DECIZIE Nr. 285 din 1 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 din
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor
formelor de discriminare, aprobata si modificata prin Legea nr. 48/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 711 din 6 august 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea
si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 48/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Veronica Chitea in Dosarul nr. 2.748/2003 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal autorul exceptiei este prezent personal si asistat de
avocatul Iosif Friedmann Nicolescu. Lipsesc celelalte parti, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent sef refera asupra cauzei si arata ca la dosarul cauzei
au depus note scrise partile Liviu-Anton Vilvoi, care solicita admiterea
exceptiei, si Organizatia pentru Apararea Drepturilor Omului, care solicita
respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Cauza se afla in stare de judecata.
Avocatul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia pentru motivele
invocate in fata instantei de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.748/2003,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22
din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea
tuturor formelor de discriminare, aprobata si modificata prin Legea nr.
48/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata
de Veronica Chitea cu ocazia solutionarii recursului formulat impotriva
Deciziei civile nr. 1.132 din 19 mai 2003, pronuntata de Tribunalul Bucuresti -
Sectia a V-a civila in Dosarul nr. 4.023/2002.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine,
in esenta, ca textul de lege criticat contravine prevederilor constitutionale
consacrate in art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (3),
art. 24, art. 51 alin. (2), art. 124 alin. (2) si art. 129. Astfel, considera
ca art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, care confera calitate activa
procesuala organizatiilor neguvernamentale ce au ca scop protectia drepturilor omului,
creeaza "o situatie de inechitate si discriminare" pentru celelalte
parti care nu s-au pus sub ocrotirea unei astfel de organizatii. In opinia sa,
dispozitiile legale criticate ar trebui sa aiba in vedere numai cauzele in care
aceste organizatii se judeca in contradictoriu cu o autoritate publica
"care ar putea sa fie susceptibila de a discrimina o persoana fizica, un
grup de persoane fizice etc.". Argumentand aceasta opinie, autorul
exceptiei arata ca partea in favoarea careia intervine organizatia este
favorizata "prin crearea unei stari tensional-emotionale completului de
judecata care solutioneaza cauza". De asemenea, considera ca se produce o
ingerinta a organizatiilor neguvernamentale in activitatea autoritatii
judecatoresti, "astfel ca justitia nu mai este unica, impartiala si egala
pentru toti". In alta ordine de idei, autorul exceptiei sustine ca textul
de lege criticat contravine prevederilor art. 129 din Constitutie, deoarece o
organizatie neguvernamentala nu poate avea calitatea de "parte interesata".
Astfel, in opinia sa, "o organizatie neguvernamentala trebuie sa aiba o
atitudine echidistanta fata de persoanele fizice si juridice care au calitatea
de justitiabili si nu se poate substitui folosintei drepturilor civile in
judecata si nici nu poate avea exercitiul drepturilor procesuale ale
persoanelor". De asemenea, observa ca, in cauzele civile, partile au
calitate procesuala activa in cazul in care au si un interes legitim si actual.
In continuare, sustine ca dispozitiile legale criticate contravin art. 15 alin.
(1) din Constitutie, republicata, deoarece doar cetatenii beneficiaza de
drepturile si libertatile consacrate prin Constitutie si alte legi si au
obligatiile prevazute de acestea. In opinia sa, sunt infrante si dispozitiile
constitutionale care consacra dreptul la un proces echitabil, intrucat
organizatia neguvernamentala devine "partizanul" partii ale carei
interese le sustine in justitie. De asemenea, considera ca art. 22 din
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 este in contradictie si cu dispozitiile art.
24 din Constitutie, republicata, deoarece, in cursul procesului, partile au
dreptul sa fie asistate numai de un avocat, nu si de o organizatie
neguvernamentala. In continuare aminteste ca, potrivit art. 51 alin. (2) din
Constitutie, republicata, organizatiile legal constituite au dreptul sa
adreseze petitii exclusiv in numele colectivelor pe care le reprezinta. In
fine, apreciaza ca "Ordonanta guvernamentala nr. 137/2000, adoptata ca
Legea nr. 48/2002, nefiind o lege organica, [...] nu poate sa fie in
contradictie cu drepturile si libertatile cetatenilor". In concluzie,
solicita instantei constitutionale sa modifice art. 22 din ordonanta, in sensul
restrangerii sferei acestor dispozitii numai la actiunile impotriva statului,
cat si in cauzele penale, "excluzandu-se ingerintele organizatiilor
neguvernamentale in cazul drepturilor subiectiv patrimoniale sau nepatrimoniale
intre persoanele private, intre care nu exista privilegii si
discriminari".
Instanta de judecata considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Astfel, in opinia sa, textul de lege criticat nu creeaza o
situatie inechitabila si discriminatorie celorlalte parti din proces ale caror
interese nu sunt reprezentate de o organizatie neguvernamentala, deoarece
folosinta si exercitiul drepturilor procedurale incumba partilor din proces cu
respectarea tuturor principiilor care guverneaza activitatea de judecata. Mai
mult, aminteste ca justitia este unica si egala pentru toti, fapt ce presupune
folosirea acelorasi reguli procedurale si acordarea drepturilor procesuale in
mod egal tuturor participantilor. In continuare, arata ca organizatiile
neguvernamentale intervin in proces in baza mandatului partii ale carei
interese sunt atinse prin discriminare, astfel incat se respecta principiul
constitutional al liberului acces la justitie. De asemenea, apreciaza ca art.
22 din Legea nr. 137/2000 este in deplin acord cu principiul constitutional al
universalitatii drepturilor si libertatilor, intrucat universalitatea este
conceputa fara deosebire de faptul reglementarii acestor drepturi si libertati
prin Constitutie sau prin alte legi. In alta ordine de idei, observa ca, desi
instanta de judecata nu se investeste din oficiu, legea recunoaste legitimarea
procesuala activa unor organisme ce nu sunt titulare ale dreptului. In fine,
potrivit opiniei instantei de judecata, dispozitiile legale ce fac obiectul
exceptiei nu aduc atingeri nici dreptului la aparare prevazut de art. 24 din
Constitutie, republicata, intrucat organizatia neguvernamentala intervine in
proces alaturi de partea de care a fost mandatata, si nu in calitate de
aparator al acesteia.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece prin textul de
lege criticat se reglementeaza "unul din cazurile de exceptie in care
legea, pentru deplina si prompta ocrotire a drepturilor si libertatilor pe care
le confera, recunoaste, in situatii anume prevazute, legitimarea procesuala
activa a anumitor organe care nu sunt titulare ale dreptului dedus judecatii -
cum este cazul actiunii civile ce poate fi pornita de Ministerul Public,
potrivit art. 45 din Codul de procedura civila". In continuare, se arata
ca art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 "reprezinta un demers
legislativ de respectare si realizare a cerintelor constitutionale de
principiu, cum sunt cele ale egalitatii in drepturi si accesul liber la
justitie, si nu de incalcare a lor".
Avocatul Poporului considera ca argumentele autorului exceptiei sunt
neintemeiate. In acest sens arata ca, potrivit art. 22 din Ordonanta Guvernului
nr. 137/2000, organizatiile neguvernamentale au calitate procesuala activa in
cazul in care discriminarea se manifesta in domeniul lor de activitate si aduce
atingere unei comunitati sau unui grup de persoane, precum si in cazul in care
discriminarea aduce atingere unei persoane fizice. Asa fiind, aceste
organizatii intervin in proces pentru realizarea scopului lor de protectie a
drepturilor persoanelor fizice si a interesului lor legitim de combatere a
discriminarii, si nu in calitate de aparator al partii care i-a solicitat
interventia, asa incat principiul constitutional al egalitatii in drepturi a
cetatenilor nu este incalcat. In sprijinul acestor argumente invoca si
jurisprudenta Curtii Constitutionale, prin Decizia nr. 44/1996, in care s-a
statuat ca nu constituie discriminare faptul ca, prin aplicarea unor prevederi
legale, anumite persoane pot ajunge in situatii defavorabile, apreciate ca
atare prin prisma propriilor lor interese subiective. Avocatul Poporului
considera, de asemenea, ca textul de lege ce face obiectul exceptiei nu contine
nici o dispozitie contrara prevederilor art. 21 si 24 din Constitutie,
republicata, si nu contravine principiului constitutional consacrat in art. 15
alin. (1), ci reprezinta tocmai o concretizare a acestui principiu. Celelalte
norme constitutionale invocate de autorul exceptiei sunt apreciate ca fiind
nerelevante pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, notele scrise
ale partilor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
22 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 48/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 69 din 31 ianuarie 2002, dispozitii care au urmatoarea redactare:
- Art. 22: "(1) Organizatiile neguvernamentale care au ca scop
protectia drepturilor omului au calitate procesuala activa in cazul in care
discriminarea se manifesta in domeniul lor de activitate si aduce atingere unei
comunitati sau unui grup de persoane.
(2) Organizatiile prevazute la alin. (1) au calitate procesuala activa si
in cazul in care discriminarea aduce atingere unei persoane fizice, daca
aceasta din urma mandateaza organizatia in acest sens."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi din Constitutie:
- Art. 15 alin. (1): "Cetatenii beneficiaza de drepturile si de
libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile
prevazute de acestea.";
- Art. 16 alin. (1) si alin. (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata
legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 51 alin. (2): "Organizatiile legal constituite au dreptul sa
adreseze petitii exclusiv in numele colectivelor pe care le reprezinta.";
- Art. 124 alin. (2): "Justitia este unica, impartiala si egala pentru
toti.";
- Art. 129: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Analizand textul legal criticat, Curtea observa ca, ulterior sesizarii
sale, acesta a fost modificat prin Legea nr. 27/2004 privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 77/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de
discriminare, lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
216 din 11 martie 2004, pastrandu-se insa solutia legislativa criticata de
autorul exceptiei.
Potrivit opiniei acestuia, atribuirea calitatii procesuale active
organizatiilor neguvernamentale care au ca scop protectia drepturilor omului
contravine principiilor constitutionale ale universalitatii, egalitatii
cetatenilor si dreptului constitutional la un proces echitabil, precum si
prevederilor art. 124 alin. (2) din Constitutie, republicata, care consacra
caracterul unic, impartial si egal al justitiei. In acest sens, arata ca
instanta de judecata este supusa unei "stari tensional-emotionale"
care va influenta solutia data in cauza.
Examinand prevederile art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, Curtea
constata ca acestea nu creeaza o inegalitate a partilor in fata instantei si
nici nu reprezinta o ingerinta a organizatiilor neguvernamentale in activitatea
autoritatii judecatoresti. Astfel, dispozitiile art. 124 alin. (2) din
Constitutie, republicata, la care insusi autorul exceptiei face trimitere,
consacra nu numai un deziderat, ci insasi obligatia instantelor de a asigura o
judecata unica, impartiala si egala pentru toti. Mai mult, in virtutea
prevederilor constitutionale ale art. 124 alin. (1), justitia se infaptuieste
in numele legii. Asa fiind, judecatorul isi va fundamenta solutia in cauza pe
dispozitiile legale invocate si probele administrate de parti, si nu pe
"starea tensional-emotionala" indusa de participarea la proces a
organizatiilor neguvernamentale. De altfel, modul in care instantele de
judecata inteleg sa se supuna acestor obligatii consacrate constitutional
reprezinta o chestiune de aplicare a legii, iar nu un argument care sa sustina
neconstitutionalitatea textului de lege criticat. In virtutea art. 2 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, instanta constitutionala nu se poate pronunta
asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului
sau contrar Constitutiei.
De asemenea, Curtea apreciaza ca textul de lege criticat nu aduce atingere
prevederilor constitutionale consacrate in art. 15 alin. (1).
In ceea ce priveste criticile aduse dispozitiilor legale ce fac obiectul
exceptiei in raport cu prevederile art. 24, autorul exceptiei le motiveaza
aratand ca, in cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate numai de
un avocat, nu si de o organizatie neguvernamentala. Mai mult, in opinia sa,
organizatiile neguvernamentale nu pot avea nici calitatea de "parte
interesata", deoarece nu justifica un interes legitim si actual.
In fata acestor sustineri, se constata ca organizatiile neguvernamentale nu
participa la proces in calitate de reprezentanti ai partilor, ci in virtutea
calitatii procesuale active proprii pe care le-o atribuie legea. Acest fapt
este confirmat si de modificarea pe care textul legal criticat a suferit-o
ulterior sesizarii Curtii Constitutionale cu exceptia de neconstitutionalitate.
Astfel, tocmai pentru a indeparta ideea reprezentarii, legiuitorul a modificat
art. 22 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 in sensul ca
organizatiile neguvernamentale nu mai dobandesc calitate procesuala activa in
cazurile cand persoana fizica supusa unei discriminari le mandateaza, ci la cererea
acesteia. De asemenea, se observa ca interesul participarii in cauza rezida in
insusi scopul pentru care organizatia neguvernamentala fiinteaza, si anume
protectia drepturilor persoanelor care au fost supuse unei discriminari.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia textul
de lege criticat aduce atingere art. 51 alin. (2) din Constitutie, republicata,
Curtea observa ca aceste dispozitii constitutionale se refera la "dreptul
la petitionare", care este diferit de dreptul de a introduce actiuni la
instantele judecatoresti, drept consacrat de art. 21 alin. (1) din Constitutie.
Astfel, asa cum Curtea Constitutionala a statuat si prin Decizia nr. 175 din 15
aprilie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 440 din
17 mai 2004, sesizarea instantelor judecatoresti pentru valorificarea unui
drept nesocotit ori incalcat sau pentru realizarea unui interes care se poate
obtine numai pe calea justitiei nu reprezinta un aspect al dreptului de
petitionare. Acest din urma drept se refera la cererile, reclamatiile,
sesizarile si propunerile in legatura cu rezolvarea unor probleme personale sau
de grup ce nu presupun calea justitiei si la care autoritatile publice au
obligatia de a raspunde in termenele si conditiile stabilite potrivit legii, in
timp ce cererile de chemare in judecata, care declanseaza procesul civil, se
rezolva dupa reguli specifice, proprii activitatii de judecata.
In fine, in ceea ce priveste solicitarea autorului exceptiei ca instanta
constitutionala sa modifice textul legal criticat astfel incat acesta sa se
aplice numai actiunilor impotriva statului si in cauzele penale, Curtea observa
ca, in virtutea competentei sale consacrate constitutional, cat si prin Legea
nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu ar
putea modifica un text de lege fara a se crea astfel o imixtiune in activitatea
legiuitorului, incalcandu-se principiul constitutional al separatiei puterilor
in stat.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.d) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 din
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor
formelor de discriminare, aprobata si modificata prin Legea nr. 48/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Veronica Chitea
in Dosarul nr. 2.748/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iulie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman