Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 307 din 12 noiembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 13^1 din aceeasi ordonanta, introduse prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 898 din 11 decembrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Ioana Marilena Chiva  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 13^1 din aceeasi ordonanta, introduse prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, exceptie invocata de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." Bucuresti - Regionala Cluj in Dosarul nr. 2.840/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    La apelul nominal raspunde partea Ministerul Finantelor Publice, prin consilier juridic Nicoleta Negut, lipsind autorul exceptiei si celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice sustine ca exceptia este neintemeiata si solicita respingerea acesteia, deoarece dispozitiile criticate nu infrang prevederile constitutionale referitoare la sistemul legal de impunere. Totodata apreciaza ca majorarile de intarziere intra in sfera raspunderii juridice pentru neindeplinirea indatoririlor constitutionale, astfel cum a constatat si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 179/2002.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, aratand ca dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale, deoarece, pe de-o parte, majorarile de intarziere nu intra in sfera sistemului legal de impunere si, pe de alta parte, achitarea unor obligatii legale nu este incompatibila cu economia de piata, invocand in acest sens si Decizia Curtii Constitutionale nr. 179/2002.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea nr. 2.142 din 7 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.840/2001, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 13^1 din aceeasi ordonanta, introduse prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, exceptie ridicata de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." Bucuresti - Regionala Cluj intr-o cauza administrativa avand ca obiect recursul declarat de autorul exceptiei impotriva unei decizii a Curtii de Conturi - Sectia jurisdictionala.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile criticate instituie o "dubla sanctiune care creeaza o practica neechitabila si impovaratoare pentru subiectii obligatiilor bugetare". Astfel, autorul considera ca textele criticate sunt neconstitutionale deoarece "pentru aceeasi abatere contribuabilul este sanctionat atat cu penalitati de intarziere, cat si cu majorari de intarziere", ceea ce reprezinta o confiscare partiala si totodata incalca prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (8) privind confiscarea unor bunuri, ale art. 53 alin. (2) privind asezarea justa a sarcinilor fiscale, precum si ale art. 134 alin. (2) lit. a) si b) privind obligatia statului de a asigura crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie si protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara.
    Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ opineaza ca exceptia este neintemeiata, intrucat textele criticate se refera la situatii diferite, pentru care sunt prevazute sanctiuni diferite, astfel incat nu se poate sustine existenta unei duble sanctionari a unei abateri financiare.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul arata ca "neexecutarea de catre contribuabil a obligatiilor fiscale la momentul la care acestea au devenit exigibile atrage obligarea sa la plata majorarilor de intarziere prevazute de lege, ca forma de raspundere patrimoniala specifica dreptului fiscal. [...] De asemenea, aplicarea majorarilor de intarziere este imperativa, independenta de orice alta actiune coercitiva instituita de catre stat pentru respectarea normelor privind veniturile bugetare. Sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca <<dupa aplicarea majorarilor de intarziere, aplicarea penalitatilor reprezinta o confiscare partiala>>, incalcandu-se, astfel, dispozitiile art. 41 alin. (8) din Constitutie, nu poate fi primita, intrucat cele doua sanctiuni sunt aplicate independent una de cealalta. Majorarile se aplica pentru achitarea cu intarziere a obligatiilor bugetare si sunt calculate pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua urmatoare scadentei obligatiei bugetare si pana la data realizarii sumei datorate inclusiv, iar penalitatile pentru nevarsarea de catre platitorii obligatiilor bugetare a sumelor calculate si retinute la sursa de catre acestia, insa aplicarea penalitatilor nu are loc dupa cea a majorarilor de intarziere ci, independent de aceasta, la momentul constatarii abaterii, o singura data pentru aceeasi suma retinuta si nevarsata. Pe de alta parte, nu poate fi sustinuta nici invocarea incalcarii art. 53 alin. (3) din Constitutie, intrucat asezarea justa a sarcinilor fiscale despre care face vorbire acest articol se refera la criteriile de stabilire a taxelor si impozitelor, si nicidecum la consecintele neplatii acestora".
    In punctul de vedere comunicat de Avocatul Poporului se arata ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece "instituirea unor sanctiuni prin textele legale criticate constituie o masura de politica fiscala, care are ca scop prevenirea intarzierilor la plata obligatiilor bugetare si, prin aceasta, inlaturarea blocajelor financiare, masura destinata a contribui la crearea unui cadru favorabil de desfasurare a activitatilor economice". De asemenea, se apreciaza ca neplata la scadenta a obligatiilor bugetare atrage plata unor majorari calculate pentru fiecare zi de intarziere si, totodata, plata unor penalitati procentuale, fara ca aceste masuri sa fie injuste, intrucat nimeni nu poate invoca propria-i turpitudine, avand in vedere ca debitorul se afla in intarziere.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si dispozitiile art. 13^1 din aceeasi ordonanta, introduse prin art. I pct. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 53/1997 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 258/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 516 din 30 decembrie 1998.
    Dispozitiile criticate de autor ca fiind neconstitutionale au urmatorul continut:
    - Art. 13: "Pentru achitarea cu intarziere a obligatiilor bugetare, debitorii datoreaza majorari de intarziere, calculate pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei bugetare si pana la data realizarii sumei datorate inclusiv, potrivit prevederilor legale in vigoare.
    Cota majorarilor de intarziere se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, corelata cu taxa oficiala a scontului, stabilita de Banca Nationala a Romaniei.
    In cazul constatarii unor diferente de obligatii bugetare, stabilite de organele competente, majorarile de intarziere se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei bugetare, la care s-a stabilit diferenta, pana la data realizarii acesteia inclusiv, prevederile alin. 1 aplicandu-se in mod corespunzator.
    In cazul obligatiilor bugetare stinse prin compensare, majorarile de intarziere pentru neplata acestor obligatii se calculeaza pana la data la care compensarea a devenit posibila, potrivit legii.";
    - Art. 13^1: "Nevirarea sumelor calculate si retinute la sursa potrivit legii de catre platitorii obligatiilor bugetare se sanctioneaza cu o penalitate de 10% din suma retinuta si nevirata intr-un termen mai mare de 30 de zile.
    Penalitatea prevazuta la alin. 1 se aplica si platitorilor de venituri realizate din Romania de catre persoanele fizice si juridice nerezidente pentru neretinerea impozitului de la aceste persoane.
    Plata cu intarziere a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri bugetare, cu exceptia majorarilor de intarziere, a penalitatilor si a amenzilor, se sanctioneaza cu o penalitate de intarziere de 0,5% pentru fiecare luna si/sau pentru fiecare fractiune de luna de intarziere, incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care acestea aveau termene de plata. Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a majorarilor de intarziere si/sau a penalitatilor.
    Sanctiunea prevazuta la alin. 1 si 2 se aplica de catre organele competente, o singura data pentru aceeasi suma retinuta si nevirata, respectiv, neretinuta, iar aceasta nu inlatura obligatia de plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere, conform legii."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate urmatoarele prevederi ale Constitutiei:
    - Art. 41 alin. (8): "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
    - Art. 53 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.";
    - Art. 134 alin. (2) lit. a) si b): "Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
    b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara;".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile criticate prevad plata majorarilor de intarziere pentru achitarea cu intarziere a obligatiilor bugetare, precum si plata unor penalitati pentru retinerea la sursa a taxelor si impozitelor si nevirarea lor in termenul legal. Aceste prevederi instituie sanctiuni fiscale diferite pentru savarsirea unor fapte diferite, dupa cum urmeaza: pentru achitarea cu intarziere sau pentru neplata obligatiilor bugetare se percep majorarile de intarziere prevazute de art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, pe cand pentru retinerea la sursa si nevirarea sumelor incasate se percep, o singura data, penalitatile prevazute de art. 13^1 din aceeasi ordonanta.
    Ca atare, Curtea constata ca sustinerile autorului exceptiei, referitoare la incalcarea art. 41 alin. (8) din Constitutie, nu pot fi primite, deoarece aceste dispozitii prevad confiscarea, in conditiile legii, a bunurilor destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii. Or, instituirea unor sanctiuni pentru neindeplinirea obligatiilor fiscale nu poate fi considerata o confiscare partiala a averii contribuabilului.
    Cu privire la pretinsa incalcare a prevederilor constitutionale ale art. 53 alin. (2) referitoare la asezarea justa a sarcinilor fiscale, Curtea retine ca acestea nu au incidenta in cauza, deoarece textele criticate nu instituie obligarea la plata a unor sarcini fiscale, ci prevad sanctiuni pentru neachitarea acestora, deci pentru neindeplinirea obligatiilor prevazute de lege. Conform art. 53 alin. (1) din Constitutie, "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice", iar potrivit art. 51 din Constitutie, "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie".
    De asemenea, Curtea constata ca prin dispozitiile legale criticate nu au fost incalcate prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) si b) din Legea fundamentala, cu privire la obligatiile statului de a asigura un cadru favorabil pentru valorificarea factorilor de productie si de a proteja interesele nationale in activitatea economica, intrucat, prin instituirea de sanctiuni impotriva autorilor abaterilor mentionate in textele legale criticate, nu se aduce vreo atingere valorilor aparate de Legea fundamentala, ci, dimpotriva, se descurajeaza comportamentul contrar intereselor nationale in activitatea economica si financiara si se asigura climatul necesar desfasurarii normale a activitatilor comerciale.
    Cu privire la constitutionalitatea art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 179 din 20 iunie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 543 din 25 iulie 2002, respingand exceptia de neconstitutionalitate a acestor dispozitii legale. Neintervenind elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atat solutia, cat si considerentele cuprinse in decizia anterioara isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.

    Fata de cele mai sus aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 13^1 din aceeasi ordonanta, introduse prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, exceptie ridicata de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." Bucuresti - Regionala Cluj in Dosarul nr. 2.840/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 noiembrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Ioana Marilena Chiva



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 307/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 307 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 307/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu