DECIZIE Nr. 305 din 12 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 si 13
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 915 din 16 decembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 si 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata prin Legea nr. 108/1996, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Coremi" - S.A. din Craiova in Dosarul nr. 317/A/2002 al Curtii de
Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind nefondata,
avand in vedere ca prevederile criticate nu sunt contrare dispozitiilor art. 53
din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 martie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 317/A/2002,
Curtea de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului
nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Coremi" - S.A. din Craiova intr-un litigiu ce are ca
obiect anularea unui titlu executoriu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile referitoare la majorarile de intarziere si
penalitati, cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, modificata ulterior, contravin prevederilor
art. 53 din Constitutie.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca prevederile art.
13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, astfel cum a fost modificata,
contravin dispozitiilor art. 53 din Constitutie, intrucat sarcinile fiscale nu
sunt asezate judicios, pentru ca nu este prevazut plafonul maxim al majorarilor
de intarziere, ci "se face trimitere numai la rata dobanzii de referinta a
Bancii Nationale a Romaniei la care se pot adauga cel mult 10 procente, deci
este o fixare a majorarilor doar determinabila si nu determinata". Se
sustine ca si prevederile art. 8 din actul normativ criticat "se inscriu
in aceeasi linie a incalcarii art. 53 din Constitutie".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, deoarece "asezarea justa a
sarcinilor fiscale despre care face vorbire art. 53 din Constitutia Romaniei se
refera la criteriile de stabilire a cuantumului taxelor si impozitelor, si
nicidecum la consecintele neplatii acestora". De asemenea, se arata ca
dispozitiile legale criticate pentru neconstitutionalitate, care prevad ca
majorarile de intarziere se calculeaza "pentru fiecare zi de intarziere,
incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei bugetare si pana la
data realizarii sumei datorate inclusiv, potrivit prevederilor legale in vigoare",
iar cota acestora "se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Finantelor Publice, corelata cu taxa oficiala a scontului,
stabilita de Banca Nationala a Romaniei", implica, in fapt, tocmai o
limitare a cuantumului acestor majorari.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
In scopul stabilirii obiectului exceptiei, Curtea Constitutionala, examinand
atat incheierea de sesizare a instantei de judecata, cat si cererea referitoare
la ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate, constata ca autorul acesteia a
criticat, in mod generic, dispozitiile referitoare la majorarile de intarziere
si la penalitati, iar instanta de judecata, desi prin dispozitivul incheierii
nu precizeaza intinderea exceptiei, totusi isi exprima opinia numai cu privire
la dispozitiile art. 8 si 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
cu modificarile ulterioare. Avand in vedere ca aceste prevederi reglementeaza
stabilirea majorarilor de intarziere, datorate cu titlu de obligatii bugetare,
Curtea constata ca numai ele pot fi supuse controlului de constitutionalitate.
Aceste dispozitii au urmatorul cuprins:
- Art. 8: "Plata obligatiilor bugetare se efectueaza de catre
debitori, distinct, pe fiecare impozit, taxa, contributie sau alte venituri
bugetare, inclusiv majorari de intarziere aferente si penalitati de orice fel,
in urmatoarea ordine:
a) obligatii bugetare cu termene de plata in anul curent;
b) obligatii bugetare reprezentand impozite, taxe, contributii si alte
venituri bugetare datorate si neachitate la data de 31 decembrie a anului
precedent, in ordinea vechimii, pana la lichidarea integrala a acestora;
c) majorari de intarziere si penalitati de intarziere aferente obligatiilor
bugetare prevazute la lit. b);
d) obligatii bugetare cu termene de plata viitoare.
In situatia in care debitorul nu efectueaza plata obligatiilor bugetare,
conform prevederilor alin. 1, creditorul bugetar va proceda la stingerea
obligatiilor bugetare pe care le administreaza in conformitate cu ordinea de
plata reglementata de prezenta ordonanta, despre aceasta fiind instiintat si
debitorul.";
- Art. 13: "Pentru achitarea cu intarziere a obligatiilor bugetare,
debitorii datoreaza majorari de intarziere, calculate pentru fiecare zi de
intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei bugetare si
pana la data realizarii sumei datorate inclusiv, potrivit prevederilor legale
in vigoare.
Cota majorarilor de intarziere se stabileste prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Finantelor Publice, corelata cu taxa oficiala a
scontului, stabilita de Banca Nationala a Romaniei.
In cazul constatarii unor diferente de obligatii bugetare, stabilite de
organele competente, majorarile de intarziere se datoreaza incepand cu ziua
imediat urmatoare scadentei obligatiei bugetare, la care s-a stabilit
diferenta, pana la data realizarii acesteia inclusiv, prevederile alin. 1
aplicandu-se in mod corespunzator.
In cazul obligatiilor bugetare stinse prin compensare, majorarile de
intarziere pentru neplata acestor obligatii se calculeaza pana la data la care
compensarea a devenit posibila, potrivit legii."
Textele constitutionale pretins incalcate de aceste dispozitii legale si
care au relevanta in cauza sunt cele ale art. 53 alin. (2) potrivit carora:
- Art. 53 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure
asezarea justa a sarcinilor fiscale."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile criticate nu incalca prevederile art. 53 alin. (2) din
Constitutie, deoarece instituirea unor majorari de intarziere pentru
neachitarea in termenul legal a obligatiilor bugetare nu intra in sfera
sistemului legal de impuneri, ci in aceea a raspunderii juridice pentru
neindeplinirea indatoririlor prevazute de lege.
Curtea observa ca majorarile de intarziere nu se stabilesc in mod
neplafonat, asa cum opineaza instanta de judecata, ci prin corelare cu unul
dintre mecanismele economiei de piata, si anume cu dobanda de referinta
stabilita de Banca Nationala a Romaniei.
Asupra constitutionalitatii prevederilor art. 13 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile
ulterioare, Curtea Constitutionala s-a pronuntat, in acelasi sens, prin Decizia
nr. 179 din 20 iunie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 543 din 25 iulie 2002. Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa
justifice schimbarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia
pronuntata isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 si 13 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Coremi" - S.A. din
Craiova in Dosarul nr. 317/A/2002 al Curtii de Apel Craiova - Sectia de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 noiembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu