DECIZIE Nr.
301 din 11 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006
privind reforma in domeniul sanatatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 218 din 21 martie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Iancu Tănăsescu în
Dosarul nr. 3.285/104/2007 al Tribunalului Olt - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă. Se arată că
interpretarea şi aplicarea legii aparţin competenţei instanţei de judecată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 15 ianuarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.285/104/2007, Tribunalul Olt - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006,
excepţie ridicată de Iancu Tănăsescu în cauza ce are ca obiect judecarea
contestaţiei împotriva unei decizii de impunere.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 257 alin. (3) din
Legea nr. 95/2006 încalcă prevederile art. 16 alin. (1), ale art. 135 alin. (2)
şi art. 139 din Constituţie, deoarece fac o enumerare subsidiară, iar nu
cumulativă a veniturilor realizate, avute în vedere la stabilirea contribuţiei
lunare obligatorii la fondul de asigurări sociale de sănătate.
Tribunalul Olt - Secţia comercială şi de contencios
administrativ apreciază că excepţia este
neîntemeiată. Se arată că textul de lege criticat nu instituie privilegii sau
discriminări.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că aspectele
invocate de către autorul excepţiei nu constituie o problemă de
constituţionalitate, ci de aplicare a legii, de competenţa exclusivă a
instanţelor judecătoreşti.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 257
alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind privind reforma în domeniul sănătăţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, astfel cum au fost modificate prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 72/2006, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 803
din 25 septembrie 2006, aprobată prin Legea nr. 34/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 18 ianuarie 2007. Dispoziţiile legale criticate au
următorul cuprins:
- Art. 257 alin. (3): „In
cazul persoanelor care realizează în acelaşi timp venituri de natura celor
prevăzute la alin. (2) lit. a)- d) şi î), contribuţia se calculează asupra tuturor acestor
venituri."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea, ale art. 135 alin. (2) privind economia şi ale art. 139 referitor
la impozite, taxe şi alte contribuţii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Având în vedere modul în care a fost formulată excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 257 alin. (3) din Legea nr.
95/2006 în prezenta cauză, autorul acesteia, fără să susţină în ce constă
încălcarea prevederilor constituţionale menţionate, propune, de fapt, o anumită
interpretare a textului de lege criticat, precum şi modificarea corespunzătoare
a acestuia. Or, astfel de critici, chiar dacă ar fi reale, nu pot constitui
obiect al controlului de constituţionalitate, având în vedere dispoziţiile art.
2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Curtea Constituţională
se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost
sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
In consecinţă, Curtea constată, sub acest aspect, că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Iancu Tănăsescu în
Dosarul nr. 3.285/104/2007 al Tribunalului Olt - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta