DECIZIE Nr.
287 din 11 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98-102 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 271 din 7 aprilie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 98-102 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie invocată de Cecilia Stanciu în Dosarul nr. 5.022/299/2007 al
Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Ministerul Public solicită respingerea excepţiei ca
neîntemeiată, arătând că textul de lege criticat nu încalcă normele
constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Decizia civilă nr. 461 din 2 august 2007,
pronunţată în Dosarul nr. 5.022/299/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a
IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 98-102 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
invocată de Cecilia Stanciu în Dosarul nr. 5.022/299/2007 al Judecătoriei
Sectorului 1 Bucureşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţin, în esenţă, următoarele:
- prevederea claselor de sancţiuni şi a punctelor de
amendă lasă loc interpretării subiective de către agentul de circulaţie la
stabilirea cuantumului amenzii;
- prevederea că un punct-amendă să reprezinte valoric
10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin hotărâre a Guvernului,
nu poate conduce la o apreciere informată şi obiectivă pentru fiecare
participant la trafic la data aplicării sancţiunii contravenţionale;
- reţinerea permisului de conducere şi eliberarea unei
dovezi înlocuitoare în cazul în care contravenientul declară în momentul
încheierii procesului-verbal că îşi rezervă dreptul de a contesta sancţiunea
aplicată este ilegală şi în contradictoriu cu prevederile constituţionale;
- calcularea prin însumare a perioadei de suspendare în
cazul săvârşirii a două sau mai multe contravenţii care atrag şi suspendarea
exercitării dreptului de a conduce este o normă neconstituţională ce aduce
atingere drepturilor subiective ale persoanei;
- permisul de conducere este obţinut în urma unui
examen dat în faţa unei autorităţi a statului şi, în momentul declarării
„admis", cetăţeanul a căpătat un nou drept, şi anume dreptul de a conduce
pe drumurile publice un autovehicul; o dată dobândit acest drept, acesta nu mai
poate fi restrâns decât în anumite condiţii prevăzute de art. 53 din
Constituţie.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, „în condiţiile în care obligaţiile
conducătorilor auto, participanţi la trafic, au fost stabilite în vederea
apărării ordinii publice, a drepturilor şi libertăţilor celorlalţi participanţi
la trafic".
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece textele legale
criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale.
Avocatul Poporului, referindu-se
şi la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie prevederile Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi
completările ulterioare, cuprinse în:
- art. 98 referitor la punctele-amendă corespunzătoare
claselor de sancţiuni contravenţionale;
- art. 99 privind contravenţiile care se sancţionează
cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni;
- art. 100 privind contravenţiile care se sancţionează
cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi, respectiv, suspendarea
exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile;
- art. 101 privind contravenţiile care se sancţionează
cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni şi, respectiv, suspendarea
exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile;
- art. 102 privind contravenţiile care se sancţionează
cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi, respectiv, suspendarea
exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile.
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 15 privind universalitatea drepturilor şi a
libertăţilor fundamentale şi ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că aceasta este neîntemeiată.
Astfel, contrar susţinerilor autoarei excepţiei,
textele de lege criticate nu restrâng drepturi constituţionale, ci prevăd, în
deplin acord cu principiile care fundamentează statul de drept, sancţionarea
unor fapte de încălcare a legii care pun în pericol siguranţa circulaţiei
rutiere, în scopul prevăzut încă din primul articol al Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002, respectiv „asigurarea desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile
publice, precum şi ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a sănătăţii
persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public,
protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor respective, a
proprietăţii publice şi private, cât şi a mediului". Aşa fiind, reglementarea unor sancţiuni contravenţionale pentru
încălcarea acestor reguli este deplin justificată din perspectiva interesului
general ocrotit şi nu aduce nicio atingere principiului constituţional
referitor la universalitatea
drepturilor şi libertăţilor fundamentale. In acelaşi sens, Curtea
Constituţională s-a mai pronunţat în jurisprudenţa sa, de exemplu prin
deciziile nr. 210 din 13 martie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 267 din 20 aprilie 2007, şi nr. 44 din 27 ianuarie
2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 163 din 23
februarie 2005.
In ceea ce priveşte criticile referitoare la modul de
interpretare a normelor ce fac obiectul excepţiei de către agenţii de
circulaţie, precum şi problema cunoaşterii cuantumului salariului minim brut pe
economie, în funcţie de care se stabileşte valoarea punctelor-amendă, acestea
nu intră în competenţa Curţii Constituţionale, care, potrivit art. 2 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu
privire la care a fost sesizată.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 98-102 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocată de Cecilia Stanciu
în Dosarul nr. 5.022/299/2007 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 martie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta