DECIZIE Nr. 284 din 30 octombrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 16 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
140/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, exceptie
ridicata de Daniel Viloiu in Dosarul nr. 6.798/2001 al Judecatoriei Craiova.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu contravin
prevederilor constitutionale invocate. Drepturile banesti ale autorului
exceptiei au devenit efective incepand cu 1 decembrie 1999, data prevazuta de
Legea nr. 138/1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 6.798/2001,
Judecatoria Craiova a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2) si (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat
pe anul 1999, exceptie ridicata de Daniel Viloiu intr-un dosar avand ca obiect
judecarea cererii acestuia referitoare la plata drepturilor salariale si a
ajutorului de 21 de solde lunare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 sunt
contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, referitoare la
egalitatea in drepturi a cetatenilor, intrucat unele cadre militare primesc
ajutoarele banesti prevazute de Legea nr. 138/1999, iar altele nu,
diferentierea facandu-se in raport cu data trecerii in rezerva si a
pensionarii. Datorita dispozitiilor legale criticate, prevederile Legii nr. 138/1999
nu se aplica de la data intrarii in vigoare a acesteia, in mod nelegal fiind
amanata aplicarea lor pana la data de 1 decembrie 1999. Totodata se arata ca
mentiunea, in art. 8 alin. (3) din lege, a aplicarii dispozitiilor Hotararii
Guvernului nr. 0282/1993 "este ilegala si neconstitutionala, deoarece
aceste dispozitii au fost abrogate anterior, prin intrarea in vigoare a Legii
nr. 138/1999".
Judecatoria Craiova, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata, intrucat dispozitiile art. 8 alin.
(2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 nu creeaza o
situatie de inegalitate in fata legii, in sensul art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor legale criticate este neintemeiata.
Dispozitiile art. 8 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
140/1999 nu incalca principiul constitutional al egalitatii in drepturi a
cetatenilor, avand in vedere ca in perioada 1 august - 1 decembrie 1999 nici o
categorie de militari nu a beneficiat de drepturile banesti majorate potrivit
reglementarilor Legii nr. 138/1999. Se mai arata ca amanarea punerii in
aplicare a Legii nr. 138/1999 constituie o problema de legalitate, iar nu una
de constitutionalitate, dispunerea unei asemenea amanari fiind "un atribut
exclusiv al legiuitorului".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu
privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 si 465 bis din 24 septembrie 1999,
aprobata prin Legea nr. 44/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 162 din 18 aprilie 2000. Aceste dispozitii legale au urmatoarea
redactare:
"(2) Prevederile Legii nr. 138/1999 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor
drepturi salariale personalului civil din aceste institutii se aplica incepand
cu data de 1 decembrie 1999.
(3) Pana la data de 1 decembrie 1999 se aplica in continuare prevederile
Hotararii Guvernului nr. 0282/1993 cu privire la salarizarea personalului
militar si civil din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne,
Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de
Protectie si Paza si Serviciul de Telecomunicatii Speciale, cu modificarile si
completarile ulterioare."
1. In sustinerea exceptiei autorul acesteia arata ca prin aplicarea
dispozitiilor art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
140/1999 "se creeaza o vadita inechitate" intre cadrele militare
pensionate in perioada 1 august 1999 - 1 decembrie 1999, la care fac referire
prevederile legale criticate, si cei pensionati in baza dispozitiilor art. 31
alin. (1) si (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi
ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale
personalului civil din aceste institutii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 347 din 22 iulie 1999, potrivit carora:
"(1) La trecerea in rezerva sau direct in retragere, cu drept la
pensie, cadrele militare, pentru activitatea depusa, in functie de vechimea
efectiva ca militar si ca salariat civil in cadrul ministerelor si
institutiilor centrale prevazute la art. 1, beneficiaza de un ajutor
neimpozabil stabilit in raport cu solda lunara bruta avuta in luna schimbarii
pozitiei de activitate [...] (3 - 20 de solde in functie de vechime).
(2) Cadrele militare in activitate trecute in rezerva, cu drept la pensie
de serviciu, inainte de implinirea varstei prevazute de reglementarile in
vigoare, mai beneficiaza, pentru fiecare an ramas pana la limita de varsta, de
un ajutor egal cu doua solde brute neimpozabile."
Potrivit dispozitiilor art. 72 din Legea nr. 138/1999, "Prezenta lege
intra in vigoare la data de intai a lunii urmatoare publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei".
In felul acesta, potrivit opiniei autorului exceptiei, se incalca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate sub acest aspect, Curtea
constata ca nu este intemeiata.
Dispozitiile art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
140/1999 cuprind o norma cu caracter aplicativ prin care se stabileste data de
la care personalul militar si civil din institutiile publice de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala va beneficia de prevederile
Legii nr. 138/1999. Aceasta reglementare este necesara in conditiile in care
legiuitorul a prevazut, la art. 69 din Legea nr. 138/1999, ca "Acordarea
drepturilor banesti reglementate prin prezenta lege se va face in limita
fondurilor bugetare aprobate anual ministerelor si institutiilor centrale
prevazute la art. 1", respectiv pentru anul 1999, in limita fondurilor
aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 1999 nr. 36/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 97 si 97 bis din 8 martie 1999, cu
rectificarile ulterioare, inclusiv prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
140/1999. In aceste conditii prevederile legale criticate nu fac vreo
discriminare intre cadrele militare sau civile la care fac referire
dispozitiile Legii nr. 138/1999, ele aplicandu-se deopotriva tuturor acestor
categorii de angajati. Asadar, textul de lege criticat nu vizeaza crearea unor
situatii juridice privilegiate pentru o anume categorie de salariati, ci
urmareste reglementarea valorificarii, in conditii egale, a unor drepturi
cuvenite acestora.
Aplicarea intr-o anumita perioada a dispozitiilor Legii nr. 138/1999 sau
ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 constituie o problema
legata de actiunea in timp a normelor juridice, problema a carei rezolvare
intra in competenta instantelor judecatoresti, tinand seama si de prevederile
art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Legea dispune numai
pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile". Astfel fiind,
aceasta nu poate constitui obiect al controlului de constitutionalitate, intrucat,
conform dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992,
republicata, "[...] Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau
contrar Constitutiei".
2. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate, fara a indica un anume text
constitutional care ar fi fost incalcat, considera ca invocarea aplicarii
prevederilor Hotararii Guvernului nr. 0282/1993 in art. 8 alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 este neconstitutionala, deoarece
aceasta hotarare a Guvernului a fost abrogata implicit prin intrarea in vigoare
a Legii nr. 138/1999.
Curtea constata ca este neintemeiata si aceasta sustinere. Examinarea
constitutionalitatii unui text de lege are in vedere compatibilitatea acelui
text cu dispozitiile constitutionale pretins incalcate. Problema
aplicabilitatii dispozitiilor art. 8 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 140/1999, prin care s-a reglementat modalitatea de salarizare a
personalului militar si civil din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de
Interne, Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe,
Serviciul de Protectie si Paza si Serviciul de Telecomunicatii Speciale,
vizeaza, de asemenea, reguli privind interpretarea si aplicarea normelor
juridice care nu apartin competentei Curtii Constitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2)
si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, exceptie ridicata de Daniel Viloiu
in Dosarul nr. 6.798/2001 al Judecatoriei Craiova.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta