DECIZIE Nr. 30 din 28 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 172 din 19 martie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "FRATELLI GALASSINI" - S.R.L. din Italia
in Dosarul nr. 1.388/C/2002-R al Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si
de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand, in acest sens,
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 septembrie 2002, Curtea de Apel Oradea - Sectia
comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"FRATELLI GALASSINI" - S.R.L. din Italia in Dosarul nr.
1.388/C/2002-R al acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia a aratat
ca dispozitiile art. 8 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 incalca
prevederile art. 16 alin. (1), art. 21 si ale art. 24 alin. (1) din
Constitutie, deoarece "limiteaza dreptul creditorului la justitie,
respectiv la aparare, la exercitiul cailor de atac si implicit la verificarea
solutiei instantei de fond sub aspectul temeiniciei si legalitatii, creandu-se
o situatie discretionara si inegala partilor in proces, net favorizanta
debitorului", iar creditorul este silit "sa ramana intr-o stare de
pasivitate fortata, nerecunoscandu-i-se beneficiul legal si, totodata, constitutional,
al cailor de atac".
Curtea de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ
considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, iar
"dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, nefiind limitat
dreptul creditorului la justitie, cata vreme acesta are posibilitatea legala de
a cere, conform art. 8 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, judecarea
cauzei in conditiile dreptului comun".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia ridicata nu este intemeiata. Reglementarile
procedurale derogatorii au fost elaborate in cadrul exercitarii competentei
legiuitorului, prevazute de art. 125 alin. (3) din Constitutie. Textul art. 8
alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 nu creeaza nici privilegii si
nici discriminari, in sensul prevederilor art. 4 alin. (2) din Constitutie, el
fiind aplicabil tuturor cauzelor de aceeasi natura si tuturor persoanelor
aflate in situatii identice. Faptul ca se prevede doar o singura cale de atac,
cea a recursului, nu inseamna ingradirea accesului liber la justitie, intrucat
Constitutia nu stabileste cate grade de jurisdictie trebuie sa existe pentru
solutionarea diferitelor cauze.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30
iulie 2001, ordonanta aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002. Textul
criticat are urmatorul continut: "Hotararea prin care a fost respinsa
cererea in anulare poate fi atacata cu recurs in termen de 10 zile de catre
debitor. Recursul se judeca in termen de 30 de zile."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 21 si ale art. 24 alin.
(1), care au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la aparare este garantat."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 reglementeaza o procedura simplificata si
accelerata, dar nu exclusiva, pentru recuperarea creantelor certe, lichide si
exigibile, care urmareste, in primul rand, stingerea conflictului pe baza
intelegerii partilor. Creditorul are deplina libertate sa opteze pentru aceasta
procedura ori pentru procedura reglementata in dreptul comun, in vederea
recuperarii creantelor sale.
Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu instituie nici
privilegii si nici discriminari. Ele se integreaza in ansamblul dispozitiilor
care stabilesc drepturile creditorului si ale debitorului in diferite faze ale
litigiului, in raport cu pozitia si calitatea lor procesuala diferita.
Debitorul, exercitandu-si dreptul la aparare, poate combate inca de la
inceput sustinerile creditorului, prin acte scrise si prin explicatii orale.
Ordonanta de admitere integrala sau in parte a cererii creditorului poate fi
atacata prin cerere in anulare, care se solutioneaza de catre instanta
judecatoreasca competenta pentru judecarea in fond a cauzei. In cadrul
judecarii cererii in anulare, debitorul se poate folosi de toate mijloacele
legale de aparare, iar sentinta de respingere a cererii in anulare poate fi
atacata cu recurs.
In privinta accesului liber la justitie, formularii apararilor si
exercitarii cailor de atac, creditorul este egal in drepturi cu debitorul,
chiar daca, sub forma exercitarii lor, aceste drepturi sunt diferite in functie
de faza in care se afla judecarea litigiului. In cazul in care a optat pentru
procedura reglementata de Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, iar judecatorul a
constatat ca nu sunt intrunite cerintele acestei proceduri si a respins
cererea, printr-o hotarare irevocabila, conform prevederilor art. 7 teza a doua
din ordonanta "creditorul poate introduce cerere de chemare in judecata
potrivit dreptului comun".
In cadrul procesului avand ca obiect cererea in anulare formulata de catre
debitor impotriva ordonantei cu somatia de plata, creditorul are la dispozitie
toate mijloacele legale de aparare si poate exercita caile legale de atac.
Intr-adevar, potrivit dispozitiilor legale criticate, hotararea de respingere a
cererii in anulare poate fi atacata cu recurs numai de catre debitor. Este de
observat insa ca intr-o asemenea situatie creditorul nici nu ar avea interes sa
atace hotararea, intrucat prin aceasta se confirma ordonanta cu somatie de
plata emisa la cererea creditorului si conforma cu aceasta. Pentru cazul in
care hotararea instantei judecatoresti este defavorabila creditorului,
respectiv se admite actiunea in anulare si se anuleaza ordonanta, conform
prevederilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, "creditorul poate
introduce cerere de chemare in judecata potrivit dreptului comun",
asigurandu-se astfel deplinul exercitiu al drepturilor la acces liber la
justitie, la aparare si la caile de atac.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (5)
din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"FRATELLI GALASSINI" - S.R.L. din Italia in Dosarul nr.
1.388/C/2002-R al Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu