DECIZIE Nr. 296 din 6 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 alin.
2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 859 din 20 septembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Nicolae Ioan Palcut in Dosarul nr. 3.597/PI/2003 al Curtii
de Apel Oradea - Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Autorul exceptiei a depus la dosar o cerere prin care solicita judecarea
cauzei in lipsa.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, deoarece prevederile legale atacate au mai fost supuse
controlului de contencios constitutional, ocazii cu care, prin deciziile nr.
275 din 24 octombrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 135 din 3 martie 2003 si nr. 4 din 13 ianuarie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 107 din 4 februarie 2004, Curtea
Constitutionala a statuat ca dispozitiile art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992
sunt conforme cu Legea fundamentala. Deoarece nu au intervenit elemente noi
care sa determine schimbarea jurisprudentei amintite, reprezentantul
Ministerului Public apreciaza ca solutiile si considerentele invocate isi
mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
3.597/PI/2003, Curtea de Apel Oradea - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 91
alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata, in dosarul de mai sus, de inculpatul Nicolae Ioan
Palcut, cercetat pentru savarsirea infractiunilor de ultraj contra bunelor
moravuri si tulburarea linistii publice si perversiune sexuala, prevazute si
pedepsite de art. 321 alin. 1 si art. 201 alin. 1 din Codul penal.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca avizul dat de ministrul justitiei pentru situatiile prevazute de textul
legal criticat constituie un amestec in competenta materiala a organului de
urmarire penala, referitor la procedura de punere in miscare a actiunii penale,
cu consecinta directa a infrangerii principiului separatiei puterilor in stat,
deoarece ministrul justitiei, organ politic si membru al executivului,
intervine in activitatea autoritatii judecatoresti.
Autorul exceptiei mai sustine ca art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare,
este neconstitutional, deoarece are o forma eliptica, ce nu permite o
interpretare unitara din partea organului de urmarire penala si a instantei de
judecata, privitoare la competenta dupa materie (in speta fiind vorba de
infractiuni date in competenta judecatoriei ca prima instanta) si dupa
calitatea persoanei (la momentul comiterii infractiunilor autorul avea
calitatea de judecator la nivel de judecatorie, iar in momentul inceperii
urmaririi penale nu mai avea aceasta calitate, ca urmare a demisiei), in
situatia in care inculpatul si-a schimbat calitatea. Organele abilitate
manifesta astfel o regretabila inconsecventa in aplicarea normelor procedural
penale, de natura a aduce atingere dreptului inculpatului la un proces
echitabil, deoarece in faza de judecata calitatea de fost magistrat la nivel de
judecatorie este avuta in vedere la stabilirea instantei competente, iar in
faza de urmarire penala s-au aplicat toate normele procedurale referitoare la
aceasta calitate, cu exceptia obligatiei de a solicita avizul ministrului
justitiei, prevazut de textul legal atacat, situatie care, potrivit art. 10
lit. f) din Codul de procedura penala, constituie o cauza de impiedicare a
punerii in miscare a actiunii penale.
Curtea de Apel Oradea - Sectia penala opineaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece independenta si
inamovibilitatea judecatorilor reprezinta o garantie pentru o buna administrare
a justitiei si, in egala masura, un mijloc de protectie in fata oricarei
ingerinte de ordin politic sau administrativ. Prin posibilitatea ministrului
justitiei de a emite avizul pentru cercetarea magistratilor se aduce atingere
principiului constitutional al separatiei puterilor in stat, intrucat acesta
este membru al guvernului, care face parte din autoritatea executiva. Mai mult
decat atat, textul contestat excedeaza nepermis dispozitiilor constitutionale,
deoarece doar Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste rolul de
consiliu de disciplina a magistratilor, sens in care implicarea ministrului
justitiei in raspunderea penala a judecatorilor este nejustificata.
Critica referitoare la omisiunea din textul mentionat a calitatii de
magistrat in functie de data comiterii faptei, data inceperii urmaririi penale
sau a trimiterii in judecata, in cazul in care aceasta calitate a fost pierduta
dupa comiterea faptei, este apreciata de instanta de judecata ca intemeiata,
fara a arata in mod concret care sunt motivele de neconstitutionalitate ce stau
la baza acestei ratiuni.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul Romaniei a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat dispozitiile criticate nu aduc atingere principiului
separatiei puterilor si accesului liber la justitie. In motivarea punctului de
vedere al Guvernului este invocata jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata, deoarece atributia ministrului justitiei de a aviza cercetarea,
retinerea, arestarea, perchezitionarea sau trimiterea in judecata a
magistratilor contravine dispozitiilor constitutionale care reglementeaza
raporturile dintre puterile publice si echilibrul acestora. Avizul ministrului
justitiei reprezinta o conditie legala necesara pentru punerea in miscare a
actiunii penale si totodata o importanta garantie, care are drept scop
protejarea magistratului prin faptul ca el nu va fi cercetat de organele de
politie sau de alte organe de cercetare penala, care apartin puterii executive,
si, totodata, nu va putea fi chemat in judecata, prin actiune directa. Emiterea
avizului ar trebui insa sa fie data in competenta unei structuri aflate in
sfera autoritatii judecatoresti, si nu ministrului justitiei, deoarece acestuia
din urma, prin calitatea de membru al autoritatii executive, i se ofera
posibilitatea sa depaseasca dimensiunile unei activitati administrative
curente, cu consecinta infrangerii principiului constitutional prevazut de art.
124 alin. (2), potrivit caruia justitia este unica, impartiala si egala pentru
toti.
Referitor la critica privind omisiunea legiuitorului de a prevedea in mod
expres, in textul contestat, daca avizul este necesar sau nu, in conditiile in
care, la data comiterii faptei, faptuitorul avea calitatea de magistrat, dar
ulterior savarsirii ei a pierdut aceasta calitate, Avocatul Poporului apreciaza
ca aceasta reprezinta o problema de legiferare, si nu de constitutionalitate.
Potrivit jurisprudentei, Curtea Constitutionala nu se poate substitui
legiuitorului pentru adaugarea unor noi prevederi celor instituite, nu isi
poate asuma rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica o norma juridica,
deoarece ar indeplini rolul de legislator pozitiv, depasind astfel sfera
atributiilor stabilite de Legea fundamentala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, si are urmatorul continut:
- Art. 91 alin. 2: "Magistratii nu pot fi cercetati, retinuti,
arestati, perchezitionati sau trimisi in judecata fara avizul ministrului
justitiei."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 1 alin. (4) si art. 21 alin.
(3) din Constitutie, republicata, al caror continut este urmatorul:
- Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeaza potrivit principiului
separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca
- in cadrul democratiei constitutionale.";
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea
fundamentala consacra principiul independentei judecatorilor si pe cel al
impartialitatii procurorilor in exercitarea atributiilor lor. Garantarea
respectarii acestor principii este asigurata prin instituirea inamovibilitatii
judecatorilor, prin masurile de protectie a magistratilor prevazute de art. 91
alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata,
cu modificarile ulterioare, prin alte masuri prevazute de titlul VI din aceeasi
lege, precum si prin dispozitiile speciale din Codul de procedura penala.
Prin urmare, aceste reglementari il protejeaza pe magistrat prin faptul ca
el nu va fi cercetat de organele politiei sau de alte organe de cercetare
penala care, prin apartenenta lor la puterea executiva, ar putea fi
directionate politic. De asemenea, magistratul nu va putea fi chemat in
judecata penala prin actiune directa introdusa la instanta de judecata, fiind
ferit in felul acesta de eventualele actiuni sicanatoare venite din partea unor
persoane rauvoitoare.
Independenta justitiei implica deci un statut special, adecvat, al
magistratilor, menit sa imprime o valoare de necontestat actului de justitie,
prin protejarea membrilor corpului magistratilor impotriva subiectivismului si
a actiunilor nejustificate sau abuzive ale organelor de urmarire penala
competente, care le-ar putea afecta credibilitatea.
In acest context art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, care conditioneaza cercetarea, retinerea,
arestarea, perchezitionarea sau trimiterea in judecata de avizul ministrului
justitiei, instituie o masura rationala de protectie a magistratului, care
reprezinta o garantie legala a consolidarii principiilor constitutionale
enuntate anterior, privitoare la independenta judecatorilor si la
impartialitatea procurorilor.
Curtea retine ca este neintemeiata critica potrivit careia avizul
ministrului justitiei reprezinta o ingerinta in activitatea de realizare a
actului de justitie, deoarece acesta raspunde de activitatea judecatorilor si
de modul cum se infaptuieste justitia. Potrivit legii, ministrul justitiei are
un rol foarte important in selectionarea, pregatirea si verificarea
cunostintelor viitorilor magistrati si in vederea admiterii acestora in
magistratura. Fara sa intervina in activitatea judiciara a magistratilor, care
sunt independenti si inamovibili, ministrul justitiei poate si trebuie sa
cunoasca modul in care acestia isi indeplinesc indatoririle. Nu se poate
concepe ca el sa fie indiferent sau sa ignore cazurile in care magistratii au
savarsit ori sunt suspecti ca au savarsit fapte prevazute de legea penala. Este
evident ca orice caz in care un magistrat se dovedeste ca a incalcat legea
penala arunca o umbra asupra prestigiului intregii magistraturi. Tocmai de
aceea singurul chemat sa avizeze urmarirea penala a unui magistrat este
ministrul justitiei, iar acest drept de aviz implica angajarea raspunderii sale
personale, persoana interesata avand dreptul de a-l actiona in justitie pentru
avizarea sau refuzul de a aviza urmarirea penala a unui magistrat pe care il
considera vinovat sau, dimpotriva, nevinovat de savarsirea unei fapte penale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.d), al art.
23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 alin. 2
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Nicolae Ioan
Palcut in Dosarul nr. 3.597/PI/2003 al Curtii de Apel Oradea - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iulie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru