar consumatorului noncasnic contravaloarea serviciilor de furnizare a gazelor naturale prestate;
    e) sa precizeze pe versoul facturii emise termenele la care pot avea loc limitarea/intreruperea/reluarea furnizarii si rezilierea contractului, in caz de neachitare de catre consumatorul noncasnic a obligatiilor de plata;
    f) sa asigure masurarea cantitatilor de gaze naturale exclusiv prin aparate si echipamente de masurare, certificate in conformitate cu reglementarile metrologice in vigoare la data instalarii echipamentelor si/sau aparatelor;
    g) sa verifice contorul/echipamentele de masurare la termenele prevazute de legislatia metrologica in vigoare si la sesizarea consumatorului;
    h) sa suporte cheltuielile aferente expertizei metrologice, precum si ale operatiunilor aferente acesteia, in cazul in care sesizarea consumatorului cu privire la functionarea contorului de masurare se dovedeste intemeiata; in situatia in care contorul este defect si nereparabil, furnizorul este obligat sa asigure, pe cheltuiala proprie, masurarea cantitatilor de gaze cu mijloace de masurare, conform prevederilor Regulamentului de masurare a cantitatilor de gaze naturale tranzactionate la consumatorii captivi;
    i) sa furnizeze consumatorului noncasnic, la solicitarea acestuia, contra cost, informatii privind istoricul de consum pentru o perioada de maximum un an anterior solicitarii;
    j) sa raspunda la orice sesizare a consumatorului noncasnic privind serviciul de furnizare;
    k) sa recalculeze consumul, pentru o perioada de cel mult 3 luni de la data inregistrarii reclamatiei, atunci cand se constata defectarea contorului, in conformitate cu modul de recalculare a consumului de gaze naturale ca urmare a defectarii aparatelor de masura, prevazut in Regulamentul de masurare a cantitatilor de gaze naturale tranzactionate la consumatorii captivi;
    l) sa programeze, sa anunte si sa efectueze reviziile si reparatiile planificate ale instalatiilor sale aflate pe proprietatea consumatorului;
    m) sa anunte consumatorul noncasnic despre intreruperile programate si durata acestora, prin intermediul mass-media si/sau prin afisarea la locurile de consum afectate;
    n) sa anunte telefonic consumatorului, in maximum 3 ore de la primire, dispozitia Dispeceratului National de Gaze Naturale privind limitarea sau intreruperea furnizarii, in conditiile in care sunt periclitate siguranta si integritatea Sistemului national de transport al gazelor naturale, si sa notifice ulterior consumatorului aceasta situatie in maximum 12 ore;
    o) sa nu deterioreze bunurile apartinand consumatorului noncasnic si sa aduca partile de constructii executate in starea lor functionala, daca au fost deteriorate din culpa sa, conform reglementarilor privind respectarea calitatii in constructii;
    p) in conditiile permiterii accesului de catre consumator, sa reia furnizarea gazelor naturale la consumatorul noncasnic, in termen de maximum 24 de ore de la data incetarii motivului intreruperii, cu exceptia situatiilor prevazute la lit. D a), b), c) si d) de la pct. 1 din cap. II;
    q) sa raspunda la sesizarea consumatorului privind nerespectarea parametrilor de debit si presiune si a conditiilor de calitate a gazelor naturale;
    r) sa raspunda la orice reclamatie sau solicitare scrisa referitoare la inlocuirea contoarelor/sistemelor si a echipamentelor de masurare, schimbarea amplasamentului acestora, remedierea lor si altele asemenea;
    s) sa raspunda la sesizarile privind datele si/sau informatiile cuprinse in factura emisa de furnizor;
    t) sa respecte prevederile Standardului de performanta specific activitatii pentru care este titular al licentei emise de ANRGN;
    u) sa precizeze consumatorului noncasnic, in cazul notificarii privind limitarea, nivelul de presiune pana la care se face limitarea si termenele de limitare, dupa caz;
    v) sa notifice consumatorului noncasnic, inclusiv prin indicarea in factura, orice schimbare cu privire la datele de identificare a furnizorului, prevazute in contractul de furnizare pentru consumatorii captivi noncasnici.

    CAP. 3
    Drepturile si obligatiile consumatorului noncasnic de gaze naturale

    1. Consumatorul noncasnic de gaze naturale are urmatoarele drepturi:
    a) sa consume gaze naturale in conformitate cu prevederile contractului de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii noncasnici;
    b) sa solicite in scris intreruperea, contra cost, a furnizarii gazelor naturale, printr-o notificare transmisa furnizorului cu minimum 15 zile calendaristice inainte de data intreruperii, precizand totodata si data reluarii furnizarii; pe perioada intreruperii consumatorul noncasnic este obligat la plata abonamentului zilnic;
    c) sa aiba acces la aparatele de masurare pentru decontare care nu sunt pe proprietatea consumatorului noncasnic, in prezenta personalului imputernicit al furnizorului;
    d) sa solicite inlocuirea, pe cheltuiala sa, a contorului/echipamentului de masurare corespunzator cerintelor din Regulamentul de masurare a cantitatilor de gaze naturale tranzactionate la consumatorii captivi.
    2. Consumatorul noncasnic de gaze naturale are urmatoarele obligatii:
    a) sa achite integral si la termen contravaloarea facturii emise;
    b) sa constituie garantia solicitata de furnizor in conditiile prevazute la lit. F a pct. 1 din cap. II;
    c) sa nu revanda gazele naturale contractate;
    d) sa pastreze intacte contorul de masurare, sigiliile metrologice si cele ale furnizorului de la racordurile acestuia, precum si toate celelalte instalatii ale furnizorului aflate in incinta consumatorului noncasnic;
    e) sa efectueze modificarile sau extinderile instalatiilor de utilizare pe baza aprobarilor legale si numai cu agenti economici autorizati de ANRGN;
    f) sa sesizeze imediat furnizorul in legatura cu orice defectiune pe care o constata in functionarea contorului de masurare si sa asigure accesul imputernicitului furnizorului la acesta;
    g) sa suporte cheltuielile aferente operatiei de inlocuire temporara si expertizei metrologice, in cazul in care sesizarea sa cu privire la functionarea contorului de masurare se dovedeste neintemeiata;
    h) sa suporte cheltuielile aferente verificarii metrologice a echipamentului aflat in proprietatea sa, inclusiv a reparatiilor necesare mentinerii in clasa de exactitate;
    i) sa ia masurile necesare pentru incadrarea consumului de gaze naturale in limitele convenite cu furnizorul si stipulate in contractul de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii noncasnici;
    j) sa asigure acces liber imputernicitului furnizorului la instalatiile si echipamentele furnizorului aflate in incinta consumatorului, pe baza de instiintare scrisa;
    k) sa asigure acces liber imputernicitului furnizorului la instalatia de utilizare, in baza unui program convenit de parti;
    l) sa efectueze reviziile si reparatiile planificate ale instalatiilor de utilizare, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
    m) sa foloseasca exclusiv aparatele de utilizare care sunt autorizate de ISCIR pentru functionare, in conformitate cu reglementarile in vigoare, si sa nu influenteze parametrii de ardere ai aparatelor de utilizare;
    n) sa puna la dispozitie furnizorului fisele de evidenta a lucrarilor periodice de verificare/revizie tehnica periodica, in termen de valabilitate, precum si actele justificative din care sa rezulte asigurarea exploatarii si intretinerii corecte a instalatiilor de utilizare a gazelor naturale;
    o) sa achite contravaloarea abonamentului zilnic, precum si toate obligatiile de plata pana la termenul de reziliere a contractului;
    p) sa solicite in scris furnizorului luarea de masuri pentru remedierea defectiunilor constatate la instalatiile furnizorului situate in incinta consumatorului;
    q) sa denunte unilateral contractul in cazul in care dobandeste statutul de consumator eligibil in conformitate cu reglementarile ANRGN;
    r) sa notifice furnizorului orice schimbare cu privire la datele de identificare a consumatorului noncasnic, prevazute in contractul de furnizare pentru consumatorii noncasnici.

    CAP. 4
    Notificari

    1. Cu exceptia modificarilor conditiilor generale prin decizie a presedintelui ANRGN, toate notificarile se vor transmite in scris, prin remitere directa, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau prin fax cu confirmare de primire.
    2. Termenul de notificare este de 15 zile calendaristice de la data producerii evenimentului care trebuie notificat, daca prin contractul de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii noncasnici nu se prevede un alt termen.
    3. In cazul in care notificarea se face prin posta, aceasta va fi transmisa prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, considerandu-se primita de destinatar la data mentionata pe aceasta confirmare de catre oficiul postal primitor.
    4. Notificarile transmise prin fax se considera primite in prima zi lucratoare dupa ce au fost expediate, confirmarea electronica de transmitere prin fax fiind considerata dovada receptiei. Notificarile remise personal se considera primite in ziua inregistrarii lor la destinatar.

    CAP. 5
    Raspunderea contractuala

    1. In cazul consumului fraudulos constatat de organele competente, consumatorul va datora furnizorului despagubiri pentru gazele naturale consumate fraudulos conform prejudiciului cauzat, dar care nu vor putea fi in nici un caz inferioare unei valori egale cu echivalentul contravalorii cantitatii de gaze naturale, calculata la debitul maxim instalat, pentru 24 de ore, pe o perioada de 3 luni.
    2. a) In cazul depasirii varfului de consum, fara acordul furnizorului, de catre consumatorii noncasnici incadrati in categoriile B5 si B6, acestia vor datora furnizorului contravaloarea abonamentului, calculat in functie de noul varf de consum, pentru perioada anterioara momentului inregistrarii depasirii varfului de consum, dar nu mai mult decat inceputul anului calendaristic curent si pentru perioada ulterioara de valabilitate a contractului.
    b) In cazul neasigurarii varfului de consum, furnizorul va datora consumatorilor noncasnici incadrati in categoriile B5 si B6 contravaloarea abonamentului, calculat in functie de diferenta dintre varful de consum din contract si cel efectiv asigurat de furnizor, pentru perioada anterioara momentului neasigurarii varfului de consum, dar nu mai mult decat inceputul anului calendaristic curent si pentru perioada ulterioara de valabilitate a contractului.

    CAP. 6
    Forta majora

    1. Partea care invoca un caz de forta majora este obligata sa il notifice celeilalte parti in termen de 10 zile calendaristice de la data incetarii evenimentului, notificare urmata de remiterea documentelor justificative, respectiv a certificatului emis de Camera de Comert si Industrie a Romaniei, in termen de 30 de zile calendaristice de la aceeasi data; de asemenea, partea in cauza este obligata sa ia masurile necesare in vederea limitarii consecintelor produse de un asemenea caz.
    2. Cazurile de forta majora vor fi certificate de Camera de Comert si Industrie a Romaniei.
    3. Daca pe durata cazului de forta majora furnizorul si/sau consumatorul nu sunt in masura sa-si respecte una sau mai multe dintre obligatiile lor contractuale, partile trebuie sa se intruneasca intr-un termen de 20 de zile calendaristice de la notificarea fortei majore, pentru a adopta masurile pe care le estimeaza necesare pentru a face posibila executarea corespunzatoare a contractului.
    4. In lipsa unui acord al partilor in cele 3 luni de la data producerii unui caz de forta majora, oricare dintre parti va putea pune capat unilateral prezentului contract, cu efect imediat, prin expedierea unei scrisori recomandate cu confirmare de primire.

    CAP. 7
    Dispozitii finale

    Termenii utilizati sunt definiti in anexa care face parte integranta din prezentele conditii generale de contractare, in Codul tehnic al sectorului gazelor naturale, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN, precum si in celelalte reglementari in vigoare.

    ANEXA 1
    la conditiile generale de contractare

                     DEFINIREA TERMENILOR UTILIZATI

    A. caz fortuit - eveniment viitor, relativ imprevizibil si insurmontabil, care atrage reconsiderarea obligatiilor contractuale ale partii in cauza;
    B. consum fraudulos - consum bazat pe inselaciune, in vederea obtinerii unui folos material injust, de natura sa cauzeze un prejudiciu;
    C. consumator noncasnic - consumatorul care achizitioneaza gazele naturale ce nu sunt destinate consumului casnic propriu; acesta poate fi:
    a) consumator industrial - consumatorul care utilizeaza gazele naturale pentru procese tehnologice in industrie:
    - consumator din industria chimica - consumatorul care utilizeaza gazele naturale ca materie prima in industria chimica;
    - producator de energie electrica si/sau termica - consumatorul care utilizeaza gazele naturale pentru producerea de energie electrica si/sau termica;
    - alti consumatori industriali - consumatorul care utilizeaza gazele naturale pentru procese tehnologice in industrie, altele decat ca materie prima in industria chimica, sau pentru producerea de energie electrica si/sau termica;
    b) consumator comercial - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in sectorul comercial - restaurante, hoteluri, centre de afaceri, agricultura sau pentru utilizari similare;
    c) alti consumatori noncasnici   consumatori noncasnici, altii decat consumatorii industriali si comerciali   persoane juridice de drept privat, fara scop lucrativ, institutii publice   unitati din domeniile invatamant, sanatate, cultura, aparare nationala, ordine publica, asistenta sociala, administratie publica, culte si altele asemenea;
    D. forta majora   imprejurare externa cu caracter exceptional, absolut invincibila si imprevizibila. Forta majora exonereaza de raspundere partea care o invoca, sub conditia ca imprejurarea in cauza sa impiedice direct sau indirect partea respectiva sa si indeplineasca obligatiile ce i revin conform contractului sau legii. Cazurile de forta majora includ, fara a se limita la acestea, actele de razboi, rebeliunile, tulburarile civile, asediile, starea de urgenta, calamitatile naturale, cutremurul, alunecarile de teren, accidentele grave in sistemul de distributie.



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 308/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 308 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 308/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu