Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 305 din  8 noiembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse petroliere

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 32 din 18 ianuarie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa       - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Nicolae Cochinescu - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Petre Ninosu       - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Ioan Vida          - judecator
    Paula C. Pantea    - procuror
    Florentina Geangu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse petroliere, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Petrotel Lukoil" - S.A. din Ploiesti in Dosarul nr. 8.746/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
    La apelul nominal se prezinta avocatii Antonie Iorgovan si Viorel Anghel, in calitate de reprezentanti ai Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. din Bucuresti, lipsind autorul exceptiei si Societatea Comerciala "Petromidia" - S.A. din Navodari, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca la dosarul cauzei s-a depus o cerere din partea Societatii Comerciale "Petrotel Lukoil" - S.A. din Ploiesti, prin care se solicita amanarea judecarii cauzei in vederea angajarii unui aparator.
    Reprezentantii Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. din Bucuresti solicita respingerea cererii de amanare a judecarii cauzei.
    Reprezentantul Ministerului Public nu se opune cererii formulate de autorul exceptiei.
    Curtea, deliberand, respinge cererea privind amanarea judecarii cauzei.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantii Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. din Bucuresti solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 nu incalca prevederile constitutionale.
    Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile ordonantei atacate sunt in concordanta cu prevederile art. 15 alin. (2), art. 21, art. 41 alin. (1), art. 49, art. 51, art. 135 alin. (1) si (6) si ale art. 134 alin. (1) si (2) din Constitutie, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 28 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 8.746/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse petroliere, ridicata de parata Societatea Comerciala "Petrotel Lukoil" - S.A. din Ploiesti in litigiul avand ca obiect cererea Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. din Bucuresti de obligare a acesteia la plata contravalorii unei cantitati de titei din import si a penalitatilor de intarziere.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca: ordonanta criticata "desfiinteaza retroactiv fuziunea prin absorbtie a Companiei Romane de Petrol de catre Societatea Nationala a Petrolului <<Petrom>> - S.A." - operatie juridica efectuata la data de 15 iulie 1997 -, incalcandu-se astfel principiul neretroactivitatii legii, consacrat prin art. 15 alin. (2) din Constitutie; "utilizarea Fondului constituit, pentru acoperirea obligatiilor de plata aferente fostei Companii Romane de Petrol, determina ineficienta hotararilor judecatoresti pronuntate in litigiile avand ca obiect plata datoriilor acesteia", incalcandu-se prin aceasta art. 21 din Constitutie, privind accesul liber la justitie; prin dispozitiile ordonantei, "S.C. <<Petrotel Lukoil>> - S.A., in calitate de persoana de drept privat, este obligata sa faca plati pentru a acoperi datoriile unei alte persoane juridice de drept privat (Societatea Nationala a Petrolului <<Petrom>> - S.A.) catre un tert (S.C. <<Petrolimportexport>> - S.A.)", ceea ce constituie o incalcare a prevederilor art. 41 alin. (1) teza intai si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, privind regimul juridic al proprietatii; Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 este neconstitutionala deoarece "producatorilor si procesorilor din domeniul petrolier le-a fost restrans dreptul de proprietate asupra bunurilor aflate in patrimoniul lor, restrangere determinata de necesitatea acoperirii unor datorii ale unei societati comerciale, iar nu de situatiile exceptionale prevazute expres de art. 49 alin. (1) din Constitutie"; prin dispozitiile sale ordonanta contravine art. 51 din Legea fundamentala, privind suprematia Constitutiei, deoarece Guvernul nu a respectat "principiul neretroactivitatii, accesul liber la justitie si dreptul de proprietate"; Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 contravine "principiilor constitutionale ale economiei de piata, consacrate in art. 134 alin. (1) si (2) lit. a), intrucat crearea Fondului special pentru produse petroliere are ca scop plata datoriilor Societatii Nationale a Petrolului <<Petrom>> - S.A. catre Ministerul Finantelor, Petrolexport si Conpet, plata care se realizeaza de catre societatile comerciale care produc si proceseaza titei, ceea ce constituie o interventie a statului in domeniul unor relatii comerciale".
    Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala si-a exprimat opinia ca "in cauza nu exista nici un motiv din cele prevazute de art. 23 din Legea nr. 47/1992, pentru respingerea ca inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
    Guvernul a comunicat punctul sau de vedere in sensul ca prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate si, in consecinta, exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente si concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, prevederile din Legea fundamentala invocate, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249 din 30 noiembrie 2000 privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse petroliere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 647 din 12 decembrie 2000.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste prevederi legale contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (2), privind neretroactivitatea legii, ale art. 21, privind accesul liber la justitie, ale art. 41 alin. (1) teza intai, care reglementeaza protectia proprietatii private, ale art. 49 alin. (1), referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, ale art. 51, privind respectarea Constitutiei, ale art. 134 alin. (1) si (2) lit. a), referitoare la economia de piata si libertatea comertului, precum si ale art. 135 alin. (1) si (6), privind regimul juridic al proprietatii.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata urmatoarele:
    Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 a fost infiintat Fondul special pentru produse petroliere, avand ca destinatie acoperirea obligatiilor de plata ale fostei Companii Romane de Petrol, neachitate la data de 13 noiembrie 2000, obligatii care, potrivit art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/1997, au fost preluate de Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. din Bucuresti. Mecanismul de constituire a fondului prevazut la art. 1 din ordonanta consta in includerea in pretul produselor petroliere livrate, benzina si motorina, obtinute de producatori sau rezultate din procesare, a unei sume fixe in lei reprezentand echivalentul sumei de 0,01 dolari S.U.A. Obligatia de a calcula si de a vira sumele rezultate din aplicarea dispozitiei legale mentionate revine producatorilor si procesorilor persoane juridice cu sediul in Romania, indiferent de forma de organizare, natura capitalului si destinatia produsului. Potrivit dispozitiilor art. 1 alin. 2 si ale art. 7 aceste sume nu intra in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata si reprezinta cheltuiala deductibila din punct de vedere fiscal.
    I. Referitor la sustinerea ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 incalca prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2), conform carora "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile", Curtea constata ca aceasta este neintemeiata deoarece nici una dintre dispozitiile ordonantei nu are un caracter retroactiv. Pe de alta parte, Curtea constata ca obiectul ordonantei nu il constituie modificarea statutului unor persoane juridice, astfel cum sustine autorul exceptiei, ci crearea Fondului special pentru produse petroliere, destinat acoperirii obligatiilor de plata aferente fostei Companii Romane de Petrol, obligatii preluate la datoria publica conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 72/1997. Nici faptul ca obligatiile de plata, la care se refera ordonanta criticata, au luat nastere anterior nu justifica sustinerea ca ordonanta se aplica retroactiv, aceste obligatii de plata existand si continuand sa produca efecte si la data emiterii ordonantei.
    II. Curtea constata ca este neintemeiata si sustinerea autorului exceptiei potrivit careia dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 sunt neconstitutionale prin raportare la prevederile art. 21 din Constitutie, conform carora "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept", deoarece prin ordonanta criticata nu s-a incalcat in nici un fel dreptul producatorilor si procesorilor de produse petroliere ori al altor subiecte de drept de a se adresa instantelor judecatoresti pentru apararea drepturilor lor subiective. Ordonanta are, pentru Societatea Comerciala "Petrotel Lukoil" - S.A. din Ploiesti, precum si pentru celelalte persoane juridice aflate in situatia acesteia, efectul unei cauze legale de stingere a obligatiei de plata. Asadar, autoarea exceptiei nu se mai afla in situatia de a se apara, pe cale judiciara, impotriva unei cereri de obligare la plata datoriei rezultate din importul de titei, efectuat de fosta Companie Romana de Petrol, iar, daca totusi apreciaza ca s-ar afla intr-o asemenea situatie, nimic nu o impiedica sa-si apere drepturile in fata instantei de judecata.
    III. Analizand critica de neconstitutionalitate referitoare la incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 41 alin. (1), teza intai, care reglementeaza protectia proprietatii private, ale art. 135 alin. (1) si (6), privind regimul juridic al proprietatii, precum si ale art. 134 alin. (1) si (2) lit. a), referitoare la economia de piata si libertatea comertului, Curtea constata ca nici aceasta nu poate fi primita, intrucat din continutul normativ al ordonantei atacate rezulta ca sumele cu care se alimenteaza Fondul sunt suportate efectiv de catre consumatorii finali ai produselor petroliere, iar nu de catre producatorii si procesorii produselor din aceasta categorie, carora le revine exclusiv obligatia de a calcula si de a vira in contul Fondului aceste sume, in conditiile si la termenele prevazute in ordonanta.
    In conditiile in care sumele mentionate reprezinta cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal si nu intra in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, nu se poate retine ca aplicarea ordonantei de urgenta criticate aduce vreo atingere dreptului de proprietate al producatorilor si procesorilor de produse petroliere ori ca s-ar incalca dispozitiile constitutionale privind economia de piata si libertatea comertului.
    IV. In sfarsit, pentru aceleasi considerente, nu poate fi primita nici critica de neconstitutionalitate referitoare la incalcarea dispozitiilor constitutionale cu privire la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati [art. 49 alin. (1)] si a celor privind obligativitatea respectarii Constitutiei si a legilor (art. 51).

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 249/2000 privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse petroliere, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Petrotel Lukoil" - S.A. din Ploiesti in Dosarul nr. 8.746/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 8 noiembrie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 305/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 305 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 305/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu