DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 287 din 5 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin.
1 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si ale art. 4 alin. 1, art. 5 alin. 1, art. 6,
12, 17, art. 22 alin. 3, art. 24 lit. e), art. 25 si ale art. 28 alin. 2 din
anexa nr. 2 la lege
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 833 din 19 noiembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 69 alin. 1 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 4 alin. 1, art. 5
alin. 1, art. 6, 12, 17, art. 22 alin. 3, art. 24 lit. e), art. 25 si ale art.
28 alin. 2 din anexa nr. 2 la lege, exceptie ridicata de Iona Mihaela Apahideanu
in Dosarul nr. 18.909/2000 al Judecatoriei Sectorului 6, Bucuresti.
La apelul nominal raspunde Radu Vlasceanu, presedintele Asociatiei de
proprietari Bloc 10 Armonia. Lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura
este legal indeplinita.
Presedintele asociatiei de proprietari apreciaza ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, astfel ca
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
18.909/2000, Judecatoria Sectorului 6, Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69
alin. 1 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si ale art. 4 alin. 1, art. 5 alin. (1), art.
6, 12, 17, art. 22 alin. 3, art. 24 lit. e), art. 25 si ale art. 28 alin. 2 din
anexa nr. 2 la lege. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Iona
Mihaela Apahideanu intr-o cauza civila ce are ca obiect pretentii (plata
cotei-parti din cheltuielile comune de intretinere neachitate).
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate "constituie o colectivizare fortata a proprietatilor
indivize imobiliare aferente blocurilor si vilelor cu mai multe
apartamente", ceea ce contravine art. 1 din primul Protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
prin care se garanteaza dreptul la proprietate. In acest sens se apreciaza ca
art. 69 alin. 1 din Legea nr. 114/1996, republicata, precum si art. 4 alin. 1,
art. 5 alin. 1, art. 6 si art. 12 din anexa nr. 2 la lege contravin art. 37
alin. (1) din Constitutie, art. 25 din anexa nr. 2 la lege incalca art. 16
alin. (2) si art. 21 din Constitutie, iar art. 17, art. 22 alin. 3, art. 24
lit. e) si art. 28 alin. 2 din anexa nr. 2 la lege sunt contrare art. 41 alin.
(1) si art. 54 din Constitutie.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata, textele de lege vizate fiind in concordanta cu
prevederile constitutionale invocate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, avand in vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale (apreciata
ca fiind "in deplin acord cu aceea a Curtii Europene a Drepturilor
Omului"), considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata
si ca argumentele invocate in sustinerea acesteia nu sunt de natura sa
demonstreze neconstitutionalitatea dispozitiilor legale criticate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate invocate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
69 alin. 1 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si ale art. 4 alin. 1, art. 5 alin. 1, art. 6,
12, 17, art. 22 alin. 3, art. 24 lit. e), art. 25 si ale art. 28 alin. 2 din
anexa nr. 2 la lege, al caror continut este urmatorul:
- Art. 69 alin. 1: "Proprietarii din cladirile cu mai multe locuinte
in proprietate privata sau mixta, constituiti in asociatii de locatari potrivit
Legii nr. 5/1973 privind administrarea fondului locativ si reglementarea
raporturilor dintre proprietari si chiriasi, se reorganizeaza in asociatii de
proprietari, in conformitate cu Regulamentul-cadru al asociatiilor de
proprietari, cuprins in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta
lege.";
Anexa nr. 2 la lege:
- Art. 4 alin. 1: "Asociatia de proprietari se constituie pe baza
hotararii a cel putin jumatate plus unul din numarul proprietarilor
apartamentelor si spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta, din
cadrul unei cladiri.";
- Art. 5 alin. 1: "Cererea pentru dobandirea personalitatii juridice a
asociatiei de proprietari, impreuna cu statutul, acordul de asociere si
procesul-verbal al adunarii constitutive se inregistreaza la organul financiar
local in a carui raza teritoriala se afla cladirea.";
- Art. 6: "Statutul asociatiei de proprietari se intocmeste in baza
prezentei legi si a prezentului regulament-cadru al asociatiilor de
proprietari.";
- Art. 12: "Acordul de asociere si statutul pot fi modificate in
aceleasi conditii prevazute pentru constituirea asociatiei.
Modificarile prevazute la alin. 1 se inregistreaza in conditiile stabilite
pentru dobandirea personalitatii juridice.";
- Art. 17: "Asociatia de proprietari, cu intrunirea majoritatii
voturilor, poate intreprinde masuri vizand imbunatatirea confortului si a
eficientei cladirii. Instalatiile mai importante ca: boilere cu apa calda,
incalzire centrala, rezervoare de apa, ascensoare, alte dotari de amploare
similare pot fi schimbate de asociatie numai cu aprobarea a cel putin doua
treimi din numarul voturilor proprietarilor.
Persoanele fizice sau juridice, proprietari de locuinte in cladiri afectate
de seisme, sunt obligate sa ia masuri pentru consolidarea acestora, potrivit
prevederilor legale.
Indiferent de natura interventiilor, se va avea in vedere mentinerea
aspectului armonios si unitar al intregii cladiri.";
- Art. 22 alin. 3: "La adunarea reconvocata, daca exista dovada ca
toti membrii asociatiei de proprietari au fost convocati, hotararile pot fi
adoptate prin votul majoritatii membrilor prezenti.";
- Art. 24 lit. e): "Asociatia de proprietari indeplineste urmatoarele
atributii: [...]
e) reglementeaza folosirea, intretinerea, repararea, inlocuirea si
modificarea partilor proprietatii comune;";
- Art. 25: "Daca o hotarare a asociatiei de proprietari este contrara
legii sau acordului de asociere sau este de natura sa produca daune
considerabile intereselor proprietarilor, acestia pot ataca in justitie
respectiva hotarare, in termen de 60 de zile de la adoptarea acesteia.
Actionarea in justitie nu trebuie sa intrerupa executarea hotararii decat in
cazul in care instanta dispune suspendarea acesteia.";
- Art. 28 alin. 2: "Inainte de inceputul urmatorului an fiscal si
pentru fiecare an fiscal ce urmeaza, comitetul executiv va pregati si va
prezenta proprietarilor in adunarea generala un buget anual, suficient pentru a
acoperi cheltuielile anticipate de intretinere si functionare a proprietatii
comune."
In sustinerea exceptiei, autorul acesteia a invocat incalcarea urmatoarelor
prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 37 alin. (1): "Cetatenii se pot asocia liber in partide
politice, in sindicate si in alte forme de asociere.";
- Art. 41 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.";
- Art. 54: "Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie
sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara
sa incalce drepturile si libertatile celorlalti."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate mai invoca si incalcarea art. 1
din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, privind protectia proprietatii private,
potrivit caruia: "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la
respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat
pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de
principiile generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii sau a amenzilor."
I. Analizand dispozitiile art. 69 alin. 1 din Legea locuintei nr. 114/1996,
republicata, dispozitii modificate prin Legea nr. 145/1999 (publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 439 din 9 septembrie 1999), precum
si pe cele ale art. 4 alin. 1, art. 5 alin. 1, art. 6 si art. 12 din anexa nr.
2 la lege, Curtea constata ca motivul de neconstitutionalitate invocat, in
sensul ca ar fi incalcate prevederile constitutionale ale art. 37 alin. (1)
privind dreptul la libera asociere, nu poate fi retinut. Sub acest aspect, prin
Decizia nr. 168 din 28 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 85 din 24 februarie 2000, Curtea a retinut ca, in anumite
situatii, legiuitorul poate institui forme speciale de asociere ce urmaresc
salvgardarea unor interese de ordin general si care, in perspectiva scopurilor
pe care le urmaresc, nu reprezinta, in realitate, modalitati inscrise in
conceptul de libera asociere, astfel cum acesta este conturat prin prevederile
art. 37 din Constitutie si, respectiv, prin cele ale art. 11 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Astfel, Curtea constata ca asociatia de proprietari se afla intr-o asemenea
situatie juridica. Intr-adevar, aceasta categorie de asociatii a fost creata
prin lege in vederea realizarii unui scop de interes general, si anume
administrarea in bune conditii a cladirilor cu mai multe apartamente, luandu-se
in seama totodata si interesele locatarilor legate de realizarea unei bune
convietuiri, inclusiv pentru stabilirea costurilor si a cheltuielilor comune, a
repartizarii lor pe fiecare locatar, a reparatiilor si amenajarilor necesare
etc. Rezolvarea problemelor pe care le implica locuirea si administrarea unui
imobil cu mai multi locatari impune, in consecinta, o asociere fara de care
drepturile si interesele legitime ale celor ce locuiesc in imobilul respectiv
ar putea fi afectate prin aparitia unor neintelegeri sau litigii.
II. Trecand la examinarea dispozitiilor art. 25 din anexa nr. 2 la lege,
Curtea retine ca acestea nu infrang prevederile constitutionale ale art. 16
alin. (2) privind egalitatea in drepturi si nici pe cele ale art. 21 prin care
se consfinteste accesul liber la justitie.
Dispozitiile acestui articol nu creeaza, sub nici un aspect, discriminari,
fiind aplicabile in cazul tuturor hotararilor asociatiilor de proprietari,
precum si tuturor proprietarilor care fac parte din asociatie in egala masura.
Reglementand procedura prin care proprietarii care se considera
neindreptatiti pot ataca, in fata instantei judecatoresti, hotararile
asociatiei de proprietari, art. 25 din regulamentul-cadru, prin stabilirea
modalitatii concrete de exercitare a dreptului de liber acces la justitie,
actioneaza in sensul aplicarii art. 21 din Constitutie.
III. In sfarsit, referitor la dispozitiile art. 17, art. 22 alin. 3, art.
24 lit. e) si ale art. 28 alin. (2) din anexa nr. 2 la lege, Curtea constata ca
acestea, reglementand modalitatea de exercitare a dreptului de proprietate
asupra partilor din cladirile destinate folosirii in comun de catre toti
proprietarii, sunt exact in sensul art. 41 alin. (1) din Constitutie.
Referitor la incalcarea, prin aceste dispozitii, a obligatiei de
buna-credinta instituite prin art. 54 din Constitutie, Curtea observa ca textul
constitutional nu este incident in cauza, deoarece aceste dispozitii legale se
refera la persoane juridice - asociatiile de proprietari, iar nu la persoane
fizice, asa cum cere norma constitutionala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin. 1
din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si ale art. 4 alin. 1, art. 5 alin. 1, art. 6, 12, 17, art.
22 alin. 3, art. 24 lit. e), art. 25 si ale art. 28 alin. 2 din anexa nr. 2 la
lege, exceptie ridicata de Iona Mihaela Apahideanu in Dosarul nr. 18.909/2000
al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 noiembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman
|
ANONIM a comentat
Decretul 770 1966
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 770 1966
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Raport 1937 2021
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 441 2020
Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
|
ANONIM a comentat
Decretul 441 2020
Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Hotărârea 1475 2004
Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 139 2005
Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
|
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 287/2002
|