Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 295 din  1 noiembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 29 din 17 ianuarie 2002


SmartCity3


    Costica Bulai      - presedinte
    Nicolae Cochinescu - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Petre Ninosu       - judecator
    Ioan Vida          - judecator
    Paula C. Pantea    - procuror
    Mihai Paul Cotta   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001, exceptie ridicata de Haider Abdul Rakib Abdul Rahman Abdullah Al-Abadi in Dosarul nr. 9.079/2001 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate. Persoanele nemultumite de masurile luate sau de solutiile adoptate in cadrul procedurii prealabile reglementate de Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 au posibilitatea sa se adreseze justitiei, nefiind incalcate prevederile art. 48 si 49 din Constitutie. Totodata se arata ca dispozitiile constitutionale ale art. 16 nu sunt aplicabile in cauza.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 16 iulie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 9.079/2001, Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Haider Abdul Rakib Abdul Rahman Abdullah Al-Abadi intr-o cauza avand ca obiect judecarea contestatiei la neacordarea statutului de refugiat in Romania.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 contravin prevederilor art. 16 alin. (1), art. 48 alin. (1) si ale art. 49 alin. (1) din Constitutie. Se arata ca dispozitiile legale criticate instituie un tratament juridic inegal pentru cetatenii straini, in comparatie cu cetatenii romani, prin aceea ca sunt privati de posibilitatea de a ataca hotararile Ministerului de Interne pe calea contenciosului administrativ, prevazuta la art. 48 din Constitutie, in care este obligatorie si o procedura prealabila. Totodata autorul exceptiei apreciaza ca judecarea in regim de urgenta a contestatiilor, fara citarea Oficiului National pentru Refugiati, precum si posibilitatea declararii recursului intr-un termen de numai 5 zile de la pronuntarea hotararii nu asigura contestatarului posibilitatea de a-si pregati in mod temeinic apararea. In felul acesta exercitiul unor drepturi este restrans prin dispozitiile legale criticate, fara sa fie intrunite conditiile prevazute la art. 49 alin. (1) din Constitutie.
    Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata, intrucat dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei. Procedura prealabila exista si in cadrul solutionarii cererii de acordare a statutului de refugiat, procedura care se desfasoara in fata Oficiului National pentru Refugiati, iar persoanele nemultumite de masurile luate sau de solutiile adoptate au posibilitatea sa se adreseze justitiei, in conformitate cu prevederile art. 21 din Constitutie, unde isi pot exercita dreptul la aparare fara nici o ingradire.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 nu este intemeiata, intrucat in cauza nu sunt aplicabile prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care se refera la cetateni romani. Se considera ca nu sunt incalcate nici prevederile art. 48 sau 49 din Constitutie, deoarece "nu suntem in prezenta unor restrangeri ale drepturilor si libertatilor prevazute de aceste articole, mai ales in conditiile in care legea romana prevede drepturile refugiatilor si ale persoanelor care au dobandit o forma de protectie, precum liberul acces la instantele de judecata, dreptul de a fi asistat sau reprezentat de un avocat si de a li se asigura in mod gratuit un interpret pe intreaga durata a procedurii de acordare a statutului de refugiat, dreptul de a nu fi expulzat sau returnat".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000, care prevad:
    "(3) Plangerea se solutioneaza de catre judecatoria in a carei raza teritoriala isi are sediul Oficiul National pentru Refugiati sau in a carei raza teritoriala isi are resedinta contestatarul.
    ........................................................................
    (5) Plangerea se inainteaza de indata instantei competente, care o va solutiona in termen de 30 de zile, cu participarea obligatorie a procurorului.
    ........................................................................
    (7) Impotriva hotararii instantei contestatarul sau procurorul poate declara recurs in termen de 5 zile de la pronuntare, pentru cei prezenti, sau de la comunicare, pentru cei lipsa.
    (8) Recursul se judeca in termen de 30 de zile de la inregistrarea sa, hotararea pronuntata in recurs fiind definitiva si irevocabila."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate sunt invocate urmatoarele dispozitii constitutionale:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 48 alin. (1) si (2): "(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei.
    (2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege organica.";
    - Art. 49 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata. Prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care reglementeaza egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, nu sunt aplicabile in cauza, intrucat acest text constitutional are in vedere numai cetatenii romani, iar nu si strainii sau apatrizii. Cetatenii straini si apatrizii cad sub incidenta reglementarii generale a art. 18 din Constitutie, potrivit careia:
    "(1) Cetatenii straini si apatrizii care locuiesc in Romania se bucura de protectia generala a persoanelor si a averilor, garantata de Constitutie si de alte legi.
    (2) Dreptul de azil se acorda si se retrage in conditiile legii, cu respectarea tratatelor si a conventiilor internationale la care Romania este parte."
    Procedura acordarii statutului de refugiat in Romania a fost reglementata in mod similar si prin art. 13 din Legea nr. 15/1996, abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 102/2000. Constitutionalitatea acelor dispozitii legale a fost examinata de Curtea Constitutionala. Astfel, prin Decizia nr. 49 din 10 martie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998, Curtea a statuat ca "Nu se poate retine insa ca dispozitia legala atacata are un caracter discriminatoriu, intrucat nu distinge intre diferite categorii de titulari ai cererilor pentru acordarea statutului de refugiat. Procedura pentru acordarea acestui statut reprezinta o situatie juridica specifica, ce nu se poate confunda cu procedura legala pentru solutionarea altor categorii de cereri, iar legiuitorul, in temeiul art. 125 alin. (3) din Constitutie, poate institui, in considerarea acestei situatii, o procedura aparte". Referitor la judecarea contestatiei fara citarea comisiei care a solutionat cererea in prima faza, s-a retinut ca dreptul la aparare ar fi fost lezat doar "daca instanta nu ar putea cere comisiei orice fel de proba sau lamurire pe care o considera necesara, ceea ce nu depinde de faptul ca acea comisie este sau nu parte in proces". In acelasi sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala si prin Decizia nr. 147 din 7 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 605 din 10 decembrie 1999.
    Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudentei Curtii, cele statuate prin deciziile Curtii Constitutionale nr. 49/1998 si nr. 147/1999 isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
    Curtea constata ca este neintemeiata si sustinerea potrivit careia prevederile legale criticate contravin dispozitiilor art. 48 din Constitutie. In cadrul procedurii de solutionare a cererilor de acordare a statutului de refugiat in Romania legea prevede in mod expres dreptul strainului de a se adresa justitiei in cazul in care acesta s-ar considera vatamat intr-un drept al sau prin hotararea de respingere a cererii, pentru apararea drepturilor si intereselor sale. In felul acesta nu mai este necesara recurgerea la procedura contenciosului administrativ. Astfel art. 15 alin. (1) din ordonanta prevede ca "Impotriva hotararii prevazute la art. 14 alin. (3) se poate face plangere in termen de 10 zile de la data primirii dovezii de comunicare sau a documentului prin care se constata ca solicitantul nu se mai afla la ultima resedinta declarata".
    In sfarsit, Curtea constata ca sunt neintemeiate si sustinerile privind neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, care reglementeaza procedura de solutionare a plangerii impotriva hotararii Oficiului National pentru Refugiati, adresata instantelor de judecata, prin raportare la art. 49 din Constitutie, intrucat aceste texte legale nu contin restrangeri speciale ale exercitiului unor drepturi pentru strainii care urmeaza procedura de acordare a unei forme de protectie din partea statului roman.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Haider Abdul Rakib Abdul Rahman Abdullah Al-Abadi in Dosarul nr. 9.079/2001 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 1 noiembrie 2001.

                        PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 295/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 295 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 295/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu