DECIZIE Nr. 295 din 7 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 385^1
alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 881 din 6 decembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 385^1 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala,
exceptie ridicata de Emil Mihalcea in Dosarul nr. 4.156/2001 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia penala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, invocand jurisprudenta Curtii, solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 mai 2002, pronuntata in Dosarul nr. 4.156/2001,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 385^1 alin. 1 lit. c) din
Codul de procedura penala, exceptie ridicata in cadrul unui proces penal de
Emil Mihalcea. Obiectul cauzei il constituie recursurile declarate de inculpat
si de Parchetul de pe langa Curtea de Apel Constanta impotriva Sentintei penale
nr. 8 din 27 iulie 2002 a Curtii de Apel Constanta - Sectia penala, prin care
inculpatul a fost condamnat pentru savarsirea mai multor infractiuni. Curtea de
Apel Constanta a judecat procesul penal in prima instanta.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca,
in fapt, sentinta pronuntata in cauza nu poate fi atacata cu apel, ci numai cu
recurs, potrivit prevederilor art. 29 pct. 2 lit. a) din Codul de procedura
penala, dat fiind calitatea sa de judecator la data comiterii infractiunilor, situatie
ce se reflecta in art. 361 alin. 1 lit. c) si in art. 385^1 alin. 1 lit. c) din
Codul de procedura penala. Dispozitiile art. 385^1 alin. 1 lit. c) din Codul de
procedura penala sunt considerate ca fiind contrare prevederilor art. 16,
referitoare la egalitatea in drepturi in fata legii, si ale art. 21,
referitoare la dreptul de acces liber la justitie. De asemenea, se sustine a fi
incalcate si prevederile art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la un proces
echitabil.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia penala considera ca exceptia este
intemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate incalca principiul potrivit
caruia "justitia este unica si egala pentru toti" si ca, astfel cum
se interzice infiintarea de instante extraordinare, ar trebui inlaturata orice
discriminare, pentru ca toti cetatenii sa poata beneficia de aceleasi cai de
atac si de aceeasi procedura in procese similare. Se arata ca legea in vigoare
nu asigura "egalitatea sanselor" justitiabililor, atat timp cat o
categorie dintre acestia este exclusa de la posibilitatea folosirii acelorasi
cai de atac impotriva hotararilor pronuntate de instanta de fond, pe care o au
toti ceilalti. Se solicita Curtii Constitutionale sa examineze daca "modul
de stabilire a competentei dupa calitatea inculpatului este compatibil cu
principiile unei societati democratice si cu cele consacrate prin Constitutie
privind tratarea nediscriminatorie in fata legii si folosirea drepturilor legitime
ale inculpatilor".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca sustinerile autorului
exceptiei nu sunt intemeiate pentru urmatoarele motive:
1. Interpretarea dispozitiilor art. 385^1 alin. 1 lit. c) din Codul de
procedura penala, in sensul ca acestea ar incalca principiul egalitatii in fata
legii, prevazut in art. 16 din Constitutie, este eronata si in contradictie cu
modul in care a statuat Curtea Constitutionala in jurisprudenta sa.
2. Referitor la sustinerea potrivit careia dispozitiile legale criticate ar
contraveni prevederilor art. 21 din Constitutie, se invoca practica
jurisdictionala a Curtii Constitutionale, care a statuat in mod constant ca
accesul liber la justitie nu presupune ca, in toate cazurile, trebuie sa fie
asigurat accesul la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac
prevazute de lege, intrucat competenta de judecata si procedura sunt stabilite
de legiuitor, care poate prevedea reguli deosebite, asigurand partilor
posibilitatea de a ajunge in fata instantelor judecatoresti.
3. In ceea ce priveste Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, se precizeaza ca in speta nu sunt relevante
dispozitiile art. 6, asa cum sustine autorul exceptiei, ci cele ale art. 2 din
Protocolul nr. 7 aditional la Conventie, prin care se reglementeaza dreptul la
caile de atac. Prin acest articol se instituie obligativitatea existentei unui
dublu grad de jurisdictie, iar nu a unui triplu grad, ca in legislatia romana.
3. Neprevederea caii de atac a apelului in cazul sentintelor pronuntate, in
prima instanta, de Curtea de Apel si de Curtea Militara de Apel nu inseamna ca
in acele situatii nu sunt garantate drepturile procesuale prevazute pentru
cazurile in care exista posibilitatea exercitarii, in afara de recurs, si a
apelului.
Avocatul Poporului considera ca prevederile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens se arata ca derogarea de la regula celor trei
grade de jurisdictie nu poate fi considerata o incalcare a principiului
egalitatii cetatenilor in fata legii, consacrat in art. 16 din Constitutie.
Practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale a statuat, in mod constant,
ca nu este contrara acestui principiu "instituirea unor reguli speciale,
inclusiv in ceea ce priveste caile de atac, atata timp cat ea asigura
egalitatea juridica a cetatenilor in utilizarea lor". De asemenea, nu se
poate vorbi nici de o ingradire a accesului liber la justitie, deoarece accesul
liber la justitie nu inseamna accesul la toate structurile judecatoresti si la
toate caile de atac prevazute de lege. In sfarsit, se arata ca dispozitiile
legale criticate indeplinesc conditiile prevazute la art. 6 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si sunt,
asadar, compatibile cu prevederile acesteia.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, si ale
art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
385^1 alin. 1 lit. c) din Codul de procedura penala, dispozitii introduse prin
Legea nr. 45/1993, care au urmatorul cuprins: "Pot fi atacate cu recurs
[...]
c) sentintele pronuntate de curtile de apel si Curtea Militara de
Apel."
Aceste prevederi legale sunt considerate neconstitutionale de autorul
exceptiei, in raport cu dispozitiile art. 16 si 21 din Constitutie, precum si
cu prevederile art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, pentru ca limiteaza liberul acces la justitie si
incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, fara privilegii si
fara discriminari, prin lipsirea unor categorii de justitiabili de dreptul de
acces la calea de atac a apelului.
Cu privire la constitutionalitatea art. 385^1 alin. 1 lit. c) din Codul de
procedura penala, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 16 din
9 februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136
din 1 aprilie 1999, si prin Decizia nr. 33 din 4 martie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 199 din 7 mai 1999. Respingand
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea si-a motivat deciziile, in esenta,
astfel:
- nu este contrara principiului consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutie "instituirea unor reguli speciale, inclusiv in ce priveste
caile de atac, cat timp ele asigura egalitatea juridica a cetatenilor in
utilizarea lor". Principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa
incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la
situatii diferite tratamentul nu poate fi decat diferit. In acest sens s-a
statuat prin deciziile Curtii Constitutionale nr. 70/1993, nr. 74/1994 si nr.
85/1994, in concordanta cu practica constitutionala din alte tari, precum si cu
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului;
- nu constituie o discriminare, care ar insemna o incalcare a unui
principiu constitutional, faptul ca prin aplicarea unor prevederi legale
anumite persoane pot ajunge in situatii defavorabile, apreciate ca atare prin
prisma propriilor interese subiective;
- legiuitorul constituant sau cel ordinar, prin dispozitii constitutionale
ori prin dispozitii legale, poate stabili regimuri diferite in raport cu natura
unor autoritati si cu atributiile acestora. Acest tratament priveste chiar
exercitarea unei singure cai de atac (recursul). Este cazul sentintelor care
privesc infractiunile savarsite de senatori, deputati, membrii Guvernului,
judecatorii Curtii Constitutionale, consilierii de conturi, judecatorii,
procurorii si controlorii financiari ai Curtii de Conturi, presedintele
Consiliului Legislativ, maresalii, amiralii si generalii, sefii cultelor
religioase organizate potrivit legii si ceilalti membri ai Inaltului Cler, care
au cel putin rangul de arhiereu sau echivalentul acestuia, judecatorii si
magistratii-asistenti de la Curtea Suprema de Justitie, judecatorii de la
curtile de apel si de la Curtea Militara de Apel si de procurorii de pe langa
aceste instante etc.;
- in legatura cu efectul devolutiv al recursului si cu limitele sale
trebuie avute in vedere si garantiile procesuale reglementate de art. 385^6
alin. 3 din Codul de procedura penala. In temeiul acestor prevederi,
"Recursul declarat impotriva unei hotarari care, potrivit legii, nu poate
fi atacata cu apel, nu este limitat la motivele de casare prevazute in art.
385^9, iar instanta este obligata ca, in afara temeiurilor invocate si
cererilor formulate de recurent, sa examineze intreaga cauza sub toate
aspectele".
- in sensul practicii europene, conceptul de "proces echitabil"
nu implica in mod necesar "existenta mai multor grade de jurisdictie, a
unor cai de atac al hotararilor judecatoresti, nici, pe cale de consecinta,
posibilitatea exercitarii acestor cai de atac - inclusiv a celor extraordinare
- de catre toate partile din proces".
Intrucat nu au survenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat considerentele, cat si solutiile
pronuntate prin deciziile mentionate isi pastreaza valabilitatea.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 385^1 alin.
1 lit. c) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Emil Mihalcea in
Dosarul nr. 4.156/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 noiembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu