DECIZIE Nr. 305 din 8 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 249/2000 privind constituirea si utilizarea Fondului
special pentru produse petroliere
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 32 din 18 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 privind
constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse petroliere, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Petrotel Lukoil" - S.A. din Ploiesti
in Dosarul nr. 8.746/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
La apelul nominal se prezinta avocatii Antonie Iorgovan si Viorel Anghel,
in calitate de reprezentanti ai Societatii Nationale a Petrolului
"Petrom" - S.A. din Bucuresti, lipsind autorul exceptiei si
Societatea Comerciala "Petromidia" - S.A. din Navodari, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca la dosarul cauzei
s-a depus o cerere din partea Societatii Comerciale "Petrotel Lukoil"
- S.A. din Ploiesti, prin care se solicita amanarea judecarii cauzei in vederea
angajarii unui aparator.
Reprezentantii Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A.
din Bucuresti solicita respingerea cererii de amanare a judecarii cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune cererii formulate de autorul
exceptiei.
Curtea, deliberand, respinge cererea privind amanarea judecarii cauzei.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantii Societatii Nationale a
Petrolului "Petrom" - S.A. din Bucuresti solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 nu incalca
prevederile constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile ordonantei
atacate sunt in concordanta cu prevederile art. 15 alin. (2), art. 21, art. 41
alin. (1), art. 49, art. 51, art. 135 alin. (1) si (6) si ale art. 134 alin.
(1) si (2) din Constitutie, solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 8.746/1999,
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 249/2000 privind constituirea si utilizarea Fondului special
pentru produse petroliere, ridicata de parata Societatea Comerciala "Petrotel
Lukoil" - S.A. din Ploiesti in litigiul avand ca obiect cererea Societatii
Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. din Bucuresti de obligare a
acesteia la plata contravalorii unei cantitati de titei din import si a
penalitatilor de intarziere.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca: ordonanta
criticata "desfiinteaza retroactiv fuziunea prin absorbtie a Companiei
Romane de Petrol de catre Societatea Nationala a Petrolului
<<Petrom>> - S.A." - operatie juridica efectuata la data de 15
iulie 1997 -, incalcandu-se astfel principiul neretroactivitatii legii,
consacrat prin art. 15 alin. (2) din Constitutie; "utilizarea Fondului
constituit, pentru acoperirea obligatiilor de plata aferente fostei Companii
Romane de Petrol, determina ineficienta hotararilor judecatoresti pronuntate in
litigiile avand ca obiect plata datoriilor acesteia", incalcandu-se prin
aceasta art. 21 din Constitutie, privind accesul liber la justitie; prin
dispozitiile ordonantei, "S.C. <<Petrotel Lukoil>> - S.A., in
calitate de persoana de drept privat, este obligata sa faca plati pentru a
acoperi datoriile unei alte persoane juridice de drept privat (Societatea
Nationala a Petrolului <<Petrom>> - S.A.) catre un tert (S.C.
<<Petrolimportexport>> - S.A.)", ceea ce constituie o
incalcare a prevederilor art. 41 alin. (1) teza intai si ale art. 135 alin. (1)
si (6) din Constitutie, privind regimul juridic al proprietatii; Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 249/2000 este neconstitutionala deoarece "producatorilor
si procesorilor din domeniul petrolier le-a fost restrans dreptul de
proprietate asupra bunurilor aflate in patrimoniul lor, restrangere determinata
de necesitatea acoperirii unor datorii ale unei societati comerciale, iar nu de
situatiile exceptionale prevazute expres de art. 49 alin. (1) din
Constitutie"; prin dispozitiile sale ordonanta contravine art. 51 din
Legea fundamentala, privind suprematia Constitutiei, deoarece Guvernul nu a
respectat "principiul neretroactivitatii, accesul liber la justitie si
dreptul de proprietate"; Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 249/2000
contravine "principiilor constitutionale ale economiei de piata,
consacrate in art. 134 alin. (1) si (2) lit. a), intrucat crearea Fondului
special pentru produse petroliere are ca scop plata datoriilor Societatii
Nationale a Petrolului <<Petrom>> - S.A. catre Ministerul
Finantelor, Petrolexport si Conpet, plata care se realizeaza de catre
societatile comerciale care produc si proceseaza titei, ceea ce constituie o
interventie a statului in domeniul unor relatii comerciale".
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala si-a exprimat opinia ca "in
cauza nu exista nici un motiv din cele prevazute de art. 23 din Legea nr.
47/1992, pentru respingerea ca inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul a comunicat punctul sau de vedere in sensul ca prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate si, in consecinta, exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente si concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, prevederile din Legea fundamentala
invocate, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249 din 30 noiembrie 2000 privind
constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse petroliere,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 647 din 12 decembrie
2000.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste prevederi
legale contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (2), privind
neretroactivitatea legii, ale art. 21, privind accesul liber la justitie, ale
art. 41 alin. (1) teza intai, care reglementeaza protectia proprietatii
private, ale art. 49 alin. (1), referitor la restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati, ale art. 51, privind respectarea Constitutiei,
ale art. 134 alin. (1) si (2) lit. a), referitoare la economia de piata si
libertatea comertului, precum si ale art. 135 alin. (1) si (6), privind regimul
juridic al proprietatii.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata urmatoarele:
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 a fost infiintat Fondul
special pentru produse petroliere, avand ca destinatie acoperirea obligatiilor
de plata ale fostei Companii Romane de Petrol, neachitate la data de 13
noiembrie 2000, obligatii care, potrivit art. 7 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 49/1997, au fost preluate de Societatea Nationala a
Petrolului "Petrom" - S.A. din Bucuresti. Mecanismul de constituire a
fondului prevazut la art. 1 din ordonanta consta in includerea in pretul
produselor petroliere livrate, benzina si motorina, obtinute de producatori sau
rezultate din procesare, a unei sume fixe in lei reprezentand echivalentul
sumei de 0,01 dolari S.U.A. Obligatia de a calcula si de a vira sumele
rezultate din aplicarea dispozitiei legale mentionate revine producatorilor si
procesorilor persoane juridice cu sediul in Romania, indiferent de forma de
organizare, natura capitalului si destinatia produsului. Potrivit dispozitiilor
art. 1 alin. 2 si ale art. 7 aceste sume nu intra in baza de impozitare a taxei
pe valoarea adaugata si reprezinta cheltuiala deductibila din punct de vedere
fiscal.
I. Referitor la sustinerea ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 249/2000 incalca prevederile constitutionale ale art. 15 alin.
(2), conform carora "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii
penale mai favorabile", Curtea constata ca aceasta este neintemeiata
deoarece nici una dintre dispozitiile ordonantei nu are un caracter retroactiv.
Pe de alta parte, Curtea constata ca obiectul ordonantei nu il constituie modificarea
statutului unor persoane juridice, astfel cum sustine autorul exceptiei, ci
crearea Fondului special pentru produse petroliere, destinat acoperirii
obligatiilor de plata aferente fostei Companii Romane de Petrol, obligatii
preluate la datoria publica conform prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 72/1997. Nici faptul ca obligatiile de plata, la care se refera
ordonanta criticata, au luat nastere anterior nu justifica sustinerea ca
ordonanta se aplica retroactiv, aceste obligatii de plata existand si
continuand sa produca efecte si la data emiterii ordonantei.
II. Curtea constata ca este neintemeiata si sustinerea autorului exceptiei
potrivit careia dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000
sunt neconstitutionale prin raportare la prevederile art. 21 din Constitutie,
conform carora "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept", deoarece
prin ordonanta criticata nu s-a incalcat in nici un fel dreptul producatorilor
si procesorilor de produse petroliere ori al altor subiecte de drept de a se
adresa instantelor judecatoresti pentru apararea drepturilor lor subiective.
Ordonanta are, pentru Societatea Comerciala "Petrotel Lukoil" - S.A.
din Ploiesti, precum si pentru celelalte persoane juridice aflate in situatia
acesteia, efectul unei cauze legale de stingere a obligatiei de plata. Asadar,
autoarea exceptiei nu se mai afla in situatia de a se apara, pe cale judiciara,
impotriva unei cereri de obligare la plata datoriei rezultate din importul de
titei, efectuat de fosta Companie Romana de Petrol, iar, daca totusi apreciaza
ca s-ar afla intr-o asemenea situatie, nimic nu o impiedica sa-si apere
drepturile in fata instantei de judecata.
III. Analizand critica de neconstitutionalitate referitoare la incalcarea
dispozitiilor constitutionale ale art. 41 alin. (1), teza intai, care
reglementeaza protectia proprietatii private, ale art. 135 alin. (1) si (6),
privind regimul juridic al proprietatii, precum si ale art. 134 alin. (1) si
(2) lit. a), referitoare la economia de piata si libertatea comertului, Curtea
constata ca nici aceasta nu poate fi primita, intrucat din continutul normativ
al ordonantei atacate rezulta ca sumele cu care se alimenteaza Fondul sunt
suportate efectiv de catre consumatorii finali ai produselor petroliere, iar nu
de catre producatorii si procesorii produselor din aceasta categorie, carora le
revine exclusiv obligatia de a calcula si de a vira in contul Fondului aceste
sume, in conditiile si la termenele prevazute in ordonanta.
In conditiile in care sumele mentionate reprezinta cheltuieli deductibile
din punct de vedere fiscal si nu intra in baza de impozitare a taxei pe
valoarea adaugata, nu se poate retine ca aplicarea ordonantei de urgenta
criticate aduce vreo atingere dreptului de proprietate al producatorilor si
procesorilor de produse petroliere ori ca s-ar incalca dispozitiile
constitutionale privind economia de piata si libertatea comertului.
IV. In sfarsit, pentru aceleasi considerente, nu poate fi primita nici
critica de neconstitutionalitate referitoare la incalcarea dispozitiilor
constitutionale cu privire la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertati [art. 49 alin. (1)] si a celor privind obligativitatea
respectarii Constitutiei si a legilor (art. 51).
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 249/2000 privind constituirea si utilizarea Fondului
special pentru produse petroliere, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Petrotel Lukoil" - S.A. din Ploiesti in Dosarul nr. 8.746/1999 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu